Den 20 september anordnade INVID i Jönköping seminarium om nya Office O365 som hölls av Alexander Hansson från Microsoft som är Produktivitets & Lösnings Specialist på Office O365. Cirka 30 åhörare deltog som kom från olika branscher. Roger Heikenström som är försäljningschef på INVID i Jönköpings län berättar att syftet med att INVID anordnade detta seminarium var för att visa vad befintliga och nya kunder som har investerat i Office O365 kan få ut av denna investering.
Heikenström inledde seminariet med att förmedla till åhörarna att INVID vill vara en symbolisk trädgårdsmästare för företagen genom att komma till företagen för att se hur deras kanske vildvuxna trägård/arbetsplats ser ut med olika IT-licenser. Och att göra en analys på vilka IT-verktyg som skulle passa just det företaget de besöker. Arbetet ska leda till att företagen ska kunna välja relevanta IT-verktyg för att kunna växa och utvecklas på rätt sätt.
Anpassa behov efter verktyg
Ungefär hälften av åhörarna som kom den 20 september använder IT-verktyget Office O365 som en molntjänst.
– De som inte har skaffat detta IT-verktyg kommer säkert att välja det. Med Office O365 kan företagen bli effektivare. Beroende på hur många verktyg som företagen vill ha via sina licenser till Office O365 kan vi anpassa kostnader och företagen kan spara pengar. Både små eller stora företag kan använda Office O365. Vi kommer att följa upp och besöka de företag som har skaffat Office O365, säger Roger Heikenström.
En bra funktion är Planner
Det är viktigt att kunderna får undersöka lite själva vilka verktyg som passar dem i
Office O365 utefter deras arbetsplats samt beroende på vilken typ arbetsuppgifter de har på sina företag.
– En bra del i Office O365 är den så kallade funktionen Planner delen där chefen har möjlighet till funktioner som gör att chefen bland annat kan fördela varje anställds arbetsuppgifter. Chefen kan också bocka av det som är färdigt av arbetsuppgifterna och kan följa upp arbetsuppgifter, förklarar Heikenström.
Skype och Groups
Exempel på andra funktioner i Office O365 är Skype som fungerar som en chatt som man använder för små korta meddelanden via medarbetare och chef istället för att maila.
– Vilket också gör att meddelanden minskar i mailboxen. En annan funktion är Groups där vi kan fördela informationer om till exempel budgetarbete eller marknadsaktiviteter, säger Roger.
Via dator, mobil eller surfplatta
Roger har varit traditionell användare under många år av Office 365. Det han uppskattar som har utvecklats är att han inte behöver sitta på sitt kontor för att använda Office O365.
– Utan jag kan använda det var jag än är via en annan dator, mobil eller surfplatta. Vilket gör det möjligt för medarbetare på företag att inte bli begränsade enbart att utföra sitt sina arbetsuppgifter på arbetsplatsen, utan även kunna jobba hemifrån eller om man reser mycket så har man möjlighet att även då komma åt det man behöver, berättar han.
Upptäck nya funktioner och möjligheter
Sedan menar Roger att Office O365 säkerligen kommer att utvecklas vidare med på vilka sätt företag samverkar med kunder eller samarbetspartners.
– Det vill säga att man upptäcker nya funktioner och möjligheter med Office O365. Det kan vara verifieringshantering av exempelvis avtal med kunder. Alexander Hansson från Microsoft tycker jag presenterade ett smörgåsbord av olika idéer hur företagen kan hantera funktioner och verktyg på bästa sätt ut efter deras behov med Office O365, avslutar Roger.
Fakta
Seminariet om Office O365 och Office 365 den 20 september
INVIDS syn på modern IT och dess tillhörande verktyg och kundnyttor
Office 365/Säkerhet övergripande plus handfasta sätt att effektivisera dagliga arbetsflöden
– Trender inom IT
– Microsoft produktivitetsvision
– Vad är nya O365
– Vilka säkerhetsfunktioner finns inbyggt och vad kan man addera
– Demo Skype FB
Fördjupning
– Demo av O365 och säkerhets funktioner och grundläggande funktioner
(portalen nya funktioner)
– Planner, Groups
– Teams
– OneDrive FB
– Yammer
– Dokumentsäkerthet
– Flow och Power Apps med store penseldrag
Hur man tar nästa steg till modern IT och sammanfattning
Källa: INVID.
Text och foto: Anna Svensson
Heikenström inledde seminariet med att förmedla till åhörarna att INVID vill vara en symbolisk trädgårdsmästare för företagen genom att komma till företagen för att se hur deras kanske vildvuxna trägård/arbetsplats ser ut med olika IT-licenser. Och att göra en analys på vilka IT-verktyg som skulle passa just det företaget de besöker. Arbetet ska leda till att företagen ska kunna välja relevanta IT-verktyg för att kunna växa och utvecklas på rätt sätt.
Anpassa behov efter verktyg
Ungefär hälften av åhörarna som kom den 20 september använder IT-verktyget Office O365 som en molntjänst.
– De som inte har skaffat detta IT-verktyg kommer säkert att välja det. Med Office O365 kan företagen bli effektivare. Beroende på hur många verktyg som företagen vill ha via sina licenser till Office O365 kan vi anpassa kostnader och företagen kan spara pengar. Både små eller stora företag kan använda Office O365. Vi kommer att följa upp och besöka de företag som har skaffat Office O365, säger Roger Heikenström.
En bra funktion är Planner
Det är viktigt att kunderna får undersöka lite själva vilka verktyg som passar dem i
Office O365 utefter deras arbetsplats samt beroende på vilken typ arbetsuppgifter de har på sina företag.
– En bra del i Office O365 är den så kallade funktionen Planner delen där chefen har möjlighet till funktioner som gör att chefen bland annat kan fördela varje anställds arbetsuppgifter. Chefen kan också bocka av det som är färdigt av arbetsuppgifterna och kan följa upp arbetsuppgifter, förklarar Heikenström.
Skype och Groups
Exempel på andra funktioner i Office O365 är Skype som fungerar som en chatt som man använder för små korta meddelanden via medarbetare och chef istället för att maila.
– Vilket också gör att meddelanden minskar i mailboxen. En annan funktion är Groups där vi kan fördela informationer om till exempel budgetarbete eller marknadsaktiviteter, säger Roger.
Via dator, mobil eller surfplatta
Roger har varit traditionell användare under många år av Office 365. Det han uppskattar som har utvecklats är att han inte behöver sitta på sitt kontor för att använda Office O365.
– Utan jag kan använda det var jag än är via en annan dator, mobil eller surfplatta. Vilket gör det möjligt för medarbetare på företag att inte bli begränsade enbart att utföra sitt sina arbetsuppgifter på arbetsplatsen, utan även kunna jobba hemifrån eller om man reser mycket så har man möjlighet att även då komma åt det man behöver, berättar han.
Upptäck nya funktioner och möjligheter
Sedan menar Roger att Office O365 säkerligen kommer att utvecklas vidare med på vilka sätt företag samverkar med kunder eller samarbetspartners.
– Det vill säga att man upptäcker nya funktioner och möjligheter med Office O365. Det kan vara verifieringshantering av exempelvis avtal med kunder. Alexander Hansson från Microsoft tycker jag presenterade ett smörgåsbord av olika idéer hur företagen kan hantera funktioner och verktyg på bästa sätt ut efter deras behov med Office O365, avslutar Roger.
Fakta
Seminariet om Office O365 och Office 365 den 20 september
INVIDS syn på modern IT och dess tillhörande verktyg och kundnyttor
Office 365/Säkerhet övergripande plus handfasta sätt att effektivisera dagliga arbetsflöden
– Trender inom IT
– Microsoft produktivitetsvision
– Vad är nya O365
– Vilka säkerhetsfunktioner finns inbyggt och vad kan man addera
– Demo Skype FB
Fördjupning
– Demo av O365 och säkerhets funktioner och grundläggande funktioner
(portalen nya funktioner)
– Planner, Groups
– Teams
– OneDrive FB
– Yammer
– Dokumentsäkerthet
– Flow och Power Apps med store penseldrag
Hur man tar nästa steg till modern IT och sammanfattning
Källa: INVID.
Text och foto: Anna Svensson