Nu vill Vetlanda kommun satsa på cyklisterna, eftersom att cykla är ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram till arbete och skola. Därför håller kommunen på att arbeta fram en cykelplan, som ska dra upp riktlinjerna för satsningen på kommunens cyklister. Anders Eklind som är projekteringsingenjör för gatu- och parkavdelningen på Tekniska kontoret i Vetlanda berättar, att cykelplanen ska vara klar och antagen i politiken 2016, i samband med den fördjupade översiktsplanen, som också är under arbete.
Björn Wiberg som är projekteringschef för gatu- och parkavdelningen på Tekniska kontoret i Vetlanda berättar, att olika typer av åtgärder som är gynnsamma för cyklisterna kommer att göras när cykelplanen är klar och antagen. Men i dagsläget har några cykelpumpar redan placerats ut i centrala Vetlanda. Björn menar att i Vetlanda finns det flera bra cykelvägar men som kan bli ännu bättre för cyklisterna.
Cykelplanen är en del av trafiksäkerhetsplanen
En cykelplan är en strategisk handlingsplan, för hur kommunen ska arbeta med cykeltrafik.
– Planen antas politiskt. Många av landets större kommuner har en sådan plan. I de mindre kommunerna är det inte alls lika vanligt och Vetlanda vill gärna vara föregångare när det gäller detta. I Vetlanda är cykelplanen en del av trafiksäkerhetsplanen, som finns sedan tidigare, berättar Björn Wiberg.
Att fler cyklar bidra till en bättre miljö
Anledningen till att Vetlanda kommun gör denna satsning, är för att värna mer om miljön och dessutom är det bra för hälsan att cykla.
– Därför tror vi att en bred målgrupp med både yngre och äldre personer kommer välja cykeln före bil och buss, när det framöver kommer finns bättre förutsättningar till att cykla dit man ska, säger Björn.
Riktigt bra cykelvägnät redan
Anders förklarar att cykelplanen handlar både om att få ett sammanhållet cykelvägnät i kommunen, men också att se över beläggning, belysning, snöröjning och vägvisning till exempel.
– Vi har ett riktigt bra cykelvägnät redan idag. Men allt kan ju bli bättre och det är det vi ska planera för i det här dokumentet. Målet är att vi ska ha en bra trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter, säger Anders Eklind.
Av motion blir folk piggare och friskare
Planen bygger på regeringens nationella mål för trafik, där det bland annat finns ett mål att förändra bilisternas beteende.
– Det handlar om att låta bilen stå och välja cykel där det är möjligt. Genom att cykla istället för att åka bil är man rädd om miljön, både när det gäller utsläpp och buller. Dessutom får man motion och kanske blir lite piggare och friskare, berättar Anders.
Se över beläggningen på alla cykelvägar
En stor del av Vetlandas cykelvägnät har asfaltsbeläggning. Tanken är inte att alla cykelvägar ska vara asfalterade, något som kommunen ganska ofta får synpunkter på.
– Nej, cykelvägar i friluftsområden eller på andra ställen där det passar kommer att förbli grusade. Vi kommer däremot att se över beläggningen på alla cykelvägar, då vi vet att det finns en del brister där, menar Anders.
Bygger ny cykelväg
Vetlanda kommun jobbar hela tiden på att förbättra och underhålla cykelvägarna.
– Dessutom bygger vi en del nytt. Det senaste projektet är att binda samman cykelvägnätet från Kullgatan och ända ut till Nydala. Det gör vi med en ny cykelväg mellan Pukaregatan och Torngatan. Denna cykelväg håller på att byggas just nu och planeras vara klar till våren 2015, berättar Anders.
Text: Anna Svensson
Björn Wiberg som är projekteringschef för gatu- och parkavdelningen på Tekniska kontoret i Vetlanda berättar, att olika typer av åtgärder som är gynnsamma för cyklisterna kommer att göras när cykelplanen är klar och antagen. Men i dagsläget har några cykelpumpar redan placerats ut i centrala Vetlanda. Björn menar att i Vetlanda finns det flera bra cykelvägar men som kan bli ännu bättre för cyklisterna.
Cykelplanen är en del av trafiksäkerhetsplanen
En cykelplan är en strategisk handlingsplan, för hur kommunen ska arbeta med cykeltrafik.
– Planen antas politiskt. Många av landets större kommuner har en sådan plan. I de mindre kommunerna är det inte alls lika vanligt och Vetlanda vill gärna vara föregångare när det gäller detta. I Vetlanda är cykelplanen en del av trafiksäkerhetsplanen, som finns sedan tidigare, berättar Björn Wiberg.
Att fler cyklar bidra till en bättre miljö
Anledningen till att Vetlanda kommun gör denna satsning, är för att värna mer om miljön och dessutom är det bra för hälsan att cykla.
– Därför tror vi att en bred målgrupp med både yngre och äldre personer kommer välja cykeln före bil och buss, när det framöver kommer finns bättre förutsättningar till att cykla dit man ska, säger Björn.
Riktigt bra cykelvägnät redan
Anders förklarar att cykelplanen handlar både om att få ett sammanhållet cykelvägnät i kommunen, men också att se över beläggning, belysning, snöröjning och vägvisning till exempel.
– Vi har ett riktigt bra cykelvägnät redan idag. Men allt kan ju bli bättre och det är det vi ska planera för i det här dokumentet. Målet är att vi ska ha en bra trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter, säger Anders Eklind.
Av motion blir folk piggare och friskare
Planen bygger på regeringens nationella mål för trafik, där det bland annat finns ett mål att förändra bilisternas beteende.
– Det handlar om att låta bilen stå och välja cykel där det är möjligt. Genom att cykla istället för att åka bil är man rädd om miljön, både när det gäller utsläpp och buller. Dessutom får man motion och kanske blir lite piggare och friskare, berättar Anders.
Se över beläggningen på alla cykelvägar
En stor del av Vetlandas cykelvägnät har asfaltsbeläggning. Tanken är inte att alla cykelvägar ska vara asfalterade, något som kommunen ganska ofta får synpunkter på.
– Nej, cykelvägar i friluftsområden eller på andra ställen där det passar kommer att förbli grusade. Vi kommer däremot att se över beläggningen på alla cykelvägar, då vi vet att det finns en del brister där, menar Anders.
Bygger ny cykelväg
Vetlanda kommun jobbar hela tiden på att förbättra och underhålla cykelvägarna.
– Dessutom bygger vi en del nytt. Det senaste projektet är att binda samman cykelvägnätet från Kullgatan och ända ut till Nydala. Det gör vi med en ny cykelväg mellan Pukaregatan och Torngatan. Denna cykelväg håller på att byggas just nu och planeras vara klar till våren 2015, berättar Anders.
Text: Anna Svensson