Från den 11 till 14 november pågick underleverantörsmässan Elmia Subcontractor i Jönköping. Total var det 1 171 utställare från 31 länder på mässan och 14 705 besökare har det varit sammanlagt under alla dagarna. Några av utställarna var Rektorn AB, Jonsson RPM AB, Temponik, Idé Pro, Admotion, Uddeholm Svenska AB och Ango Made AB. I samband med mässan anordnade Företagarna eventet ”Misstagens Mästare”.
Karla Eklund som är projektledare för Elmia Subcontractor berättar att mässan nu i år har präglats av en positiv stämning i alla led och mängder av givande möten. Många betydande affärer har gjorts på mässan, många av dem också utställare emellan. Att affärsmöten görs i alla led ger mässan en alldeles speciell dynamik. Mässan arrangerades i år för 31:e gången, på utställningsytan 18 286 kvadrat meter.
Nästa år firar Elmia Subcontractor 40 år
Elmia Subcontractor som 2015 firar 40 år, passade redan i år på att fira tio år med matchmakingen Subcontractor Connect. Sedan starten har detta arrangemang matchat företag i närmare 10 500 möten, till ett sammanlagt värde av 10 miljarder svenska kronor.
– Ett av mässans ledord är affärsnytta. Jag är mycket stolt över att vi, tillsammans med EEN och FKG, har skapat ett så framgångsrikt, lönsamt och uppskattat arrangemang. Mässan har även i år även gjort en framtidssatsning på innovationer och ny teknologi, säger Karla Eklund.
Mässan är givande för den svenska industrin
Som en del i denna satsning arrangerades med 250 deltagare den största konferensen någonsin i Sverige om additiv tillverkning (3D-printning). Ett angeläget ämne, mer aktuellt än någonsin, med några av världens största auktoriteter på området som talare.
– Jag blev mycket imponerad av Elmia Subcontractor. En välorganiserad och välbesökt mässa som jag tror är mycket viktig och givande för den svenska industrin. Jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa år, säger konferensens keynote Terry Wohlers.
Underleverantörerna får koll på marknaden via mässan
Sveriges nya närings- och innovationsminister Mikael Damberg (s) var mässans öppningstalare. Han betonade vikten av en större export, innovationer och satsningar för en starkare framtid.
– Elmia Subcontractor har en jättestor betydelse för industrin. Det är här underleverantörerna får koll på marknaden, men det är också här som diskussionerna om industrins nästa steg förs. Nu måste vi fundera på hur vi tar taktpinnen för att utveckla nästa generations industri, berättade Mikael Damberg.
Designer, konstruktörer och produktutvecklare besökte mässan
Förutom fokus på additiv tillverkning har mässans satsning Subcontractor InnoDex, som i år arrangerats för andra gången, visat att den är här för att stanna. Många designer, konstruktörer och produktutvecklare har kommit till mässan särskilt för att besöka InnoDex-arenan och dess utställningar och seminarier.
– Jag tycker att det är jättehäftigt. En sådan här arena kan kläcka mycket nya idéer och få upp ögonen för ny teknik. Den får en att tänka i lite andra banor och inte vara så inlåst i vad som egentligen går att göra industriellt, säger Petter Lithén, konstruktör Nufotec Design.
Tesla Motors och AvtoVAZ
Under fredagen fanns bland andra Teslas Skandinavien-chef Peter Bardenfleth-Hansen på plats med ett team för att sourca underleverantörer till världens just nu snabbast växande fordonstillverkare. Även ryska biljätten AvtoVAZ fanns på plats. Inköpsdirektör Erik Barenthein höll ett uppskattat anförande om möjligheterna för svenska underleverantörer i Ryssland och passade samtidigt på att besöka flera utställare på mässan.
– Att många storföretag besöker mässan i jakt på nya kontakter och leverantörer är ett fantastiskt fint kvitto på utställarnas höga kvalitet. Jag är mycket nöjd med årets arrangemang och vill tacka alla deltagare för en otroligt väl genomförd mässa. Nu ser jag fram emot att välkomna alla tillbaka till 40-årsjubiléet nästa år, säger Karla.
Fortsättning
Givande mässa som gav nya kontakter
Några av utställarna som hade ställt ut på mässan tidigare var Jonsson RPM AB som representerades av vice VD:n Mats Jonsson som var nöjde med mässan och glad över att möta både befintliga och nya kunder. Admotion som representerades av John Repfennig som är säljare och Tobias Liljeholm som är teknikansvarig, visade bland annat upp ett effektivt ställdon som exempelvis kan användas i sjukhusmöbler.
Några utställare tycker till
Danska företagen Temponik och Idé pro representerades bland annat av fabrikschefen Mogens Albeak på Temponik som hade fått flera nya kontakter. Vid Uddeholm Svenska AB montern fanns bland annat Per Heldlund som är regionchef och Krister Pettersson som är säljare, båda tyckte det har varit en bra mässa och de berättar att det har varit som mest folk under onsdagen och torsdagen. Rektron AB representerades av säljaren Ulf Andersson med några av hans medarbetare som alla tyckte att det har varit en givande mässa.
Företaget Ango Made AB
För första gången ställde företaget Ango Made AB ut på mässan som representerades av Vd:n och ägaren Joakim Grönvik och medarbetaren Rune Ohlén, de berättade att företaget är ganska så nystartat och de ville visa upp några av deras produkter för besökarna.
– En av våra nyare produkter är en Power bank som är en bärbar laddare till smartphones. Alla våra produkter tillverkas i Kina. Som bäst med besökare tycker vi det har varit under torsdagen och vi ställer gärna ut framöver på mässan, förklarar Joakim Grönvik och Rune Ohlén.
Fortsättning
Eventet ”Misstagens Mästare”
I samband med mässan anordnade Företagarna eventet ”Misstagens Mästare” i kongressdelen, i Hammarsköldsalen på Elmia den 14 november. Över 200 företagare fanns på plats. Moderator för dagen var Johan Wester känd från bland annat HippHipp som Kajan, han har medverkat i filmen Morgan Pålsson Världsreporter och vinnare två år i rad i kunskapsprogrammet På Spåret. Johan började med att hälsa alla välkomna och inledde med några roliga skämt som fick publiken att skratta, innan det var dags för honom att presentera entreprenörerna som berättade om hur man gör och inte gör för att lyckas som företagare.
Två erfarna entreprenörer
Först ut var Monica Lindstedt som är medgrundare av Metro och grundare av Hemfrid som föreläste om att göra det oväntade och skapa en ny bransch. Hon berättade om sina misstag som medgrundare av Metro samt grundare av Hemfrid och därmed skapandet av en helt ny bransch i Sverige, så har hon både begått misstag och nått stor framgång. Monica har även skrivit böcker och innehar flertalet styrelseposter i framstående företag och organisationer.
Viktigaste är att man lär sig av sina misstag
Monica berättar att det viktigaste är att man lär sig av sina misstag och misstag gör alla. Hon berättar också att det som ser ut att vara ett misstag, kan vara den chansen man har att skapa en förändring.
– Sedan är det viktigt att komma ihåg att förändringar tar tid. Det jag har lärt mig under åren är att vara mig själv, eftersom det är sig själv man får kraft ifrån. Det andra företagare ska tänka på är att inte slå sig till ro, utan försöka se vad som sker utanför sin verksamhet samtidigt som man måste ha ordning och reda på sitt eget, säger Monica Lindstedt.
Entreprenören Peter Bardenfleth-Hansen
Efter Monica var det dags för Peter Bardenfleth-Hansen som är Scandinavian director på Tesla Motors, han berättade på engelska om hur man misslyckas och lyckas i affärer. Han berättade också om hur han arbetar idag med den övergripande utbyggnaden av Tesla Motors i norden och de baltiska länderna. Peter har även varit en av de drivande krafterna bakom den enorma tillväxt Tesla Motors haft i norra Europa.
Frida Bokund föreläste om Företagarna
Förutom entreprenörerna föreläste Peter Gustafsson från Ing 2/Försvarsmakten om bra fungerande samarbete med Företagarna. Frida Bokund som är regionchef för Företagarna i Jönköpings län föreläste om att Företagarna är en rikstäckande organisation, hur de jobbar och med vad. Samt hur de arbetar tillsammans med Försvarsmakten för att locka kompetenta personer att stanna i regionen.
Peter Gustafsson från Ing 2/Försvarsmakten föreläste också
Peter berättar att det är viktigt att få unga människor intresserade av Försvarsmakten och att utbildade soldater får jobb i regionen.
– Jag hoppas att företag framöver kommer kunna se att soldater har bra kompetenser och att de vågar anställa soldater eftersom de kan bidrag med sina egenskaper. För soldater är exempelvis ordningsamma och kan jobba bra i grupp, vilket är betydelsefullt för företag. Bland annat samarbetar vi med företagarna för att förmedla ut detta budskap att företag ska anställa soldater och hittills har samarbetet gått bra, berättar Peter Gustafsson.
Komikerna och entreprenören Johan Wester
Aktuella nyheter i veckan fick en pratstund med Johan Wester som även han är entreprenörerna och Johan tyckte att det var roligt att komma till Jönköping.
– Det är alltid intressant att lyssna på entreprenörer. Eftersom alla deras historier skiljer sig åt. Och det ingår att de måste ha något unikt i deras affärsidé och då bli också historierna unika. Som entreprenörer gäller det att använda sitt hjärta. Sedan ska passion och lust finnas hos entreprenörer. För min del så håller jag på med planeringar och utvecklar kring projekt och just nu sänds tv-programmet Intresseklubben som är färdig inspelad, säger Johan Wester.
Monica och Peter fick svara på frågor
Avslutningsvis bjöd Johan upp både Monica och Peter upp på scenen för att svara på frågor. Monika och Peter gav konkreta tips och råd om hur man kan gör bättre affärer. Samt om hur företagare kan hantera misstag och vända dem till något positivt, något som kan ge företag ett försprång eller en extra ”kick” framåt. Därefter delade Frida ut fina priser till tre utsedda vinnare som ville bli medlemmar i Företagarna. Frida tyckte det blev en lyckad dag som gav inspiration till åhörarna.
Text, foto och filmklipp: Anna Svensson
Karla Eklund som är projektledare för Elmia Subcontractor berättar att mässan nu i år har präglats av en positiv stämning i alla led och mängder av givande möten. Många betydande affärer har gjorts på mässan, många av dem också utställare emellan. Att affärsmöten görs i alla led ger mässan en alldeles speciell dynamik. Mässan arrangerades i år för 31:e gången, på utställningsytan 18 286 kvadrat meter.
Nästa år firar Elmia Subcontractor 40 år
Elmia Subcontractor som 2015 firar 40 år, passade redan i år på att fira tio år med matchmakingen Subcontractor Connect. Sedan starten har detta arrangemang matchat företag i närmare 10 500 möten, till ett sammanlagt värde av 10 miljarder svenska kronor.
– Ett av mässans ledord är affärsnytta. Jag är mycket stolt över att vi, tillsammans med EEN och FKG, har skapat ett så framgångsrikt, lönsamt och uppskattat arrangemang. Mässan har även i år även gjort en framtidssatsning på innovationer och ny teknologi, säger Karla Eklund.
Mässan är givande för den svenska industrin
Som en del i denna satsning arrangerades med 250 deltagare den största konferensen någonsin i Sverige om additiv tillverkning (3D-printning). Ett angeläget ämne, mer aktuellt än någonsin, med några av världens största auktoriteter på området som talare.
– Jag blev mycket imponerad av Elmia Subcontractor. En välorganiserad och välbesökt mässa som jag tror är mycket viktig och givande för den svenska industrin. Jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa år, säger konferensens keynote Terry Wohlers.
Underleverantörerna får koll på marknaden via mässan
Sveriges nya närings- och innovationsminister Mikael Damberg (s) var mässans öppningstalare. Han betonade vikten av en större export, innovationer och satsningar för en starkare framtid.
– Elmia Subcontractor har en jättestor betydelse för industrin. Det är här underleverantörerna får koll på marknaden, men det är också här som diskussionerna om industrins nästa steg förs. Nu måste vi fundera på hur vi tar taktpinnen för att utveckla nästa generations industri, berättade Mikael Damberg.
Designer, konstruktörer och produktutvecklare besökte mässan
Förutom fokus på additiv tillverkning har mässans satsning Subcontractor InnoDex, som i år arrangerats för andra gången, visat att den är här för att stanna. Många designer, konstruktörer och produktutvecklare har kommit till mässan särskilt för att besöka InnoDex-arenan och dess utställningar och seminarier.
– Jag tycker att det är jättehäftigt. En sådan här arena kan kläcka mycket nya idéer och få upp ögonen för ny teknik. Den får en att tänka i lite andra banor och inte vara så inlåst i vad som egentligen går att göra industriellt, säger Petter Lithén, konstruktör Nufotec Design.
Tesla Motors och AvtoVAZ
Under fredagen fanns bland andra Teslas Skandinavien-chef Peter Bardenfleth-Hansen på plats med ett team för att sourca underleverantörer till världens just nu snabbast växande fordonstillverkare. Även ryska biljätten AvtoVAZ fanns på plats. Inköpsdirektör Erik Barenthein höll ett uppskattat anförande om möjligheterna för svenska underleverantörer i Ryssland och passade samtidigt på att besöka flera utställare på mässan.
– Att många storföretag besöker mässan i jakt på nya kontakter och leverantörer är ett fantastiskt fint kvitto på utställarnas höga kvalitet. Jag är mycket nöjd med årets arrangemang och vill tacka alla deltagare för en otroligt väl genomförd mässa. Nu ser jag fram emot att välkomna alla tillbaka till 40-årsjubiléet nästa år, säger Karla.
Fortsättning
Givande mässa som gav nya kontakter
Några av utställarna som hade ställt ut på mässan tidigare var Jonsson RPM AB som representerades av vice VD:n Mats Jonsson som var nöjde med mässan och glad över att möta både befintliga och nya kunder. Admotion som representerades av John Repfennig som är säljare och Tobias Liljeholm som är teknikansvarig, visade bland annat upp ett effektivt ställdon som exempelvis kan användas i sjukhusmöbler.
Några utställare tycker till
Danska företagen Temponik och Idé pro representerades bland annat av fabrikschefen Mogens Albeak på Temponik som hade fått flera nya kontakter. Vid Uddeholm Svenska AB montern fanns bland annat Per Heldlund som är regionchef och Krister Pettersson som är säljare, båda tyckte det har varit en bra mässa och de berättar att det har varit som mest folk under onsdagen och torsdagen. Rektron AB representerades av säljaren Ulf Andersson med några av hans medarbetare som alla tyckte att det har varit en givande mässa.
Företaget Ango Made AB
För första gången ställde företaget Ango Made AB ut på mässan som representerades av Vd:n och ägaren Joakim Grönvik och medarbetaren Rune Ohlén, de berättade att företaget är ganska så nystartat och de ville visa upp några av deras produkter för besökarna.
– En av våra nyare produkter är en Power bank som är en bärbar laddare till smartphones. Alla våra produkter tillverkas i Kina. Som bäst med besökare tycker vi det har varit under torsdagen och vi ställer gärna ut framöver på mässan, förklarar Joakim Grönvik och Rune Ohlén.
Fortsättning
Eventet ”Misstagens Mästare”
I samband med mässan anordnade Företagarna eventet ”Misstagens Mästare” i kongressdelen, i Hammarsköldsalen på Elmia den 14 november. Över 200 företagare fanns på plats. Moderator för dagen var Johan Wester känd från bland annat HippHipp som Kajan, han har medverkat i filmen Morgan Pålsson Världsreporter och vinnare två år i rad i kunskapsprogrammet På Spåret. Johan började med att hälsa alla välkomna och inledde med några roliga skämt som fick publiken att skratta, innan det var dags för honom att presentera entreprenörerna som berättade om hur man gör och inte gör för att lyckas som företagare.
Två erfarna entreprenörer
Först ut var Monica Lindstedt som är medgrundare av Metro och grundare av Hemfrid som föreläste om att göra det oväntade och skapa en ny bransch. Hon berättade om sina misstag som medgrundare av Metro samt grundare av Hemfrid och därmed skapandet av en helt ny bransch i Sverige, så har hon både begått misstag och nått stor framgång. Monica har även skrivit böcker och innehar flertalet styrelseposter i framstående företag och organisationer.
Viktigaste är att man lär sig av sina misstag
Monica berättar att det viktigaste är att man lär sig av sina misstag och misstag gör alla. Hon berättar också att det som ser ut att vara ett misstag, kan vara den chansen man har att skapa en förändring.
– Sedan är det viktigt att komma ihåg att förändringar tar tid. Det jag har lärt mig under åren är att vara mig själv, eftersom det är sig själv man får kraft ifrån. Det andra företagare ska tänka på är att inte slå sig till ro, utan försöka se vad som sker utanför sin verksamhet samtidigt som man måste ha ordning och reda på sitt eget, säger Monica Lindstedt.
Entreprenören Peter Bardenfleth-Hansen
Efter Monica var det dags för Peter Bardenfleth-Hansen som är Scandinavian director på Tesla Motors, han berättade på engelska om hur man misslyckas och lyckas i affärer. Han berättade också om hur han arbetar idag med den övergripande utbyggnaden av Tesla Motors i norden och de baltiska länderna. Peter har även varit en av de drivande krafterna bakom den enorma tillväxt Tesla Motors haft i norra Europa.
Frida Bokund föreläste om Företagarna
Förutom entreprenörerna föreläste Peter Gustafsson från Ing 2/Försvarsmakten om bra fungerande samarbete med Företagarna. Frida Bokund som är regionchef för Företagarna i Jönköpings län föreläste om att Företagarna är en rikstäckande organisation, hur de jobbar och med vad. Samt hur de arbetar tillsammans med Försvarsmakten för att locka kompetenta personer att stanna i regionen.
Peter Gustafsson från Ing 2/Försvarsmakten föreläste också
Peter berättar att det är viktigt att få unga människor intresserade av Försvarsmakten och att utbildade soldater får jobb i regionen.
– Jag hoppas att företag framöver kommer kunna se att soldater har bra kompetenser och att de vågar anställa soldater eftersom de kan bidrag med sina egenskaper. För soldater är exempelvis ordningsamma och kan jobba bra i grupp, vilket är betydelsefullt för företag. Bland annat samarbetar vi med företagarna för att förmedla ut detta budskap att företag ska anställa soldater och hittills har samarbetet gått bra, berättar Peter Gustafsson.
Komikerna och entreprenören Johan Wester
Aktuella nyheter i veckan fick en pratstund med Johan Wester som även han är entreprenörerna och Johan tyckte att det var roligt att komma till Jönköping.
– Det är alltid intressant att lyssna på entreprenörer. Eftersom alla deras historier skiljer sig åt. Och det ingår att de måste ha något unikt i deras affärsidé och då bli också historierna unika. Som entreprenörer gäller det att använda sitt hjärta. Sedan ska passion och lust finnas hos entreprenörer. För min del så håller jag på med planeringar och utvecklar kring projekt och just nu sänds tv-programmet Intresseklubben som är färdig inspelad, säger Johan Wester.
Monica och Peter fick svara på frågor
Avslutningsvis bjöd Johan upp både Monica och Peter upp på scenen för att svara på frågor. Monika och Peter gav konkreta tips och råd om hur man kan gör bättre affärer. Samt om hur företagare kan hantera misstag och vända dem till något positivt, något som kan ge företag ett försprång eller en extra ”kick” framåt. Därefter delade Frida ut fina priser till tre utsedda vinnare som ville bli medlemmar i Företagarna. Frida tyckte det blev en lyckad dag som gav inspiration till åhörarna.
Text, foto och filmklipp: Anna Svensson