PTS Post- och telestyrelsen har gjort rapporten ”Svensk postmarknad 2024”. Syftet med rapporten är att se utvecklingen inom exempelvis konkurrens, service och kvalitet samt volymer. Enligt rapporten blir det allt dyrare att dela ut brev inom hela Sverige. Om inga förändringar görs kan det under de kommande åren bli utmanande att upprätthålla den samhällsomfattande postservicen till en god kvalitet över hela landet, säger Emma Maraschin som är enhetschef för postfrågor på PTS Post- och telestyrelsen.
Emma berättar att PTS årligen publicerar rapporten ”Svensk postmarknad 2024”. Enligt årets rapport fortsätter brevvolymerna att minska. Under 2023 delades nära 1,2 miljarder brev ut i Sverige. Det var en minskning med 12 procent jämfört med året innan. Sedan år 2000 har två av tre fysiska brev ersatts med digital kommunikation och PTS bedömer att nedgången kommer fortsätta i snabb takt.
Användare kan behöva betala mer
Emma förklarar att i takt med att volymerna minskar så ökar också styckkostnaden för att distribuera brev, inom ramen för den samhällsomfattande posttjänsten.
- Även om Postnord har höjt portot så är inte det tillräckligt för att kompensera för de minskade volymerna. Det kommer bli stora utmaningar att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten om inget görs. Det handlar dels om förändringar i regelverket om hur snabbt brevet ska delas ut och hur långt ifrån bostaden men också om att vi användare kan behöva betala mer för en fungerande postservice. Det är rimligt att vi användare betalar för vad det kostar att skicka ett brev för att tjänsten ska hålla en god kvalitet och att brevet delas ut i tid, säger Emma Maraschin.
Allvarligt om folk inte kan lita på postservicen
Emma fortsätter förklara att rapporten visar att Postnord inte har levt upp till de kvalitetskrav som finns.
- Enligt rapporten ”Svensk postmarknad 2024” delade Postnord under året 2023 ut 93,1 procent av breven i tid, medan kravet är att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före senaste inlämningstid ska ha delats ut inom två arbetsdagar. 2023 var andra året i rad som Postnord inte levde upp till kraven på nationell nivå. Det är mycket allvarligt om folk inte kan lita på postservicen. Även om omständigheterna är svåra, måste postoperatören vårda sitt kundlöfte och säkerställa att kvalitetskraven uppfylls för att tillgodose användarnas behov. PTS kommer fortsätta bevaka utvecklingen och att Postnord lever upp till kraven, säger Emma.
Många väljer att skicka digitala brev
- Regeringen har fått rapporten ”Svensk postmarknad 2024”. Vi på PTS Post- och telestyrelsen hoppas att regeringen kommer att ha stor nytta av rapporten inför viktiga beslut. Inför framtiden kommer det förmodligen ske en ökning bland privatpersoner och företag som skickar digitala brev. Att det skickas färre brev via post beror på att många väljer att skicka digitala brev, många skriver meddelande via e-post, chatter, mobiltelefoner och sociala medier. Danmark är ett av det länder som har kommit långt med digitala brev samtidigt som det fortfarande skickas brev via post i Danmark, säger Emma.
Text: Anna Svensson
Emma berättar att PTS årligen publicerar rapporten ”Svensk postmarknad 2024”. Enligt årets rapport fortsätter brevvolymerna att minska. Under 2023 delades nära 1,2 miljarder brev ut i Sverige. Det var en minskning med 12 procent jämfört med året innan. Sedan år 2000 har två av tre fysiska brev ersatts med digital kommunikation och PTS bedömer att nedgången kommer fortsätta i snabb takt.
Användare kan behöva betala mer
Emma förklarar att i takt med att volymerna minskar så ökar också styckkostnaden för att distribuera brev, inom ramen för den samhällsomfattande posttjänsten.
- Även om Postnord har höjt portot så är inte det tillräckligt för att kompensera för de minskade volymerna. Det kommer bli stora utmaningar att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten om inget görs. Det handlar dels om förändringar i regelverket om hur snabbt brevet ska delas ut och hur långt ifrån bostaden men också om att vi användare kan behöva betala mer för en fungerande postservice. Det är rimligt att vi användare betalar för vad det kostar att skicka ett brev för att tjänsten ska hålla en god kvalitet och att brevet delas ut i tid, säger Emma Maraschin.
Allvarligt om folk inte kan lita på postservicen
Emma fortsätter förklara att rapporten visar att Postnord inte har levt upp till de kvalitetskrav som finns.
- Enligt rapporten ”Svensk postmarknad 2024” delade Postnord under året 2023 ut 93,1 procent av breven i tid, medan kravet är att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före senaste inlämningstid ska ha delats ut inom två arbetsdagar. 2023 var andra året i rad som Postnord inte levde upp till kraven på nationell nivå. Det är mycket allvarligt om folk inte kan lita på postservicen. Även om omständigheterna är svåra, måste postoperatören vårda sitt kundlöfte och säkerställa att kvalitetskraven uppfylls för att tillgodose användarnas behov. PTS kommer fortsätta bevaka utvecklingen och att Postnord lever upp till kraven, säger Emma.
Många väljer att skicka digitala brev
- Regeringen har fått rapporten ”Svensk postmarknad 2024”. Vi på PTS Post- och telestyrelsen hoppas att regeringen kommer att ha stor nytta av rapporten inför viktiga beslut. Inför framtiden kommer det förmodligen ske en ökning bland privatpersoner och företag som skickar digitala brev. Att det skickas färre brev via post beror på att många väljer att skicka digitala brev, många skriver meddelande via e-post, chatter, mobiltelefoner och sociala medier. Danmark är ett av det länder som har kommit långt med digitala brev samtidigt som det fortfarande skickas brev via post i Danmark, säger Emma.
Text: Anna Svensson