Arne Jansson som affärsområdeschef på Jämtkraft berättar att forskare från Örebro universitet och fyra energiföretag samverkar genom ett treårigt forskningsprojekt som ska undersöka hur vi kommer handla el i framtiden. Eftersom energibranschen står inför stora förändringar.
Jansson fortsätter berätta att teknik, klimathot, digitalisering och de allt mer medvetna och krävande konsumenter driver snabbt utvecklingen framåt. Hur ska den etablerade energibranschen ändra sina affärsmodeller för att möta framtidens förutsättningar? Den frågan samarbetar forskare på Handelshögskolan vid Örebro universitet, tre energibolag i regionen samt Jämtkraft med lokal verksamhet i Örebro med för att undersöka.
Ett regionalt samarbete stärker
Peter Lilja som är VD på KumBro Utveckling AB berättar att, företagen som bidrar med kompetens i form av en extern expertgrupp är Linde Energi AB, Jämtkraft AB, Karlskoga Energi och Miljö AB och KumBro Utveckling AB.
– Ett regionalt samarbete stärker vår konkurrenskraft och rustar oss för att bättre bemöta våra kunders framtida behov på elmarknaden, säger Peter Lilja.
Att hitta nya lösningar och koncept
Syftet med forskningsprojektet är även att hitta nya lösningar och koncept som företagen kan lansera själva eller tillsammans.
– Ytterligare en positiv effekt av projektet är att företagen skapar sin egen utveckling, med hjälp av samarbetet med Örebro universitet. Lärosätets forskare kommer bland annat göra jämförande studier med andra branscher och hur energiföretagen arbetar. Örebro universitet har ansökt och fått finansiering av projektet från KK-stiftelsen. KK-stiftelsens uppdrag är att stärka konkurrenskraften i Sverige, bland annat genom stöd till forskning i samverkan mellan lärosäten och företag, förklarar Arne Jansson.
Nya affärsmodeller med större kundfokus
Arne menar att relationen mellan kund och leverantör är på väg att förändras. Idag är kunderna medproducenter, till exempel när de säljer tillbaka överskott från sin solenergi till energibolagen.
– Vi inom energibranschen kan inte fortsätta ha en traditionell syn på våra kunder. Vi behöver hitta nya affärsmodeller med betydligt större kundfokus. El kommer även att användas på ett nytt sätt i framtiden varav laddning av elbilar bara är ett exempel. I den här utvecklingen som vi ser komma, ser vi att kunderna vill ha elleverantörer de kan lita på och fungerar som partner i de förändringar som kommer. Forskningsprojektet hoppas steg för steg under projekttiden ska svara på frågan hur elbolagen behöver agera, avslutar Jansson.
Text: Anna Svensson
Jansson fortsätter berätta att teknik, klimathot, digitalisering och de allt mer medvetna och krävande konsumenter driver snabbt utvecklingen framåt. Hur ska den etablerade energibranschen ändra sina affärsmodeller för att möta framtidens förutsättningar? Den frågan samarbetar forskare på Handelshögskolan vid Örebro universitet, tre energibolag i regionen samt Jämtkraft med lokal verksamhet i Örebro med för att undersöka.
Ett regionalt samarbete stärker
Peter Lilja som är VD på KumBro Utveckling AB berättar att, företagen som bidrar med kompetens i form av en extern expertgrupp är Linde Energi AB, Jämtkraft AB, Karlskoga Energi och Miljö AB och KumBro Utveckling AB.
– Ett regionalt samarbete stärker vår konkurrenskraft och rustar oss för att bättre bemöta våra kunders framtida behov på elmarknaden, säger Peter Lilja.
Att hitta nya lösningar och koncept
Syftet med forskningsprojektet är även att hitta nya lösningar och koncept som företagen kan lansera själva eller tillsammans.
– Ytterligare en positiv effekt av projektet är att företagen skapar sin egen utveckling, med hjälp av samarbetet med Örebro universitet. Lärosätets forskare kommer bland annat göra jämförande studier med andra branscher och hur energiföretagen arbetar. Örebro universitet har ansökt och fått finansiering av projektet från KK-stiftelsen. KK-stiftelsens uppdrag är att stärka konkurrenskraften i Sverige, bland annat genom stöd till forskning i samverkan mellan lärosäten och företag, förklarar Arne Jansson.
Nya affärsmodeller med större kundfokus
Arne menar att relationen mellan kund och leverantör är på väg att förändras. Idag är kunderna medproducenter, till exempel när de säljer tillbaka överskott från sin solenergi till energibolagen.
– Vi inom energibranschen kan inte fortsätta ha en traditionell syn på våra kunder. Vi behöver hitta nya affärsmodeller med betydligt större kundfokus. El kommer även att användas på ett nytt sätt i framtiden varav laddning av elbilar bara är ett exempel. I den här utvecklingen som vi ser komma, ser vi att kunderna vill ha elleverantörer de kan lita på och fungerar som partner i de förändringar som kommer. Forskningsprojektet hoppas steg för steg under projekttiden ska svara på frågan hur elbolagen behöver agera, avslutar Jansson.
Text: Anna Svensson