Den unika vägfärjan Braheborg döptes den 17 januari på Visingsöleden i Gränna hamn. Unikt är att fartygets delar har byggts på varv i Finland och Lettland och har fogats samman i Huskvarna. Färjan ska förstärka trafiken på Visingsöleden.
Ann-Marie Nilsson som är kommunalråd på Jönköpings kommun döpte fartyget. I samband med dopet ville Ann-Marie förmedla, att den nya färjan bidrar med en förstärkt sjöförbindelse på Visingsöleden, som förbättrar kapaciteten och skapar nya möjligheter för Visingsö. Efter dopet erbjöds rundvandring ombord med visning av brygga och maskinrum, dessutom var det bildspel från gamla tider, körsång och musik av Braheborgsorkestern.
Färjan viktig för trafiksystemet
Bland högtidstalarna fanns också landshövding Minoo Akhtarzand och Anders Werner som är chef på Trafikverket Färjerederiet.
– Sjöfarten är en viktig del i det totala trafiksystemet. När olika transportsätt kan stödja varandra skapar vi möjligheter och goda förutsättningar för medborgarna, näringslivet och därmed regional tillväxt, berättar Minoo Akhtarzand.
Positiv upplevelse av kollektivtrafik till sjöss
Vägfärjan Braheborg blir det största fartyg som har trafikerat Vättern.
– Braheborg har byggts för att skapa en positiv upplevelse av kollektivtrafik till sjöss. Vi vill att färjan bidrar till att öbor och
övriga resenärer känner ett stort förtroende för vår tjänst, säger Anders Werner.
Färjan har monterats i Huskvarna
Det finska varvet Uudenkaupungin Työvene OY har byggt Braheborg. Eftersom färjan är större än slussarna i Göta kanal har färjan byggts i sektioner, som har transporterats till Huskvarna där delarna har monterats samman.
– Braheborg har plats för 34 bilar och 397 passagerare, varav 264 sittande. Färjan är nästan 60 meter lång och har en maxhastighet på 13 knop, berättar Fredrik Skeppstedt som är projektledare på Trafikverket.
Nya färjelägen på Visingsö och i Gränna
Parallellt med färjebygget har nya färjelägen anlagts på Visingsö och i Gränna. Färjetrafiken på Visingsöleden drivs av Trafikverkets färjerederi på uppdrag av Jönköpings kommun. Leden ingår inte i det statliga trafiksystemet. Kommunen fattar beslut om avgifter och tidtabell medan personal och fartyg ingår i Färjerederiet.
Text: Anna Svensson
Ann-Marie Nilsson som är kommunalråd på Jönköpings kommun döpte fartyget. I samband med dopet ville Ann-Marie förmedla, att den nya färjan bidrar med en förstärkt sjöförbindelse på Visingsöleden, som förbättrar kapaciteten och skapar nya möjligheter för Visingsö. Efter dopet erbjöds rundvandring ombord med visning av brygga och maskinrum, dessutom var det bildspel från gamla tider, körsång och musik av Braheborgsorkestern.
Färjan viktig för trafiksystemet
Bland högtidstalarna fanns också landshövding Minoo Akhtarzand och Anders Werner som är chef på Trafikverket Färjerederiet.
– Sjöfarten är en viktig del i det totala trafiksystemet. När olika transportsätt kan stödja varandra skapar vi möjligheter och goda förutsättningar för medborgarna, näringslivet och därmed regional tillväxt, berättar Minoo Akhtarzand.
Positiv upplevelse av kollektivtrafik till sjöss
Vägfärjan Braheborg blir det största fartyg som har trafikerat Vättern.
– Braheborg har byggts för att skapa en positiv upplevelse av kollektivtrafik till sjöss. Vi vill att färjan bidrar till att öbor och
övriga resenärer känner ett stort förtroende för vår tjänst, säger Anders Werner.
Färjan har monterats i Huskvarna
Det finska varvet Uudenkaupungin Työvene OY har byggt Braheborg. Eftersom färjan är större än slussarna i Göta kanal har färjan byggts i sektioner, som har transporterats till Huskvarna där delarna har monterats samman.
– Braheborg har plats för 34 bilar och 397 passagerare, varav 264 sittande. Färjan är nästan 60 meter lång och har en maxhastighet på 13 knop, berättar Fredrik Skeppstedt som är projektledare på Trafikverket.
Nya färjelägen på Visingsö och i Gränna
Parallellt med färjebygget har nya färjelägen anlagts på Visingsö och i Gränna. Färjetrafiken på Visingsöleden drivs av Trafikverkets färjerederi på uppdrag av Jönköpings kommun. Leden ingår inte i det statliga trafiksystemet. Kommunen fattar beslut om avgifter och tidtabell medan personal och fartyg ingår i Färjerederiet.
Text: Anna Svensson