Marknadsföreningen i Jönköping och Almi anordnade tillsammans Årets Superevent ”för dig som gillar Marknadskommunikation” den 15 mars på Elite stora hotellet. Närvarade gjorde cirka 160 personer. Dagen bestod av lunch, mingel, att nätverka samt inspirerande föreläsare. Dagen avslutades med after work. Föreläste gjorde Per Schlingmann, Erik Modig och juristen Anna-Lena Isaksson från Qnister AB. Dessutom fanns Marknadsföreningen i Jönköpings samarbetspartners på plats.
Per Schlingmann är rådgivare, entreprenör, författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Per har skrivit böcker om kommunikation, förändring och framtidsfrågor. Erik Modig är forskare på Handelshögskolan och är en populär föreläsare inom ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt. Erik har skrivit bok Bang for the Buck blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok år 2017. Och juristen Anna-Lena Isaksson från Qnister AB och som kortfattat förklarade ut begrepp och svarade på frågor om GDPR ur ett marknadsperspektiv. Eftersom den 25 maj är dagen då den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) börjar tillämpas.
Starkare fysiska relationer
Erik ville med sitt föredrag lyfta fram att med kommunikation vid marknadsförening och försäljning, gäller det att fokusera på en helhet istället för att fokusera på en del.
– Viktigt är att veta hur vi kommunicera med kunder och hur påverkar vi dem. Idag kommunicera många bolag ungefär på samma sätt, i framtiden tror jag att vi kommer att se större skillnader på hur bolag kommunicerar. Kommunikation kommer automatiseras och digitaliseras. Sedan tror jag att vi kommer att ha ännu starkare fysiska relationer med vissa bolag där man träffas och pratas. All kommunikation är ett gigantiskt hinder eftersom vi får så mycket kommunikation, så mänskliga hjärnan är bra på att inte ta emot kommunikation, förklarar Erik Modig.
Befinner oss i en transformation
Per ville förmedla hur världen förändras och vilka konsekvenserna är gällande kommunikation.
– Förändringen från då tid till nu tid är som två olika världar, det vill säga förr kunde man köpa sig olika uttryck nu måste man förtjäna dem. Så det gäller att förtjäna mottagarnas intresse. Störta utmaningen är att vi befinner oss i en ganska stor transformation. Vi kommer att i framtiden få se att de framgångsrika företagen kommer vara mindre och mer kommunikativa. En utmaning för de etablerade företagen är att ta vara på de nya möjligheter medans nya företag går direkt in i det nya som sker. Och jag pratade om de tre rummen och det tredje rummet är platser där vi möts, samlas och som är viktigt för ekonomiskt värdeskapande och där idéer födds. I förändringen är människan viktig, förmågan att skapa värden som människan uppskattar är viktigt och personligutveckling där man måste utveckla och utmana sig själv i sitt eget tänk, berättar Per Schlingmann.
Marknadsförening i en digital värld
Johanna Donker som är ordförande på Marknadsföreningen i Jönköping och rådgivare på Almi var konferencier under Supereventet berättar mer.
– Supereventet var till för de som förstår att det är viktigt att jobba med marknadsförening i en digital värld. Jag tror att åhörarna har fått en bättre förståelse av nutidens marknadskommunikation och vad de behöver förändra fram över på sina arbetsplatser. Och de har fått konkreta tips på hur man ska kommunicera med sina kunder och åhörarna fick chans att ställa frågor till föreläsarna. Juristen Anna-Lena informerade bland annat om vad företag och verksamheter behöver tänka på med nyhetsbrev och sociala medier. Jag är tacksam och glad för engagemanget som Marknadsföreningen och Almi anordnade.
Carl Nyström som är VD för Almi i Jönköping informerade lite kort vad Almi kan hjälpa företag med och Carl-Henrik Nilsson som är hotelldirektör på Elite Stora hotellet i Jönköping kom upp på scen och sa några väl valda ord avslutningsvis innan det var dags för after work, berättar Johanna Donker.
FAKTA
Föredragshållarna
Per Schlingmann
Digital Express
Per föreläste om digitalisering och den teknologiska utvecklingen förändrar världen och påverkar alla och allt. De fördelar företag traditionellt har haft utmanas när nya affärsmodeller gör entré. I denna föreläsning gav Per Schlingmann sin bild av hur digitaliseringen påverkar nuet och framtiden. Han beskriver ett framtida hyperspecialiserat samhälle där alla har tillgång till samma information och där ett nytt kommunikationslandskap och en ny ekonomisk geografi växer fram.
I en tid när kopiering av affärsmodeller, produkter och tjänster går snabbare än någonsin ökar värdet av det originella och det som inte kan göras digitalt och därmed kan kopieras. En av de kanske viktigaste slutsatserna av digitaliseringen är därför att inte digitalisera bort de värden som andra inte kan kopiera. Detta får omfattande konsekvenser för företagens kommunikation och marknadsföring. Per ger konkreta exempel på hur man blir framgångsrik i detta nya kommunikationslandskap.
Per är rådgivare, entreprenör, författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Efter att ha skrivit böcker om kommunikation, förändring och framtidsfrågor debuterade han 2017 med den skönlitterära boken “I maktens öga”, en bok som nu också blir TV-serie. Per är vice ordförande i SOS Barnbyar och sitter i styrelsen för Svenska Filminstitutet. Han har en lång politisk bakgrund och bland annat varit partisekreterare i nya moderaterna och statssekreterare hos statsministern.
Erik modig
Bang of the buck
Erik föreläste om att i en omvärld där fler aktörer och kanaler än någonsin tävlar om kundernas uppmärksamhet, intresse och köp gäller det att förstå vilka investeringar som verkligen ger effekt. Med utgångspunkt i kundernas hjärna erbjuder Erik ett verktyg för att förstå hur den moderna kunden fattar beslut och vilka strategier som påverkar varför kunder besöker, köper och betalar lite mer hos er än tidigare.
Erik Modig är doktor på effektiv marknadskommunikation och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är författare och senaste boken ”Bang for the buck” blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok 2017. Erik är en populär föreläsare på ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt. På scen blandar han senaste forskningen med omvärldsanalys och praktiska tips för att skapa kommunikation som verkligen skapar resultat.
Anna-Lena Isaksson
GDPR utifrån ett marknadsperspektiv
Anna- Lena föreläste om att den 25 maj är dagen då den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) börjar tillämpas och frågan är om Du och ditt företag redo? Anna-Lena Isaksson från Qnister AB kommer kortfattat att reda ut begreppen och svara på frågor om GDPR.
Du som marknadsförare jobbar ständigt med personuppgifter.
- Kommer det här inskränka på ditt sätt att nå dina målgrupper?
- Eller kan det till och med göra dina marknadskampanjer mer träffsäkra?
För dig som marknadsförare krävs en del jobb inför den 25 maj men GDPR innebär inte bara ett hot. Det är en stor möjlighet också! Det har sagts att personuppgifter kan vara världens mest värdefulla resurs näst efter oljan. Tänk vilken möjlighet, om du hanterar personuppgifterna på rätt sätt. Har du koll på vad som gäller ur ett marknadsperspektiv och vilka åtgärder du och ditt företag behöver vidta för att leva upp till de högt ställda kraven? Huvudtemat är vad man som marknadsförare ska tänka på när det gäller GDPR.
Anna-Lena är bolagsjurist på Insatt AB och en av grundarna till Qnister. Hon är specialinriktad på hantering av personuppgifter och driver många stora implementeringsprojekt hos företag i regionen. Anna-Lena har mångårig erfarenhet som bolagsjurist på Husqvarna AB och har tidigare även varit advokat och delägare i Advokatfirman Glimstedt. Qnister är företaget som jobbar med GDPR hela dagarna. De har utvecklat ett verktyg och ett enkelt arbetssätt för att bli GDPR-säkrad.
Källa: Marknadsföreningen Jönköping och Almi.
Text och foto: Anna Svensson
Per Schlingmann är rådgivare, entreprenör, författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Per har skrivit böcker om kommunikation, förändring och framtidsfrågor. Erik Modig är forskare på Handelshögskolan och är en populär föreläsare inom ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt. Erik har skrivit bok Bang for the Buck blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok år 2017. Och juristen Anna-Lena Isaksson från Qnister AB och som kortfattat förklarade ut begrepp och svarade på frågor om GDPR ur ett marknadsperspektiv. Eftersom den 25 maj är dagen då den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) börjar tillämpas.
Starkare fysiska relationer
Erik ville med sitt föredrag lyfta fram att med kommunikation vid marknadsförening och försäljning, gäller det att fokusera på en helhet istället för att fokusera på en del.
– Viktigt är att veta hur vi kommunicera med kunder och hur påverkar vi dem. Idag kommunicera många bolag ungefär på samma sätt, i framtiden tror jag att vi kommer att se större skillnader på hur bolag kommunicerar. Kommunikation kommer automatiseras och digitaliseras. Sedan tror jag att vi kommer att ha ännu starkare fysiska relationer med vissa bolag där man träffas och pratas. All kommunikation är ett gigantiskt hinder eftersom vi får så mycket kommunikation, så mänskliga hjärnan är bra på att inte ta emot kommunikation, förklarar Erik Modig.
Befinner oss i en transformation
Per ville förmedla hur världen förändras och vilka konsekvenserna är gällande kommunikation.
– Förändringen från då tid till nu tid är som två olika världar, det vill säga förr kunde man köpa sig olika uttryck nu måste man förtjäna dem. Så det gäller att förtjäna mottagarnas intresse. Störta utmaningen är att vi befinner oss i en ganska stor transformation. Vi kommer att i framtiden få se att de framgångsrika företagen kommer vara mindre och mer kommunikativa. En utmaning för de etablerade företagen är att ta vara på de nya möjligheter medans nya företag går direkt in i det nya som sker. Och jag pratade om de tre rummen och det tredje rummet är platser där vi möts, samlas och som är viktigt för ekonomiskt värdeskapande och där idéer födds. I förändringen är människan viktig, förmågan att skapa värden som människan uppskattar är viktigt och personligutveckling där man måste utveckla och utmana sig själv i sitt eget tänk, berättar Per Schlingmann.
Marknadsförening i en digital värld
Johanna Donker som är ordförande på Marknadsföreningen i Jönköping och rådgivare på Almi var konferencier under Supereventet berättar mer.
– Supereventet var till för de som förstår att det är viktigt att jobba med marknadsförening i en digital värld. Jag tror att åhörarna har fått en bättre förståelse av nutidens marknadskommunikation och vad de behöver förändra fram över på sina arbetsplatser. Och de har fått konkreta tips på hur man ska kommunicera med sina kunder och åhörarna fick chans att ställa frågor till föreläsarna. Juristen Anna-Lena informerade bland annat om vad företag och verksamheter behöver tänka på med nyhetsbrev och sociala medier. Jag är tacksam och glad för engagemanget som Marknadsföreningen och Almi anordnade.
Carl Nyström som är VD för Almi i Jönköping informerade lite kort vad Almi kan hjälpa företag med och Carl-Henrik Nilsson som är hotelldirektör på Elite Stora hotellet i Jönköping kom upp på scen och sa några väl valda ord avslutningsvis innan det var dags för after work, berättar Johanna Donker.
FAKTA
Föredragshållarna
Per Schlingmann
Digital Express
Per föreläste om digitalisering och den teknologiska utvecklingen förändrar världen och påverkar alla och allt. De fördelar företag traditionellt har haft utmanas när nya affärsmodeller gör entré. I denna föreläsning gav Per Schlingmann sin bild av hur digitaliseringen påverkar nuet och framtiden. Han beskriver ett framtida hyperspecialiserat samhälle där alla har tillgång till samma information och där ett nytt kommunikationslandskap och en ny ekonomisk geografi växer fram.
I en tid när kopiering av affärsmodeller, produkter och tjänster går snabbare än någonsin ökar värdet av det originella och det som inte kan göras digitalt och därmed kan kopieras. En av de kanske viktigaste slutsatserna av digitaliseringen är därför att inte digitalisera bort de värden som andra inte kan kopiera. Detta får omfattande konsekvenser för företagens kommunikation och marknadsföring. Per ger konkreta exempel på hur man blir framgångsrik i detta nya kommunikationslandskap.
Per är rådgivare, entreprenör, författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Efter att ha skrivit böcker om kommunikation, förändring och framtidsfrågor debuterade han 2017 med den skönlitterära boken “I maktens öga”, en bok som nu också blir TV-serie. Per är vice ordförande i SOS Barnbyar och sitter i styrelsen för Svenska Filminstitutet. Han har en lång politisk bakgrund och bland annat varit partisekreterare i nya moderaterna och statssekreterare hos statsministern.
Erik modig
Bang of the buck
Erik föreläste om att i en omvärld där fler aktörer och kanaler än någonsin tävlar om kundernas uppmärksamhet, intresse och köp gäller det att förstå vilka investeringar som verkligen ger effekt. Med utgångspunkt i kundernas hjärna erbjuder Erik ett verktyg för att förstå hur den moderna kunden fattar beslut och vilka strategier som påverkar varför kunder besöker, köper och betalar lite mer hos er än tidigare.
Erik Modig är doktor på effektiv marknadskommunikation och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är författare och senaste boken ”Bang for the buck” blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok 2017. Erik är en populär föreläsare på ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt. På scen blandar han senaste forskningen med omvärldsanalys och praktiska tips för att skapa kommunikation som verkligen skapar resultat.
Anna-Lena Isaksson
GDPR utifrån ett marknadsperspektiv
Anna- Lena föreläste om att den 25 maj är dagen då den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) börjar tillämpas och frågan är om Du och ditt företag redo? Anna-Lena Isaksson från Qnister AB kommer kortfattat att reda ut begreppen och svara på frågor om GDPR.
Du som marknadsförare jobbar ständigt med personuppgifter.
- Kommer det här inskränka på ditt sätt att nå dina målgrupper?
- Eller kan det till och med göra dina marknadskampanjer mer träffsäkra?
För dig som marknadsförare krävs en del jobb inför den 25 maj men GDPR innebär inte bara ett hot. Det är en stor möjlighet också! Det har sagts att personuppgifter kan vara världens mest värdefulla resurs näst efter oljan. Tänk vilken möjlighet, om du hanterar personuppgifterna på rätt sätt. Har du koll på vad som gäller ur ett marknadsperspektiv och vilka åtgärder du och ditt företag behöver vidta för att leva upp till de högt ställda kraven? Huvudtemat är vad man som marknadsförare ska tänka på när det gäller GDPR.
Anna-Lena är bolagsjurist på Insatt AB och en av grundarna till Qnister. Hon är specialinriktad på hantering av personuppgifter och driver många stora implementeringsprojekt hos företag i regionen. Anna-Lena har mångårig erfarenhet som bolagsjurist på Husqvarna AB och har tidigare även varit advokat och delägare i Advokatfirman Glimstedt. Qnister är företaget som jobbar med GDPR hela dagarna. De har utvecklat ett verktyg och ett enkelt arbetssätt för att bli GDPR-säkrad.
Källa: Marknadsföreningen Jönköping och Almi.
Text och foto: Anna Svensson