Den andra juni anordnade Nässjö näringsliv den årliga Näringslivsträffen som denna gång ägde rum på Nybergs Bil i Nässjö. Bland andra föreläste Per Carleö som är marknadsdirektör på Volvo Cars, han berättade om Volvos historia med marknadskampanjer samt om den kända Zlatan Ibrahimovics delaktighet i Volvos reklamfilmer.
Jacob Sundberg som är marknadskoordinator på Nässjö Näringsliv berättade att cirka 170 speciellt inbjudna gäster närvarade. Det var fyra externa inbjudna föreläsare utöver dem föreläste även Claes Johansson som är vd på Nässjö Näringsliv AB.
Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklamfilmer
Jacob förklarar att Per Carleö föreläste med utgångspunkt i insikten att ”alla hatar reklam”, därför skapade Volvo nya sätt att kommunicera ut sitt varumärke. Per menar att filmerna som skapats har i lika stora mått varit hyllningar till Sverige som till Volvo, med den självklare symbolen för det nya Sverige, Zlatan Ibrahimovic som förgrundsgestalt. Det var Zlatan själv som tog kontakt med Volvo, vilket har varit en garanti för ett äkta engagemang från hans sida. Försäljningssiffrorna gick upp med osannolika 500 procent för bilen XC70 när den första filmen släpptes.
Personlig berättelse om Herenco-koncernen
Jacob berättar att Lovisa Hamrin som är vd och ägare av Herenco-koncernen, föreläste om Herenco ut ifrån sin personliga berättelse. Om frustrationen över att komma in i ett styrelserum prytt av tavlor på bistra herrar, om att vara rebellisk men ordningsam, om att det alltid är människor som gör skillnad. Drivkraften, nu som för 150 år sedan, är att vara ett ledande familjedrivet bolag med omsorg om samhällena man verkar i.
Framtidens kundkommunikation blir mer individualiserad
Jacob förklarar att Håkan Larsson som är chef för affärsutveckling på NT Mediaprint talade om framtidens kundkommunikation. Baserat på engelska och svenska studier förutspådde han att kommunikation i framtiden kommer att vara mycket mer individualiserad, tack vare ny teknik. En kundkatalog kan exempelvis vara anpassad efter det som individen intresserar sig för. Larsson visade också siffror på hur digital och tryckt media samverkar för att fånga kundens intresse.
Nässjö kommuns jobbstrategi
Anci Magnusson som är kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, talade om kommunens nya jobbstrategi. Nässjö har en utmaning framför sig, menade Magnusson, med tanke på att Nässjö har högst arbetslöshetssiffror i länet.
– Vid slutet av 2018 är målsättningen att Nässjö ska ligga på ett länssnitt gällande total arbetslöshet, berättar Anci Magnusson.
Det senaste inom näringslivet i Nässjö
Claes Johansson som är vd på Nässjö Näringsliv AB, sammanfattade några av de senaste nyheterna bland företagen i Nässjö.
– Expansion för Industrilås, Biltema på gång, nya restauranger i stadskärnan, ett nytt tillväxtprojekt i form av Growkomp, samt utvecklingen av järnvägsklustret Nordic Infracenter var några av nyheterna. Dessutom passade jag på att hälsa Nässjö Näringsliv AB:s nya styrelseordförande Berndt Axelsson välkommen, säger Claes Johansson.
Intressanta intervjuer vid kvällens slut
Jacob avslutade kvällen med några korta intervjuer med Pernilla Nylén från Rätt Resurs, Patrick Eberhardsson från Nässjö Bokhandel, samt med kvällens två leverantörer av mat och dessert – Elin Westlund från Caférangen och Sharlet Habib från Congelato.
Text: Anna Svensson
Jacob Sundberg som är marknadskoordinator på Nässjö Näringsliv berättade att cirka 170 speciellt inbjudna gäster närvarade. Det var fyra externa inbjudna föreläsare utöver dem föreläste även Claes Johansson som är vd på Nässjö Näringsliv AB.
Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklamfilmer
Jacob förklarar att Per Carleö föreläste med utgångspunkt i insikten att ”alla hatar reklam”, därför skapade Volvo nya sätt att kommunicera ut sitt varumärke. Per menar att filmerna som skapats har i lika stora mått varit hyllningar till Sverige som till Volvo, med den självklare symbolen för det nya Sverige, Zlatan Ibrahimovic som förgrundsgestalt. Det var Zlatan själv som tog kontakt med Volvo, vilket har varit en garanti för ett äkta engagemang från hans sida. Försäljningssiffrorna gick upp med osannolika 500 procent för bilen XC70 när den första filmen släpptes.
Personlig berättelse om Herenco-koncernen
Jacob berättar att Lovisa Hamrin som är vd och ägare av Herenco-koncernen, föreläste om Herenco ut ifrån sin personliga berättelse. Om frustrationen över att komma in i ett styrelserum prytt av tavlor på bistra herrar, om att vara rebellisk men ordningsam, om att det alltid är människor som gör skillnad. Drivkraften, nu som för 150 år sedan, är att vara ett ledande familjedrivet bolag med omsorg om samhällena man verkar i.
Framtidens kundkommunikation blir mer individualiserad
Jacob förklarar att Håkan Larsson som är chef för affärsutveckling på NT Mediaprint talade om framtidens kundkommunikation. Baserat på engelska och svenska studier förutspådde han att kommunikation i framtiden kommer att vara mycket mer individualiserad, tack vare ny teknik. En kundkatalog kan exempelvis vara anpassad efter det som individen intresserar sig för. Larsson visade också siffror på hur digital och tryckt media samverkar för att fånga kundens intresse.
Nässjö kommuns jobbstrategi
Anci Magnusson som är kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, talade om kommunens nya jobbstrategi. Nässjö har en utmaning framför sig, menade Magnusson, med tanke på att Nässjö har högst arbetslöshetssiffror i länet.
– Vid slutet av 2018 är målsättningen att Nässjö ska ligga på ett länssnitt gällande total arbetslöshet, berättar Anci Magnusson.
Det senaste inom näringslivet i Nässjö
Claes Johansson som är vd på Nässjö Näringsliv AB, sammanfattade några av de senaste nyheterna bland företagen i Nässjö.
– Expansion för Industrilås, Biltema på gång, nya restauranger i stadskärnan, ett nytt tillväxtprojekt i form av Growkomp, samt utvecklingen av järnvägsklustret Nordic Infracenter var några av nyheterna. Dessutom passade jag på att hälsa Nässjö Näringsliv AB:s nya styrelseordförande Berndt Axelsson välkommen, säger Claes Johansson.
Intressanta intervjuer vid kvällens slut
Jacob avslutade kvällen med några korta intervjuer med Pernilla Nylén från Rätt Resurs, Patrick Eberhardsson från Nässjö Bokhandel, samt med kvällens två leverantörer av mat och dessert – Elin Westlund från Caférangen och Sharlet Habib från Congelato.
Text: Anna Svensson