Den 22 november arrangerade Järnvägsklustret och Nordic Infracenter tema- konferensen ”Framtidens järnväg” med fokus på innovation och utveckling. Eftersom framtidens järnväg är beroende av innovationer och produktutvecklingsprojekt där både små och stora företag har möjlighet att påverka utvecklingen. Under dagen föreläste flera föredragshållare och bland annat förelästes det om hur företag kan finansiera och arbeta med studenter och ingenjörer för att förstärka sitt innovationsarbete.
Dagen började med att Anna Wallén som är verksamhetsledare på Järnvägsklustret och Hans-Inge Almgren som är projektledare på Nordic Infracenter hälsade alla välkomna. Kaj Micks som är programledare, entreprenör och professor i innovationsteknik och som har patenterat mer än 30 innovationer, berättade om hur man lyckas ta idé till verklighet och han pratade också om kommersialisering. Kaj förklarade att det är viktigt för företag att tänka nytt, att ha nya strategier, att göra folk till vinnare på arbetsplatser och att ha tydliga mål.
Järnvägsklustret, Emaintenance365 AB och EuroClas
Anna Wallén från Järnvägsklustret föreläste om att det inom kort öppnas ett fem kilometer långt spår i Tillberga för testverksamhet. Här kan infrastrukturunderhållare, produktleverantörer, fordonsleverantörer, operatörer och räddningstjänst hyra in sig för att öva, utbilda och testa nya innovationer. Bengt Jonsson från Emaintenance365 AB föreläste om en fallstudie. Han berättade om hur Emaintenance365 AB gjorde för att ta sin innovation till marknaden. Clas Tegerstrand från EuroClas förläste om vilka finansieringsmöjligheter som finnas att söka för produktutveckling och innovationsprojekt. Clas berättade både var pengarna finns och hur man lyckas med sina ansökningar. Han förklarar att företag ska matcha sina behov av finansiering för innovationsprojekt.
Ingenjörsstudenter kan påverka innovationsarbete
Katarina Elner-Haglund som är lärare på Lunds Tekniska Högskola inom området produktutveckling samt processledare för Sveriges Ingenjörers satsning ”Den första Ingenjören”.
– Jag föreläste om hur ingenjörsstudenter kan arbeta med exjobb och projektarbete inom innovationsprojekt och hur detta kan påverka innovationsarbete. Kartan ritas om väldigt fort i dagsläget för både mindre och medelstora företag som står inför olika utmaningar. Då gäller det för företagen att vara förbereda inför framtiden och att företagen arbetar med ingenjörer. Framtidens utmaningar för företag är produktutveckling och innovation, gränsöverskridande samverkan, Industri 4.0, digitalisering, nya processtekniker, nya material och det cirkulära samhället, säger Katarina Elner-Haglund.
Företag behöver ha koll på omvärlden
Katarina fortsätter att berätta att hon ville lyfte fram vad ingenjörer kan bidra med inom innovationen i framtiden.
– Företag har stor nytta av en ingenjör. Ska Sverige ligga i framkant på innovationssidan krävs det att företag har koll på vad som sker i omvärlden. Svensk industri måste behålla sin position när det gäller global konkurrenskraft. En smart industri är kunskapslyft i industrin, hållbar produktion, Industri 4.0 och testbädd Sverige, förklarar Katarina Elner-Haglund.
Ny produkt eller tjänst
Anders Boethius som är kategoriledare inom järnväg på Trafikverket föreläste om hur det går till att sätta en ny produkt eller tjänst på marknaden tillsammans med trafikverket. Dessutom fick åhörarna lyssna till Ulla Juntti som är Dr i drift och underhållsteknik på Luleå Universitet. Hon föreläste om hur akademin, Trafikverket och näringsliv samverkar för att förbättra järnvägsunderhåll. Hon berättade om e-Pilot, som ett branschsamverkansprojekt mellan infrastrukturägare, järnvägsföretag, entreprenörer, underhållsverkstäder, leverantörer, innovatörer, samt Järnvägstekniskt center (JVTC) vid Luleå tekniska universitet.
e-pilot är ett utvecklings- och implementeringsprojekt
Ulla förklarar att e-pilot är ett utvecklings- och implementeringsprojekt för att förbättra och utveckla arbetet med järnvägsunderhåll. Teknikinnovation innebär att e-Pilot möjliggör test och demonstrationer av ny teknik i verklig miljö. Implementering av resultat innebär att e-pilot tillhandahåller en innovationsmodell som möjliggör implementering av resultat i branschen. Digitaliserad järnväg innebär att e-pilot banar väg för digitalisering av järnväg genom förbättrade metoder för effektivare underhåll.
Hur kan framtidens järnväg se ut?
Jesper Norén som är ordförande på Hyperloop Swedens föreläste om hur framtidens järnväg kan komma att se ut. Han förklarade att Hyperlopp bär som en kombination mellan rörpost och ett överljudsplan, som i en framtid transporterar människor och gods på 28 minuter exempelvis mellan Stockholm och Helsingfors. Dessutom menar Jesper att denna typ av tåg kommer vara billigare än de planerade höghastighetstågen. Han förklarar att dessa så kallade Kapslar kan har plats för cirka 20 till 30 passagerare. Tryck i röret är ungefär 1 mbar. Kapslar hålls svävande av magnetisk levitation. Toppfarten är cirka 1000 km/h. Uppbyggnad och struktur är rör av stål på bro, i jord, bergstunnel eller under havsbotten. Integreras med befintlig infrastruktur. Solceller är placerade på toppen av röret.
Nya kontakter och uppskattad konferens
Hans-Inge berättar att han tycker att det har varit ett intressant program med föreläsare som har inspirerat åhörarna.
– Syftet med dagen var att få företag att jobba med innovation men också hur man kan gå tillväga rent praktiskt, till exempel att företag behöver ingenjörer, och det förelästes om finansierings möjligheter. Det blev en bra blandning av föredragshållare. Dessutom har de som närvarat skapat många nya kontakter. Dagen har varit uppskattad bland deltagarna som var från olika branscher så som myndigheter, järnvägsföretag, projekteringsföretag och även politiker fanns på plats och detta känns jätte roligt, säger Hans-Inge Almgren.
Företag fick inspiration till sina arbetsplatser
Almgren fortsätter att berätta att nu gäller det för företagen att ta denna inspiration från denna dag och anpassa till sin verksamhet.
– En del företag kommer titta på nya tekniska lösningar och andra kommer vilja titta på nya metoder. Detta seminarium har hjälpt till med att bidrag till en bra start för hur företagen ska gå tillväga med sitt arbete med innovation inför framtidens järnväg. Många pratar om innovation inom självkörande bilar och inom flyg medans järnvägen har legat i bakgrunden. Eftersom många inte uppfattat att järnvägsbranschen är en arena för innovation, berättar Hans-Inge.
Ansöker om nytt projekt
Nordic Infracenter vill fortsätta satsa och de håller på med en ny projektansökan inför nästa år, som är inriktat på att stärka forskning för teknikutveckling och innovationer inom järnvägsbranschen.
– Vi kommer fokusera ännu mer på detta. Samt att vi kommer skapa fler kontakter med exempelvis högskolor, universitet och organisationer för skapa en bro mellan akademi och näringslivet, för att det ska bli ett ännu bättre samarbete. Eftersom många studenter inte får några examensarbeten eller projektarbeten som är förankrande inom näringslivet. Nordic Infracenter vill leverera projekt från företag till studenterna i akademin. Företag kan behöva en förstudie eller så kan det vara ett examensarbete som görs av ingenjörsstudenter. Tanken är att vi på Nordic Infracenter tar kontakt med den skolan som vi tycker passar bra beroende på uppgift som ingenjörsstudenten ska utföra, säger han.
Ny studie om jämställdhet och integration
Dessutom saknas det studie om jämställdhet och integration inom järnvägsbranschen. Därför skulle Nordic Infracenter vilja börja med en ny studie om detta om de får igång projektet.
– Denna studie ska vara inriktad på jämställdhet och integration i järnvägsbranschen, som kan ligga till grund till kommande projekt, rekrytering och hur vi kan locka fler in i järnvägsbranschen, samt hur ska vi marknadsföra oss mot nyanlända eller mot studenter. Tyvärr har det inte blivit någon ökning bland de som vill börja arbeta i denna bransch. Detta beror bland annat på att många inte vet vad det innebär att arbeta inom järnvägsbranschen, förklarar Almgren.
Att bygga nätverk och skapa nya samarbetsformer
Positivt är att antal deltagare som kommer på våra arrangerade konferenser har ökat.
– 60 stycken åhörare närvarde denna gång och det tycker vi är mycket bra. Många har fått upp ögonen på oss, och redan tidigare medlemmar sprider ut att vi finns. Därför har fler blivit medlemmar i Nordic infracenter och vi har fått fler finansiärer men vi behöver ännu fler. Nordic Infracenter är ett projekt inom Nässjö Näringsliv men vi jobbar med Järnvägsföretag över hela Sverige. Syfte och mål för Nordic Infracenter är att vara en aktör i utveckling och stöttning av den nationella järnvägssektorn, med huvudinriktning på små och medelstora järnvägsrelaterade företag. Grundbultarna för oss är att bygga nätverk och skapa nya samarbetsformer både mellan företag men också inom olika intresseorganisationer inom branschen. Detta arrangemang har vi gjort med Järnvägsklustret och nästa gång kanske vi har någon annan samarbetspartner med i arrangemanget, avslutar Hans-Inge.
Text och bild: Anna Svensson
Dagen började med att Anna Wallén som är verksamhetsledare på Järnvägsklustret och Hans-Inge Almgren som är projektledare på Nordic Infracenter hälsade alla välkomna. Kaj Micks som är programledare, entreprenör och professor i innovationsteknik och som har patenterat mer än 30 innovationer, berättade om hur man lyckas ta idé till verklighet och han pratade också om kommersialisering. Kaj förklarade att det är viktigt för företag att tänka nytt, att ha nya strategier, att göra folk till vinnare på arbetsplatser och att ha tydliga mål.
Järnvägsklustret, Emaintenance365 AB och EuroClas
Anna Wallén från Järnvägsklustret föreläste om att det inom kort öppnas ett fem kilometer långt spår i Tillberga för testverksamhet. Här kan infrastrukturunderhållare, produktleverantörer, fordonsleverantörer, operatörer och räddningstjänst hyra in sig för att öva, utbilda och testa nya innovationer. Bengt Jonsson från Emaintenance365 AB föreläste om en fallstudie. Han berättade om hur Emaintenance365 AB gjorde för att ta sin innovation till marknaden. Clas Tegerstrand från EuroClas förläste om vilka finansieringsmöjligheter som finnas att söka för produktutveckling och innovationsprojekt. Clas berättade både var pengarna finns och hur man lyckas med sina ansökningar. Han förklarar att företag ska matcha sina behov av finansiering för innovationsprojekt.
Ingenjörsstudenter kan påverka innovationsarbete
Katarina Elner-Haglund som är lärare på Lunds Tekniska Högskola inom området produktutveckling samt processledare för Sveriges Ingenjörers satsning ”Den första Ingenjören”.
– Jag föreläste om hur ingenjörsstudenter kan arbeta med exjobb och projektarbete inom innovationsprojekt och hur detta kan påverka innovationsarbete. Kartan ritas om väldigt fort i dagsläget för både mindre och medelstora företag som står inför olika utmaningar. Då gäller det för företagen att vara förbereda inför framtiden och att företagen arbetar med ingenjörer. Framtidens utmaningar för företag är produktutveckling och innovation, gränsöverskridande samverkan, Industri 4.0, digitalisering, nya processtekniker, nya material och det cirkulära samhället, säger Katarina Elner-Haglund.
Företag behöver ha koll på omvärlden
Katarina fortsätter att berätta att hon ville lyfte fram vad ingenjörer kan bidra med inom innovationen i framtiden.
– Företag har stor nytta av en ingenjör. Ska Sverige ligga i framkant på innovationssidan krävs det att företag har koll på vad som sker i omvärlden. Svensk industri måste behålla sin position när det gäller global konkurrenskraft. En smart industri är kunskapslyft i industrin, hållbar produktion, Industri 4.0 och testbädd Sverige, förklarar Katarina Elner-Haglund.
Ny produkt eller tjänst
Anders Boethius som är kategoriledare inom järnväg på Trafikverket föreläste om hur det går till att sätta en ny produkt eller tjänst på marknaden tillsammans med trafikverket. Dessutom fick åhörarna lyssna till Ulla Juntti som är Dr i drift och underhållsteknik på Luleå Universitet. Hon föreläste om hur akademin, Trafikverket och näringsliv samverkar för att förbättra järnvägsunderhåll. Hon berättade om e-Pilot, som ett branschsamverkansprojekt mellan infrastrukturägare, järnvägsföretag, entreprenörer, underhållsverkstäder, leverantörer, innovatörer, samt Järnvägstekniskt center (JVTC) vid Luleå tekniska universitet.
e-pilot är ett utvecklings- och implementeringsprojekt
Ulla förklarar att e-pilot är ett utvecklings- och implementeringsprojekt för att förbättra och utveckla arbetet med järnvägsunderhåll. Teknikinnovation innebär att e-Pilot möjliggör test och demonstrationer av ny teknik i verklig miljö. Implementering av resultat innebär att e-pilot tillhandahåller en innovationsmodell som möjliggör implementering av resultat i branschen. Digitaliserad järnväg innebär att e-pilot banar väg för digitalisering av järnväg genom förbättrade metoder för effektivare underhåll.
Hur kan framtidens järnväg se ut?
Jesper Norén som är ordförande på Hyperloop Swedens föreläste om hur framtidens järnväg kan komma att se ut. Han förklarade att Hyperlopp bär som en kombination mellan rörpost och ett överljudsplan, som i en framtid transporterar människor och gods på 28 minuter exempelvis mellan Stockholm och Helsingfors. Dessutom menar Jesper att denna typ av tåg kommer vara billigare än de planerade höghastighetstågen. Han förklarar att dessa så kallade Kapslar kan har plats för cirka 20 till 30 passagerare. Tryck i röret är ungefär 1 mbar. Kapslar hålls svävande av magnetisk levitation. Toppfarten är cirka 1000 km/h. Uppbyggnad och struktur är rör av stål på bro, i jord, bergstunnel eller under havsbotten. Integreras med befintlig infrastruktur. Solceller är placerade på toppen av röret.
Nya kontakter och uppskattad konferens
Hans-Inge berättar att han tycker att det har varit ett intressant program med föreläsare som har inspirerat åhörarna.
– Syftet med dagen var att få företag att jobba med innovation men också hur man kan gå tillväga rent praktiskt, till exempel att företag behöver ingenjörer, och det förelästes om finansierings möjligheter. Det blev en bra blandning av föredragshållare. Dessutom har de som närvarat skapat många nya kontakter. Dagen har varit uppskattad bland deltagarna som var från olika branscher så som myndigheter, järnvägsföretag, projekteringsföretag och även politiker fanns på plats och detta känns jätte roligt, säger Hans-Inge Almgren.
Företag fick inspiration till sina arbetsplatser
Almgren fortsätter att berätta att nu gäller det för företagen att ta denna inspiration från denna dag och anpassa till sin verksamhet.
– En del företag kommer titta på nya tekniska lösningar och andra kommer vilja titta på nya metoder. Detta seminarium har hjälpt till med att bidrag till en bra start för hur företagen ska gå tillväga med sitt arbete med innovation inför framtidens järnväg. Många pratar om innovation inom självkörande bilar och inom flyg medans järnvägen har legat i bakgrunden. Eftersom många inte uppfattat att järnvägsbranschen är en arena för innovation, berättar Hans-Inge.
Ansöker om nytt projekt
Nordic Infracenter vill fortsätta satsa och de håller på med en ny projektansökan inför nästa år, som är inriktat på att stärka forskning för teknikutveckling och innovationer inom järnvägsbranschen.
– Vi kommer fokusera ännu mer på detta. Samt att vi kommer skapa fler kontakter med exempelvis högskolor, universitet och organisationer för skapa en bro mellan akademi och näringslivet, för att det ska bli ett ännu bättre samarbete. Eftersom många studenter inte får några examensarbeten eller projektarbeten som är förankrande inom näringslivet. Nordic Infracenter vill leverera projekt från företag till studenterna i akademin. Företag kan behöva en förstudie eller så kan det vara ett examensarbete som görs av ingenjörsstudenter. Tanken är att vi på Nordic Infracenter tar kontakt med den skolan som vi tycker passar bra beroende på uppgift som ingenjörsstudenten ska utföra, säger han.
Ny studie om jämställdhet och integration
Dessutom saknas det studie om jämställdhet och integration inom järnvägsbranschen. Därför skulle Nordic Infracenter vilja börja med en ny studie om detta om de får igång projektet.
– Denna studie ska vara inriktad på jämställdhet och integration i järnvägsbranschen, som kan ligga till grund till kommande projekt, rekrytering och hur vi kan locka fler in i järnvägsbranschen, samt hur ska vi marknadsföra oss mot nyanlända eller mot studenter. Tyvärr har det inte blivit någon ökning bland de som vill börja arbeta i denna bransch. Detta beror bland annat på att många inte vet vad det innebär att arbeta inom järnvägsbranschen, förklarar Almgren.
Att bygga nätverk och skapa nya samarbetsformer
Positivt är att antal deltagare som kommer på våra arrangerade konferenser har ökat.
– 60 stycken åhörare närvarde denna gång och det tycker vi är mycket bra. Många har fått upp ögonen på oss, och redan tidigare medlemmar sprider ut att vi finns. Därför har fler blivit medlemmar i Nordic infracenter och vi har fått fler finansiärer men vi behöver ännu fler. Nordic Infracenter är ett projekt inom Nässjö Näringsliv men vi jobbar med Järnvägsföretag över hela Sverige. Syfte och mål för Nordic Infracenter är att vara en aktör i utveckling och stöttning av den nationella järnvägssektorn, med huvudinriktning på små och medelstora järnvägsrelaterade företag. Grundbultarna för oss är att bygga nätverk och skapa nya samarbetsformer både mellan företag men också inom olika intresseorganisationer inom branschen. Detta arrangemang har vi gjort med Järnvägsklustret och nästa gång kanske vi har någon annan samarbetspartner med i arrangemanget, avslutar Hans-Inge.
Text och bild: Anna Svensson