Jönköping Airport har fått nytt miljötillstånd. Miljötillståndet för Jönköping Airports fortsatta verksamhet har meddelats av Mark- och miljödomstolen i Växjö. Detta innebär i stort sett oförändrade förutsättningar
för flygplatsens fortsatta utveckling jämfört med det gamla tillståndet.
Efter närmare fyra års utredningar, möten, remissrundor och samråd lämnades ansökan inklusive miljökonsekvensbeskrivning på cirka sju hundra sidor in till Mark- och Miljödomstolen i Växjö den 27 september 2012. Efter begärda kompletteringar på trehundra sidor hölls domstolsförhandling med berörda parter 17-18 mars i år.
Flygplatsen kan fortsätta att utvecklas
Sten Norinder som är VD och flygplatschef berättar att, den 8 maj hade domstolen meddelat sitt beslut, som innebär att, flygplatsen kan fortsätta att utvecklas med omfattande charter och reguljärflyg.
– Tillståndet ger dessutom möjlighet att ha en flygbas i Jönköping. Jag har just fått handlingarna och har efter en kort genomläsning, uppfattningen att det är ett väl balanserad beslut som tar hänsyn till såväl flygets intressen som kringboendes och fåglarnas behov på Dumme mosse, säger Sten Norinder.
Flygplatsens beviljade trafikvolym
Sten berättar också att flygplatsens beviljade trafikvolym är 36 600 rörelser, vilket är den samma som i tidigare tillstånd och ger flygplatsen utrymme för en betydande expansion vid behov. De områden som berörs av buller är trots en sådan expansion mindre än de som beskrevs i tidigare tillstånd.
Fakta
Alla flygplatser i Sverige prövas enligt Miljöbalken och ska ha tillstånd för verksamheten. Mark och Miljödomstolen är första beslutande instans för tillstånd. Tillsynsmyndighet för flygplatsen är Miljökontoret vid Jönköpings kommun. Det tidigare tillståndet var utfärdat i november 1997 och när flygplatsen under 2009 fick en villkorsförändring för utökad trafik nattetid så
var det med förbehållet att en ny miljöprövning måste påbörjas.
Källa: Jönköping Airport.
Text: Anna Svensson
för flygplatsens fortsatta utveckling jämfört med det gamla tillståndet.
Efter närmare fyra års utredningar, möten, remissrundor och samråd lämnades ansökan inklusive miljökonsekvensbeskrivning på cirka sju hundra sidor in till Mark- och Miljödomstolen i Växjö den 27 september 2012. Efter begärda kompletteringar på trehundra sidor hölls domstolsförhandling med berörda parter 17-18 mars i år.
Flygplatsen kan fortsätta att utvecklas
Sten Norinder som är VD och flygplatschef berättar att, den 8 maj hade domstolen meddelat sitt beslut, som innebär att, flygplatsen kan fortsätta att utvecklas med omfattande charter och reguljärflyg.
– Tillståndet ger dessutom möjlighet att ha en flygbas i Jönköping. Jag har just fått handlingarna och har efter en kort genomläsning, uppfattningen att det är ett väl balanserad beslut som tar hänsyn till såväl flygets intressen som kringboendes och fåglarnas behov på Dumme mosse, säger Sten Norinder.
Flygplatsens beviljade trafikvolym
Sten berättar också att flygplatsens beviljade trafikvolym är 36 600 rörelser, vilket är den samma som i tidigare tillstånd och ger flygplatsen utrymme för en betydande expansion vid behov. De områden som berörs av buller är trots en sådan expansion mindre än de som beskrevs i tidigare tillstånd.
Fakta
Alla flygplatser i Sverige prövas enligt Miljöbalken och ska ha tillstånd för verksamheten. Mark och Miljödomstolen är första beslutande instans för tillstånd. Tillsynsmyndighet för flygplatsen är Miljökontoret vid Jönköpings kommun. Det tidigare tillståndet var utfärdat i november 1997 och när flygplatsen under 2009 fick en villkorsförändring för utökad trafik nattetid så
var det med förbehållet att en ny miljöprövning måste påbörjas.
Källa: Jönköping Airport.
Text: Anna Svensson