Den 2 oktober föreläste Matz Magnusson och Henrik Mannerstråle i Tranås på TUC Sweden under ett frukostmöte. Matz och Henrik talade om att varumärkets värde är en hävstång för företagens försäljning. Att ett starkt varumärke kommunicerar redan vid första anblicken känslor, berättelser och löften. Det öppnar dörrar och skapar förtroende, även innan det personliga mötet med kunden. Med ett starkt varumärke som hävstång kan företag hålla högre priser och sälja mer.
Matz är varumärkesstrateg på Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling AB och Henrik är grundare till företaget Powersales Communication, och det som de ville förmedla ut till åhörarna var att varumärket är en hävstång för försäljningen hos företagen. Och varumärket hjälper försäljningen.
Säljaren ska känna sig trygg
Och det gäller för företagen att komma ut på marknaden och nå ut till kunder.
– Att kombinera varumärket, försäljningen och marknadsföringen, viktigt är att säljaren känner sig trygg i det som ska säljas och att det kunden köper kommer ge nytta. Säljarna ska vara stolta över sina företag och det de säljer. Varumärket består av olika funktioner hos ett företag, berättar Matz Magnusson.
Små förändringar är viktiga
Mats och Henrik möter både mindre och större företag i Småland och många företag tror att de är stora saker som behöver förändras, men ibland är det inte det menar Henrik.
– Det kan exempelvis handla om att företaget behöver förändra sin försäljning och titta på vilka åtgärder som behöver göras. Eller titta på hur företaget sköter sin marknadsföring. Det handlar inte för företag att göra en helomvändning, utan att företagen ska utgå från vad de är idag, säger Henrik Mannerstråle.
Viktigt att följa röd tråd
Matz menar att det viktigt att företag vet om att de har en röd tråd att gå efter och att veta vad man som företagare vill bli känd för.
– Det är viktigt att jobba med frågeställningar på lång sikt som har att göra med den röda tråden och vad företaget vill bli känd för. Med varumärket bygger företagen förtroende på lång sikt. Att bearbeta sitt varumärke är det inte bara stora företag som behöver göra utan det finns även mindre företag som behöver stärka sitt varumärke, berättar Matz.
Bättre rustade säljare
En utbildning som rullar på för tillfället heter ”Kvalificerade företagssäljare” och i den har Henrik några kurser och Matz har en kurs.
– Utbildningen består av säljteknik för säljare där vi tränar säljare i metodiken, så de kommer att ha alla verktyg som behövs för att lyckas i försäljningen på marknaden. Dessa säljare kommer vara bättre rustade än vad andra gamla säljare är. Säljarna som går denna utbildning kommer vara mer moderna och bättre rustade för dagens marknad i sin säljteknik, säger Henrik.
Imponerad av företag i Småland
Både Matz och Henrik ser förändringar och förbättringar hos företag som har gått utbildningar. Henrik har till exempel i ett längre projekt arbetat med ett företag som jobbar med teknisk-konsultning, där han har följt företagets positiva framgång.
– Jag som kommer ifrån Stockholm är imponerad över vad företagen i Småland åstadkommer och vilka bra kompetenser som finns här. Och det gäller för företagen att stärka sig ytterligare för att kunna ta vara på sin marknad, förklarar Henrik.
Utbildning på TUC Sweden
Till föreläsningen på TUC Sweden kom cirka 70 åhörare främst från företag i Tranås med omnejd men också från bland annat Jönköping och Huskvarna.
– Den 30 oktober kommer Matz och Henrik att ha utbildning ”Varumärkets värde” i Tranås på TUC AB och då kommer det vara representanter från olika företag som de följer åtta halvdagar. Via denna föreläsning fick åhörarna en liten inspiration på vad som kommer på utbildningen. Vi räknar med att 12 företag kommer. Utbildningen går inte bara ut på att vi föreläser, utan består också av att deltagarna i grupper få utgå ifrån sina egna varumärken, berättar Matz och Henrik.
Text och foto: Anna Svensson
Matz är varumärkesstrateg på Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling AB och Henrik är grundare till företaget Powersales Communication, och det som de ville förmedla ut till åhörarna var att varumärket är en hävstång för försäljningen hos företagen. Och varumärket hjälper försäljningen.
Säljaren ska känna sig trygg
Och det gäller för företagen att komma ut på marknaden och nå ut till kunder.
– Att kombinera varumärket, försäljningen och marknadsföringen, viktigt är att säljaren känner sig trygg i det som ska säljas och att det kunden köper kommer ge nytta. Säljarna ska vara stolta över sina företag och det de säljer. Varumärket består av olika funktioner hos ett företag, berättar Matz Magnusson.
Små förändringar är viktiga
Mats och Henrik möter både mindre och större företag i Småland och många företag tror att de är stora saker som behöver förändras, men ibland är det inte det menar Henrik.
– Det kan exempelvis handla om att företaget behöver förändra sin försäljning och titta på vilka åtgärder som behöver göras. Eller titta på hur företaget sköter sin marknadsföring. Det handlar inte för företag att göra en helomvändning, utan att företagen ska utgå från vad de är idag, säger Henrik Mannerstråle.
Viktigt att följa röd tråd
Matz menar att det viktigt att företag vet om att de har en röd tråd att gå efter och att veta vad man som företagare vill bli känd för.
– Det är viktigt att jobba med frågeställningar på lång sikt som har att göra med den röda tråden och vad företaget vill bli känd för. Med varumärket bygger företagen förtroende på lång sikt. Att bearbeta sitt varumärke är det inte bara stora företag som behöver göra utan det finns även mindre företag som behöver stärka sitt varumärke, berättar Matz.
Bättre rustade säljare
En utbildning som rullar på för tillfället heter ”Kvalificerade företagssäljare” och i den har Henrik några kurser och Matz har en kurs.
– Utbildningen består av säljteknik för säljare där vi tränar säljare i metodiken, så de kommer att ha alla verktyg som behövs för att lyckas i försäljningen på marknaden. Dessa säljare kommer vara bättre rustade än vad andra gamla säljare är. Säljarna som går denna utbildning kommer vara mer moderna och bättre rustade för dagens marknad i sin säljteknik, säger Henrik.
Imponerad av företag i Småland
Både Matz och Henrik ser förändringar och förbättringar hos företag som har gått utbildningar. Henrik har till exempel i ett längre projekt arbetat med ett företag som jobbar med teknisk-konsultning, där han har följt företagets positiva framgång.
– Jag som kommer ifrån Stockholm är imponerad över vad företagen i Småland åstadkommer och vilka bra kompetenser som finns här. Och det gäller för företagen att stärka sig ytterligare för att kunna ta vara på sin marknad, förklarar Henrik.
Utbildning på TUC Sweden
Till föreläsningen på TUC Sweden kom cirka 70 åhörare främst från företag i Tranås med omnejd men också från bland annat Jönköping och Huskvarna.
– Den 30 oktober kommer Matz och Henrik att ha utbildning ”Varumärkets värde” i Tranås på TUC AB och då kommer det vara representanter från olika företag som de följer åtta halvdagar. Via denna föreläsning fick åhörarna en liten inspiration på vad som kommer på utbildningen. Vi räknar med att 12 företag kommer. Utbildningen går inte bara ut på att vi föreläser, utan består också av att deltagarna i grupper få utgå ifrån sina egna varumärken, berättar Matz och Henrik.
Text och foto: Anna Svensson