Fristads fortsätter att expandera sin e-handel på den europeiska marknaden, med en ny webbshop i Tyskland. Den nya webbshoppen blir den fjärde totalt och erbjuder både Fristads hela sortiment av arbetskläder och Outdoor-kollektionen, säger Sofia Wackling som är Global Marketing Manager på Fristads.
Sofia berättar att Tyskland är en stor och viktig marknad, så också för Fristads. Fristads webshop är ett komplement till den försäljning vi har tillsammans med våra viktiga partners och den breddar varumärket och tillgängligheten på marknaden. Vi ser en stor potential på den tyska marknaden och ser med tillförsikt fram mot utvecklingen framåt.
Helhetsupplevelse av varumärket
Wackling berättar vidare att först ut var webshopen för Sverige 2018 sedan öppnade vi i Finland våren 2021, Danmark hösten 2021 och nu senast Tyskland 2023.
- Vi ser det som en fördel att kunna erbjuda hela Fristads sortiment till marknaden och på samma gång ta del av innehåll på vår webbsida så som jämförelseguider, utbildningsmaterial och inspiration. Det blir en helhetsupplevelse av varumärket. Genom webbshoppen i Sverige har vi även kunnat lansera en mindre kollektion av kläder som endast sålts via webshoppen, Fristads Heritage som är en off-duty kollektion som baseras på arbetskläder från Fristads arkiv, säger Sofia Wackling.
Driver utvecklingen av digitala lösningar
Sofia förklarar att fördelarna med en webbshop är att kunden har tillgång till hela företagets sortiment alla dagar, dygnet runt oavsett vart man befinner sig och kan också enkelt se lagerstatus på produkterna.
- Snabba leveranser och smidiga betallösningar gör också att det är effektivt sätt att beställa på. Genom att ha egen webshop så får vi också mycket förståelse om hur våra kunder beter sig och insikter från marknaden. Den största fördelen med att ha en närvaro online är att det stärker varumärkeskännedomen. Webbshopparna kommer att hjälpa användare att hitta oss och lära sig mer om våra produkter, vilket är positivt för våra återförsäljare också. En annan fördel med att ha e-handelssajter är att det driver utvecklingen av digitala lösningar till våra återförsäljare. Samtidigt som vi utvecklar webbshopparna lär vi oss hela tiden och gör förbättringar för att göra upplevelsen i inloggat läge mer användarvänlig också, säger Wackling.
Innovation och hållbarhet
Sofia fortsätter att förklara att både innovation och hållbarhet är väldigt viktiga delar av Fristads arbete och har varit det i många år.
-Vi arbetar ständigt för att leda förändringen inom hållbarhet för branschen. Ett exempel på det är bland annat att vi har utvecklat en så kallad EPD (Environmental Product Declaration) för kläder tillsammans med RISE. EPD är en standardiserad mätmetod som finns tillgänglig för alla, där man mäter varje plaggs exakta påverkan på miljön. I samband med detta så lanserade vi även en kollektion med EPD-plagg där hela tillverkningsprocessen har optimerats för att minska miljöpåverkan. På Fristads kallar vi dessa produkter för Fristads Green och genom en så kallad Green Calculator på vår webb kan man se skillnaden på miljöpåverkan på ett konventionellt plagg jämfört med ett Fristads Green plagg och den besparing på miljön ett byte av exempelvis företagets personalkläder skulle ha, säger Wackling.
Kontinuerlig förbättring, utveckling och optimering
Sofia berättar att Fristads mål är att fortsätta leverera produkter med hög kvalitet för den professionella hantverkaren och att fortsätta driva utvecklingen av branschen genom innovation och hållbarhet.
- Bra arbetskläder ska skydda användaren, men inte på onödig bekostnad av miljön. Inom e-handeln så är det kontinuerlig förbättring, utveckling och optimering som gäller för att följa med i kundernas behov och önskemål. Detta är något vi jobbar med på löpande basis, säger Sofia.
Komplement till B2B-försäljning
- Det här är en naturlig utveckling i vår digitala resa. Det är ett komplement till vår B2B-försäljning som ger våra kunder ett bredare produktsortiment att välja bland, säger Anders Hülse som är VD på Fristads.
Text: Anna Svensson
Sofia berättar att Tyskland är en stor och viktig marknad, så också för Fristads. Fristads webshop är ett komplement till den försäljning vi har tillsammans med våra viktiga partners och den breddar varumärket och tillgängligheten på marknaden. Vi ser en stor potential på den tyska marknaden och ser med tillförsikt fram mot utvecklingen framåt.
Helhetsupplevelse av varumärket
Wackling berättar vidare att först ut var webshopen för Sverige 2018 sedan öppnade vi i Finland våren 2021, Danmark hösten 2021 och nu senast Tyskland 2023.
- Vi ser det som en fördel att kunna erbjuda hela Fristads sortiment till marknaden och på samma gång ta del av innehåll på vår webbsida så som jämförelseguider, utbildningsmaterial och inspiration. Det blir en helhetsupplevelse av varumärket. Genom webbshoppen i Sverige har vi även kunnat lansera en mindre kollektion av kläder som endast sålts via webshoppen, Fristads Heritage som är en off-duty kollektion som baseras på arbetskläder från Fristads arkiv, säger Sofia Wackling.
Driver utvecklingen av digitala lösningar
Sofia förklarar att fördelarna med en webbshop är att kunden har tillgång till hela företagets sortiment alla dagar, dygnet runt oavsett vart man befinner sig och kan också enkelt se lagerstatus på produkterna.
- Snabba leveranser och smidiga betallösningar gör också att det är effektivt sätt att beställa på. Genom att ha egen webshop så får vi också mycket förståelse om hur våra kunder beter sig och insikter från marknaden. Den största fördelen med att ha en närvaro online är att det stärker varumärkeskännedomen. Webbshopparna kommer att hjälpa användare att hitta oss och lära sig mer om våra produkter, vilket är positivt för våra återförsäljare också. En annan fördel med att ha e-handelssajter är att det driver utvecklingen av digitala lösningar till våra återförsäljare. Samtidigt som vi utvecklar webbshopparna lär vi oss hela tiden och gör förbättringar för att göra upplevelsen i inloggat läge mer användarvänlig också, säger Wackling.
Innovation och hållbarhet
Sofia fortsätter att förklara att både innovation och hållbarhet är väldigt viktiga delar av Fristads arbete och har varit det i många år.
-Vi arbetar ständigt för att leda förändringen inom hållbarhet för branschen. Ett exempel på det är bland annat att vi har utvecklat en så kallad EPD (Environmental Product Declaration) för kläder tillsammans med RISE. EPD är en standardiserad mätmetod som finns tillgänglig för alla, där man mäter varje plaggs exakta påverkan på miljön. I samband med detta så lanserade vi även en kollektion med EPD-plagg där hela tillverkningsprocessen har optimerats för att minska miljöpåverkan. På Fristads kallar vi dessa produkter för Fristads Green och genom en så kallad Green Calculator på vår webb kan man se skillnaden på miljöpåverkan på ett konventionellt plagg jämfört med ett Fristads Green plagg och den besparing på miljön ett byte av exempelvis företagets personalkläder skulle ha, säger Wackling.
Kontinuerlig förbättring, utveckling och optimering
Sofia berättar att Fristads mål är att fortsätta leverera produkter med hög kvalitet för den professionella hantverkaren och att fortsätta driva utvecklingen av branschen genom innovation och hållbarhet.
- Bra arbetskläder ska skydda användaren, men inte på onödig bekostnad av miljön. Inom e-handeln så är det kontinuerlig förbättring, utveckling och optimering som gäller för att följa med i kundernas behov och önskemål. Detta är något vi jobbar med på löpande basis, säger Sofia.
Komplement till B2B-försäljning
- Det här är en naturlig utveckling i vår digitala resa. Det är ett komplement till vår B2B-försäljning som ger våra kunder ett bredare produktsortiment att välja bland, säger Anders Hülse som är VD på Fristads.
Text: Anna Svensson