Anna Gillek som är regionchef på Svenskt Näringsliv Jönköpings län berättar att jämfört med Q4 2023 är företagen i Jönköpings län mer optimistiska i sina prognoser av kommande 12 månader vad gäller produktion, antal anställda och investeringar det visar konjunkturundersökning från Svenskt Näringslivs företagarpanel i Jönköpings län 2024.
I grunden beror det på att inflationen, både här i Sverige och utomlands, fortsätter sjunka och Svenskt Näringsliv ser också att räntesänkningar är på gång.
Anna berättar vidare att syftet med Svenskt Näringslivs Företagarpanel som är en konjunkturundersökning och görs kontinuerligt med frågor till Svenskt Näringslivs medlemsföretagen hur de ser på läget i de egna verksamheterna ur två olika perspektiv idag jämfört med för ett år sedan och om ett år jämfört med idag. Att få reda på företagens syn på företagsnära frågor är avgörande för att Svenskt Näringsliv ska kunna vara företagens röst i samhället. Svenskt Näringsliv ställer frågorna fyra gånger om året och denna senaste gjordes under perioden 23 januari till 9 februari. 584 Medlemsföretagen i Jönköpings län fick svara på frågorna för det första kvartalet och de kommer från alla de branscher som finns representerade i våra medlemsorganisationer. Nationellt är det fler än 13 000 företag som får frågorna.
Svenskt Näringsliv ser ett trendbrott för detta kvartal
Gillek förklarar att ekonomin är fortsatt nedkyld och företagen i Jönköpings län har stora utmaningar framöver.
- Konjunkturundersökning 2024 visar att prognoserna dock har vänt och länets företagare är mer positiva nu än tidigare kvartal. Det beror bland annat på att vi ser att inflationen fortsätter att sjunka och att man börjat prata om räntesänkningar nu under våren gör också att företagen ser ljusare på framtiden än på väldigt länge. De som är mest optimistiska är tjänstesektorn och tillverkningsindustrin. Byggsektorn är inte lika optimistisk. När inflationen sjunker så ökar kostnaderna inte lika fort som tidigare. Tillsammans med annalkande räntesänkningar tror man på en tilltagande konsumtion. Svenskt Näringsliv ser ett trendbrott för detta kvartal och det är viktigt att ha med sig att förväntningarna kan vända, beroende på vad som händer i Sverige och världen. Om den förväntade sänkningen av ränta inte kommer och om inflationen åter tar fart så kan det minska företagens optimism. Vi har krig i världen och oro på flera platser och flera viktiga val under 2024 som alla på olika sätt kan påverka ekonomin i Sverige och hur företagen tror på framtiden, säger Anna Gillek.
Byggsektorn har drabbats värst
Anna fortsätter förklara att konjunkturläget är fortsatt ansträngt och det finns fortfarande osäkerheter i ekonomin som gör att företagen kan bli mer pessimistiska igen.
- Även om vi nu ser att företagen ser mer optimistisk på framtiden så gör de det från väldigt låga nivåer. För att komma tillbaka till ett mer ”normalt” läge så är det fortfarande en lång väg kvar. Eftersom företag har väldigt olika förutsättningar är det därför svårt för mig att ens försöka säga hur de bör agera och förbereda sig. Det är trots allt företagarna själva som kan sina verksamheter bäst och därmed också är de som är bäst på att veta vad de behöver göra för att förbereda sig för framtiden, oavsett om det går uppåt eller nedåt. Men vi kan trots det konstatera att det är byggsektorn är den som har drabbats värst och också har en lång väg för att komma tillbaka. Men även besöksnäringen och handeln har mycket tuffa tider, säger Gillek.
Tufft för näringslivet att återhämta sig inför framtiden
- Stora delar av det svenska näringslivet kom ut ur pandemin i relativt god form, men också med stora skillnader och många som kom ut ur pandemin väldigt försvagade. Det innebar också att man kom in i konjunkturnedgången med väldigt olika förutsättningar. Man kan till exempel haft fulla orderböcker från ett par år sedan som nu tar slut. Men att så stora delar av näringslivet har haft så låga förväntningar på framtiden under en så lång tid som de haft fram till nu gör att det kommer bli en tuff resa innan hela näringslivet har återhämtat sig inför framtiden, säger Anna.
Text: Anna Svensson
I grunden beror det på att inflationen, både här i Sverige och utomlands, fortsätter sjunka och Svenskt Näringsliv ser också att räntesänkningar är på gång.
Anna berättar vidare att syftet med Svenskt Näringslivs Företagarpanel som är en konjunkturundersökning och görs kontinuerligt med frågor till Svenskt Näringslivs medlemsföretagen hur de ser på läget i de egna verksamheterna ur två olika perspektiv idag jämfört med för ett år sedan och om ett år jämfört med idag. Att få reda på företagens syn på företagsnära frågor är avgörande för att Svenskt Näringsliv ska kunna vara företagens röst i samhället. Svenskt Näringsliv ställer frågorna fyra gånger om året och denna senaste gjordes under perioden 23 januari till 9 februari. 584 Medlemsföretagen i Jönköpings län fick svara på frågorna för det första kvartalet och de kommer från alla de branscher som finns representerade i våra medlemsorganisationer. Nationellt är det fler än 13 000 företag som får frågorna.
Svenskt Näringsliv ser ett trendbrott för detta kvartal
Gillek förklarar att ekonomin är fortsatt nedkyld och företagen i Jönköpings län har stora utmaningar framöver.
- Konjunkturundersökning 2024 visar att prognoserna dock har vänt och länets företagare är mer positiva nu än tidigare kvartal. Det beror bland annat på att vi ser att inflationen fortsätter att sjunka och att man börjat prata om räntesänkningar nu under våren gör också att företagen ser ljusare på framtiden än på väldigt länge. De som är mest optimistiska är tjänstesektorn och tillverkningsindustrin. Byggsektorn är inte lika optimistisk. När inflationen sjunker så ökar kostnaderna inte lika fort som tidigare. Tillsammans med annalkande räntesänkningar tror man på en tilltagande konsumtion. Svenskt Näringsliv ser ett trendbrott för detta kvartal och det är viktigt att ha med sig att förväntningarna kan vända, beroende på vad som händer i Sverige och världen. Om den förväntade sänkningen av ränta inte kommer och om inflationen åter tar fart så kan det minska företagens optimism. Vi har krig i världen och oro på flera platser och flera viktiga val under 2024 som alla på olika sätt kan påverka ekonomin i Sverige och hur företagen tror på framtiden, säger Anna Gillek.
Byggsektorn har drabbats värst
Anna fortsätter förklara att konjunkturläget är fortsatt ansträngt och det finns fortfarande osäkerheter i ekonomin som gör att företagen kan bli mer pessimistiska igen.
- Även om vi nu ser att företagen ser mer optimistisk på framtiden så gör de det från väldigt låga nivåer. För att komma tillbaka till ett mer ”normalt” läge så är det fortfarande en lång väg kvar. Eftersom företag har väldigt olika förutsättningar är det därför svårt för mig att ens försöka säga hur de bör agera och förbereda sig. Det är trots allt företagarna själva som kan sina verksamheter bäst och därmed också är de som är bäst på att veta vad de behöver göra för att förbereda sig för framtiden, oavsett om det går uppåt eller nedåt. Men vi kan trots det konstatera att det är byggsektorn är den som har drabbats värst och också har en lång väg för att komma tillbaka. Men även besöksnäringen och handeln har mycket tuffa tider, säger Gillek.
Tufft för näringslivet att återhämta sig inför framtiden
- Stora delar av det svenska näringslivet kom ut ur pandemin i relativt god form, men också med stora skillnader och många som kom ut ur pandemin väldigt försvagade. Det innebar också att man kom in i konjunkturnedgången med väldigt olika förutsättningar. Man kan till exempel haft fulla orderböcker från ett par år sedan som nu tar slut. Men att så stora delar av näringslivet har haft så låga förväntningar på framtiden under en så lång tid som de haft fram till nu gör att det kommer bli en tuff resa innan hela näringslivet har återhämtat sig inför framtiden, säger Anna.
Text: Anna Svensson