Sammanlagt reste 21 802 passagerare till och från Jönköping år 2023 vilket motsvarar en ökning med 38 procent jämfört med föregående år. Ökningen beror främst på att vi hade fler charteravgångar. Såväl utgående som inkommande charter ökade i antal. Fler destinationer gör förhoppningsvis att fler upptäcker hur smidigt det är att resa från Jönköping Airport. Desto fler resenärer vi har desto bättre förutsättningar får vi att kunna attrahera fler linjer och flygbolag, säger Henrik Älverdal som är Kommersiell chef på Jönköping Airport.
Henrik berättar att det är även en ökad aktivitet sett till antal starter och landningar, när dessa uppgick till 4 760 stycken, det är 10 procent fler än 2022. Det beror dels på fler charteravgångar men också att antalet samhällsnyttiga flygrörelser ökade med 33 procent jämfört med föregående år.
Charterresorna har fått ett uppsving
Älverdal berättar vidare att det är glädjande att se hur allt fler resenärer hittar tillbaka till oss efter pandemin.
- Det är något som också märks hos charterbolagen som i år väljer att utöka sitt program ytterligare från Jönköping. Hittills har vi hela åtta destinationer klara för 2024. Vi hade en hög efterfrågan på alla våra tre destinationer Kreta, Mallorca och Split. Alla är klassiska charterresmål som länge har lockat oss svenskar. Just charterresorna har fått ett uppsving efter pandemin då det upplevs som ett förhållandevis tryggt sätt att resa på. Trygghet har fått en större betydelse i valet av resa, säger Henrik Älverdal.
Inflation och lågkonjunktur påverkar frakten
Henrik förklarar att mängden frakt som hanterades under 2023 på Jönköping Airport minskade med totalt 11 procent.
- Nedgången följer den globala nedgången för flygfrakt. Svårt att ge exakt svar på vad orsaken är men sannolikt spelar inflation och lågkonjunktur in en hel del. Vi ser dock att det börjar peka uppåt igen vilket också analytiker förutspår. Jag tror att när vi summerar 2024 så har mängden gods varit mer på Jönköping Airport än vad den var 2023, säger Henrik Älverdal.
Postvolymen har ökat
Älverdal fortsätter förklara att postvolymen i sig ökade med hela 38 procent. Det beror framför allt på att postflyget startade i slutet på januari 2022, vilket gör att det året hade Jönköping Airport i princip 11 månader med post medan vi under 2023 hade postflyg hela året.
- Det finns indikationer på att botten har nåtts och att vi nu kommer se en positiv utveckling igen. Exempelvis spår den internationella luftfartsorganisationen IATA att flygfrakten kommer växa globalt med 4,5 procent under 2024. Vi befinner oss också i konkreta förhandlingar som kommer innebära mer gods för oss att hantera, säger Henrik.
Flera samhällsnyttiga flygrörelser
Henrik berättar att när det gäller samhällsnyttiga flygrörelser på Jönköping Airport, har det varit militär- och polisflyg som uppgick till 169 stycken år 2023 vilket är -3 procent jämför med år 2022.
- Ambulansflyg och organtransport uppgick till 145 stycken år 2023 vilket är +101 procent jämfört med år 2022 samt kriminaltransport, brandflyg och övrigt uppgick till 230 stycken år 2023 vilket är +65 procent jämfört med år 2022. Det sammanlagda antalet rörelser uppgick till 544 stycken, 33 procent fler än 2022 och den högsta siffran på många år. Vi har ingen direkt info om bakomliggande orsaker till förändringarna. Däremot kan sägas att antalet brandflyg var fler eftersom MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i våras baserade vattenbombande flygplan på Jönköping Airport vid ett par tillfällen när brandrisken var stor och flera bränder härjade i Västergötland, säger Älverdal.
Smidig och personlig flygplats
Henrik berättar vidare att Jönköping Airport har för 2024 fått fortsatt förtroende som en av landets tillfälliga beredskapsflygplatser, ett uppdrag man innehaft sedan 2020.
- Flygplatsen är också föreslagen i en statlig utredning att bli en av landets permanenta beredskapsflygplatser. För att vi ska kunna fortsätta att utveckla Jönköping Airport krävs att vi fortsätter berätta att vi finns samt vilken smidig och personlig flygplats vi är. Sedan måste de som ska resa välja att resa från Jönköping. Det är så vi enklast får mer flyg, fler destinationer och fler bolag. Flygfrakt är något svårare för oss att påverka men givetvis försöker vi ligga på speditörer, flygbolag och fraktbolag om vad vi kan erbjuda dem i form av service och snabb hantering, säger Henrik.
Text: Anna Svensson
Henrik berättar att det är även en ökad aktivitet sett till antal starter och landningar, när dessa uppgick till 4 760 stycken, det är 10 procent fler än 2022. Det beror dels på fler charteravgångar men också att antalet samhällsnyttiga flygrörelser ökade med 33 procent jämfört med föregående år.
Charterresorna har fått ett uppsving
Älverdal berättar vidare att det är glädjande att se hur allt fler resenärer hittar tillbaka till oss efter pandemin.
- Det är något som också märks hos charterbolagen som i år väljer att utöka sitt program ytterligare från Jönköping. Hittills har vi hela åtta destinationer klara för 2024. Vi hade en hög efterfrågan på alla våra tre destinationer Kreta, Mallorca och Split. Alla är klassiska charterresmål som länge har lockat oss svenskar. Just charterresorna har fått ett uppsving efter pandemin då det upplevs som ett förhållandevis tryggt sätt att resa på. Trygghet har fått en större betydelse i valet av resa, säger Henrik Älverdal.
Inflation och lågkonjunktur påverkar frakten
Henrik förklarar att mängden frakt som hanterades under 2023 på Jönköping Airport minskade med totalt 11 procent.
- Nedgången följer den globala nedgången för flygfrakt. Svårt att ge exakt svar på vad orsaken är men sannolikt spelar inflation och lågkonjunktur in en hel del. Vi ser dock att det börjar peka uppåt igen vilket också analytiker förutspår. Jag tror att när vi summerar 2024 så har mängden gods varit mer på Jönköping Airport än vad den var 2023, säger Henrik Älverdal.
Postvolymen har ökat
Älverdal fortsätter förklara att postvolymen i sig ökade med hela 38 procent. Det beror framför allt på att postflyget startade i slutet på januari 2022, vilket gör att det året hade Jönköping Airport i princip 11 månader med post medan vi under 2023 hade postflyg hela året.
- Det finns indikationer på att botten har nåtts och att vi nu kommer se en positiv utveckling igen. Exempelvis spår den internationella luftfartsorganisationen IATA att flygfrakten kommer växa globalt med 4,5 procent under 2024. Vi befinner oss också i konkreta förhandlingar som kommer innebära mer gods för oss att hantera, säger Henrik.
Flera samhällsnyttiga flygrörelser
Henrik berättar att när det gäller samhällsnyttiga flygrörelser på Jönköping Airport, har det varit militär- och polisflyg som uppgick till 169 stycken år 2023 vilket är -3 procent jämför med år 2022.
- Ambulansflyg och organtransport uppgick till 145 stycken år 2023 vilket är +101 procent jämfört med år 2022 samt kriminaltransport, brandflyg och övrigt uppgick till 230 stycken år 2023 vilket är +65 procent jämfört med år 2022. Det sammanlagda antalet rörelser uppgick till 544 stycken, 33 procent fler än 2022 och den högsta siffran på många år. Vi har ingen direkt info om bakomliggande orsaker till förändringarna. Däremot kan sägas att antalet brandflyg var fler eftersom MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i våras baserade vattenbombande flygplan på Jönköping Airport vid ett par tillfällen när brandrisken var stor och flera bränder härjade i Västergötland, säger Älverdal.
Smidig och personlig flygplats
Henrik berättar vidare att Jönköping Airport har för 2024 fått fortsatt förtroende som en av landets tillfälliga beredskapsflygplatser, ett uppdrag man innehaft sedan 2020.
- Flygplatsen är också föreslagen i en statlig utredning att bli en av landets permanenta beredskapsflygplatser. För att vi ska kunna fortsätta att utveckla Jönköping Airport krävs att vi fortsätter berätta att vi finns samt vilken smidig och personlig flygplats vi är. Sedan måste de som ska resa välja att resa från Jönköping. Det är så vi enklast får mer flyg, fler destinationer och fler bolag. Flygfrakt är något svårare för oss att påverka men givetvis försöker vi ligga på speditörer, flygbolag och fraktbolag om vad vi kan erbjuda dem i form av service och snabb hantering, säger Henrik.
Text: Anna Svensson