Jordbruksverket upphandlar om rådgivningstjänster till företag inom besöksnäringen med servering av mat och dryck i hela Sverige. Tobias Kreuzpointner som är besöksnäringssamordnare på Landsbygdsutvecklingsenheten på Jordbruksverket berättar att, de upphandlade rådgivningstjänsterna kommer att omfatta olika temaområden, till exempel affärs- och konceptutveckling, anläggningsutveckling, marknadsföring och utveckling av det regionala utbudet av närproducerad mat och dryck. Samt att besökare och turister ska få en smakupplevelse på vad som produceras regionalt och lokalt i Sverige.
Tobias berättar vidare att Jordbruksverket välkomnar leverantörer av rådgivningstjänster inom exempelvis besöksnäringen, affärsutveckling och mathantering att lämna anbud. Jordbruksverket vill underlätta för besöksnäringsföretag att få den hjälp de behöver och därför finns en stor bredd i tjänsterna som besöksnäringsföretag kan avropa. Från företags- och konceptutveckling till lokal identitet. Rådgivningen kan exempelvis handla om företags- och konceptanalyser, investeringskalkyler, utveckling av serveringsutrymmen, kvalitets- och personalmanagement. Eller om hållbarhetsmanagement och generationsskiften.
Viktigt med närproducerad mat och dryck
Den regionala identiteten och en regional prägel av produkterna är viktiga inom besöksnäringen.
– Därför vill vi lyfta även regional- och lokaltypisk mat och dryck som en viktig del i företagens produkter, och skapa bättre möjligheter och förutsättning inom besöksnäringen via rådgivningstjänster. Vi hoppas att flera företag inom besöksnäringen kommer att haka på detta och att de ser värdet av att vara delaktiga. Målsättningen är att det blir 70 till 100 besöksnäringsföretag i Sverige som vill ha rådgivning. Exempel på företag inom besökningen kan vara hotell och pensionat, förklarar Tobias Kreuzpointner.
Sök om stöd för rådgivningstjänster
Besöksnäringsföretag som anlitar en upphandlad rådgivare får 70 procent av rådgivningskostnaden betald av landsbygdsprogrammet.
– Resterande 30 procent betalar företaget själva stå för. Totalt 3,9 miljoner kronor står till förfogande för rådgivningstjänsterna. Intresserade rådgivningsföretag kan lämna anbud fram till den 17 september år 2018. Mer information finns i upphandlingsunderlaget. Stödet för rådgivningstjänsterna är en del i landsbygdsprogrammet och den svenska livsmedelsstrategin, avslutar Tobias.
Text: Anna Svensson
Tobias berättar vidare att Jordbruksverket välkomnar leverantörer av rådgivningstjänster inom exempelvis besöksnäringen, affärsutveckling och mathantering att lämna anbud. Jordbruksverket vill underlätta för besöksnäringsföretag att få den hjälp de behöver och därför finns en stor bredd i tjänsterna som besöksnäringsföretag kan avropa. Från företags- och konceptutveckling till lokal identitet. Rådgivningen kan exempelvis handla om företags- och konceptanalyser, investeringskalkyler, utveckling av serveringsutrymmen, kvalitets- och personalmanagement. Eller om hållbarhetsmanagement och generationsskiften.
Viktigt med närproducerad mat och dryck
Den regionala identiteten och en regional prägel av produkterna är viktiga inom besöksnäringen.
– Därför vill vi lyfta även regional- och lokaltypisk mat och dryck som en viktig del i företagens produkter, och skapa bättre möjligheter och förutsättning inom besöksnäringen via rådgivningstjänster. Vi hoppas att flera företag inom besöksnäringen kommer att haka på detta och att de ser värdet av att vara delaktiga. Målsättningen är att det blir 70 till 100 besöksnäringsföretag i Sverige som vill ha rådgivning. Exempel på företag inom besökningen kan vara hotell och pensionat, förklarar Tobias Kreuzpointner.
Sök om stöd för rådgivningstjänster
Besöksnäringsföretag som anlitar en upphandlad rådgivare får 70 procent av rådgivningskostnaden betald av landsbygdsprogrammet.
– Resterande 30 procent betalar företaget själva stå för. Totalt 3,9 miljoner kronor står till förfogande för rådgivningstjänsterna. Intresserade rådgivningsföretag kan lämna anbud fram till den 17 september år 2018. Mer information finns i upphandlingsunderlaget. Stödet för rådgivningstjänsterna är en del i landsbygdsprogrammet och den svenska livsmedelsstrategin, avslutar Tobias.
Text: Anna Svensson