En tillväxtkartläggning av små och medelstora företag har genomförts under perioden mars till juni år 2017 av CMA Research AB på uppdrag av Almi Företagspartner AB, som är baserad på telefonintervjuer med 1 943 vd:ar över hela Sverige. Enligt undersökningen är tillväxtambitionerna bland företagen i Jönköpings län näst högst i Sverige, 88 procent säger att man vill växa i någon grad.
En klar majoritet av de svenska små och medelstora företagen har en ambition att växa, 84 procent svarar att man vill växa i någon grad. Nästan hälften av dessa, 48 procent, har en hög eller mycket hög ambition att växa. Men tillväxtviljan skiljer sig åt mellan olika delar i landet. Störst är tillväxtviljan i Kronobergs län följt av Jönköping, Östergötland och Stockholm. Flest företag med skalbara affärsidéer, det vill säga att affärsmodellen kan hantera en ökad produktion och expansion till en låg merkostnad finns i Skåne.
I högkonjunktur finns positiva viljor
Lars Mårdbrant som är kommunikationsdirektör på Almi berättar att gällande framtiden är tillväxtviljan för svenska företag utan tvekan hög.
– Vi är nu mitt i en högkonjunktur och det är positivt att så stor andel av företag visar en vilja att växa. Vilket i grunden är ett sunt beteende på en väl fungerade marknad. Det urvalet av vd:ar och företagsledare som deltagit i undersökningen tillhör små och medelstora företag oberoende av bransch, och undersökningen är jämn fördelad över hela Sverige. Resultaten av undersökningen går att bryta ned länsvis, säger Lars Mårdbrant.
Tillväxtviljan ökar beroende på antalet anställda
Lars fortsätter berätta att undersökningen visar också på att det finns skillnader beroende på ålder, genus och företags storlek.
– Vi kan till exempel se i undersökningen att tillväxtviljan ökar när företaget har två eller fler anställda. För att kunna behålla eller öka konkurrenskraften är det nödvändigt att företaget ständigt utvecklar och förnyar produkterna och tjänsterna. Om företaget inte gör det blir man förre eller senare omsprungen av konkurrenter. Det är bra att fyra av tio företag är medvetna om detta och utvecklar sitt sortiment. Ett annat sätt att se på resultaten är att sex av tio företag inte gör det vilket är oroande, förklarar Mårdbrant.
Det finns en potential för den nationella marknaden
Fyra av tio företag som inte har en export idag uppger att det finns en potential för företagets produkter/tjänster på en nationell marknad, men har inte tagit steget att expandera utomlands. – I många fall kan företag behöva en knuff i rätt riktning för att göra verklighet av den potential som finns i företaget. Det kan vara fråga om att minska barriären genom ökad kunskap om vad det innebär att verka på en internationell marknad till exempel genom att överföra kunskaper från andra företagare, berättar Lars.
Via undersökningen förstår man företagen bättre
Den här undersökningen är viktig för att förstå tillväxtföretagens drivkrafter. Almi vill förstå vad företagen finns och hur de ser ut, men även vilka problem man ser i samband med tillväxt.
– I undersökningen rankade företagen problemet med att hitta rätt kompetens som största hindret för fortsatt tillväxt. Vi skulle behöva djupdykning i frågan definiera tydligare vad företagen menar med kompetens. Är det fråga om utbildning, praktisk erfarenhet eller kanske en fråga om inställning och attityd? Företagens tillväxtambitioner styrs i hög grad av den internationella konjunkturs utveckling. Särskilt företag i traditionella branscher på mogna marknader. Men för innovativa, nytänkande företag finns en potential även i en nedåtgående konjunktur, avslutar Mårdbrant.
Fakta
Undersökningen en tillväxtkartläggning av små och medelstora företag
Källa: Almi.
Text: Anna Svensson
En klar majoritet av de svenska små och medelstora företagen har en ambition att växa, 84 procent svarar att man vill växa i någon grad. Nästan hälften av dessa, 48 procent, har en hög eller mycket hög ambition att växa. Men tillväxtviljan skiljer sig åt mellan olika delar i landet. Störst är tillväxtviljan i Kronobergs län följt av Jönköping, Östergötland och Stockholm. Flest företag med skalbara affärsidéer, det vill säga att affärsmodellen kan hantera en ökad produktion och expansion till en låg merkostnad finns i Skåne.
I högkonjunktur finns positiva viljor
Lars Mårdbrant som är kommunikationsdirektör på Almi berättar att gällande framtiden är tillväxtviljan för svenska företag utan tvekan hög.
– Vi är nu mitt i en högkonjunktur och det är positivt att så stor andel av företag visar en vilja att växa. Vilket i grunden är ett sunt beteende på en väl fungerade marknad. Det urvalet av vd:ar och företagsledare som deltagit i undersökningen tillhör små och medelstora företag oberoende av bransch, och undersökningen är jämn fördelad över hela Sverige. Resultaten av undersökningen går att bryta ned länsvis, säger Lars Mårdbrant.
Tillväxtviljan ökar beroende på antalet anställda
Lars fortsätter berätta att undersökningen visar också på att det finns skillnader beroende på ålder, genus och företags storlek.
– Vi kan till exempel se i undersökningen att tillväxtviljan ökar när företaget har två eller fler anställda. För att kunna behålla eller öka konkurrenskraften är det nödvändigt att företaget ständigt utvecklar och förnyar produkterna och tjänsterna. Om företaget inte gör det blir man förre eller senare omsprungen av konkurrenter. Det är bra att fyra av tio företag är medvetna om detta och utvecklar sitt sortiment. Ett annat sätt att se på resultaten är att sex av tio företag inte gör det vilket är oroande, förklarar Mårdbrant.
Det finns en potential för den nationella marknaden
Fyra av tio företag som inte har en export idag uppger att det finns en potential för företagets produkter/tjänster på en nationell marknad, men har inte tagit steget att expandera utomlands. – I många fall kan företag behöva en knuff i rätt riktning för att göra verklighet av den potential som finns i företaget. Det kan vara fråga om att minska barriären genom ökad kunskap om vad det innebär att verka på en internationell marknad till exempel genom att överföra kunskaper från andra företagare, berättar Lars.
Via undersökningen förstår man företagen bättre
Den här undersökningen är viktig för att förstå tillväxtföretagens drivkrafter. Almi vill förstå vad företagen finns och hur de ser ut, men även vilka problem man ser i samband med tillväxt.
– I undersökningen rankade företagen problemet med att hitta rätt kompetens som största hindret för fortsatt tillväxt. Vi skulle behöva djupdykning i frågan definiera tydligare vad företagen menar med kompetens. Är det fråga om utbildning, praktisk erfarenhet eller kanske en fråga om inställning och attityd? Företagens tillväxtambitioner styrs i hög grad av den internationella konjunkturs utveckling. Särskilt företag i traditionella branscher på mogna marknader. Men för innovativa, nytänkande företag finns en potential även i en nedåtgående konjunktur, avslutar Mårdbrant.
Fakta
Undersökningen en tillväxtkartläggning av små och medelstora företag
- Företag med två eller fler anställda har tillväxtambitioner i högre grad jämfört med enmansföretag. Av de företag som vill växa uppger 60 procent att man också vill öka antalet anställda inom en treårsperiod.
- Företag som inte vill växa anger att företagsledaren har hög ålder eller andra verksamheter som orsak. Ytterligare en viktig orsak är en ovilja att anställa.
- 38 procent av företagen har under de senaste tre åren lanserat en ny eller väsentligt förbättrad produkt eller tjänst på marknaden.
- Nystarts- och enmansföretag har i lägre grad än andra företag nyligen lanserat en ny eller förbättrad produkt/tjänst.
- 42 procent av företagen uppger att de, under de kommande tre åren, har för avsikt att lansera en ny eller väsentligt förbättrad produkt eller tjänst på marknaden.
- 24 procent av företagen exporter idag. Av de som inte har export uppger 42 procent att det finns en potential för företagets produkter/tjänster på en internationell marknad.
- Av företag med hög till mycket hög ambition att växa har 18 procent behov av stöd i form av affärsutveckling.
- De områden dessa företag anser viktigast att utveckla är marknad/försäljning och att effektivisera rutiner/produktion.
- De flesta företagen, 76 procent, har inte behov av ytterligare finansiering. Detta gäller särskilt för nystarts- och enmansföretag.
- Av de företag som har finansieringsbehov upplever 43 procent det som svårt att få finansiering.
- Det största hindret att växa för företag med hög till mycket hög ambition att växa är att hitta rätt kompetens.
Källa: Almi.
Text: Anna Svensson