Under presskonferensen den 30 januari informedardes det om att Nässjö kommun fortsätter satsa på lärarnas och pedagogernas löner, förra året blev utfallet 4,3 procent och i år blir det en löneökning på 3,5 procent. Anders Karlsson kommunalråd (C) förklarar att detta är en fortsatt medveten satsning på förbättrade elevresultat och därmed på personalen i hela skolan från 1-19 år.
Genom att utöka antalet utvecklingslärare/förstelärare och att skapa ytterligare utrymme i 2014 års löneöversyn för att förstärka möjligheterna att behålla och rekrytera yrkesskickliga lärare, fortsätter arbetet med att skapa en attraktiv
och framgångsrik skolkommun. Bo Zander kommunalråd (S) berättar att denna satsning gör Nässjö kommun tillsammans med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund i ett gemensamt och långsiktigt arbete i Nässjö kommun.
Ökat ansvarstagande
Totalt kommer Nässjö kommun att ha 37 utvecklingslärare/ förstelärare i skolan när alla tjänster är tillsatta.
– Dessutom kommer ytterligare två tjänster som utvecklingslärare att skapas varav en till förskolan och en till fritidspedagogisk verksamhet, något som är en kommunal investering. Detta är en del av ansvarstagandet för arbetet med ”Framtidens skola”, säger Leif Ternstedt, ordföranden i barn- och utbildningsnämnden (S).
Skickliga lärare behövs för goda skolresultat
Gun-Ann Öholm Jansson som är barn- och utbildningschef, ville förmedla att denna satsning har kommit en bra bit och är viktig.
− Skickliga lärare är en av de viktigaste faktorerna för goda skolresultat. Vi vill därför på det här sättet lyfta fram fler lärare som bidrar till att höja elevernas resultat. Satsningen är också ett sätt att ge lärare en möjlighet att göra karriär och få en bra lön, berättar Gun-Ann Öholm Jansson.
Högre lärarlöner
Ewa Björk som är lärare på Norråsaskolan i Nässjö och Line Isaksson som är lärare på Runnerydsskolan i Nässjö, är båda glada över att lärarlönerna kommer att höjas.
– Det är mycket positivt för oss lärare att lönerna höjs. Under de senaste åren har våra löner höjts och det är vi tacksamma för. Vi tror att fler kommer vilja arbeta och utbilda sig till lärare när det är finns bättre löner, säger Ewa Björk och Line Isaksson.
Fler lärare behövs
Uppdraget som utvecklingslärare/förstelärare är ett förordnande som pågår över tre år. Cirka 20 procent av tjänsten viks för utvecklingsuppdraget resten till undervisning. Tjänsten omfattar i genomsnitt 40 timmars arbetstid per helgfri vecka med flextids möjlighet och inga lovdagar eller ferier. Varje tjänst ges en löneökning om 5 000 kronor per månad. Bengt Kock på Lärarnas Riksförbund ansåg att utvecklingslärarnas 40-timmarsvecka inte är lämplig. Bengt menar att det skulle läggas fokus på att kunna anställa fler lärare istället, han menar också att lärarna ska vara i skolan när eleverna är där och inte på
lovdagar.
Text och foto: Anna Svensson
Genom att utöka antalet utvecklingslärare/förstelärare och att skapa ytterligare utrymme i 2014 års löneöversyn för att förstärka möjligheterna att behålla och rekrytera yrkesskickliga lärare, fortsätter arbetet med att skapa en attraktiv
och framgångsrik skolkommun. Bo Zander kommunalråd (S) berättar att denna satsning gör Nässjö kommun tillsammans med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund i ett gemensamt och långsiktigt arbete i Nässjö kommun.
Ökat ansvarstagande
Totalt kommer Nässjö kommun att ha 37 utvecklingslärare/ förstelärare i skolan när alla tjänster är tillsatta.
– Dessutom kommer ytterligare två tjänster som utvecklingslärare att skapas varav en till förskolan och en till fritidspedagogisk verksamhet, något som är en kommunal investering. Detta är en del av ansvarstagandet för arbetet med ”Framtidens skola”, säger Leif Ternstedt, ordföranden i barn- och utbildningsnämnden (S).
Skickliga lärare behövs för goda skolresultat
Gun-Ann Öholm Jansson som är barn- och utbildningschef, ville förmedla att denna satsning har kommit en bra bit och är viktig.
− Skickliga lärare är en av de viktigaste faktorerna för goda skolresultat. Vi vill därför på det här sättet lyfta fram fler lärare som bidrar till att höja elevernas resultat. Satsningen är också ett sätt att ge lärare en möjlighet att göra karriär och få en bra lön, berättar Gun-Ann Öholm Jansson.
Högre lärarlöner
Ewa Björk som är lärare på Norråsaskolan i Nässjö och Line Isaksson som är lärare på Runnerydsskolan i Nässjö, är båda glada över att lärarlönerna kommer att höjas.
– Det är mycket positivt för oss lärare att lönerna höjs. Under de senaste åren har våra löner höjts och det är vi tacksamma för. Vi tror att fler kommer vilja arbeta och utbilda sig till lärare när det är finns bättre löner, säger Ewa Björk och Line Isaksson.
Fler lärare behövs
Uppdraget som utvecklingslärare/förstelärare är ett förordnande som pågår över tre år. Cirka 20 procent av tjänsten viks för utvecklingsuppdraget resten till undervisning. Tjänsten omfattar i genomsnitt 40 timmars arbetstid per helgfri vecka med flextids möjlighet och inga lovdagar eller ferier. Varje tjänst ges en löneökning om 5 000 kronor per månad. Bengt Kock på Lärarnas Riksförbund ansåg att utvecklingslärarnas 40-timmarsvecka inte är lämplig. Bengt menar att det skulle läggas fokus på att kunna anställa fler lärare istället, han menar också att lärarna ska vara i skolan när eleverna är där och inte på
lovdagar.
Text och foto: Anna Svensson