Den 21 maj arrangerad Nordic Infracenter Järnvägsfrukost på Hotell Högland i Nässjö. Där det fanns möjlighet att nätverka med järnvägsrelaterade företag och aktörer. Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter berättade om pågående och kommande aktiviteter. Föreläste gjorde Michael Carlsson från Solberga station AB, John Larsson från Tydal Systems och Charlie Drab Tågchef från Jönköpings Länstrafik.
John Larsson från Tydal Systems berättade om prototypen ”Merit” som ska kunna påvisa en effektivisering och säkerhetshöjande process i hanteringen av personalens kompetens och behörigheter. I dagsläget är det flera företag som löser detta på flera olika sätt. Med detta system prototypen ”Merit” är det enklare att hitta all information om personalen enligt datum. Eftersom allt går att spara, bland annat läkarintyg och intyg för utbildningar om personalen.
Kraven för personalens kompetens i prototypen ”Merit”
Hans-Inge berättar för att få fram kraven för personalens kompetens i prototypen ”Merit” är detta ett fantastiskt bra verktyg, där järnvägsföretag kan dela och se personalens kompetenser.
- Denna prototyp ”Merit” har inte funnits tidigare. Vi har tagit ett visst steg hittills med projektbudget. Flera företag i prototypstadiet har testat detta verktyg och nu ska nästa steg tas med fler företag som kan vara med och finansiera fortsatt utveckling av prototypen ”Merit”, säger Hans-Inge Almgren.
Stora projekt inom Jönköpings Länstrafik
Charlie Drab Tågchef från Jönköpings Länstrafik berättade om de stora projekt inom Jönköpings Länstrafik de senaste åren, som handlar om nytt trafikavtal för bussregionen, nytt trafikavtal för stadstrafiken i Jönköping, nytt betalsystem och att byggnation av ny tågdepå i Nässjö har påbörjats.
Spännande utveckling av lokaltrafiken med tåg
Hans-Inge tycker att det är en spännande utveckling av lokaltrafiken med tåg och att man även framtid säkrar tågen nu när man handlar upp dem.
- Eftersom tåg ska leva cirka 20 till 30 år. Dessutom blir tågen snabbare inom länet. Positivt är att den nya tågdepån kommer bidra till fler jobb. Förhoppningsvis blir det även utbildning för tågtekniker, berättar Hans-Inge.
Hälsa är en viktig del i kompetensregistret
Hans-Inge menar att hälsa är en viktig del i kompetensregistret inom Järnvägsbranschen eftersom det finns höga krav på hälsa för bland annat lokförare när det gäller färgseende, hjärtfel och diabetes.
- Bättre ordning på personalens kompetens för exempelvis lokförare behövs, så att kraven uppfylls mer enligt EU-krav. Michael Carlsson från Solberga station AB berättade övergripande varför ett kompetensregister inom järnvägsbranschen är nödvändigt och följderna om man inte har ordning på personalens kompetenser och behörigheter, säger Hans-Inge.
Finns olika intervall för hälsokontroller
Michael förklarade att det finns olika intervall för hälsokontroller gällande lokförare, ombordtjänst och klargöring samt övriga säkerhetskritiska arbetsuppgifter. Det ska vara löpande övervakning av hälsa och kompetenskrav. En person med flera olika kompetenser kan ligga i olika bevakningsintervall beträffande hälsa och kompetensområde för att upprätthålla sina behörigheter. De flesta säkerhetskritiska kompetenser ska repeteras regelbundet för att upprätthållas. Intervallet ligger vanligtvis på 1-3 år.
FAKTA
Pågående aktiviteter inom Nordic Infracenter
Avslutade aktiviteter inom Nordic Infracenter
Källa: Nordic Infracenter.
Text och foto: Anna Svensson
John Larsson från Tydal Systems berättade om prototypen ”Merit” som ska kunna påvisa en effektivisering och säkerhetshöjande process i hanteringen av personalens kompetens och behörigheter. I dagsläget är det flera företag som löser detta på flera olika sätt. Med detta system prototypen ”Merit” är det enklare att hitta all information om personalen enligt datum. Eftersom allt går att spara, bland annat läkarintyg och intyg för utbildningar om personalen.
Kraven för personalens kompetens i prototypen ”Merit”
Hans-Inge berättar för att få fram kraven för personalens kompetens i prototypen ”Merit” är detta ett fantastiskt bra verktyg, där järnvägsföretag kan dela och se personalens kompetenser.
- Denna prototyp ”Merit” har inte funnits tidigare. Vi har tagit ett visst steg hittills med projektbudget. Flera företag i prototypstadiet har testat detta verktyg och nu ska nästa steg tas med fler företag som kan vara med och finansiera fortsatt utveckling av prototypen ”Merit”, säger Hans-Inge Almgren.
Stora projekt inom Jönköpings Länstrafik
Charlie Drab Tågchef från Jönköpings Länstrafik berättade om de stora projekt inom Jönköpings Länstrafik de senaste åren, som handlar om nytt trafikavtal för bussregionen, nytt trafikavtal för stadstrafiken i Jönköping, nytt betalsystem och att byggnation av ny tågdepå i Nässjö har påbörjats.
Spännande utveckling av lokaltrafiken med tåg
Hans-Inge tycker att det är en spännande utveckling av lokaltrafiken med tåg och att man även framtid säkrar tågen nu när man handlar upp dem.
- Eftersom tåg ska leva cirka 20 till 30 år. Dessutom blir tågen snabbare inom länet. Positivt är att den nya tågdepån kommer bidra till fler jobb. Förhoppningsvis blir det även utbildning för tågtekniker, berättar Hans-Inge.
Hälsa är en viktig del i kompetensregistret
Hans-Inge menar att hälsa är en viktig del i kompetensregistret inom Järnvägsbranschen eftersom det finns höga krav på hälsa för bland annat lokförare när det gäller färgseende, hjärtfel och diabetes.
- Bättre ordning på personalens kompetens för exempelvis lokförare behövs, så att kraven uppfylls mer enligt EU-krav. Michael Carlsson från Solberga station AB berättade övergripande varför ett kompetensregister inom järnvägsbranschen är nödvändigt och följderna om man inte har ordning på personalens kompetenser och behörigheter, säger Hans-Inge.
Finns olika intervall för hälsokontroller
Michael förklarade att det finns olika intervall för hälsokontroller gällande lokförare, ombordtjänst och klargöring samt övriga säkerhetskritiska arbetsuppgifter. Det ska vara löpande övervakning av hälsa och kompetenskrav. En person med flera olika kompetenser kan ligga i olika bevakningsintervall beträffande hälsa och kompetensområde för att upprätthålla sina behörigheter. De flesta säkerhetskritiska kompetenser ska repeteras regelbundet för att upprätthållas. Intervallet ligger vanligtvis på 1-3 år.
FAKTA
Pågående aktiviteter inom Nordic Infracenter
- Att leda på distans
- Digital LIA handbok för lokförare
- Ingenjörsspåret
- Nya utbildningsmodeller för tågtekniker
- 3D printning av reservdelar
- AR-teknik
- Brobyggande mellan akademi och näringslivet
Avslutade aktiviteter inom Nordic Infracenter
- Drönarteknik inom järnvägen
- Kompetensregistret inom Järnvägen
- Tågtekniker studie
- Employer branding
- Övningsanläggning i Nässjö
- Jämställdhet och integration inom järnvägen
Källa: Nordic Infracenter.
Text och foto: Anna Svensson