Företagarna har gjort en ”Myndighetsranking 2017” som undersökte myndigheternas service och bemötande. Hela nio av elva myndigheter får sämre resultat jämfört med den undersökning som genomfördes år 2013. Det är sex av myndigheterna som har sin lägsta notering sedan de inkluderades i rankingen. Med en tillbakagång på hela åtta procent vad gäller service och bemötande har Arbetsmiljöverket den största negativa utvecklingen jämfört med föregående undersökning. Sämre service och bemötande hotar tillväxten och nya jobb.
Denna myndighetsranking är baserad på företagares erfarenheter av följande elva myndigheter, det vill säga Skatteverket, Migrationsverket, Bolagsverket, Polisen, Transportstyrelsen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen, Statistiska Centralbyrån (SCB), Arbetsmiljöverket samt den svarandes kommun. Sedan år 2004 har Företagarna gjort återkommande mätningar av hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter.
Hoppas på bättre service av myndigheter
Företagarna hoppas att denna undersökning ska kunna hjälpa myndigheter att förbättra sin service gentemot mindre företag genom att ge en fastställd uppfattning på hur myndigheten betraktas av Sveriges småföretagare. I årets undersökning har Företagarna utökat betygsättningen till tre olika kategorier. Enkät skickades ut i december år 2016 till drygt
4 500 företagare. Av dessa svarade 33 procent på enkäten och omkring samma andel slutförde den helt. Studien genomfördes av Företagarna.
Transportstyrelsen i blåsväder
Frida Boklund som är regionchef för Företagarna i Jönköping berättar att i toppen finns Skatteverket.
– På tredje plats när det gäller service och bemötande kommer Transportstyrelsen som just nu är i blåsväder angående myndighetens IT-upphandling. Undersökningen gjordes innan den kris som nu råder. Det är troligt att resultatet hade sett annorlunda ut eftersom förtroende bygger också på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet brustit, förklarar Frida Boklund.
Bättre dialog, servicegarantier och digitalisering
Företagarna menar att det inte är en acceptabel utveckling och Företagarna hoppas att myndigheterna tar till sig av detta.
– Regelkrångel tillsammans med många andra svåra omständigheter som kompetensbrist och hotet om införandet av en entreprenörsskatt riskerar både jobben och tillväxten i Sverige. Riktlinjerna för ärendehantering hos myndigheter måste bli både tydligare och enklare. Förbättringar skulle exempelvis kunna ske i form av bättre dialog, servicegarantier och digitalisering, säger Boklund.
Förbättringar kan leda till fler jobb
Sveriges småföretag förtjänar bättre än detta, och med både förbättrad och förenklad myndighetsservice, samt minskat regelkrångel, skulle möjligheterna till fler jobb och ökad tillväxt förbättras.
– Det kommer vi på Företagarna fortsätta kämpa för. Det finns en bild av att det är storföretagen som skapar sysselsättning och driver tillväxten i Sverige. Men faktum är att fyra av fem jobb skapas i småföretag, och att drygt 99 procent av landets företag har färre än 50 anställda. Företagarna ser därför med oro på hur utvecklingen sett ut de senaste åren vad gäller myndigheters service och bemötande gentemot småföretag, berättar Frida.
Företagare måste få mer tid till sin kärnverksamhet
Företagarna arbetar för att det ska vara lätt att starta, driva och utveckla företag i Sverige. En avgörande komponent i det arbetet är att företagare måste få mer tid till sin kärnverksamhet.
– Och ägna mindre tid på att fylla i blanketter, ha myndighetskontakter och upprätthålla komplicerad och tidskrävande administration. Regler kommer så klart alltid finnas, lika så behovet av administration. Men företagares vardag kan både förenklas och förbättras inte minst genom att förbättra servicen hos de myndigheter som Sveriges småföretag på regelbunden basis måste ha kontakt med. Därför är det mycket oroande att Företagarnas myndighetsranking år 2017 visar på att det snarare går i motsatt riktning, avslutar hon.
Fakta
Studien genomfördes av Företagarna och följande underlag består av företagares svar på dessa tre formuleringar.
• ”Med utgångspunkt från dina erfarenheter vill vi att du betygsätter följande myndigheter utifrån service och bemötande på en skala 1 till 5, där 1 betyder mycket dåligt och 5 betyder mycket bra”.
• ”Med utgångspunkt från dina erfarenheter vill vi att du betygsätter följande myndigheter utifrån ditt förtroende till dem på en skala 1 till 5, där 1 betyder mycket lågt och 5 betyder mycket högt”.
• ”Har du behövt ägna tid och resurser på att lämna uppgifter till följande myndigheter?”
Källa: Företagarna.
Text: Anna Svensson
Denna myndighetsranking är baserad på företagares erfarenheter av följande elva myndigheter, det vill säga Skatteverket, Migrationsverket, Bolagsverket, Polisen, Transportstyrelsen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen, Statistiska Centralbyrån (SCB), Arbetsmiljöverket samt den svarandes kommun. Sedan år 2004 har Företagarna gjort återkommande mätningar av hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter.
Hoppas på bättre service av myndigheter
Företagarna hoppas att denna undersökning ska kunna hjälpa myndigheter att förbättra sin service gentemot mindre företag genom att ge en fastställd uppfattning på hur myndigheten betraktas av Sveriges småföretagare. I årets undersökning har Företagarna utökat betygsättningen till tre olika kategorier. Enkät skickades ut i december år 2016 till drygt
4 500 företagare. Av dessa svarade 33 procent på enkäten och omkring samma andel slutförde den helt. Studien genomfördes av Företagarna.
Transportstyrelsen i blåsväder
Frida Boklund som är regionchef för Företagarna i Jönköping berättar att i toppen finns Skatteverket.
– På tredje plats när det gäller service och bemötande kommer Transportstyrelsen som just nu är i blåsväder angående myndighetens IT-upphandling. Undersökningen gjordes innan den kris som nu råder. Det är troligt att resultatet hade sett annorlunda ut eftersom förtroende bygger också på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet brustit, förklarar Frida Boklund.
Bättre dialog, servicegarantier och digitalisering
Företagarna menar att det inte är en acceptabel utveckling och Företagarna hoppas att myndigheterna tar till sig av detta.
– Regelkrångel tillsammans med många andra svåra omständigheter som kompetensbrist och hotet om införandet av en entreprenörsskatt riskerar både jobben och tillväxten i Sverige. Riktlinjerna för ärendehantering hos myndigheter måste bli både tydligare och enklare. Förbättringar skulle exempelvis kunna ske i form av bättre dialog, servicegarantier och digitalisering, säger Boklund.
Förbättringar kan leda till fler jobb
Sveriges småföretag förtjänar bättre än detta, och med både förbättrad och förenklad myndighetsservice, samt minskat regelkrångel, skulle möjligheterna till fler jobb och ökad tillväxt förbättras.
– Det kommer vi på Företagarna fortsätta kämpa för. Det finns en bild av att det är storföretagen som skapar sysselsättning och driver tillväxten i Sverige. Men faktum är att fyra av fem jobb skapas i småföretag, och att drygt 99 procent av landets företag har färre än 50 anställda. Företagarna ser därför med oro på hur utvecklingen sett ut de senaste åren vad gäller myndigheters service och bemötande gentemot småföretag, berättar Frida.
Företagare måste få mer tid till sin kärnverksamhet
Företagarna arbetar för att det ska vara lätt att starta, driva och utveckla företag i Sverige. En avgörande komponent i det arbetet är att företagare måste få mer tid till sin kärnverksamhet.
– Och ägna mindre tid på att fylla i blanketter, ha myndighetskontakter och upprätthålla komplicerad och tidskrävande administration. Regler kommer så klart alltid finnas, lika så behovet av administration. Men företagares vardag kan både förenklas och förbättras inte minst genom att förbättra servicen hos de myndigheter som Sveriges småföretag på regelbunden basis måste ha kontakt med. Därför är det mycket oroande att Företagarnas myndighetsranking år 2017 visar på att det snarare går i motsatt riktning, avslutar hon.
Fakta
Studien genomfördes av Företagarna och följande underlag består av företagares svar på dessa tre formuleringar.
• ”Med utgångspunkt från dina erfarenheter vill vi att du betygsätter följande myndigheter utifrån service och bemötande på en skala 1 till 5, där 1 betyder mycket dåligt och 5 betyder mycket bra”.
• ”Med utgångspunkt från dina erfarenheter vill vi att du betygsätter följande myndigheter utifrån ditt förtroende till dem på en skala 1 till 5, där 1 betyder mycket lågt och 5 betyder mycket högt”.
• ”Har du behövt ägna tid och resurser på att lämna uppgifter till följande myndigheter?”
Källa: Företagarna.
Text: Anna Svensson