Företagarna i Jönköpings län och Swedbank har presenterat Småföretagsbarometern för år 2020 på plats hos cykelbutiken Sportson i Jönköping, där delägaren Berner Yngwe berättade att försäljningen av cyklar har ökat under coronatiden. Frida Boklund som är regionchef på Företagarna Jönköpings län och Fredrik Bosmyr och Anki Kenneby från Swedbank berättade om Småföretagsbarometern.
Frida förklarar att Småföretagsbarometern visar att företagens syn på konjunkturen försvagades allt snabbare under undersökningsperioden, som var under veckorna 10–16. Det betyder att konjunkturindikatorn föll mer under andra perioden av undersökningen än under den första. I en delrapport vecka 13 var konjunkturindikatorn till 57, därefter har alltså uppfattningen om läget förvärrats avsevärt.
Småföretagsbarometern är företagarnas personliga uppfattning
Frida förklarar vidare att alla delar i konjunkturindikatorn (sysselsättning, orderingång och omsättning) har utvecklats svagare än prognosticerats vilket visar på en tydlig konjunkturavmattning bland landets småföretag.
- Småföretagsbarometern är i första hand en konjunkturenkät som redovisar hur Sveriges småföretag uppfattar det ekonomiska läget och deras förväntningar om utvecklingen de kommande tolv månaderna. Småföretagsbarometern består av underlag som utgörs av intervjuer med företagare som har minst en och högst 49 anställda. Småföretagsbarometerns resultat är företagarnas personliga uppfattning om konjunkturläget som kommer till uttryck i den redovisade indikatorn för konjunkturen, berättar Frida Boklund.
Företagen i Jönköpings län drabbas väldigt hårt av corona
Boklund förklarar att företagen i Jönköpings län drabbas väldigt hårt av corona. Allt från vikande marknad till likviditetsproblem.
- Jag tror inte att finns något företag som inte är påverkade. Vissa företag kunde ställa om till något annat och smällen blev inte så hård. Värst drabbade är helt klart besöksnäringen och hotellen i regionen. Mest optimistiska är företagen inom tillverkning, byggverksamhet och företagstjänster. Men det finns även tillväxthinder. Främst är svårigheterna att hitta rätt personal men även tuff konkurrens påverkar dem. Jag konstaterar också att fler företag än tidigare upplever en svagare efterfrågan. En längre period med svag, eller obefintlig efterfrågan innebär stora utmaningar för företagen och ett ökat behov av att se över företagets verksamhet. Det är nu avgörande att såväl banker som regering och myndigheter gör allt de kan för att hjälpa företagen genom krisen, säger Frida Boklund.
FAKTA
Småföretagsbarometern
- Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen.
- Undersökningen omfattar cirka 4 000 företag inom det privata näringslivet med 1–49 anställda.
- Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus. Småföretagsbarometern publiceras en gång om året
Text: Anna Svensson