Den 17 maj arrangerar Nordic Infracenter deras fjärde Järnvägsfrukost på Hotell Högland i Nässjö. Där det fanns möjlighet att nätverka under frukosten med järnvägsrelaterade företag och aktörer. Efter frukosten berättade Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter, om nytt som händer inom verksamheten för Nordic Infracenters samt om projektet ”Framtidens Järnväg”. Roland Bång från Infranord föreläste om ny mätteknik för bättre underhåll av järnvägen.
Denna gången kom ett 50-tal personer på Järnvägsfrukosten. Hans-Inge tycker att deltagarna från järnvägsrelaterade företag och aktörer på dessa frukostar är engagerade och ställer frågor. Hans-Inge pratade även om utredningen om överförande av basunderhåll från Infranord till Trafikverket och vad denna utredning ger för direktiv och utgångspunkter. Roland berättade om innovationsprojekt med inriktning kring användande av mätresultat från ordinarie tåg som besiktningsunderlag.
Enorm omställning för Järnvägsbranschen
Almgren redovisade vidare att för gällande utredningen är det riksdagen som fattar besluten om överförande av underhållsverksamhet/basunderhåll från Infranord till Trafikverket.
-Beroende vilka resultat som utredningen kommer fram till så kommer det att bli en enorm omställning för Järnvägsbranschen. Jag tror inte det är så många av personalen på Infranord som är beredda att gå över till Trafikverket. Utan från Infranord kommer personal som avgår att gå till konkurrenter, vilket gör att Trafikverket kommer att bli beroende av underentreprenörer. Tanken med omställningen det vill säga att basunderhåll ska utförs av Trafikverket istället för av Infranord är att staten som äger Järnvägen kommer att få bättre kontroll, säger Hans-Inge Almgren.
Behovet av arbetskraft kommer minska i branschen
Hans-Inge tycker att det var mycket intressant att lyssna till Roland Bång från Infranord som berättade om ny mätteknik för bättre underhåll av järnvägen.
-Roland förklarade att med den nya tekniken med sensorer kommer behovet av arbetskraft att minska i branschen, vilket är betydelsefullt eftersom det är brist på kompetent personal. Genom löpande kontroller via den nya mättekniken kommer arbetet med reparationer på ute på järnvägsspåren åtgärdas snabbare, berättar Almgren.
Behövas ny yrkeskategori som analysera
Almgren menar att responsen från många av de som arbetar med att reparera järnvägsspår är idag frustrerade över att inte kunna få utföra flera reparationer på samma plats samtidigt.
-På grund av att de som arbetar med reparationer har fått order att utföra en specifik reparationen på ett ställe, och detta behöver ses över för att göra det möjligt att kunna åtgärda fler fel samtidigt. Jag tror att möjligheten att utföra fler åtgärder på ett och samma spår kommer att möjliggöras ganska snabbt via investeringar och affärsmodeller. Dessutom tror jag att det kommer behövas en ny yrkeskategori som analysera all data gällande akuta åtgärder som behöver göras ute på spåren. För att kunna dra slutsatser för prioriteringar beroende hur pass akuta problemen är på spåren, förklarar Hans-Inge.
Text och foto: Anna Svensson
Denna gången kom ett 50-tal personer på Järnvägsfrukosten. Hans-Inge tycker att deltagarna från järnvägsrelaterade företag och aktörer på dessa frukostar är engagerade och ställer frågor. Hans-Inge pratade även om utredningen om överförande av basunderhåll från Infranord till Trafikverket och vad denna utredning ger för direktiv och utgångspunkter. Roland berättade om innovationsprojekt med inriktning kring användande av mätresultat från ordinarie tåg som besiktningsunderlag.
Enorm omställning för Järnvägsbranschen
Almgren redovisade vidare att för gällande utredningen är det riksdagen som fattar besluten om överförande av underhållsverksamhet/basunderhåll från Infranord till Trafikverket.
-Beroende vilka resultat som utredningen kommer fram till så kommer det att bli en enorm omställning för Järnvägsbranschen. Jag tror inte det är så många av personalen på Infranord som är beredda att gå över till Trafikverket. Utan från Infranord kommer personal som avgår att gå till konkurrenter, vilket gör att Trafikverket kommer att bli beroende av underentreprenörer. Tanken med omställningen det vill säga att basunderhåll ska utförs av Trafikverket istället för av Infranord är att staten som äger Järnvägen kommer att få bättre kontroll, säger Hans-Inge Almgren.
Behovet av arbetskraft kommer minska i branschen
Hans-Inge tycker att det var mycket intressant att lyssna till Roland Bång från Infranord som berättade om ny mätteknik för bättre underhåll av järnvägen.
-Roland förklarade att med den nya tekniken med sensorer kommer behovet av arbetskraft att minska i branschen, vilket är betydelsefullt eftersom det är brist på kompetent personal. Genom löpande kontroller via den nya mättekniken kommer arbetet med reparationer på ute på järnvägsspåren åtgärdas snabbare, berättar Almgren.
Behövas ny yrkeskategori som analysera
Almgren menar att responsen från många av de som arbetar med att reparera järnvägsspår är idag frustrerade över att inte kunna få utföra flera reparationer på samma plats samtidigt.
-På grund av att de som arbetar med reparationer har fått order att utföra en specifik reparationen på ett ställe, och detta behöver ses över för att göra det möjligt att kunna åtgärda fler fel samtidigt. Jag tror att möjligheten att utföra fler åtgärder på ett och samma spår kommer att möjliggöras ganska snabbt via investeringar och affärsmodeller. Dessutom tror jag att det kommer behövas en ny yrkeskategori som analysera all data gällande akuta åtgärder som behöver göras ute på spåren. För att kunna dra slutsatser för prioriteringar beroende hur pass akuta problemen är på spåren, förklarar Hans-Inge.
Text och foto: Anna Svensson