På Elmiadalen den 30 juni arrangerades panelsamtal som handlade om ”Hur förändrar Coronapandemin transportsektorn” i takt med att allt fler svenskar väljer nu att handla via nätet och vill ha leveransen direkt hem till dörren. Det visar den senaste e-handels-barometern från PostNord.
Deltog i panelsamtalet gjorde Arne B Andersson som är e-commerce advisor på PostNord, Mats Hedenström som är näringspolitisk chef på Svensk Handel, Tina Thorsell som är samhällspolitisk chef på Transportföretagen samt Fredrik Svedberg som är VD på Logtrade.
Aktuella frågor om e-handel och coronapandemin
Några frågor som besvarades under panelsamtalet. Vad kan vi förvänta oss efter krisen? Kommer e-handeln fortsätta att öka lika kraftigt? Vad innebär det i så fall för handeln och hur påverkar detta transportsektorn? Den senaste e-handelsbarometern från PostNord visar exempelvis att e-handeln har skjutit rejält i höjden, för i april handlade 78 procent av svenskarna på nätet och i maj var det 77 procent som handlade på nätet.
Allt fler önskar hemleveranser
Arne B Andersson berättade att e-handelstillväxten har nått en helt ny nivå nu.
- Konsumenterna visar på en ökning på 36 procent jämför med maj år 2019. Det påverkar transporterna genom att fler nu önskar hemleveranser, inte bara till närmsta postombud. Här har Sverige tidigare legat lägre i jämförelse med andra länder, säger Arne B Andersson.
Innovativa affärsmodeller behövs
Frågan är vilka nya möjligheter och förändringar i mobilitet Fredrik Svedberg tror att den påskyndade utvecklingen har skapat?
- Det finns en ökad insikt i att handeln i allmänhet, oavsett om den enbart är offline, online eller både och, behöver bli bättre på att nyttja det som redan rullar. Annars kommer det fortsatt att vara billigare att slänga klädreturer, eller överskottsmat, i stället för att exempelvis sälja det vidare. För att få cirkulär ekonomi på riktigt behöver samhället helt enkelt uppnå cirkulär logistik med allt vad det innebär i form av innovativa affärsmodeller, berättar Fredrik Svedberg.
Viktigt att inte tappa hållbara transporter
Tina Thorsell förklarar att försäljningen via e-handeln har fördubblats under coronatiden.
- Det är främst 70 plusarna som har handlat mest via e-handeln under coronatiden. Transportbolag och så som bland annat Postnord har hanterat leveranser och transporter på ett bra sätt trots att det varit mer att göra under coronatiden. Med tanke på att e-handelsföretagen och transportbolagen inte har kunnat förberedda sig inför Coronapandemins påverkan på försäljning och transport. Jämfört med julhandeln och Blackfriday då e-handelsföretagen och transportbolagen är mer förberedda. Försäljningen via e-handeln kommer att fortsätta öka och det är viktigt att vi inte tappar de hållbara transporterna, säger Tina Thorsell.
Text: Anna Svensson
Deltog i panelsamtalet gjorde Arne B Andersson som är e-commerce advisor på PostNord, Mats Hedenström som är näringspolitisk chef på Svensk Handel, Tina Thorsell som är samhällspolitisk chef på Transportföretagen samt Fredrik Svedberg som är VD på Logtrade.
Aktuella frågor om e-handel och coronapandemin
Några frågor som besvarades under panelsamtalet. Vad kan vi förvänta oss efter krisen? Kommer e-handeln fortsätta att öka lika kraftigt? Vad innebär det i så fall för handeln och hur påverkar detta transportsektorn? Den senaste e-handelsbarometern från PostNord visar exempelvis att e-handeln har skjutit rejält i höjden, för i april handlade 78 procent av svenskarna på nätet och i maj var det 77 procent som handlade på nätet.
Allt fler önskar hemleveranser
Arne B Andersson berättade att e-handelstillväxten har nått en helt ny nivå nu.
- Konsumenterna visar på en ökning på 36 procent jämför med maj år 2019. Det påverkar transporterna genom att fler nu önskar hemleveranser, inte bara till närmsta postombud. Här har Sverige tidigare legat lägre i jämförelse med andra länder, säger Arne B Andersson.
Innovativa affärsmodeller behövs
Frågan är vilka nya möjligheter och förändringar i mobilitet Fredrik Svedberg tror att den påskyndade utvecklingen har skapat?
- Det finns en ökad insikt i att handeln i allmänhet, oavsett om den enbart är offline, online eller både och, behöver bli bättre på att nyttja det som redan rullar. Annars kommer det fortsatt att vara billigare att slänga klädreturer, eller överskottsmat, i stället för att exempelvis sälja det vidare. För att få cirkulär ekonomi på riktigt behöver samhället helt enkelt uppnå cirkulär logistik med allt vad det innebär i form av innovativa affärsmodeller, berättar Fredrik Svedberg.
Viktigt att inte tappa hållbara transporter
Tina Thorsell förklarar att försäljningen via e-handeln har fördubblats under coronatiden.
- Det är främst 70 plusarna som har handlat mest via e-handeln under coronatiden. Transportbolag och så som bland annat Postnord har hanterat leveranser och transporter på ett bra sätt trots att det varit mer att göra under coronatiden. Med tanke på att e-handelsföretagen och transportbolagen inte har kunnat förberedda sig inför Coronapandemins påverkan på försäljning och transport. Jämfört med julhandeln och Blackfriday då e-handelsföretagen och transportbolagen är mer förberedda. Försäljningen via e-handeln kommer att fortsätta öka och det är viktigt att vi inte tappar de hållbara transporterna, säger Tina Thorsell.
Text: Anna Svensson