För trettioandra året i rad utser HUI Research Årets julklapp. År 2019 riktas ljuset mot mobillådan en låda där man kan lägga undan sin mobil för situationer när man vill ha hjälp att koppla ned. Mobillådan kan vara en låda man köper, redan har hemma eller tillverkar själv.
Saga Bowallius som är presskontakt och analytiker på HUI Resarch berättar att svenskarna älskar sina mobiler. Under de senaste åren har tekniken utvecklats explosionsartat och tack vare de positiva effekterna tekniken medför har mobilen snabbt blivit en integrerad del av vår vardag. Den har inte minst revolutionerat våra sociala kontakter, hur vi shoppar, konsumerar underhållning och hur vi tillgodogör oss alla typer av information. Under 2019 har allt fler svenskar fått upp ögonen för mobiltelefonernas påverkan på våra liv.
Ett nyväckt intresse hos många kunder
Saga fortsätter berätta vidare att mobillådan har fått ett nyväckt intresse hos många kunder och mobillådan finns att köpa i olika butiker så som bland annat i elektronikbutiker.
-Dessutom är det många butiker som börjat sälja årets julklapp då de fick veta att mobillådan blev årets julklapp. Det finns flera typer av mobillådor ute på marknaden, det vill säga det finns både laddningsbara mobillådor för mobilerna och det finns mobilådor utan laddningsfunktion, berättar Saga Bowallius.
Många vill kunna lägga ifrån sig mobilerna
Bowallius menar att det återstå att se hur många som kommer köpa årets julklapp.
-Jag tror att många vill kunna lägga ifrån sig mobilerna när det ska umgås med sin släkt och vänner och då passar mobillådan bra att lägga flera mobiler i. Tidigare år har årets julklapp varit exempelvis återvunna plagget, el-cykeln och VR-glasögon, säger Saga.
Mobillådan är ett hjälpmedel
Jonas Arnberg som är vd på HUI Research förklarar att svenskarna reflekterar mer och mer över telefonens användningsområde, och försöker nu i allt högre grad justera sitt beteende därefter.
-Redan idag finns till exempel appar för att reglera sin skärmtid. Mobillådan är ett hjälpmedel under de tider på dagen man vill lägga ifrån sig mobilen för att istället läsa en bok, sova eller umgås med familjen, avslutar Jonas Arnberg.
FAKTA
Samhällstrender och konsumtionsbeteenden
- Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier:
- Att den ska representera den tid vi lever i,
- Att den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året,
- Eller att den säljs i stort antal. Minst ett av kriterierna måste uppfyllas och i år uppfylls de två första.
Motivering till Årets julklapp 2019
- År 2019 var året då allt fler svenskar började ifrågasätta hur och hur mycket vi använder mobiltelefonen i vår vardag. Årets julklapp mobillådan är en låda där telefonen kan läggas undan för att vi lättare ska kunna hitta balansen mellan uppkoppling och skärmfrihet.
- Mobilen har under det senaste decenniet gett upphov till den kanske snabbaste beteendeförändringen i människans historia. Många funktioner har på ett positivt sätt revolutionerat vardagen, men de svenska konsumenterna har nu på allvar börjat reflektera över vad som händer med vår sömn, våra relationer, vår koncentration och vår psykiska hälsa när mobilen har fått en dragningskraft som ständigt pockar på.
Om HUI Research
- HUI Research följer de olika detaljhandelsbranschernas utveckling och presenterar varje år en prognos för julhandeln. Prognosen för december månads totala detaljhandelsförsäljning 2019 är en omsättning på 79,8 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2018. I omsättningen ingår såväl daglig- som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1 300 kronor per person.
Kriterier Årets julklapp – mobillådan
- Mobilen har allt sedan den lanserades tagits mer och mer för given. Under 2019 har allt fler svenskar börjat reflektera över vilken inverkan den har på samhället och våra liv. I dag har 92 procent av befolkningen över 11 år en smart mobil. I snitt spenderar vi över tre timmar framför skärmar varje dag och användningen ökar för varje år som går. Samtidigt som telefonen ständigt kräver vår uppmärksamhet sover vi en timme mindre per natt än för 100 år sedan, och den psykiska ohälsan ökar.
- Mobilen spelar många roller i våra liv. Allt från att vara ett verktyg för det fria ordet till att vara en stressande distraktion. Särskilt det sistnämnda har varit på tapeten under det gångna året, och har lett till en trend där allt fler ifrågasätter sitt mobilanvändande.
Mobillådan har fått ett nyväckt intresse
- Mobilens inverkan på hjärnan har under 2019 lyfts i allt fler forum. Tidigare forskningsresultat har lyfts fram och nya har tillkommit. Böcker, tidskrifter, tv-program och årets mest nedladdade sommarprat har fått allt fler svenskar att öppna ögonen för hur mobilerna både anpassar sig efter och formar våra hjärnor.
- Under 2019 har även exit från sociala medier engagerat svenskarna. Smarta telefoner är i grunden positiva hjälpmedel som underlättar kommunikation, myndighetskontakter och shopping, men kommer med en mindre meningsfull baksida exempelvis i form av sociala medier som bara en av fyra svenskar anser vara meningsfulla.
Källor: Internetstiftelsen, eMarketer, Sommar i P1 med psykiatrikern, författaren Anders Hansen och HUI Resarch.
Text: Anna Svensson
Saga Bowallius som är presskontakt och analytiker på HUI Resarch berättar att svenskarna älskar sina mobiler. Under de senaste åren har tekniken utvecklats explosionsartat och tack vare de positiva effekterna tekniken medför har mobilen snabbt blivit en integrerad del av vår vardag. Den har inte minst revolutionerat våra sociala kontakter, hur vi shoppar, konsumerar underhållning och hur vi tillgodogör oss alla typer av information. Under 2019 har allt fler svenskar fått upp ögonen för mobiltelefonernas påverkan på våra liv.
Ett nyväckt intresse hos många kunder
Saga fortsätter berätta vidare att mobillådan har fått ett nyväckt intresse hos många kunder och mobillådan finns att köpa i olika butiker så som bland annat i elektronikbutiker.
-Dessutom är det många butiker som börjat sälja årets julklapp då de fick veta att mobillådan blev årets julklapp. Det finns flera typer av mobillådor ute på marknaden, det vill säga det finns både laddningsbara mobillådor för mobilerna och det finns mobilådor utan laddningsfunktion, berättar Saga Bowallius.
Många vill kunna lägga ifrån sig mobilerna
Bowallius menar att det återstå att se hur många som kommer köpa årets julklapp.
-Jag tror att många vill kunna lägga ifrån sig mobilerna när det ska umgås med sin släkt och vänner och då passar mobillådan bra att lägga flera mobiler i. Tidigare år har årets julklapp varit exempelvis återvunna plagget, el-cykeln och VR-glasögon, säger Saga.
Mobillådan är ett hjälpmedel
Jonas Arnberg som är vd på HUI Research förklarar att svenskarna reflekterar mer och mer över telefonens användningsområde, och försöker nu i allt högre grad justera sitt beteende därefter.
-Redan idag finns till exempel appar för att reglera sin skärmtid. Mobillådan är ett hjälpmedel under de tider på dagen man vill lägga ifrån sig mobilen för att istället läsa en bok, sova eller umgås med familjen, avslutar Jonas Arnberg.
FAKTA
Samhällstrender och konsumtionsbeteenden
- Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier:
- Att den ska representera den tid vi lever i,
- Att den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året,
- Eller att den säljs i stort antal. Minst ett av kriterierna måste uppfyllas och i år uppfylls de två första.
Motivering till Årets julklapp 2019
- År 2019 var året då allt fler svenskar började ifrågasätta hur och hur mycket vi använder mobiltelefonen i vår vardag. Årets julklapp mobillådan är en låda där telefonen kan läggas undan för att vi lättare ska kunna hitta balansen mellan uppkoppling och skärmfrihet.
- Mobilen har under det senaste decenniet gett upphov till den kanske snabbaste beteendeförändringen i människans historia. Många funktioner har på ett positivt sätt revolutionerat vardagen, men de svenska konsumenterna har nu på allvar börjat reflektera över vad som händer med vår sömn, våra relationer, vår koncentration och vår psykiska hälsa när mobilen har fått en dragningskraft som ständigt pockar på.
Om HUI Research
- HUI Research följer de olika detaljhandelsbranschernas utveckling och presenterar varje år en prognos för julhandeln. Prognosen för december månads totala detaljhandelsförsäljning 2019 är en omsättning på 79,8 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2018. I omsättningen ingår såväl daglig- som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1 300 kronor per person.
Kriterier Årets julklapp – mobillådan
- Mobilen har allt sedan den lanserades tagits mer och mer för given. Under 2019 har allt fler svenskar börjat reflektera över vilken inverkan den har på samhället och våra liv. I dag har 92 procent av befolkningen över 11 år en smart mobil. I snitt spenderar vi över tre timmar framför skärmar varje dag och användningen ökar för varje år som går. Samtidigt som telefonen ständigt kräver vår uppmärksamhet sover vi en timme mindre per natt än för 100 år sedan, och den psykiska ohälsan ökar.
- Mobilen spelar många roller i våra liv. Allt från att vara ett verktyg för det fria ordet till att vara en stressande distraktion. Särskilt det sistnämnda har varit på tapeten under det gångna året, och har lett till en trend där allt fler ifrågasätter sitt mobilanvändande.
Mobillådan har fått ett nyväckt intresse
- Mobilens inverkan på hjärnan har under 2019 lyfts i allt fler forum. Tidigare forskningsresultat har lyfts fram och nya har tillkommit. Böcker, tidskrifter, tv-program och årets mest nedladdade sommarprat har fått allt fler svenskar att öppna ögonen för hur mobilerna både anpassar sig efter och formar våra hjärnor.
- Under 2019 har även exit från sociala medier engagerat svenskarna. Smarta telefoner är i grunden positiva hjälpmedel som underlättar kommunikation, myndighetskontakter och shopping, men kommer med en mindre meningsfull baksida exempelvis i form av sociala medier som bara en av fyra svenskar anser vara meningsfulla.
Källor: Internetstiftelsen, eMarketer, Sommar i P1 med psykiatrikern, författaren Anders Hansen och HUI Resarch.
Text: Anna Svensson