Nässjö näringsliv arrangerade i september sitt nya event ”Nässjö Näringsliv knackar på” då blev premiären för eventet hos ett välbesökt PostNord i Nässjö. Claes Johansson som är VD på Nässjö Näringsliv berättar att detta nya event ge en möjlighet för åhörarna att få en inblick i hur företagen i Nässjö kommunen jobbar och utvecklas. Dessutom finns det möjlighet för besökarna att ställa frågor, nätverka och mingla samtidigt som det bjuds på kvällsmacka och lärorika föreläsningar hos företag.
Claes berättar vidare att Nässjö Näringsliv vill kunna göra en del mera spontana besök när vi ser ”att det händer” saker på företagen. När det gäller PostNords omställning har det gått bra för PostNord och man har fått igång sina nya maskininvesteringar på ett bra sätt. Samtidigt har det knutits nya människor till PostNord. Lars-Åke Fransson som är terminalchef för PostNord inledde kvällsseminariet och efter att samtliga föredragshållare hade föreläst, var det rundvandring på PostNords terminal i Nässjö. Där fick besökarna själva se verksamheten och samtidigt bra information om paketsortering, brevsortering, tvättade frimärken och mycket annat.
E-handelsbarometern om kunders vanor
Johansson förklarar att Lars-Åke Fransson som är relativt ny terminalchef för PostNord, han jobbar mycket med verksamhetsutvecklingen på PostNord. Han har lyckats mycket bra med detta nödvändiga förändringsarbete. -Övrig föreläsare från PostNord var försäljningschefen Lennart Söderberg. Han berättade om de nya vanorna som vi kunder har och vad vi önskar i framtiden. Han tipsade även om E-handelsbarometern som är bra att följa för att läsa om kundernas vanor och om PostNords satsningar. Anne-Lie Almqvist från And People gav olika berättelser om olika nedslag i världen, en omvärldsbeskrivning som uppskattades, säger Claes Johansson.
PostNord ser hur kundbeteendet har förändrats
Lars-Åke Fransson föreläste om en föränderlig värld inom postväsendet och om PostNords förbättringsarbete med innovativa lösningar. Han menar att det handlar i grunden om att saker ska förflytta sig från A till B, men det finns en stor komplexitet som uppstår med alla avsändare och mottagare, samt den ökande volymen av pakethantering. Fransson föreläste vidare om att PostNord ser hur kundbeteendet har förändrats under åren.
-Eftersom förr var det mest företagspaket som skickades men nu är det mer paket till ombud som Ica. För Ica är ett av ombuden där kunder kan hämta ut sina beställda paket. När det gäller våra transporter av pallar så har vi en styckegodsterminal i Jönköping där stora mängder pallar lastas om samt att transporterna med lastbil fortsätter vidare från Jönköping. Med tåg kommer gods till PostNord i Nässjö från Malmö, Göteborg och Stockholm, säger Lars-Åke Fransson.
Paketautomater i fullgång Fransson förklarar att PostNord har 200 anställda i Nässjö. För 20 år sedan var det cirka 400 anställda i Nässjö, för förr hade de inte så mycket maskiner som det finns idag.
-Vi jobbar mycket med extra anställda. PostNord erbjuder helhetslösning på kommunikation eller logistiklösningar och vi har ett unikt distributionsnät. Paketautomater har vi i fullgång och testar fullt ut. Vi lyssnar mycket på kunders behov men det kommer att ta många år att lyfta vårt varumärke igen till det vi en gång var men vi ser med tillförsikt fram emot framtiden, berättar Lars-Åke.
Viktigt att valfritt kunna välj utlämningsställe
Lennart Söderberg föreläste om leveransalternativ som ska passa kunder eftersom kunder ställer krav. PostNord har testat på ett samarbete med Glue och Ica.
-Till exempel så är det viktigt för kunderna att valfritt kunna välj utlämningsställe och det är cirka tre av tio e-handelsföretag som kan erbjuda valfritt utlämningsställe. Vi har haft ett samarbete under en testperiod med låsföretaget Glue och Ica och vi på PostNord. Där vi levererade hem mat till kunder och där vi lastade in all mat i kylskåp till konsumenten. Det låsföretagen pratar om idag är att snart kommer många har digitala lås, förklarar Lennart Söderberg.
Byggleveranser business to business
Han pratar vidare om att det som PostNord håller på att testa nu är byggleveranser business to business.
-För vi har samarbete med Q-lock och då har vi containrar med digitala lås på byggarbetsplatser som man kan flytta runt. Något annat som jag tycker är intressant och som vi håller på att utvärdera just nu är att i Kolding i Danmark, där har vi satt ut paketboxar runt om i Kolding för att komma närmare konsumenten med leveranser, berättar Lennart.
Företag behöver vara mer innovativa
Anne-Lie Almqvist föreläste om att företag behöver vara mer innovativa än tidigare. Innovation handlar om att komma på något nytt som inte funnits tidigare.
-För att lyckas med innovation behöver företag bland annat veta hur konsumenterna beter sig och varför. I Sverige är vi duktiga för vi ligger i topp rent innovativt, men vi ligger i ett tempo där andra har gasat på, medan Sverige ligger kvar i samma tempo, förklarar Anne-Lie Almqvist.
Handlar om att ha kunskapsintensiva företag
Almqvist ställde frågan hur ska Nässjö kunna ha en levande stadskärna då e-handel påverkar butikerna?
-Men det är en större fråga än så för att det handlar om att ha de kunskapsintensiva företag här som drar hit affärer, kunder, leverantörer, arbetskraft och att folk vill bo och leva här i Nässjö. Förändringar är framgångsinriktat och teknologin förändrar hur vi lever och arbetar och det måste vi uppfinna nya metoder för, säger Anne-Lie.
Text och foto: Anna Svensson
Claes berättar vidare att Nässjö Näringsliv vill kunna göra en del mera spontana besök när vi ser ”att det händer” saker på företagen. När det gäller PostNords omställning har det gått bra för PostNord och man har fått igång sina nya maskininvesteringar på ett bra sätt. Samtidigt har det knutits nya människor till PostNord. Lars-Åke Fransson som är terminalchef för PostNord inledde kvällsseminariet och efter att samtliga föredragshållare hade föreläst, var det rundvandring på PostNords terminal i Nässjö. Där fick besökarna själva se verksamheten och samtidigt bra information om paketsortering, brevsortering, tvättade frimärken och mycket annat.
E-handelsbarometern om kunders vanor
Johansson förklarar att Lars-Åke Fransson som är relativt ny terminalchef för PostNord, han jobbar mycket med verksamhetsutvecklingen på PostNord. Han har lyckats mycket bra med detta nödvändiga förändringsarbete. -Övrig föreläsare från PostNord var försäljningschefen Lennart Söderberg. Han berättade om de nya vanorna som vi kunder har och vad vi önskar i framtiden. Han tipsade även om E-handelsbarometern som är bra att följa för att läsa om kundernas vanor och om PostNords satsningar. Anne-Lie Almqvist från And People gav olika berättelser om olika nedslag i världen, en omvärldsbeskrivning som uppskattades, säger Claes Johansson.
PostNord ser hur kundbeteendet har förändrats
Lars-Åke Fransson föreläste om en föränderlig värld inom postväsendet och om PostNords förbättringsarbete med innovativa lösningar. Han menar att det handlar i grunden om att saker ska förflytta sig från A till B, men det finns en stor komplexitet som uppstår med alla avsändare och mottagare, samt den ökande volymen av pakethantering. Fransson föreläste vidare om att PostNord ser hur kundbeteendet har förändrats under åren.
-Eftersom förr var det mest företagspaket som skickades men nu är det mer paket till ombud som Ica. För Ica är ett av ombuden där kunder kan hämta ut sina beställda paket. När det gäller våra transporter av pallar så har vi en styckegodsterminal i Jönköping där stora mängder pallar lastas om samt att transporterna med lastbil fortsätter vidare från Jönköping. Med tåg kommer gods till PostNord i Nässjö från Malmö, Göteborg och Stockholm, säger Lars-Åke Fransson.
Paketautomater i fullgång Fransson förklarar att PostNord har 200 anställda i Nässjö. För 20 år sedan var det cirka 400 anställda i Nässjö, för förr hade de inte så mycket maskiner som det finns idag.
-Vi jobbar mycket med extra anställda. PostNord erbjuder helhetslösning på kommunikation eller logistiklösningar och vi har ett unikt distributionsnät. Paketautomater har vi i fullgång och testar fullt ut. Vi lyssnar mycket på kunders behov men det kommer att ta många år att lyfta vårt varumärke igen till det vi en gång var men vi ser med tillförsikt fram emot framtiden, berättar Lars-Åke.
Viktigt att valfritt kunna välj utlämningsställe
Lennart Söderberg föreläste om leveransalternativ som ska passa kunder eftersom kunder ställer krav. PostNord har testat på ett samarbete med Glue och Ica.
-Till exempel så är det viktigt för kunderna att valfritt kunna välj utlämningsställe och det är cirka tre av tio e-handelsföretag som kan erbjuda valfritt utlämningsställe. Vi har haft ett samarbete under en testperiod med låsföretaget Glue och Ica och vi på PostNord. Där vi levererade hem mat till kunder och där vi lastade in all mat i kylskåp till konsumenten. Det låsföretagen pratar om idag är att snart kommer många har digitala lås, förklarar Lennart Söderberg.
Byggleveranser business to business
Han pratar vidare om att det som PostNord håller på att testa nu är byggleveranser business to business.
-För vi har samarbete med Q-lock och då har vi containrar med digitala lås på byggarbetsplatser som man kan flytta runt. Något annat som jag tycker är intressant och som vi håller på att utvärdera just nu är att i Kolding i Danmark, där har vi satt ut paketboxar runt om i Kolding för att komma närmare konsumenten med leveranser, berättar Lennart.
Företag behöver vara mer innovativa
Anne-Lie Almqvist föreläste om att företag behöver vara mer innovativa än tidigare. Innovation handlar om att komma på något nytt som inte funnits tidigare.
-För att lyckas med innovation behöver företag bland annat veta hur konsumenterna beter sig och varför. I Sverige är vi duktiga för vi ligger i topp rent innovativt, men vi ligger i ett tempo där andra har gasat på, medan Sverige ligger kvar i samma tempo, förklarar Anne-Lie Almqvist.
Handlar om att ha kunskapsintensiva företag
Almqvist ställde frågan hur ska Nässjö kunna ha en levande stadskärna då e-handel påverkar butikerna?
-Men det är en större fråga än så för att det handlar om att ha de kunskapsintensiva företag här som drar hit affärer, kunder, leverantörer, arbetskraft och att folk vill bo och leva här i Nässjö. Förändringar är framgångsinriktat och teknologin förändrar hur vi lever och arbetar och det måste vi uppfinna nya metoder för, säger Anne-Lie.
Text och foto: Anna Svensson