Erik Vaim driver Footly som är en second hand e-handel, han har märkt av trycket på försäljningen av årets julklapp som är återvunnet plagg. Erik berättar att det är fantastiskt roligt att årets julklapp är det återvunna plagget. Han menar att troligen är det många som får återvunna mjuka klappar i år. Erik förklarar att Footly har ett ökat antal order inför julen och dessutom att fler frågor om leverans av just kläder innan jul.
Erik fortsätter att berätta att det som säljer mest just nu inför jul är begagnade märkeskläder, tjockare kläder så som jackor, termobyxor, overaller och koftor. Han förklarar vidare att det finns ett ökat intresse för röda kläder och finkläder för användning troligen till de kommande högtiderna. Kvinnor är de största konsumenterna och åldern är från 25 upp till 65 år som handlar kläder. Footly skickar en del kläder också till andra länder som till exempel till Norge, Finland, Ryssland och Tyskland. Det som är mest inspirerande för Footly är hur den yngre generationen ser på second hand. För dem är det trendigt med sekond hand. Till skillnad mot fult och skamligt som den äldre generationen har vuxit upp med.
Ökning av inlämnade plagg
Vaim förklarar att Footly har behandlat över 15 000 plagg och sedan han startade Footly har inlämningen ökat nästan snabbare än vad Footlys personal kunnat hantera.
– Men att inlämningen av kläder skulle ha ökat just i samband med julen kan vi inte se ännu. Vi ser först om någon månad om det blir en ökning av inlämnade plagg, då det tar lite tid att rensat ut vad som ska slängas, vad som ska skänkas samt vad som ska lämnas till oss. Det som däremot har hänt är att väldigt många har fått förståelse för att vi tar emot kläder. För vissa har det varit helt otänkbart att sälja begagnade kläder fram tills nu, säger Erik Vaim.
Familjer den starkaste målgruppen
Den starkaste målgruppen som lämnar in varor till Footly är familjer mitt i livet, med barn, karriär och med fullt upp inför jul.
– Familjer är jätte tacksamma för att vi tar emot deras kläder och deras saker. Oavsett om det blir något utbetalt eller inte. I denna målgrupp har vi de senaste veckorna haft stora ökningar av framför allt ”vinterkläder”. Det är privat personer men även företag som lämnar in bland annat kläder till oss. Vi har just nu en handfull bra samarbeten med företag som lämnar in till oss. Det gäller både secondhand och varupartier, over stock, skylt ex, som förtjänar att åter älskas istället för att det producera nytt, berättar Erik.
Årets julklapp en konsekvens av ett ohållbarare samhälle
Årets julklapp återvunna plagget, tror Erik att det blev eftersom människor nu ser konsekvenserna på riktigt vad händer i ett ohållbart samhälle.
– Vi är den första generationen som upplever nackdelarna med köp och släng och samtidigt är vi den sista generationen som kan göra något åt det. Detta är numera allmän känt och jag tror att årets julklapp speglar den epoken vi lever i. Intresset för hållbara saker, framför allt kläder, ligger i tiden och är något som nu inte längre bara tilltalar hipsters och early adopters utan vem som helst, förklarar han.
Bättre resursanvändning nödvändigt
Erik berättar att han som aktiv dykare och instruktör har sett hur haven har förändrats.
– Korallrev som dött ut och alltmer plast som skadar djurlivet. Jag insåg att problemen kring miljön i haven till stor del beror på produktion och överkonsumtion. För att komma till bukt med problemet behöver vi alla bli bättre på att använda de resurser som redan finns. Det behöver vara enkelt, snabbt och lönsamt att bidra till ett mindre fotavtryck på planeten för att kunna göra skillnad på riktigt. Redan i början av 2000-talet såg jag potentialen i second hand marknaden och testade affärsidén redan år 2007, dock upplevdes det då som något skamfullt att handla begagnat. Det dröjde ända till januari år 2017 innan marknaden var redo och vi startade Footly AB. Jag har sedan tidig ålder sålt och köpt saker online på flera marknadsplatser och hjälpt kompisar ett flertal gånger, berättar han.
Använda tiden till något man tror på
Erik har alltid älskat att arbeta och varit duktig i de roller han haft. Samtidigt som Footly startades blev han utnämnd till årets affärsutvecklare av sin tidigare arbetsgivare.
– Jag har fru, två barn, villa och tjänstebil allt det som många tycker är ”nu är jag all-set”. Vi lägger så mycket tid på vårt arbete oavsett som arbetsgivare eller anställd. Mer tid än vi spenderar i villan, med barnen och med frun. För mig blev det en brytpunkt där jag kände att tiden på arbetet ska spenderas på någonting som man verkligen tror på och på något där man kan vara sitt ”bästa jag” och använda det för att göra världen till en bättre plats, säger Vaim.
Eget lager i Taberg
Footly tar 10 kronor per objekt som lämnas in och som Footly försöker sälja och inlämnaren får 40 procent av försäljningssumman per pryl.
– För dyrare saker får de 80 procent av den del som överstiger 500 kronor. Det är inga avgifter för det som vi skänker till välgörenhet och man behöver aldrig betala något till oss utan tiokronan dras mot utbetalningen. Footly har varit igång i två år och har två heltidsanställda. Vi har endast e-handel och vi säljer på fyra olika marknadsplatser samtidigt framför allt på Tradera och på vår egna webbshop. Footly har ett eget lager i Taberg utanför Jönköping. Det är många som kommer och hämtar varor hos oss för att slippa fraktkostnaden. Det går att köpa saker direkt med sin telefon och hämta direkt på plats men vi har ingen butik där de kan se varorna utan allt är och kommer förbli online, berättar Erik.
Snabb hantering största utmaningen
Transporter in till Footly sker främst genom att folk lämnar in varor till Footly eller så hämtar personal från Footly varor hos kunden.
– Men transporter ut från oss sker genom att vi har fantastiska samarbeten med olika fraktbolag så kunderna kan få sin återanvända vara lika smidig som att köpa nytt. Den största utmaningen vi har är att hantera de inlämnade sakerna snabbt nog för kunderna. Vi har som mål att göra det inom tio dagar och klarar det oftast men inte alltid vilket stör mig. Vi arbetar hårt för att bli bättre och det kräver fler som hanterar artiklar, utökat lager, samt ytterligare systemutveckling för att klara av att hantera större flöden. Det som är det bästa med second hand online är att vi når 2 miljoner köpare i Sverige och några till utomlands. Det svåraste är logistiken bakom, allt handpåläggande manuellt arbete för varje vara och att vi bara har en av varje. Det ställer extremt högra krav på artikelhanteringen som jag anser att vi klarar väldigt bra även om det innebär utmaningar, avslutar Erik.
Text: Anna Svensson
Erik fortsätter att berätta att det som säljer mest just nu inför jul är begagnade märkeskläder, tjockare kläder så som jackor, termobyxor, overaller och koftor. Han förklarar vidare att det finns ett ökat intresse för röda kläder och finkläder för användning troligen till de kommande högtiderna. Kvinnor är de största konsumenterna och åldern är från 25 upp till 65 år som handlar kläder. Footly skickar en del kläder också till andra länder som till exempel till Norge, Finland, Ryssland och Tyskland. Det som är mest inspirerande för Footly är hur den yngre generationen ser på second hand. För dem är det trendigt med sekond hand. Till skillnad mot fult och skamligt som den äldre generationen har vuxit upp med.
Ökning av inlämnade plagg
Vaim förklarar att Footly har behandlat över 15 000 plagg och sedan han startade Footly har inlämningen ökat nästan snabbare än vad Footlys personal kunnat hantera.
– Men att inlämningen av kläder skulle ha ökat just i samband med julen kan vi inte se ännu. Vi ser först om någon månad om det blir en ökning av inlämnade plagg, då det tar lite tid att rensat ut vad som ska slängas, vad som ska skänkas samt vad som ska lämnas till oss. Det som däremot har hänt är att väldigt många har fått förståelse för att vi tar emot kläder. För vissa har det varit helt otänkbart att sälja begagnade kläder fram tills nu, säger Erik Vaim.
Familjer den starkaste målgruppen
Den starkaste målgruppen som lämnar in varor till Footly är familjer mitt i livet, med barn, karriär och med fullt upp inför jul.
– Familjer är jätte tacksamma för att vi tar emot deras kläder och deras saker. Oavsett om det blir något utbetalt eller inte. I denna målgrupp har vi de senaste veckorna haft stora ökningar av framför allt ”vinterkläder”. Det är privat personer men även företag som lämnar in bland annat kläder till oss. Vi har just nu en handfull bra samarbeten med företag som lämnar in till oss. Det gäller både secondhand och varupartier, over stock, skylt ex, som förtjänar att åter älskas istället för att det producera nytt, berättar Erik.
Årets julklapp en konsekvens av ett ohållbarare samhälle
Årets julklapp återvunna plagget, tror Erik att det blev eftersom människor nu ser konsekvenserna på riktigt vad händer i ett ohållbart samhälle.
– Vi är den första generationen som upplever nackdelarna med köp och släng och samtidigt är vi den sista generationen som kan göra något åt det. Detta är numera allmän känt och jag tror att årets julklapp speglar den epoken vi lever i. Intresset för hållbara saker, framför allt kläder, ligger i tiden och är något som nu inte längre bara tilltalar hipsters och early adopters utan vem som helst, förklarar han.
Bättre resursanvändning nödvändigt
Erik berättar att han som aktiv dykare och instruktör har sett hur haven har förändrats.
– Korallrev som dött ut och alltmer plast som skadar djurlivet. Jag insåg att problemen kring miljön i haven till stor del beror på produktion och överkonsumtion. För att komma till bukt med problemet behöver vi alla bli bättre på att använda de resurser som redan finns. Det behöver vara enkelt, snabbt och lönsamt att bidra till ett mindre fotavtryck på planeten för att kunna göra skillnad på riktigt. Redan i början av 2000-talet såg jag potentialen i second hand marknaden och testade affärsidén redan år 2007, dock upplevdes det då som något skamfullt att handla begagnat. Det dröjde ända till januari år 2017 innan marknaden var redo och vi startade Footly AB. Jag har sedan tidig ålder sålt och köpt saker online på flera marknadsplatser och hjälpt kompisar ett flertal gånger, berättar han.
Använda tiden till något man tror på
Erik har alltid älskat att arbeta och varit duktig i de roller han haft. Samtidigt som Footly startades blev han utnämnd till årets affärsutvecklare av sin tidigare arbetsgivare.
– Jag har fru, två barn, villa och tjänstebil allt det som många tycker är ”nu är jag all-set”. Vi lägger så mycket tid på vårt arbete oavsett som arbetsgivare eller anställd. Mer tid än vi spenderar i villan, med barnen och med frun. För mig blev det en brytpunkt där jag kände att tiden på arbetet ska spenderas på någonting som man verkligen tror på och på något där man kan vara sitt ”bästa jag” och använda det för att göra världen till en bättre plats, säger Vaim.
Eget lager i Taberg
Footly tar 10 kronor per objekt som lämnas in och som Footly försöker sälja och inlämnaren får 40 procent av försäljningssumman per pryl.
– För dyrare saker får de 80 procent av den del som överstiger 500 kronor. Det är inga avgifter för det som vi skänker till välgörenhet och man behöver aldrig betala något till oss utan tiokronan dras mot utbetalningen. Footly har varit igång i två år och har två heltidsanställda. Vi har endast e-handel och vi säljer på fyra olika marknadsplatser samtidigt framför allt på Tradera och på vår egna webbshop. Footly har ett eget lager i Taberg utanför Jönköping. Det är många som kommer och hämtar varor hos oss för att slippa fraktkostnaden. Det går att köpa saker direkt med sin telefon och hämta direkt på plats men vi har ingen butik där de kan se varorna utan allt är och kommer förbli online, berättar Erik.
Snabb hantering största utmaningen
Transporter in till Footly sker främst genom att folk lämnar in varor till Footly eller så hämtar personal från Footly varor hos kunden.
– Men transporter ut från oss sker genom att vi har fantastiska samarbeten med olika fraktbolag så kunderna kan få sin återanvända vara lika smidig som att köpa nytt. Den största utmaningen vi har är att hantera de inlämnade sakerna snabbt nog för kunderna. Vi har som mål att göra det inom tio dagar och klarar det oftast men inte alltid vilket stör mig. Vi arbetar hårt för att bli bättre och det kräver fler som hanterar artiklar, utökat lager, samt ytterligare systemutveckling för att klara av att hantera större flöden. Det som är det bästa med second hand online är att vi når 2 miljoner köpare i Sverige och några till utomlands. Det svåraste är logistiken bakom, allt handpåläggande manuellt arbete för varje vara och att vi bara har en av varje. Det ställer extremt högra krav på artikelhanteringen som jag anser att vi klarar väldigt bra även om det innebär utmaningar, avslutar Erik.
Text: Anna Svensson