Trafikverkets rapport om nya stambanor mellan Stockholm och Göteborg/Malmö för höghatighetståg har nu överlämnats till Regeringen. Befolkningsomflyttningen i landet innebär behov av snabba och miljöanpassade kommunikationer. Detta gäller främst mellan bostad och arbete samt olika befolknings- och arbetscentra utmed den nya stambanesträckningen mellan de tre storstadsområdena och där Jönköping blir knutpunkten för hela projektet.
Esse Petersson (FP) lanstings och regionpolitiker berättar att Trafikverket och regeringen är eniga om att de nya stambanorna för höghastighetståg Stockholm - Göteborg/Malmö med knutpunkt Jönköping måste ses i ett sammanhang även om de förverkligas i etapper. Esse fortsätter berätta att denna naturliga samordning har folkpartister starkt argumenterat för under många år i både Landsting och Regionförbund, som en viktig förutsättning för projektets finansiering och förverkligande med bland annat kraftfullt EU-stöd.
Kan komma att bli den största järnvägssatsningen i modern tid
Esse menar att Trafikverkets rekommendation som nu överlämnats till regeringen innebär fortsatt fördjupad planering både fysiskt och ekonomiskt samt projektering med inriktning på förverkligande inom överskådlig tid av Götalandsbanan och
Europabanan.
– Detta kan komma att bli den största järnvägssatsningen i modern tid i Sverige, sedan järnvägutbyggnaden på 1800-talet. Nu har Jönköpings läns landsting/region en viktig uppgift som central knutpunkt i hela projektet med dessa nya stambanor
för höghastighetståg att driva på både planeringsarbetet och regeringens principiella inriktningsbeslut om byggnation om möjligt före valet 2014, konstaterar Esse Petersson.
Upp till regeringen om det kommer bli nya stambanor
Thomas Andersson som är pressekreterare i på Trafikverket berättar att det är upp till regeringen om det kommer bli nya
stambanor.
– Just nu är det bara och vänta och se vilket beslut regeringen bestämmer sig för. Ännu vet vi inte om regeringen är beredd
att satsa på stambanor. Vi vet inte exakt när regeringen kommer ge besked om ett beslut men troligen i år, säger Thomas
Andersson.
Text: Anna Svensson
Esse Petersson (FP) lanstings och regionpolitiker berättar att Trafikverket och regeringen är eniga om att de nya stambanorna för höghastighetståg Stockholm - Göteborg/Malmö med knutpunkt Jönköping måste ses i ett sammanhang även om de förverkligas i etapper. Esse fortsätter berätta att denna naturliga samordning har folkpartister starkt argumenterat för under många år i både Landsting och Regionförbund, som en viktig förutsättning för projektets finansiering och förverkligande med bland annat kraftfullt EU-stöd.
Kan komma att bli den största järnvägssatsningen i modern tid
Esse menar att Trafikverkets rekommendation som nu överlämnats till regeringen innebär fortsatt fördjupad planering både fysiskt och ekonomiskt samt projektering med inriktning på förverkligande inom överskådlig tid av Götalandsbanan och
Europabanan.
– Detta kan komma att bli den största järnvägssatsningen i modern tid i Sverige, sedan järnvägutbyggnaden på 1800-talet. Nu har Jönköpings läns landsting/region en viktig uppgift som central knutpunkt i hela projektet med dessa nya stambanor
för höghastighetståg att driva på både planeringsarbetet och regeringens principiella inriktningsbeslut om byggnation om möjligt före valet 2014, konstaterar Esse Petersson.
Upp till regeringen om det kommer bli nya stambanor
Thomas Andersson som är pressekreterare i på Trafikverket berättar att det är upp till regeringen om det kommer bli nya
stambanor.
– Just nu är det bara och vänta och se vilket beslut regeringen bestämmer sig för. Ännu vet vi inte om regeringen är beredd
att satsa på stambanor. Vi vet inte exakt när regeringen kommer ge besked om ett beslut men troligen i år, säger Thomas
Andersson.
Text: Anna Svensson