Svenskt Näringsliv redovisade den 26 maj enkätundersökning av företagsklimatet för år 2015. Anna Gillek Dahlström som är regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköping, berättar att 1400 företagare och 350 politiker i Jönköpings län har betygsatt sin hemkommun. Mullsjö, Värnamo och Vetlanda är de kommuner som har förbättrat sina betygsresultat mest. Jönköping och Gnosjö står still när företagen ger ett sammanfattande omdöme om företagsklimatet i sin kommun.
Anna förklarar att allra högst sammanfattande omdöme får Mullsjö kommun medan företagarna i Tranås kommun är minst nöjda. Den största förbättringen av det sammanfattande omdömet har även den skett i Mullsjö kommun som är starkast i länet tillsammans med Habo. I årets undersökning har även samma frågor ställts till kommunpolitiker i varje kommun. Tydligt är vilken betydligt mer positiv bild politiker har av företagsklimatet, än vad företagarna har.
Mullsjö sticker ut positivt
Enkätsvaren från företagarna ligger tillsammans med företagsrelaterad statistik till grund för Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommunernas företagsklimat som släpps den 15 september 2015.
– När vi nu kan se det betyg företagen i vårt län ger sin egen kommun i de olika parametrarna så är det Mullsjö som sticker ut positivt på flera områden. Och ser vi till trenderna för länets alla tretton kommuner är det fem där vi ser en positiv trend, sex kommuner där trenden är svagt negativ och Jönköping och Gnosjö står oförändrade. Men det är i de flesta fallen endast små förändringar, säger Anna Gillek Dahlström.
Omdömet om den kommunala upphandlingen
Betyget på de olika enkätfrågorna skiljer sig stort och företagarna i Jönköpings län är särskilt missnöjda med kommunernas upphandlingar, som får ett rekordlågt betyg i årets mätning.
– Många företag tycker inte att upphandlingen ens är godtagbar. När det gäller omdömet om hur den kommunala upphandlingen fungerar, är det många kommuner som aldrig ens når betyget godtagbart. Nu är det hög tid för kommunerna att verkligen fokusera på upphandlingsfrågorna, berättar Anna.
Vill ge kommunerna en grund för att arbeta vidare
Syftet med Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning är att visa vad företagen i respektive kommun tycker om företagsklimatet i just sin kommun i olika frågor.
– Men vi vill också ge kommunerna en grund för att kunna arbeta vidare med att förbättra läget i kommunen. Politikerna måste åka ut och träffa företagare i större omfattning än de gör nu. Det är genom möten och dialog politikerna kan ta bättre del av hur företagen ser på sin tillvaro och de förutsättningar de lever med, förklarar hon.
Betygssvar företagen gett i respektive fråga
Just nu har vi släppt de betygssvar företagen gett i respektive fråga på kommunnivå.
– Tittar man lite närmare på statistiken kan man utläsa hur många företagare som ger de olika betygen i de olika frågorna, och det är just det som jag tycker är intressant. Att se hur många företag som tycker att läget är bra respektive dåligt över tid, hur det förändrats och också kunna se om eventuella satsningar från kommunen förändrat företagens svar. Jag tycker att det är viktigt att kommunen hela tiden tävlar med sig själv och föregående års betyg. Samt att hela tiden försöka bli bättre, säger Anna.
Företagen behöver veta var de lokala politikerna står i dessa frågor
De svaren på frågorna gällande för Jönköpings kommun, som visar en tydlig negativ trend, är vad det gäller dialog mellan företag och kommunledning och kommunens information till företagen.
– Därför har kommunen fått de lägsta betygen sedan vi började med denna undersökning. Där tror jag det är mycket viktigt för kommunens politiker att aktivt gå ut och delta i den näringslivsdebatt som pågår. Företagen behöver veta var de lokala politikerna står i dessa frågor och vad de tänker göra för att förbättra företagens villkor, så att de kan fortsätta med sina verksamheter och förhoppningsvis också växa och skapa fler arbetstillfällen, berättar hon.
Text: Anna Svensson
Anna förklarar att allra högst sammanfattande omdöme får Mullsjö kommun medan företagarna i Tranås kommun är minst nöjda. Den största förbättringen av det sammanfattande omdömet har även den skett i Mullsjö kommun som är starkast i länet tillsammans med Habo. I årets undersökning har även samma frågor ställts till kommunpolitiker i varje kommun. Tydligt är vilken betydligt mer positiv bild politiker har av företagsklimatet, än vad företagarna har.
Mullsjö sticker ut positivt
Enkätsvaren från företagarna ligger tillsammans med företagsrelaterad statistik till grund för Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommunernas företagsklimat som släpps den 15 september 2015.
– När vi nu kan se det betyg företagen i vårt län ger sin egen kommun i de olika parametrarna så är det Mullsjö som sticker ut positivt på flera områden. Och ser vi till trenderna för länets alla tretton kommuner är det fem där vi ser en positiv trend, sex kommuner där trenden är svagt negativ och Jönköping och Gnosjö står oförändrade. Men det är i de flesta fallen endast små förändringar, säger Anna Gillek Dahlström.
Omdömet om den kommunala upphandlingen
Betyget på de olika enkätfrågorna skiljer sig stort och företagarna i Jönköpings län är särskilt missnöjda med kommunernas upphandlingar, som får ett rekordlågt betyg i årets mätning.
– Många företag tycker inte att upphandlingen ens är godtagbar. När det gäller omdömet om hur den kommunala upphandlingen fungerar, är det många kommuner som aldrig ens når betyget godtagbart. Nu är det hög tid för kommunerna att verkligen fokusera på upphandlingsfrågorna, berättar Anna.
Vill ge kommunerna en grund för att arbeta vidare
Syftet med Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning är att visa vad företagen i respektive kommun tycker om företagsklimatet i just sin kommun i olika frågor.
– Men vi vill också ge kommunerna en grund för att kunna arbeta vidare med att förbättra läget i kommunen. Politikerna måste åka ut och träffa företagare i större omfattning än de gör nu. Det är genom möten och dialog politikerna kan ta bättre del av hur företagen ser på sin tillvaro och de förutsättningar de lever med, förklarar hon.
Betygssvar företagen gett i respektive fråga
Just nu har vi släppt de betygssvar företagen gett i respektive fråga på kommunnivå.
– Tittar man lite närmare på statistiken kan man utläsa hur många företagare som ger de olika betygen i de olika frågorna, och det är just det som jag tycker är intressant. Att se hur många företag som tycker att läget är bra respektive dåligt över tid, hur det förändrats och också kunna se om eventuella satsningar från kommunen förändrat företagens svar. Jag tycker att det är viktigt att kommunen hela tiden tävlar med sig själv och föregående års betyg. Samt att hela tiden försöka bli bättre, säger Anna.
Företagen behöver veta var de lokala politikerna står i dessa frågor
De svaren på frågorna gällande för Jönköpings kommun, som visar en tydlig negativ trend, är vad det gäller dialog mellan företag och kommunledning och kommunens information till företagen.
– Därför har kommunen fått de lägsta betygen sedan vi började med denna undersökning. Där tror jag det är mycket viktigt för kommunens politiker att aktivt gå ut och delta i den näringslivsdebatt som pågår. Företagen behöver veta var de lokala politikerna står i dessa frågor och vad de tänker göra för att förbättra företagens villkor, så att de kan fortsätta med sina verksamheter och förhoppningsvis också växa och skapa fler arbetstillfällen, berättar hon.
Text: Anna Svensson