Den 20 maj arrangerade Nordic Infracenter Järnvägsfrukost på Hotell Högland i Nässjö. Där det fanns möjlighet att nätverka med järnvägsrelaterade företag och aktörer. Anders Karlsved som är project manager på Nordic Infracenter välkomnade alla till järnvägsfrukosten. Föreläste gjorde Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter, Roland Bång från Infranord och Jan Billberg från Railcare.
Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter informerade om att Trafikverket ställer krav på leverantörer i investerings- och underhållsprojekt för att minska infrastrukturens klimatpåverkan. Kraven gäller klimatpåverkan vid byggnation, de material som används och för framtida underhåll. Klimatkraven omfattar reduktion av klimatpåverkan i investeringsprojekt på över 50 miljoner. Trafikverket ställer även klimatkrav på armeringsstål, betong, cement, konstruktionsstål och drivmedel i investeringsprojekt med mindre än 50 miljoner och i alla underhållsentreprenader.
Vegetationsbekämpning på järnvägen
Roland Bång från Infranord berättade om mikrovågor kan utnyttjas för vegetationsbekämpning på den svenska järnvägen? Kemisk bekämpning ska upphöra åt Trafikverket och nya miljövänliga metoder måste hittas. Vad finns under forskning och utveckling? Idag kan man torka fuktskador i hus med mikrovågor. Man kan även torka virke. LTU har forskat på detta område. Nya tester är gjorda för att värma asfalt med mikrovågor. När det gäller risker och möjligheter. Vem kan betala för tester och utveckling? Vi har föreslagit test för TRV och tycker att TRV ska betala. Hur farligt är strålningen? Vi vill att TRV:s experter ska testa, granska och godkänna.
Batteridriven underhållsmaskin
Jan Billberg berättade om hur Railcare ska minska sina fossila utsläpp med 40 procent till år 2025. Railcare har under 2021 lanserat världens första och största underhållsmaskin med 100 procent batteridrift. MPV (Multi Purpose Vehicle) som den kallas är ett stort steg för att nå det uppsatta målet. Den batteridrivna maskinen är ett arbetsfordon med mångsidigt användningsområde inom järnvägsunderhåll, och kan dessutom ses som en stor powerbank på järnvägen för att driva andra underhållsmaskiner. MPV har varit i drift ungefär åtta månader och visat mycket goda resultat. Men även här finns utvecklingspotential.
Möjligheter för hållbarhetsarbete
Anders Karlsved som är project manager på Nordic Infracenter berättar att det absolut viktigaste är arbetet för klimatet och att titta på möjligheter inom järnvägsbranschen.
- Det är många företag som arbetar med hållbarhetsarbete som har satt nivån och därför är det betydelsefullt att få de företagen hit så att de kan inspirera. Föreläsarna Roland Bång och Jan Billberg
berättade om möjligheter att tänka nytt inom hållbarhetsarbetet för järnvägsbranschen. Vi är inne i den kanske största förändringen någonsin för järnvägsbranschen. Det liknar nästan skedet från förr i tiden då det först fanns segelbåtar och sedan kom motorbåtarna. Det finns gigantiska utmaningar för järnvägsbranschen med hållbarhetsarbete. De satsningar som företagen vill göra med hållbarhetsarbete, kommer att vara en stor fördel inför framtiden inom järnvägsbranschen, säger Anders Karlsved.
Text och foto: Anna Svensson
Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter informerade om att Trafikverket ställer krav på leverantörer i investerings- och underhållsprojekt för att minska infrastrukturens klimatpåverkan. Kraven gäller klimatpåverkan vid byggnation, de material som används och för framtida underhåll. Klimatkraven omfattar reduktion av klimatpåverkan i investeringsprojekt på över 50 miljoner. Trafikverket ställer även klimatkrav på armeringsstål, betong, cement, konstruktionsstål och drivmedel i investeringsprojekt med mindre än 50 miljoner och i alla underhållsentreprenader.
Vegetationsbekämpning på järnvägen
Roland Bång från Infranord berättade om mikrovågor kan utnyttjas för vegetationsbekämpning på den svenska järnvägen? Kemisk bekämpning ska upphöra åt Trafikverket och nya miljövänliga metoder måste hittas. Vad finns under forskning och utveckling? Idag kan man torka fuktskador i hus med mikrovågor. Man kan även torka virke. LTU har forskat på detta område. Nya tester är gjorda för att värma asfalt med mikrovågor. När det gäller risker och möjligheter. Vem kan betala för tester och utveckling? Vi har föreslagit test för TRV och tycker att TRV ska betala. Hur farligt är strålningen? Vi vill att TRV:s experter ska testa, granska och godkänna.
Batteridriven underhållsmaskin
Jan Billberg berättade om hur Railcare ska minska sina fossila utsläpp med 40 procent till år 2025. Railcare har under 2021 lanserat världens första och största underhållsmaskin med 100 procent batteridrift. MPV (Multi Purpose Vehicle) som den kallas är ett stort steg för att nå det uppsatta målet. Den batteridrivna maskinen är ett arbetsfordon med mångsidigt användningsområde inom järnvägsunderhåll, och kan dessutom ses som en stor powerbank på järnvägen för att driva andra underhållsmaskiner. MPV har varit i drift ungefär åtta månader och visat mycket goda resultat. Men även här finns utvecklingspotential.
Möjligheter för hållbarhetsarbete
Anders Karlsved som är project manager på Nordic Infracenter berättar att det absolut viktigaste är arbetet för klimatet och att titta på möjligheter inom järnvägsbranschen.
- Det är många företag som arbetar med hållbarhetsarbete som har satt nivån och därför är det betydelsefullt att få de företagen hit så att de kan inspirera. Föreläsarna Roland Bång och Jan Billberg
berättade om möjligheter att tänka nytt inom hållbarhetsarbetet för järnvägsbranschen. Vi är inne i den kanske största förändringen någonsin för järnvägsbranschen. Det liknar nästan skedet från förr i tiden då det först fanns segelbåtar och sedan kom motorbåtarna. Det finns gigantiska utmaningar för järnvägsbranschen med hållbarhetsarbete. De satsningar som företagen vill göra med hållbarhetsarbete, kommer att vara en stor fördel inför framtiden inom järnvägsbranschen, säger Anders Karlsved.
Text och foto: Anna Svensson