Det vill säga Jönköpings flygplats erbjuder en komplett lösning för flygfrakt. Det ger ett antal fördelar när hela kedjan kan styras från flygplan tills godset är ”på vägen” till kund. Jönköping Air Cargos personal kan hantera de flesta typer av flygplan. Flygplatsen arbetar nu aktivt med att utveckla flygfrakt-verksamheten. Flygfrakten är vid sidan av reguljärflyget (till Stockholm och utrikesnavet i Frankfurt) och chartern, ett av Jönköpings flygplats tre affärsområden.
Aktuella nyheter i veckan träffade Herman Larsson som är affärsutvecklare på Air Cargo på Jönköping Airport. Han är en mångårig medarbetare på Jönköping Airport som nu är specialiserat sig på flygfrakt. Herman berättar om hur fraktsidan har utvecklats under åren på Jönköping Airport. Han berättar att Jönköpingsregionen är och har varit ett logistikcenter under lång tid, men trots att det borde vara självklart så var det tidigare ytterst lite gods som flögs till och från Jönköping Airport.
”Röda Cargo-Hotline-telefonen”
Herman berättar skämtsamt att han satt och väntade på samtal till den ”röda Cargo-Hotline-telefonen” som aldrig ringde.
– Med det sagt menar jag att inget hände förrän under 2005, då var det logistikchefen på Husqvarna AB som hörde av sig och som tyckte att det var märkligt att det inte fanns någon flygfraktmöjlighet från Jönköping. Trots att merparten av de stora exportvolymerna redan då gick med båt så var ändå Husqvarna, tillsammans med Ericsons mobiltelefoner, en av landets största köpare av flygfrakt vid den tiden. Dåvarande logistikchef på Huskavarna var intresserad av flygfrakt från Jönköping och det var vid tre tillfällen ytterst nära att det skulle skrivas avtal. Jag besökte Husqvarna AB där ledning och kommunpolitiker fanns på plats för ett ställningstagande om flygfrakt från Jönköping. Men det var först vid fjärde försöket som det skulle visa sig bli ett riktigt genombrott, berättar Herman Larsson.
Hemlig provsändning på fraktflyg
Herman förklarar humoristiskt att flygfrakten sattes igång snabbt med en hemlig provsändning på ett fraktflyg från Jönköping, trots att långtifrån alla bitar var på plats vid den tiden.
– Vi hade en gammal så kallad ”highloader” till att lasta gods på fraktflygplan, men problemet var att det i sista stund visade sig att utrustningen inte var tillräckligt hög för att nå upp till fraktflygplanet. Därför fick vi ringa till Schenker som hade den största trucken i stan och en truckförare som kunde ställa upp och komma och hjälpa oss. Från början hade vi heller ingen godkänd fraktterminal och därför fick man skicka godset till konkurrerade flygplatser i Nyköping och Örebro, där gods byggdes på flygplanpalletter som sedan togs med lastbil tillbaks till Jönköping för att sedan lastas på flyget från Jönköping till Nordamerika, säger han.
Det blev fokus på import
Larsson berättar att han trodde att inriktningen skulle bli att exportföretag i Jönköping skulle välja flygfrakten på Jönköping Airport.
– Men det blev istället fokus på import, huvudsakligen beroende på att Jönköping har ett av de bästa lägena i Sverige för snabb distribution. Fraktverksamheten blev en stor förändring för Jönköping Airport och för personalen som började arbeta på fraktsidan. Inte minst innebär det mycket nattarbete. Vid den tiden fanns det på flygplatsen en tom terminal till salu. Den hade tidigare använts av ASG, men flygplatsen fick inte köpa den för dåvarande ägaren, statliga Luftfartsverket, inte ville att Jönköping skulle utveckla flygfrakten och konkurrera med Göteborg. Dessutom hade man planer på att göra sig av med flygplatsen i Jönköping och försökte sälja den till kommunen. Lösningen fick bli att kommunen snabbt förvärvade fastigheten och hyrde ut den till flygplatsen, trots att staten stod kvar som ägare ända fram till år 2010. I början fick vi också använda tillfälliga tält för att klara verksamheten. Sedan dess har terminalen byggts ut i två omgångar och är idag cirka 1 000 m2 stor, förklarar Herman.
Förändringar som medfört stora utmaningar
Husqvarnas satsning som innebar ett genombrott, ledde snart till att nya intressenter dök upp. – Postens brevverksamhet som var överbelastad på Arlanda, byggde under en tid upp ett sidonav i Jönköping och stod under flera år för den största delen av verksamheten. Det har skett stora förändringar under de senaste åren och när Husqvarna byggde upp egen produktionsverksamhet i USA och ändrade sitt logistikkoncept så försvann dessa flyg efter något år. På senare år har brevvolymerna minskat kraftig och i april 2018 upphörde postflyget helt på natten från Jönköping. Detta har givetvis inneburit stora utmaningar, menar Larsson.
Stort fokus på extremt bråttom gods
Jönköping Air Cargo har idag till stor del inriktat sig på att hantera ”extremt bråttom gods” med de högsta kraven på korta tider och leveranssäkerhet.
– Något som man kan göra på ett effektivare sätt på en mindre flygplats där man kan styra hela kedjan. Vi lagrar inget gods vilket innebär att terminalen bara används ungefär 25 intensiva timmar i veckan. Det borde innebära att det finns utrymme både för ökad volym och nya verksamheter inom logistikvärlden, tycker Herman.
Hemlig kund i Västsverige
En av Jönköping Airports första kunder blev TNT, som hörde av sig år 2007 och var nyfikna på verksamheten.
– De berättade att de hade en hemlig kund som var intresserad av frakt från Jönköpings flygplats. Denna kund var ett biltillverkande företag i Västsverige med produktion i Belgien och då förstod vi att det var Volvo som var kunden. Jönköping fungerar numera som ett nav som förbinder Europa med Skandinavien genom flyg till och från Bryssel, Karlsruhe, Oslo, Billund och Helsingfors. Våra kunder är idag TNT, TimeMatters och DanX, förklarar han.
Tillväxten hämmas av kapacitetsbrist
NightExpress-konceptet innebär att allt gods som kommer från kontinenten, efter av- om- och pålastning på flygplatsen, är på väg till kunden i flyg eller bil efter en dryg timma.
– Detta är nödvändigt för att godset ska vara på plats hos kunden före klockan 07.00 i hela Skandinavien utom de nordligaste delarna. Den internationella flygfarten har ökat stadigt och år 2014 uppgick den till 3 451 ton, en ökning med 250 procent på fyra år. Under år 2017 översteg frakten 4 000 ton. För närvarande hämmas tillväxten av kapacitetsbrist. Flygen är fulla helt enkelt, säger Herman.
E-handelsgods som flygfraktas
Jönköping Air Cargo är idag en fullservice-anläggning och hanterar fraktflygplan upp till Boeing 757 och terminalen är öppen hela dygnet på begäran.
– Jönköping Airport följer med intresse utvecklingen inom e-handelsområdet och medverkar därför i det projekt som handlar om e-handelslogistik som pågår för närvarande i Jönköpingsregionen. Vi har redan en hel del e-handelsgods som flygfraktas. Det är varor från exempelvis CDON.COM, Nelly och Boozt som kunder har handlat på nätet och ska lastas på i Jönköping för att levereras med flyg i Norden, berättar Larsson.
Stort utbud av logistiktjänster
Jönköping Air Cargo Terminal är en av de terminaler som godkänts och regleras av Transportstyrelsen.
– På Jönköpings flygplats kan vi erbjuda en rad olika logistiktjänster. Som hantering av lastpallar, hantering av speciallaster, hantering av farligt gods, konsolidering, godsröntgen, import och även export i Sverige och hela Skandinavien. Vår styrka är att vi numera har kompetent personal, all utrustning, och en fungerande terminal med till exempel röntgenutrustning. Det är en av landets två helt neutrala säkerhetsgodkända flygfraktterminaler. One stop shop som innebär att är vi en operatör från ”airside to landside” med lastning, lossning, parlettbyggnation och utleverans till flygplan och transportbilar, förklarar Herman.
Jönköpingsflygplats ger korta ledtider och snabbhantering
Herman berättar att ett av målen är att utveckla och ta hand om befintlig flygfrakt, och utmaningen menar han är att hitta nya kunder och flygoperatörer.
– Korta ledtider och snabb hantering av godset vid Jönköpings flygplats ger ökade kundvärden och konkurrensfördelar. Vi vill även identifiera nya verksamhetsområden.
Tyvärr har vi svårt att sälja lagerutrymme i nuläget på grund av att hela utrymmet behövs under de timmar på natten när verksamheten är som intensivast. Vi får en del frågor om detta just nu när det är brist på lagerkapacitet under den pågående högkonjunkturen. Vi vill gärna se mera samarbete inom logistiken och e-handeln framöver och vi strävar efter att synas och skapa kontakter med alla intressenter i marknaden och på mässor, avslutar Herman Larsson.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Foto: Jönköping Airport
Aktuella nyheter i veckan träffade Herman Larsson som är affärsutvecklare på Air Cargo på Jönköping Airport. Han är en mångårig medarbetare på Jönköping Airport som nu är specialiserat sig på flygfrakt. Herman berättar om hur fraktsidan har utvecklats under åren på Jönköping Airport. Han berättar att Jönköpingsregionen är och har varit ett logistikcenter under lång tid, men trots att det borde vara självklart så var det tidigare ytterst lite gods som flögs till och från Jönköping Airport.
”Röda Cargo-Hotline-telefonen”
Herman berättar skämtsamt att han satt och väntade på samtal till den ”röda Cargo-Hotline-telefonen” som aldrig ringde.
– Med det sagt menar jag att inget hände förrän under 2005, då var det logistikchefen på Husqvarna AB som hörde av sig och som tyckte att det var märkligt att det inte fanns någon flygfraktmöjlighet från Jönköping. Trots att merparten av de stora exportvolymerna redan då gick med båt så var ändå Husqvarna, tillsammans med Ericsons mobiltelefoner, en av landets största köpare av flygfrakt vid den tiden. Dåvarande logistikchef på Huskavarna var intresserad av flygfrakt från Jönköping och det var vid tre tillfällen ytterst nära att det skulle skrivas avtal. Jag besökte Husqvarna AB där ledning och kommunpolitiker fanns på plats för ett ställningstagande om flygfrakt från Jönköping. Men det var först vid fjärde försöket som det skulle visa sig bli ett riktigt genombrott, berättar Herman Larsson.
Hemlig provsändning på fraktflyg
Herman förklarar humoristiskt att flygfrakten sattes igång snabbt med en hemlig provsändning på ett fraktflyg från Jönköping, trots att långtifrån alla bitar var på plats vid den tiden.
– Vi hade en gammal så kallad ”highloader” till att lasta gods på fraktflygplan, men problemet var att det i sista stund visade sig att utrustningen inte var tillräckligt hög för att nå upp till fraktflygplanet. Därför fick vi ringa till Schenker som hade den största trucken i stan och en truckförare som kunde ställa upp och komma och hjälpa oss. Från början hade vi heller ingen godkänd fraktterminal och därför fick man skicka godset till konkurrerade flygplatser i Nyköping och Örebro, där gods byggdes på flygplanpalletter som sedan togs med lastbil tillbaks till Jönköping för att sedan lastas på flyget från Jönköping till Nordamerika, säger han.
Det blev fokus på import
Larsson berättar att han trodde att inriktningen skulle bli att exportföretag i Jönköping skulle välja flygfrakten på Jönköping Airport.
– Men det blev istället fokus på import, huvudsakligen beroende på att Jönköping har ett av de bästa lägena i Sverige för snabb distribution. Fraktverksamheten blev en stor förändring för Jönköping Airport och för personalen som började arbeta på fraktsidan. Inte minst innebär det mycket nattarbete. Vid den tiden fanns det på flygplatsen en tom terminal till salu. Den hade tidigare använts av ASG, men flygplatsen fick inte köpa den för dåvarande ägaren, statliga Luftfartsverket, inte ville att Jönköping skulle utveckla flygfrakten och konkurrera med Göteborg. Dessutom hade man planer på att göra sig av med flygplatsen i Jönköping och försökte sälja den till kommunen. Lösningen fick bli att kommunen snabbt förvärvade fastigheten och hyrde ut den till flygplatsen, trots att staten stod kvar som ägare ända fram till år 2010. I början fick vi också använda tillfälliga tält för att klara verksamheten. Sedan dess har terminalen byggts ut i två omgångar och är idag cirka 1 000 m2 stor, förklarar Herman.
Förändringar som medfört stora utmaningar
Husqvarnas satsning som innebar ett genombrott, ledde snart till att nya intressenter dök upp. – Postens brevverksamhet som var överbelastad på Arlanda, byggde under en tid upp ett sidonav i Jönköping och stod under flera år för den största delen av verksamheten. Det har skett stora förändringar under de senaste åren och när Husqvarna byggde upp egen produktionsverksamhet i USA och ändrade sitt logistikkoncept så försvann dessa flyg efter något år. På senare år har brevvolymerna minskat kraftig och i april 2018 upphörde postflyget helt på natten från Jönköping. Detta har givetvis inneburit stora utmaningar, menar Larsson.
Stort fokus på extremt bråttom gods
Jönköping Air Cargo har idag till stor del inriktat sig på att hantera ”extremt bråttom gods” med de högsta kraven på korta tider och leveranssäkerhet.
– Något som man kan göra på ett effektivare sätt på en mindre flygplats där man kan styra hela kedjan. Vi lagrar inget gods vilket innebär att terminalen bara används ungefär 25 intensiva timmar i veckan. Det borde innebära att det finns utrymme både för ökad volym och nya verksamheter inom logistikvärlden, tycker Herman.
Hemlig kund i Västsverige
En av Jönköping Airports första kunder blev TNT, som hörde av sig år 2007 och var nyfikna på verksamheten.
– De berättade att de hade en hemlig kund som var intresserad av frakt från Jönköpings flygplats. Denna kund var ett biltillverkande företag i Västsverige med produktion i Belgien och då förstod vi att det var Volvo som var kunden. Jönköping fungerar numera som ett nav som förbinder Europa med Skandinavien genom flyg till och från Bryssel, Karlsruhe, Oslo, Billund och Helsingfors. Våra kunder är idag TNT, TimeMatters och DanX, förklarar han.
Tillväxten hämmas av kapacitetsbrist
NightExpress-konceptet innebär att allt gods som kommer från kontinenten, efter av- om- och pålastning på flygplatsen, är på väg till kunden i flyg eller bil efter en dryg timma.
– Detta är nödvändigt för att godset ska vara på plats hos kunden före klockan 07.00 i hela Skandinavien utom de nordligaste delarna. Den internationella flygfarten har ökat stadigt och år 2014 uppgick den till 3 451 ton, en ökning med 250 procent på fyra år. Under år 2017 översteg frakten 4 000 ton. För närvarande hämmas tillväxten av kapacitetsbrist. Flygen är fulla helt enkelt, säger Herman.
E-handelsgods som flygfraktas
Jönköping Air Cargo är idag en fullservice-anläggning och hanterar fraktflygplan upp till Boeing 757 och terminalen är öppen hela dygnet på begäran.
– Jönköping Airport följer med intresse utvecklingen inom e-handelsområdet och medverkar därför i det projekt som handlar om e-handelslogistik som pågår för närvarande i Jönköpingsregionen. Vi har redan en hel del e-handelsgods som flygfraktas. Det är varor från exempelvis CDON.COM, Nelly och Boozt som kunder har handlat på nätet och ska lastas på i Jönköping för att levereras med flyg i Norden, berättar Larsson.
Stort utbud av logistiktjänster
Jönköping Air Cargo Terminal är en av de terminaler som godkänts och regleras av Transportstyrelsen.
– På Jönköpings flygplats kan vi erbjuda en rad olika logistiktjänster. Som hantering av lastpallar, hantering av speciallaster, hantering av farligt gods, konsolidering, godsröntgen, import och även export i Sverige och hela Skandinavien. Vår styrka är att vi numera har kompetent personal, all utrustning, och en fungerande terminal med till exempel röntgenutrustning. Det är en av landets två helt neutrala säkerhetsgodkända flygfraktterminaler. One stop shop som innebär att är vi en operatör från ”airside to landside” med lastning, lossning, parlettbyggnation och utleverans till flygplan och transportbilar, förklarar Herman.
Jönköpingsflygplats ger korta ledtider och snabbhantering
Herman berättar att ett av målen är att utveckla och ta hand om befintlig flygfrakt, och utmaningen menar han är att hitta nya kunder och flygoperatörer.
– Korta ledtider och snabb hantering av godset vid Jönköpings flygplats ger ökade kundvärden och konkurrensfördelar. Vi vill även identifiera nya verksamhetsområden.
Tyvärr har vi svårt att sälja lagerutrymme i nuläget på grund av att hela utrymmet behövs under de timmar på natten när verksamheten är som intensivast. Vi får en del frågor om detta just nu när det är brist på lagerkapacitet under den pågående högkonjunkturen. Vi vill gärna se mera samarbete inom logistiken och e-handeln framöver och vi strävar efter att synas och skapa kontakter med alla intressenter i marknaden och på mässor, avslutar Herman Larsson.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Foto: Jönköping Airport