Industriarbetsgivarna presenterar en rapport om att Sveriges konkurrenskraft har försämrats kraftigt på stora och växande marknader de senaste 25 åren. Mats Kinnwall som är chefekonom på Industriarbetsgivarna berättar att länder som Tyskland och Nederländerna är vinnare i den globala konkurrensen.
Rapporten som blev klar år 2017 visar att den svenska exportmarknadsandelen på världsmarknaden har krympt snabbare än bruttonationalprodukt BNP-andelen, både i absoluta och relativa termer. Svensk export har tappat marknadsandelar i förhållande till den globala exporten. 1990 stod Sverige för knappt 1,7 procent av den globala exportandelen och 2015 för 0,9 procent.
Svensk industri krymper
Att Sverige tappar marknadsandelar på världsmarknaden är i sig inget bevis för försämrad konkurrenskraft för svensk industri.
– Detta är naturligt med tanke på att den svenska ekonomin krympt som andel av världsekonomin, från 1,2 procent till 0,7 procent sedan år 1990, säger Mats Kinnwall.
Kraftigt försämrad konkurrenskraft
Den svenska marknadsandelen har krympt snabbare än BNP-andelen, både i absoluta och relativa termer.
– Och detta visar att den svenska konkurrenskraften kraftigt har försvagats på stora och växande marknader i Asien, USA och Kina de senaste decennierna. Enligt rapporten har länder som bland andra Tyskland och Nederländerna gått i motsatt riktning det vill säga har marknaden för Tyskland och Nederländerna är positivt stark, förklarar Mats.
Stort ansvar på politiker
Mats menar att i framtiden behövs det bättre villkor inom handeln för de länder som enligt rapporten fått ett sämre resultat.
– Politikerna har ett stort ansvar och kan påverka viktiga beslut för bland annat transport och export, berättar han.
I närområdet håller Sverige ställningarna
Den svenska exporten har däremot hållit ställningarna på de närliggande marknaderna, framför allt i de nordiska länderna.
– Att Sverige tappar exportandelar framför allt i de mer geografiskt avlägsna marknaderna, men behåller ställningarna i närområdet talar för att det geografiska marknadsavståndet är en av flera avgörande faktorer som påverkar Sveriges konkurrenskraft, säger han.
Marknadsavståendet en avgörande faktor
Den svenska utvecklingen visar på konkurrensnackdelen för ett land med liten hemmamarknad och med stora avstånd till de viktigaste exportmarknaderna.
– De svenska exportföretagen betraktar kostnader relaterade till avstånd som mycket viktiga för konkurrenskraften och det är också en av de viktigaste faktorerna bakom varje beslut om var man ska etablera verksamhet, berättar Mats.
Bättre villkor inom flera områden behövs
En av slutsatserna i rapporten är att Sverige behöver kompensera mer för det geografiska läget för att kunna förbättra konkurrenskraften.
– För att motverka avståndsfaktorns negativa effekter på svensk konkurrenskraft krävs bättre villkor relativ omvärlden på andra områden, inte minst vad det gäller kostnadsutvecklingen, avslutar Mats.
Text: Anna Svensson
Rapporten som blev klar år 2017 visar att den svenska exportmarknadsandelen på världsmarknaden har krympt snabbare än bruttonationalprodukt BNP-andelen, både i absoluta och relativa termer. Svensk export har tappat marknadsandelar i förhållande till den globala exporten. 1990 stod Sverige för knappt 1,7 procent av den globala exportandelen och 2015 för 0,9 procent.
Svensk industri krymper
Att Sverige tappar marknadsandelar på världsmarknaden är i sig inget bevis för försämrad konkurrenskraft för svensk industri.
– Detta är naturligt med tanke på att den svenska ekonomin krympt som andel av världsekonomin, från 1,2 procent till 0,7 procent sedan år 1990, säger Mats Kinnwall.
Kraftigt försämrad konkurrenskraft
Den svenska marknadsandelen har krympt snabbare än BNP-andelen, både i absoluta och relativa termer.
– Och detta visar att den svenska konkurrenskraften kraftigt har försvagats på stora och växande marknader i Asien, USA och Kina de senaste decennierna. Enligt rapporten har länder som bland andra Tyskland och Nederländerna gått i motsatt riktning det vill säga har marknaden för Tyskland och Nederländerna är positivt stark, förklarar Mats.
Stort ansvar på politiker
Mats menar att i framtiden behövs det bättre villkor inom handeln för de länder som enligt rapporten fått ett sämre resultat.
– Politikerna har ett stort ansvar och kan påverka viktiga beslut för bland annat transport och export, berättar han.
I närområdet håller Sverige ställningarna
Den svenska exporten har däremot hållit ställningarna på de närliggande marknaderna, framför allt i de nordiska länderna.
– Att Sverige tappar exportandelar framför allt i de mer geografiskt avlägsna marknaderna, men behåller ställningarna i närområdet talar för att det geografiska marknadsavståndet är en av flera avgörande faktorer som påverkar Sveriges konkurrenskraft, säger han.
Marknadsavståendet en avgörande faktor
Den svenska utvecklingen visar på konkurrensnackdelen för ett land med liten hemmamarknad och med stora avstånd till de viktigaste exportmarknaderna.
– De svenska exportföretagen betraktar kostnader relaterade till avstånd som mycket viktiga för konkurrenskraften och det är också en av de viktigaste faktorerna bakom varje beslut om var man ska etablera verksamhet, berättar Mats.
Bättre villkor inom flera områden behövs
En av slutsatserna i rapporten är att Sverige behöver kompensera mer för det geografiska läget för att kunna förbättra konkurrenskraften.
– För att motverka avståndsfaktorns negativa effekter på svensk konkurrenskraft krävs bättre villkor relativ omvärlden på andra områden, inte minst vad det gäller kostnadsutvecklingen, avslutar Mats.
Text: Anna Svensson