Trafikverket har beviljat stöd till bygge av ytterligare 29 nya snabbladdare för elbilar som allmänheten kan använda. De flesta laddstationerna i de nordligaste länen och några i övriga landet. Förutom de 60 som redan är i drift ska 50 till öppna senast 2025. Laddstationer finns och byggs bland annat vid matbutiker. Det är staten som har finansierat stödet, säger Hanna Eklöf som är utredningsledare på Trafikverket.
Hanna berättar att Trafikverket ger ekonomiskt stöd för att snabba på utbyggnaden på de platser där snabbladdare saknas. Stödet på cirka 100 miljoner kronor från staten har använts från 2023 för nya snabbladdstationer på 29 sträckor och de nya stationerna ska vara färdigställda och i drift senast 2025. De ska minst kunna leverera 150 kilowattimmar under tre timmar vilket innebär att energilager kan användas. Från 2020 har byggnationer av laddstationer gjorts via stöd från staten fördelat under åren.
Snabbladdning behövs för längre resor
Hanna förklarar att en utbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon, vilket också bidrar till klimatmålen om minskade utsläpp av växthusgaser.
- Alla ska kunna köra genom hela landet med elfordon och snabbladdning behövs för att det ska vara möjligt att göra längre resor. Längre etableringstid och lägre kostnader har ökat attraktiviteten. Vi är mycket nöjda med att 29 av de 30 sträckor som utlystes i den här ansökningsomgången får snabbladdare. Längre etableringstid, lägre driftkostnader och bättre möjligheter till elnätsanslutning, tack vare energilager, har gjort det mer attraktivt att bygga snabbladdstationer den här gången, säger Hanna Eklöf.
Positiv respons från allmänheten
- Antalet snabbstationer med stöd från Trafikverket är i Norrbotten, Västerbotten, Norrland och i Jämtland med 48 laddstationer i drift och 35 planeras klara senast 2025. I övriga landet är 12 laddstationer i drift och 15 till planeras senast 2025. I nuläget är Trafikverket ambition att avståndet mellan laddsationerna ska vara max tio mil längs större statliga vägar och sex mil på europavägarna. Hittills har vi fått en positiv respons från allmänheten som tycker det är bra att fler laddstationer byggs. Att fler laddstationer byggs gör det möjligt för fler att köra elbil och att köer till laddstationerna minskar. Inför framtiden är utmaningarna att hitta ännu mer mark för fler laddstationer och att få fungerande nätanslutning. En skillnad med att använda elbil jämfört med bränslebil är att man i huvudsak laddar hemma eller där bilen står parkerad under en längre tid, men laddning längs vägen är ändå viktig för att kunna köra elbil i hela landet, säger Hanna.
Fakta
På följande sträckor har snabbladdare saknats, de byggs nu med investeringsstöd.
Norrbottens län, vägnummer 99, plats mellan Karesuando och Kätkesuando.
Norrbottens län, vägnummer 99, plats mellan Muodoslompolo och Kihlangi.
Norrbottens län, vägnummer 392, plats mellan Sattajärvi och Lillselet.
Norrbottens län, vägnummer 99, plats mellan Jarhois och Svanstein.
Norrbottens län, vägnummer 805, plats mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge.
Norrbottens län, vägnummer E45, plats mellan Moskosel och Suorke.
Norrbottens län, vägnummer 95, plats mellan Polcirkeln och Merkenes.
Norrbottens län, vägnummer 625, plats mellan Adolfström och Laisvall.
Norrbottens/Västerbottens län, vägnummer 95, plats mellan Glommersträsk och Jörn.
Västerbottens län, vägnummer E12, plats mellan Blåviksjön och Bratten.
Västerbottens län, vägnummer E4, plats mellan Bureå och Lövånger.
Västerbottens län, vägnummer E12/1116, plats mellan Tärnafors och Ström.
Västerbottens län, vägnummer E12, plats mellan Hemavan och Strimasund.
Västerbottens län, vägnummer E45, plats mellan Vinliden och Volgsele.
Västerbottens län, vägnummer 1093/1088/1077/1067, plats mellan Dikanäs och Strömnäs.
Västerbottens län, vägnummer, 1057/1052, plats mellan Granliden och Västra ormsjö.
Västernorrland/Västerbottens län, vägnummer 348, plats mellan Solberg och Yttertällmo.
Västernorrlands län, vägnummer, E14, plats mellan Torpshammar och Stöde
Västernorrland/Gävleborg, vägnummer E4, plats mellan Harmånger och Årskogen.
Jämtlands län, vägnummer E45, plats mellan Hoting och Lövberga.
Jämtland/Dalarna/Gävleborgs län, vägnummer E45, plats mellan Tandsjöborg och Lillhamra.
Jämtland/Dalarna/Gävleborgs län, vägnummer E45, plats mellan Emadalen och Noppikoski.
Värmlands län, vägnummer E18, plats mellan Granbäck och Rudsbyn.
Stockholms län, vägnummer 73, plats mellan Nynäshamn och Ösmo.
Västra Götaland/Jönköpings län, vägnummer 153, plats mellan Ullared och Skeppshult.
Östergötlands län, vägnummer E22, plats mellan Valdemarsvik – Sörby.
Kalmar län, vägnummer E22, plats mellan Lunds by och Mörtfors.
Kronoberg/Kalmar län, vägnummer 23, plats mellan Åseda och Viserum.
Kalmar län/Blekinge län, vägnummer E22, plats mellan Brömsebro och Gökalund.
Källa: Trafikverket.
Text: Anna Svensson
Hanna berättar att Trafikverket ger ekonomiskt stöd för att snabba på utbyggnaden på de platser där snabbladdare saknas. Stödet på cirka 100 miljoner kronor från staten har använts från 2023 för nya snabbladdstationer på 29 sträckor och de nya stationerna ska vara färdigställda och i drift senast 2025. De ska minst kunna leverera 150 kilowattimmar under tre timmar vilket innebär att energilager kan användas. Från 2020 har byggnationer av laddstationer gjorts via stöd från staten fördelat under åren.
Snabbladdning behövs för längre resor
Hanna förklarar att en utbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon, vilket också bidrar till klimatmålen om minskade utsläpp av växthusgaser.
- Alla ska kunna köra genom hela landet med elfordon och snabbladdning behövs för att det ska vara möjligt att göra längre resor. Längre etableringstid och lägre kostnader har ökat attraktiviteten. Vi är mycket nöjda med att 29 av de 30 sträckor som utlystes i den här ansökningsomgången får snabbladdare. Längre etableringstid, lägre driftkostnader och bättre möjligheter till elnätsanslutning, tack vare energilager, har gjort det mer attraktivt att bygga snabbladdstationer den här gången, säger Hanna Eklöf.
Positiv respons från allmänheten
- Antalet snabbstationer med stöd från Trafikverket är i Norrbotten, Västerbotten, Norrland och i Jämtland med 48 laddstationer i drift och 35 planeras klara senast 2025. I övriga landet är 12 laddstationer i drift och 15 till planeras senast 2025. I nuläget är Trafikverket ambition att avståndet mellan laddsationerna ska vara max tio mil längs större statliga vägar och sex mil på europavägarna. Hittills har vi fått en positiv respons från allmänheten som tycker det är bra att fler laddstationer byggs. Att fler laddstationer byggs gör det möjligt för fler att köra elbil och att köer till laddstationerna minskar. Inför framtiden är utmaningarna att hitta ännu mer mark för fler laddstationer och att få fungerande nätanslutning. En skillnad med att använda elbil jämfört med bränslebil är att man i huvudsak laddar hemma eller där bilen står parkerad under en längre tid, men laddning längs vägen är ändå viktig för att kunna köra elbil i hela landet, säger Hanna.
Fakta
På följande sträckor har snabbladdare saknats, de byggs nu med investeringsstöd.
Norrbottens län, vägnummer 99, plats mellan Karesuando och Kätkesuando.
Norrbottens län, vägnummer 99, plats mellan Muodoslompolo och Kihlangi.
Norrbottens län, vägnummer 392, plats mellan Sattajärvi och Lillselet.
Norrbottens län, vägnummer 99, plats mellan Jarhois och Svanstein.
Norrbottens län, vägnummer 805, plats mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge.
Norrbottens län, vägnummer E45, plats mellan Moskosel och Suorke.
Norrbottens län, vägnummer 95, plats mellan Polcirkeln och Merkenes.
Norrbottens län, vägnummer 625, plats mellan Adolfström och Laisvall.
Norrbottens/Västerbottens län, vägnummer 95, plats mellan Glommersträsk och Jörn.
Västerbottens län, vägnummer E12, plats mellan Blåviksjön och Bratten.
Västerbottens län, vägnummer E4, plats mellan Bureå och Lövånger.
Västerbottens län, vägnummer E12/1116, plats mellan Tärnafors och Ström.
Västerbottens län, vägnummer E12, plats mellan Hemavan och Strimasund.
Västerbottens län, vägnummer E45, plats mellan Vinliden och Volgsele.
Västerbottens län, vägnummer 1093/1088/1077/1067, plats mellan Dikanäs och Strömnäs.
Västerbottens län, vägnummer, 1057/1052, plats mellan Granliden och Västra ormsjö.
Västernorrland/Västerbottens län, vägnummer 348, plats mellan Solberg och Yttertällmo.
Västernorrlands län, vägnummer, E14, plats mellan Torpshammar och Stöde
Västernorrland/Gävleborg, vägnummer E4, plats mellan Harmånger och Årskogen.
Jämtlands län, vägnummer E45, plats mellan Hoting och Lövberga.
Jämtland/Dalarna/Gävleborgs län, vägnummer E45, plats mellan Tandsjöborg och Lillhamra.
Jämtland/Dalarna/Gävleborgs län, vägnummer E45, plats mellan Emadalen och Noppikoski.
Värmlands län, vägnummer E18, plats mellan Granbäck och Rudsbyn.
Stockholms län, vägnummer 73, plats mellan Nynäshamn och Ösmo.
Västra Götaland/Jönköpings län, vägnummer 153, plats mellan Ullared och Skeppshult.
Östergötlands län, vägnummer E22, plats mellan Valdemarsvik – Sörby.
Kalmar län, vägnummer E22, plats mellan Lunds by och Mörtfors.
Kronoberg/Kalmar län, vägnummer 23, plats mellan Åseda och Viserum.
Kalmar län/Blekinge län, vägnummer E22, plats mellan Brömsebro och Gökalund.
Källa: Trafikverket.
Text: Anna Svensson