Den 15 november på Svenskt Näringsliv i Jönköping presenterade Andrea Femrell som är vd på Näringslivets Regelnämnd NNR, undersökningen av Sveriges kommuner för år 2016 som Näringslivets Regelnämnd NNR har tagit fram avseende ”Regeltillämpning på kommunal nivå” kring företagslotsar, upphandling, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och livsmedelskontroll.
Anna Gillek Dahlström som är regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköping berättar att Andrea beskrev hur kommunerna i Sverige och kommunerna i Jönköpings län efterlever sina regelverk och hur det påverkar näringslivet. Under redovisningen menar Anna att det tydlig gjordes en bild på skillnaderna, mellan avgifterna som till exempel tillståndsavgifter och bygglovsavgifter som görs inom kommunerna. Dessutom är nivån på kommunernas service till företagarna stor i Jönköpings län. Detta visar bland annat Näringslivets Regelnämnds NNR:s stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden av särskild vikt för företagen har kartlagts.
Har kommunen en företagslots?
Exempel på en av de frågor med svar från undersökningen om Jönköpings läns kommuner som Andrea redovisade.
– På frågan, har kommunen en företagslots och kan denna lotsen agera samordnande respektive pådrivande? Där svarade 92 procent av Jönköpings läns kommuner att de har en lots. 72 procent av länets kommuner svarade att de har samordnade lots. Och 73 procent av länet kommuner svarade att de har pådrivande lots, berättar Andrea Femrell.
Framtagning av förfrågningsunderlag
Ingår dialog med företag inför upprättande av ett förfrågningsunderlag i en specifik upphandlingssituation?
– På den frågan svarade nio procent av Jönköpings läns kommuner att dialog aldrig ingår, och 30 procent av Jönköpings läns kommuner svarade att det förekommer en funktionsupphandling, säger Andrea.
Företagens väg in till kommunen
NNRs rekommendationer för alla sex områden Företagslots ”Företagens väg in till kommunen”.
– Är att alla kommuner ska ha en väg in för företagen, ofta benämnd företagslots. Lotsen ska ha en informerande, samordnande och pådrivande roll. Kommunen ska samordna sin handläggning av ärenden som kräver olika tillstånd. Ett företag ska kunna följa sina ärenden hos kommunen på nätet. Kommunernas hemsidor ska innehålla eller hänvisa till tydlig och lättillgänglig information om regler, krav och avgifter som gäller för företagens olika verksamheter. Kommunerna bör i sina kontakter med kommunens företagare välja ett alternativ som innebär en maximal tillgänglighet och möjlighet att ställa följdfrågor, förklarar Andrea.
Text: Anna Svensson
Anna Gillek Dahlström som är regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköping berättar att Andrea beskrev hur kommunerna i Sverige och kommunerna i Jönköpings län efterlever sina regelverk och hur det påverkar näringslivet. Under redovisningen menar Anna att det tydlig gjordes en bild på skillnaderna, mellan avgifterna som till exempel tillståndsavgifter och bygglovsavgifter som görs inom kommunerna. Dessutom är nivån på kommunernas service till företagarna stor i Jönköpings län. Detta visar bland annat Näringslivets Regelnämnds NNR:s stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden av särskild vikt för företagen har kartlagts.
Har kommunen en företagslots?
Exempel på en av de frågor med svar från undersökningen om Jönköpings läns kommuner som Andrea redovisade.
– På frågan, har kommunen en företagslots och kan denna lotsen agera samordnande respektive pådrivande? Där svarade 92 procent av Jönköpings läns kommuner att de har en lots. 72 procent av länets kommuner svarade att de har samordnade lots. Och 73 procent av länet kommuner svarade att de har pådrivande lots, berättar Andrea Femrell.
Framtagning av förfrågningsunderlag
Ingår dialog med företag inför upprättande av ett förfrågningsunderlag i en specifik upphandlingssituation?
– På den frågan svarade nio procent av Jönköpings läns kommuner att dialog aldrig ingår, och 30 procent av Jönköpings läns kommuner svarade att det förekommer en funktionsupphandling, säger Andrea.
Företagens väg in till kommunen
NNRs rekommendationer för alla sex områden Företagslots ”Företagens väg in till kommunen”.
– Är att alla kommuner ska ha en väg in för företagen, ofta benämnd företagslots. Lotsen ska ha en informerande, samordnande och pådrivande roll. Kommunen ska samordna sin handläggning av ärenden som kräver olika tillstånd. Ett företag ska kunna följa sina ärenden hos kommunen på nätet. Kommunernas hemsidor ska innehålla eller hänvisa till tydlig och lättillgänglig information om regler, krav och avgifter som gäller för företagens olika verksamheter. Kommunerna bör i sina kontakter med kommunens företagare välja ett alternativ som innebär en maximal tillgänglighet och möjlighet att ställa följdfrågor, förklarar Andrea.
Text: Anna Svensson