Optimismen stiger bland företagen i Jönköpings län; men konjunkturen mätt som sysselsättning, investeringar och produktion i näringslivet är fortsatt mycket låg. Anna Gillek som är regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköpings län berättar att detta visar Svenskt Näringslivs löpande konjunkturundersökning ”Företagarpanelen” för år 2021 med svar från 217 företag i Jönköpings län.
Anna berättar vidare att det är företag ur alla branscher som svarat på frågorna. Allt från tjänsteföretag till tillverkande industri från logistik och transport till besöksnäring och handel. Frågorna skickas främst till VD/ägare eller platschef, men i några fall även till ekonomichef. Det är en person per företag som svarar och de behöver ha kunskap kring företagets hela verksamhet för att kunna svara på frågorna. Bland deltagarna i vår företagarpanel har vi allt från microföretag till storföretag.
Sänka investeringstakten och minska sin personalstyrka
Konjunkturundersökning visar att 38 procent av företagen i Jönköpings län har en lägre försäljning eller produktion jämfört med för ett halvår sedan.
- Detta trots att konjunkturläget redan då var på låga nivåer. För 31 procent av företagen är läget oförändrat medan 31 procent istället kunnat ökat sin produktion och försäljning. Därmed klarar sig näringslivet i länet dock något bättre än rikssnittet. När det gäller såväl investeringar som antalet anställda har många företag dragit i handbromsen. En stor andel har nu ytterligare fått sänka investeringstakten och minska sin personalstyrka jämfört med för ett halvår sedan. Det står klart att krisen för företagen är långt ifrån över, även om det fortsatt finns stora skillnader mellan olika branscher. Undersökningen visar att läget för företag inom hotell, restaurang och upplevelser fortfarande är kritiskt. Samtidigt rullar stora delar av verksamheterna inom exempelvis industrin på ganska bra, säger Anna Gillek.
Optimismen på vaccinationsprogrammet
Jämfört med motsvarande undersökning för det fjärde kvartalet 2020 ökar företagens optimism inför framtiden.
- Prognoserna för försäljning, produktion, investeringar och anställningsplaner det kommande halvåret ser nu betydligt ljusare ut än tidigare. Bland länets företag tror 5 av 10 på en ökad försäljning, nästan 4 av 10 på ökade investeringar och 3 av 10 på fler anställda om sex månader.
Sannolikt bygger den ökade framtidstron och optimismen på att vaccinationsprogrammet håller det som är utlovat och att nuvarande restriktioner då successivt kan lyftas. Därför är det extremt viktigt, både för näringslivet och alla deras anställda, att Sverige inte halkar efter på detta område. Därför känns det oroande att höra rapportering kring försenade leveranser av vaccin. För att framtidsoptimismen också ska kunna bli verklighet är hanteringen av de olika nationella krisstöd som företag kunnat söka helt avgörande. Vi får fortsatt många frustrerade signaler från våra medlemsföretag att de väntar på svar och utbetalningar, berättar Anna Gillek.
Stark kritik mot hanteringen av krisstöden
I undersökningen riktar företagen i Jönköpings län stark kritik mot hanteringen av krisstöden som olika myndigheter har ansvar för.
- Av de som ansökt om krisstöd är 22 procent missnöjda med både utformningen av ansökningsprocessen och tid till utbetalning. Vilket fortsatt får stora konsekvenser för många företag. Många företag är nöjda med krisstödens ersättningsnivåer. De medel som betalats ut har varit helt avgörande. Men det är krångligt och just nu går det på tok för långsamt från ansökan till utbetalning för många företag. Företag måste snarast få möjlighet att söka stöd utifrån de besluts som ska tas i riksdagen idag. Pengar måste ut nu om de ska få någon effekt och kunna rädda de jobb och företag som fortsatt står på spel, säger Anna.
Undersökning för att se hur företagen ser på sin verksamhet
Gillek förklarar att Svenskt Näringsliv har gjort denna undersökning fyra gånger om året sedan många år tillbaka i tiden.
- Vi gör denna undersökning för att lyssna till hur företagen ser på sin verksamhet och läget i ekonomin löpande för att kunna följa konjunkturen och se till att föra fram företagens åsikter och kunskaper till beslutsfattare i samhället kring läget i företagen och hur de påverkas av konjunkturen och hur de väljer att reagera på det som händer när den förändras. För att vara företagens röst helt enkelt och se till att de blir hörda. Och det är vi på Svenskt Näringsliv som genomför undersökningen, förklarar hon.
Senaste åren för näringslivet i Jönköpings län
Det Svenskt Näringsliv har sett sedan början av 2019 är att näringslivet i Jönköpings län gick igenom en försämrad konjunktur under 2019 jämfört med åren före.
- Under 2019 minskade förväntningarna på en konstant ökad produktion och försäljning en minskad vilja att investera samt att företagen såg över sina behov av arbetskraft och effektiviserade i verksamheterna i den kortvariga, men trots allt, konjunkturnedgången. Lagom till årsskiftet 2019-2020 var det fler företag som återigen såg ljusare på framtiden och började öka sina investeringar och antalet anställda. Men då slog pandemin till och kullkastade alla dessa planer för framtiden. Även om det nu är fler företag som tror på att de om sex månader kommer att ha fler anställda, ha ökat investeringarna och ha en högre produktion/försäljning än vad de har idag är det från väldigt låga nivåer. Under fyra kvartal har vi sett hur fler företag har sett en lägre produktion/försäljning, lägre investeringar och färre anställda än jämfört med sex månader tidigare, så än har vi en bra bit kvar innan företagen (totalt sett) är uppe på samma nivåer som för ett år sedan, förklarar Gillek.
Smärtfri återhämtning för näringslivet
Svenskt Näringsliv hoppas naturligtvis att företagens optimism inför framtiden blir verklighet och att återhämtningen blir så smärtfri som möjligt.
- Men det är några saker som då måste bli verklighet. Vaccinationsprogrammet måste rulla igång och hålla tidsplanen. Både här hemma så att människor åter vill börja röra sig i samhället och känner sig trygga i att de kommer att hålla sig friska och inte bli smittade, men även internationellt så att vi som exportberoende län och land får tillbaka kunder och en ökad efterfrågan på våra varor och tjänster. Parallellt med det måste den nya stödperioden till företagen och deras anställda komma igång. Att välfungerande och i normala fall välmående företag snabbt ska kunna söka stöden och att de sedan betalas ut utan någon större tidsfördröjning. Annars kommer vi få se fler företag som måste säga upp personal och fler företag som kommer att behöva läggas ned. Och det är något vårt samhälle inte behöver. Vi kommer ändå att ha långvariga problem med en högre arbetslöshet, större utanförskap och att det blir svårare för fler att komma in på arbetsmarknaden, avslutar Anna.
FAKTA
Om undersökningen
Källa: Svenskt Näringsliv.
Text: Anna Svensson
Anna berättar vidare att det är företag ur alla branscher som svarat på frågorna. Allt från tjänsteföretag till tillverkande industri från logistik och transport till besöksnäring och handel. Frågorna skickas främst till VD/ägare eller platschef, men i några fall även till ekonomichef. Det är en person per företag som svarar och de behöver ha kunskap kring företagets hela verksamhet för att kunna svara på frågorna. Bland deltagarna i vår företagarpanel har vi allt från microföretag till storföretag.
Sänka investeringstakten och minska sin personalstyrka
Konjunkturundersökning visar att 38 procent av företagen i Jönköpings län har en lägre försäljning eller produktion jämfört med för ett halvår sedan.
- Detta trots att konjunkturläget redan då var på låga nivåer. För 31 procent av företagen är läget oförändrat medan 31 procent istället kunnat ökat sin produktion och försäljning. Därmed klarar sig näringslivet i länet dock något bättre än rikssnittet. När det gäller såväl investeringar som antalet anställda har många företag dragit i handbromsen. En stor andel har nu ytterligare fått sänka investeringstakten och minska sin personalstyrka jämfört med för ett halvår sedan. Det står klart att krisen för företagen är långt ifrån över, även om det fortsatt finns stora skillnader mellan olika branscher. Undersökningen visar att läget för företag inom hotell, restaurang och upplevelser fortfarande är kritiskt. Samtidigt rullar stora delar av verksamheterna inom exempelvis industrin på ganska bra, säger Anna Gillek.
Optimismen på vaccinationsprogrammet
Jämfört med motsvarande undersökning för det fjärde kvartalet 2020 ökar företagens optimism inför framtiden.
- Prognoserna för försäljning, produktion, investeringar och anställningsplaner det kommande halvåret ser nu betydligt ljusare ut än tidigare. Bland länets företag tror 5 av 10 på en ökad försäljning, nästan 4 av 10 på ökade investeringar och 3 av 10 på fler anställda om sex månader.
Sannolikt bygger den ökade framtidstron och optimismen på att vaccinationsprogrammet håller det som är utlovat och att nuvarande restriktioner då successivt kan lyftas. Därför är det extremt viktigt, både för näringslivet och alla deras anställda, att Sverige inte halkar efter på detta område. Därför känns det oroande att höra rapportering kring försenade leveranser av vaccin. För att framtidsoptimismen också ska kunna bli verklighet är hanteringen av de olika nationella krisstöd som företag kunnat söka helt avgörande. Vi får fortsatt många frustrerade signaler från våra medlemsföretag att de väntar på svar och utbetalningar, berättar Anna Gillek.
Stark kritik mot hanteringen av krisstöden
I undersökningen riktar företagen i Jönköpings län stark kritik mot hanteringen av krisstöden som olika myndigheter har ansvar för.
- Av de som ansökt om krisstöd är 22 procent missnöjda med både utformningen av ansökningsprocessen och tid till utbetalning. Vilket fortsatt får stora konsekvenser för många företag. Många företag är nöjda med krisstödens ersättningsnivåer. De medel som betalats ut har varit helt avgörande. Men det är krångligt och just nu går det på tok för långsamt från ansökan till utbetalning för många företag. Företag måste snarast få möjlighet att söka stöd utifrån de besluts som ska tas i riksdagen idag. Pengar måste ut nu om de ska få någon effekt och kunna rädda de jobb och företag som fortsatt står på spel, säger Anna.
Undersökning för att se hur företagen ser på sin verksamhet
Gillek förklarar att Svenskt Näringsliv har gjort denna undersökning fyra gånger om året sedan många år tillbaka i tiden.
- Vi gör denna undersökning för att lyssna till hur företagen ser på sin verksamhet och läget i ekonomin löpande för att kunna följa konjunkturen och se till att föra fram företagens åsikter och kunskaper till beslutsfattare i samhället kring läget i företagen och hur de påverkas av konjunkturen och hur de väljer att reagera på det som händer när den förändras. För att vara företagens röst helt enkelt och se till att de blir hörda. Och det är vi på Svenskt Näringsliv som genomför undersökningen, förklarar hon.
Senaste åren för näringslivet i Jönköpings län
Det Svenskt Näringsliv har sett sedan början av 2019 är att näringslivet i Jönköpings län gick igenom en försämrad konjunktur under 2019 jämfört med åren före.
- Under 2019 minskade förväntningarna på en konstant ökad produktion och försäljning en minskad vilja att investera samt att företagen såg över sina behov av arbetskraft och effektiviserade i verksamheterna i den kortvariga, men trots allt, konjunkturnedgången. Lagom till årsskiftet 2019-2020 var det fler företag som återigen såg ljusare på framtiden och började öka sina investeringar och antalet anställda. Men då slog pandemin till och kullkastade alla dessa planer för framtiden. Även om det nu är fler företag som tror på att de om sex månader kommer att ha fler anställda, ha ökat investeringarna och ha en högre produktion/försäljning än vad de har idag är det från väldigt låga nivåer. Under fyra kvartal har vi sett hur fler företag har sett en lägre produktion/försäljning, lägre investeringar och färre anställda än jämfört med sex månader tidigare, så än har vi en bra bit kvar innan företagen (totalt sett) är uppe på samma nivåer som för ett år sedan, förklarar Gillek.
Smärtfri återhämtning för näringslivet
Svenskt Näringsliv hoppas naturligtvis att företagens optimism inför framtiden blir verklighet och att återhämtningen blir så smärtfri som möjligt.
- Men det är några saker som då måste bli verklighet. Vaccinationsprogrammet måste rulla igång och hålla tidsplanen. Både här hemma så att människor åter vill börja röra sig i samhället och känner sig trygga i att de kommer att hålla sig friska och inte bli smittade, men även internationellt så att vi som exportberoende län och land får tillbaka kunder och en ökad efterfrågan på våra varor och tjänster. Parallellt med det måste den nya stödperioden till företagen och deras anställda komma igång. Att välfungerande och i normala fall välmående företag snabbt ska kunna söka stöden och att de sedan betalas ut utan någon större tidsfördröjning. Annars kommer vi få se fler företag som måste säga upp personal och fler företag som kommer att behöva läggas ned. Och det är något vårt samhälle inte behöver. Vi kommer ändå att ha långvariga problem med en högre arbetslöshet, större utanförskap och att det blir svårare för fler att komma in på arbetsmarknaden, avslutar Anna.
FAKTA
Om undersökningen
- Svenskt Näringsliv undersöker löpande konjunkturutvecklingen hos våra medlemsföretag genom internetundersökningen ”Företagarpanelen”.
- Totalt svarade 217 företag i Jönköpings län (43 procent svarsfrekvens) på undersökningen för det första kvartalet 2021, under perioden 19 januari till 5 februari.
Källa: Svenskt Näringsliv.
Text: Anna Svensson