För två år sedan startade Jenny Jakobsson sitt företag Adlignum (partner för ansvarsfull utveckling). Som riktar in sig på att coacha andra företag att lyckas bra. Adlignum erbjuder tjänster inom strategisk hållbar företagsutveckling, affärsutveckling mot Afrika marknaden, chefscoaching och mentorskap.
Jenny har 15 års erfarenhet av arbete med företag. Hon har tidigare arbetat som civilekonom på SEB som företagsrådgivare och har på så vis träffat många kunder med olika behov. Hon har även nyligen läst en master på Högskolan i Jönköping som är en påbyggnadskurs i företagsekonomi och entreprenörskap. I hennes egna företag är hennes uppgift att coacha företag.
Människor är medvetna om hur de vill att företag ska fungera
Nu för tiden är människor mer medvetna om hur de vill att företag ska fungera. Bland annat handlar det om för företagen att bli konkurrenskraftiga.
– Beroende på vilket företag det är som jag coachar tar det olika lång tid för företagen att nå sina mål. Det jag bland annat tittar på hos företagen är vad som behöver göras för att företagen ska bli konkurrenskraftiga inför framtiden. Jag gör alltid en nulägesanalys i samband med min coachning, säger Jenny Jakobsson.
Identifierar nuläget och önskat framtidsläge
Coachningen innebär att hon tillsammans med kunden identifierar nuläget och önskat framtidsläge samt skapar en handlingsplan.
– Målsättningen är att uppnå verksamhetsmål och förse med verktyg för ständig förbättring med medarbetare, försäljning, inköp, marknadsföring och produktion. När det gäller strategisk hållbar företagsutveckling så arbetar jag med att coacha företagen med en genomgripande genomgång av värderingar, vision och affärsidé. Identifiering av kundens unika konkurrensfördel och hur dem implanteras i verksamheten, säger Jenny.
Företagen har en gömd potential
Oftast har företagen en gömd potential som Jenny hjälper dem med att hitta. Samt hjälper företagen utefter vad de vill uppnå.
– Jag hjälper företag inom olika branscher. Det är företag både inom Jönköpings län samt företag utanför som jag besöker. Jag skulle vilja hjälpa fler småländska företag. Företag vänder sig till mig bland annat för att de själva har haft svårt att avsätta tid till förbättringar, berättar Jenny.
Jenny erbjuder Mentorskap
Även Mentorskap erbjuder Jenny. Det finns olika situationer då mentorskap kan göra skillnad.
– Exempel på det är när man inte trivs med nuvarande situation, när man står i en valsituation, när man vill ha förändring men vet inte hur eller när man hamnat i en svår situation. Mentorskap utför jag via individuella möten med personer, säger Jenny.
Affärsutveckling mot Afrikanska marknaden
Dessutom arbetar Jenny med Affärsutveckling mot Afrikanska marknaden, det vill säga bistår företag och organisationer att utveckla affärsrelationer med afrikanska företag och organisationer för nya marknader och framtida strategiska fördelar.
– Detta är min inriktning i företaget och det jag gör mest. Det bygger på den tvååriga studie vi gjort på, av fem småländska företag som fått möjlighet att implementera CSR, säger Jenny
Ett av de företag som Jenny har hjälpt
Ad company i Jönköping är ett av de företag som Jenny har hjälpt med CSR. Camilla Greén som är ekonomi och CSR ansvarig på Ad company i Jönköping berättar kortfattat om Jennys coachning.
– Vi tycker att det har var varit jättebra att ha ett bollplan. AD company är ett profilföretag som importerar och ställer sociala krav på hur tillverkningen av produkter görs utomlands. Tack vare Jennys hjälp med CSR har vi nu lättare för ar att göra bättre affärer. Hon hjälpte oss till exempel med att granska arbeten utomlands och i vårt fall gäller det främst Kina, förklarar Camilla Greén.
Text: Anna Svensson
Jenny har 15 års erfarenhet av arbete med företag. Hon har tidigare arbetat som civilekonom på SEB som företagsrådgivare och har på så vis träffat många kunder med olika behov. Hon har även nyligen läst en master på Högskolan i Jönköping som är en påbyggnadskurs i företagsekonomi och entreprenörskap. I hennes egna företag är hennes uppgift att coacha företag.
Människor är medvetna om hur de vill att företag ska fungera
Nu för tiden är människor mer medvetna om hur de vill att företag ska fungera. Bland annat handlar det om för företagen att bli konkurrenskraftiga.
– Beroende på vilket företag det är som jag coachar tar det olika lång tid för företagen att nå sina mål. Det jag bland annat tittar på hos företagen är vad som behöver göras för att företagen ska bli konkurrenskraftiga inför framtiden. Jag gör alltid en nulägesanalys i samband med min coachning, säger Jenny Jakobsson.
Identifierar nuläget och önskat framtidsläge
Coachningen innebär att hon tillsammans med kunden identifierar nuläget och önskat framtidsläge samt skapar en handlingsplan.
– Målsättningen är att uppnå verksamhetsmål och förse med verktyg för ständig förbättring med medarbetare, försäljning, inköp, marknadsföring och produktion. När det gäller strategisk hållbar företagsutveckling så arbetar jag med att coacha företagen med en genomgripande genomgång av värderingar, vision och affärsidé. Identifiering av kundens unika konkurrensfördel och hur dem implanteras i verksamheten, säger Jenny.
Företagen har en gömd potential
Oftast har företagen en gömd potential som Jenny hjälper dem med att hitta. Samt hjälper företagen utefter vad de vill uppnå.
– Jag hjälper företag inom olika branscher. Det är företag både inom Jönköpings län samt företag utanför som jag besöker. Jag skulle vilja hjälpa fler småländska företag. Företag vänder sig till mig bland annat för att de själva har haft svårt att avsätta tid till förbättringar, berättar Jenny.
Jenny erbjuder Mentorskap
Även Mentorskap erbjuder Jenny. Det finns olika situationer då mentorskap kan göra skillnad.
– Exempel på det är när man inte trivs med nuvarande situation, när man står i en valsituation, när man vill ha förändring men vet inte hur eller när man hamnat i en svår situation. Mentorskap utför jag via individuella möten med personer, säger Jenny.
Affärsutveckling mot Afrikanska marknaden
Dessutom arbetar Jenny med Affärsutveckling mot Afrikanska marknaden, det vill säga bistår företag och organisationer att utveckla affärsrelationer med afrikanska företag och organisationer för nya marknader och framtida strategiska fördelar.
– Detta är min inriktning i företaget och det jag gör mest. Det bygger på den tvååriga studie vi gjort på, av fem småländska företag som fått möjlighet att implementera CSR, säger Jenny
Ett av de företag som Jenny har hjälpt
Ad company i Jönköping är ett av de företag som Jenny har hjälpt med CSR. Camilla Greén som är ekonomi och CSR ansvarig på Ad company i Jönköping berättar kortfattat om Jennys coachning.
– Vi tycker att det har var varit jättebra att ha ett bollplan. AD company är ett profilföretag som importerar och ställer sociala krav på hur tillverkningen av produkter görs utomlands. Tack vare Jennys hjälp med CSR har vi nu lättare för ar att göra bättre affärer. Hon hjälpte oss till exempel med att granska arbeten utomlands och i vårt fall gäller det främst Kina, förklarar Camilla Greén.
Text: Anna Svensson