2015 blev ett framgångsrikt år för Jönköping Airport på flera sätt. Den första mars blev en historisk dag för flygplatsen. Nextjets satsning med en kraftigt utökad tidtabell till Stockholm-Arlanda och lanseringen av en efterlängtad utrikeslinje, till ett av Europas bästa nav, i samarbete med BMI Regional och Lufthansa har gjort att antalet passagerare ökade med 12 procent jämfört med 2014.
Sten Norinder, VD och flygplatschef på Jönköping Airport berättar att, med det trafikutbud Jönköping nu har tycker han att Jönköping flygplats äntligen kan kalla sig en riktig flygplats. Han fortsätter berätta att, det är givetvis en stor framgång för flygplatsen och dess personal men kanske ändå viktigare för näringslivet och människorna som bor i regionen. Det finns flera konkreta exempel på att bygdens attraktivitet ökar, med goda flygförbindelser inte minst för besöksnäringen.
Flera positiva ökningar
Herman Larsson som är marknadschef för Jönköping Airport berättar att, inrikestrafiken ökade med 7 procent på årsbasis och under årets två sista månader ökade antalet passagerare med 49 procent jämfört med november/december 2014.
– Den kalkyl avseende resenärer som gjordes för den nya linjen till Frankfurt har klarats med råge och chartertrafiken har stabiliserat sig på cirka 65 000 årsresenärer. Det innebär en ökning med 270 procent sedan 2009 (Det sista året med statligt ägande), säger Herman Larsson.
Gods som flygs till och från Jönköping
Även om beläggningen på fraktflyget är god så har volymerna minskat något under 2015 på grund av att helggodset transporterats på lastbil under året.
– Trenden är dock att efterfrågan ökar för den typ av gods som flygs till och från Jönköping och i december, som hade lika många avgångar som 2014, så ökade volymen med 9 procent, förklarar Herman.
Text: Anna Svensson
Sten Norinder, VD och flygplatschef på Jönköping Airport berättar att, med det trafikutbud Jönköping nu har tycker han att Jönköping flygplats äntligen kan kalla sig en riktig flygplats. Han fortsätter berätta att, det är givetvis en stor framgång för flygplatsen och dess personal men kanske ändå viktigare för näringslivet och människorna som bor i regionen. Det finns flera konkreta exempel på att bygdens attraktivitet ökar, med goda flygförbindelser inte minst för besöksnäringen.
Flera positiva ökningar
Herman Larsson som är marknadschef för Jönköping Airport berättar att, inrikestrafiken ökade med 7 procent på årsbasis och under årets två sista månader ökade antalet passagerare med 49 procent jämfört med november/december 2014.
– Den kalkyl avseende resenärer som gjordes för den nya linjen till Frankfurt har klarats med råge och chartertrafiken har stabiliserat sig på cirka 65 000 årsresenärer. Det innebär en ökning med 270 procent sedan 2009 (Det sista året med statligt ägande), säger Herman Larsson.
Gods som flygs till och från Jönköping
Även om beläggningen på fraktflyget är god så har volymerna minskat något under 2015 på grund av att helggodset transporterats på lastbil under året.
– Trenden är dock att efterfrågan ökar för den typ av gods som flygs till och från Jönköping och i december, som hade lika många avgångar som 2014, så ökade volymen med 9 procent, förklarar Herman.
Text: Anna Svensson