Den 20 oktober arrangerade Svenskt Näringsliv i Jönköping lunch –seminarium som handlade om Ungdomsbarometern, där Ulrik Simonsson som är VD på Ungdomsbarometern föreläste om hur kan vi attrahera unga medarbetare? Ett av de områden Ungdomsbarometern arbetar allra mest med är hur unga förhåller sig till utbildnings- och karriärval.
Anna Gillek Dahlström som är regionchef Svenskt Näringsliv i Jönköping berättar att, under dagens möte gick Ulrik igenom såväl generella som branschspecifika insikter om vilka ambitioner, förväntningar och intressen dagens unga bär på under studietiden och de första stegen in i arbetslivet.
Unik databas av undersökningsresultat
Ungdomsbarometern är Sveriges främsta undersöknings- och analysföretag vad gäller kartläggning av och insiktsproduktion om ungdomar och generationsfrågor.
– Efter att i 25 års tid ha kartlagt Ungdomssverige och trendspanat inom en stor bredd av områden, har de byggt upp en unik databas av undersökningsresultat och de är experter på ung insikt, säger Anna Gillek Dahlström.
Jobb och studier utifrån intresse
Unga väljer i större utsträckning jobb och studier utifrån intresse och meningsfullhet.
– Unga idag är mer intressestyrda i sina utbildnings- och karriärsval än tidigare generationer. Det visar sig redan i gymnasievalet, och om vi som arbetsgivare ska kunna påverka dem att utbilda sig inom ”vår” bransch behöver vi påverka dem långt mycket tidigare än gymnasiet, förklarar Ulrik Simonsson.
Räknar med att byta arbetsgivare
Ulrik menar att unga söker valmöjligheter och karriärväxling. De flesta räknar med att byta arbetsgivare åtta gånger under sin yrkeskarriär.
– Möjligheten att påverka sin egen situation lockar många unga in i entreprenörskap. Gruppen ”unga” har aldrig varit så polariserad som idag. Det handlar om både bakgrund, intressen och värderingar. Tvärsnittet är mindre viktigt nu än tidigare. Som arbetsgivare kan vi inte dra alla unga över en kam, berättar Ulrik.
Måste kunna växa med företaget
För att kunna attrahera unga medarbetare krävs att arbetsgivare vet vilka de unga är och vad de drivs av när de väljer utbildning och karriär.
– Jag tror att som arbetsgivare måste vi redan från början visa att vi har en plan: ’du börjar här, och om det går bra så kan du gå vidare och arbeta med det här’. Samma sak med lönestegen. Man måste kunna växa med företaget, säger Lesley Hansson från Trelleborg Vibracoustic.
Ungdomarna behöver påverkas tidigt
Anna menar att företag måste fundera på hur de kan attrahera unga till att söka jobb.
– Ungdomar idag väljer jobb utifrån sina egna intressen. Ungdomarna behöver påverkas lång tid innan gymnasiet för att få en så tidigt uppfattning om arbetslivet och arbetena. Flera unga väljer att studera på högskolor istället för yrkesutbildningar idag, säger Anna.
Färre gulklockor kommer delas ut
Unga tänker annorlundare än de äldre. De unga vill hålla dörrarna öppna.
– I den tid vi lever i nu har unga svårare att bestämma sig vad de vill arbeta med. Unga kommer inte vara kvar på samma arbetsplatser lika länge som var mer vanligare förr då det delades ut fler guldklockor till de som hade arbetat på en och samma plats under 25 år. Jag tror att färre gulklockor kommer delas ut pågrund av att det har blivit mer populärt att byta jobb oftare, berättar Anna.
Text: Anna Svensson
Anna Gillek Dahlström som är regionchef Svenskt Näringsliv i Jönköping berättar att, under dagens möte gick Ulrik igenom såväl generella som branschspecifika insikter om vilka ambitioner, förväntningar och intressen dagens unga bär på under studietiden och de första stegen in i arbetslivet.
Unik databas av undersökningsresultat
Ungdomsbarometern är Sveriges främsta undersöknings- och analysföretag vad gäller kartläggning av och insiktsproduktion om ungdomar och generationsfrågor.
– Efter att i 25 års tid ha kartlagt Ungdomssverige och trendspanat inom en stor bredd av områden, har de byggt upp en unik databas av undersökningsresultat och de är experter på ung insikt, säger Anna Gillek Dahlström.
Jobb och studier utifrån intresse
Unga väljer i större utsträckning jobb och studier utifrån intresse och meningsfullhet.
– Unga idag är mer intressestyrda i sina utbildnings- och karriärsval än tidigare generationer. Det visar sig redan i gymnasievalet, och om vi som arbetsgivare ska kunna påverka dem att utbilda sig inom ”vår” bransch behöver vi påverka dem långt mycket tidigare än gymnasiet, förklarar Ulrik Simonsson.
Räknar med att byta arbetsgivare
Ulrik menar att unga söker valmöjligheter och karriärväxling. De flesta räknar med att byta arbetsgivare åtta gånger under sin yrkeskarriär.
– Möjligheten att påverka sin egen situation lockar många unga in i entreprenörskap. Gruppen ”unga” har aldrig varit så polariserad som idag. Det handlar om både bakgrund, intressen och värderingar. Tvärsnittet är mindre viktigt nu än tidigare. Som arbetsgivare kan vi inte dra alla unga över en kam, berättar Ulrik.
Måste kunna växa med företaget
För att kunna attrahera unga medarbetare krävs att arbetsgivare vet vilka de unga är och vad de drivs av när de väljer utbildning och karriär.
– Jag tror att som arbetsgivare måste vi redan från början visa att vi har en plan: ’du börjar här, och om det går bra så kan du gå vidare och arbeta med det här’. Samma sak med lönestegen. Man måste kunna växa med företaget, säger Lesley Hansson från Trelleborg Vibracoustic.
Ungdomarna behöver påverkas tidigt
Anna menar att företag måste fundera på hur de kan attrahera unga till att söka jobb.
– Ungdomar idag väljer jobb utifrån sina egna intressen. Ungdomarna behöver påverkas lång tid innan gymnasiet för att få en så tidigt uppfattning om arbetslivet och arbetena. Flera unga väljer att studera på högskolor istället för yrkesutbildningar idag, säger Anna.
Färre gulklockor kommer delas ut
Unga tänker annorlundare än de äldre. De unga vill hålla dörrarna öppna.
– I den tid vi lever i nu har unga svårare att bestämma sig vad de vill arbeta med. Unga kommer inte vara kvar på samma arbetsplatser lika länge som var mer vanligare förr då det delades ut fler guldklockor till de som hade arbetat på en och samma plats under 25 år. Jag tror att färre gulklockor kommer delas ut pågrund av att det har blivit mer populärt att byta jobb oftare, berättar Anna.
Text: Anna Svensson