Karin Hagman som är VD på IQ berättar att påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. I Jönköpings län anser endast 80 procent att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det är dock fler än riksgenomsnittet på 74 procent och Jönköpings län är ett av de mest restriktiva länen i landet. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som sedan 2010 årligen tas fram med hjälp av Novus.
Karin berättar vidare att undersökningen genomförs av Novus på uppdrag av IQ. 2021-års resultat är baserat på 4 020 intervjuer i Sverige, varav 135 i Jönköpings län. IQ känner till att både grupptryck påverkar personer att köra alkoholpåverkade och egna individuella beslut bidra också till rattfylleri. IQ har märkt att i Sverige är Stockholm där det förekommer mest rattfylleri. Enligt Trafikverkets statistik omkom 57 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad vägtrafikolycka år 2020, vilket är 28 procent av alla omkomna i trafiken. Vid singelolyckor är det nästan hälften av förarna som är berusade.
Polisens blåskontroller har minskat
Karin förklarar att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Närmare var tredje som omkommer i trafiken är alkohol eller narkotikapåverkad.
- Därför behöver vi nolltolerans mot alkohol i trafiken. Det sker minst 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare, men rattfylleri är svårt att upptäcka. Samtidigt har polisens blåskontroller minskat kraftigt de senaste åren. Men efter en begäran från Trafikverket och Polisen har nu en statlig utredning landat i förslaget att så kallade trafiksäkerhetskontrollanter införs för att avlasta polisen med nykterhetskontroller. Utredningen, Kontroller på väg (SOU 2021:31), presenterade sitt förslag i april 2021, men ännu har ingen proposition presenterats av regeringen, berättar Karin Hagman.
Undersökt svenskarnas attityder till alkohol
Hagman anser att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning.
- Det är viktigt att regeringen går vidare med förslagen om trafiksäkerhetskontrollanter. IQ har sedan 2010 undersökt svenskarnas attityder till alkohol. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent. 2010 till 74 procent 2021. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har dock stått sig över tid och ligger stadigt runt fyra procent, säger Karin.
Dricka alkohol och sätta sig bakom ratten är livsfarligt
Karin berättar att under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination.
- Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar. Dessutom behöver det informeras mer till allmänheten om hur farligt det är att köra fordon alkoholpåverkade i trafiken. Många som dricker alkohol och som väljer att köra fordon måste förstå att deras reaktionsförmåga blir sämre av alkohol. Lika farligt är det att köra elsparkcyklar med alkohol i kroppen som det är att köra övriga fordon alkoholpåverkad. Därför borde det vara alkolås på elsparkcyklar, avslutar Karin.
FAKTA
Om IQ
IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Källa: IQ.
Text: Anna Svensson
Karin berättar vidare att undersökningen genomförs av Novus på uppdrag av IQ. 2021-års resultat är baserat på 4 020 intervjuer i Sverige, varav 135 i Jönköpings län. IQ känner till att både grupptryck påverkar personer att köra alkoholpåverkade och egna individuella beslut bidra också till rattfylleri. IQ har märkt att i Sverige är Stockholm där det förekommer mest rattfylleri. Enligt Trafikverkets statistik omkom 57 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad vägtrafikolycka år 2020, vilket är 28 procent av alla omkomna i trafiken. Vid singelolyckor är det nästan hälften av förarna som är berusade.
Polisens blåskontroller har minskat
Karin förklarar att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Närmare var tredje som omkommer i trafiken är alkohol eller narkotikapåverkad.
- Därför behöver vi nolltolerans mot alkohol i trafiken. Det sker minst 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare, men rattfylleri är svårt att upptäcka. Samtidigt har polisens blåskontroller minskat kraftigt de senaste åren. Men efter en begäran från Trafikverket och Polisen har nu en statlig utredning landat i förslaget att så kallade trafiksäkerhetskontrollanter införs för att avlasta polisen med nykterhetskontroller. Utredningen, Kontroller på väg (SOU 2021:31), presenterade sitt förslag i april 2021, men ännu har ingen proposition presenterats av regeringen, berättar Karin Hagman.
Undersökt svenskarnas attityder till alkohol
Hagman anser att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning.
- Det är viktigt att regeringen går vidare med förslagen om trafiksäkerhetskontrollanter. IQ har sedan 2010 undersökt svenskarnas attityder till alkohol. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent. 2010 till 74 procent 2021. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har dock stått sig över tid och ligger stadigt runt fyra procent, säger Karin.
Dricka alkohol och sätta sig bakom ratten är livsfarligt
Karin berättar att under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination.
- Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar. Dessutom behöver det informeras mer till allmänheten om hur farligt det är att köra fordon alkoholpåverkade i trafiken. Många som dricker alkohol och som väljer att köra fordon måste förstå att deras reaktionsförmåga blir sämre av alkohol. Lika farligt är det att köra elsparkcyklar med alkohol i kroppen som det är att köra övriga fordon alkoholpåverkad. Därför borde det vara alkolås på elsparkcyklar, avslutar Karin.
FAKTA
Om IQ
IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Källa: IQ.
Text: Anna Svensson