Kommerskollegium har samlat statistik och information om fraktvolymer och utrikeshandel med transporter via flyg, järnväg och båt. Samt om att handeln har varit omfattande med läkemedel och skyddsutrustning för medicinskt bruk med länder utanför EU och hur handeln med tjänster utvecklats.
Hannes Jägerstedt som är utredare på Kommerskollegium berättar hur Sveriges export och import påverkas för handeln med länder utanför EU.
- Det vi kan se av rådata från Tullverket är att Sveriges varuexport till länder utanför EU var drygt 2 procent lägre i år fram till och med mitten av juli jämfört med samma tid 2019. Importen har minskat betydligt mer, fram till mitten av juli med 13 procent.
Hur har coronapandemin påverkat Sveriges export och import av varor inom EU?
- Månadsstatistiken från SCB visar att handel med andra EU-länder har drabbats hårt, särskilt under april och maj. I april föll exporten med 24 procent och importen med 22 procent i årstakt. I maj månad var motsvarande siffror cirka 26 procent för export och 24 procent för import. Statistiken för juni månad är ännu inte publicerad av SCB.
Hur ser det ut för Sveriges handel med länder utanför EU när det gäller läkemedel, medicinteknik och skyddsutrustning?
-Sveriges export av läkemedel, skyddsutrustning och medicinteknik har stått sig förhållandevis bra under våren. Läkemedelsexporten var 36 procent högre under perioden från årsskiftet till och med vecka 29 jämfört med samma period 2019. Exporten av skyddsutrustning och medicinteknik ökade med 18 procent vardera. Även på importsidan har handeln med läkemedel och skyddsutrustning varit ovanligt hög (+30 procent resp. 20 procent), medan importen av medicinteknik har legat ungefär i nivå med fjolåret, säger Hannes.
Hur ser det ut för Sveriges handel med länder utanför EU per transportslag?
-Veckovis data nedbruten på olika transportslag är skiljer sig åt från vecka till vecka även under normala omständigheter, så man ska inte dra för stora växlar på dessa siffror. Utifrån hur stort värde som exporteras via respektive transportslag kan vi se att andelen som exporteras via flyg har ökat något medan transporterna via sjötrafik har minskat i ungefär motsvarande grad. När det gäller importen är skillnaderna förhållandevis små, förklarar Jägerstedt.
Hur ser det ut med antalet passager av personbilar och lastbilar över Öresundsbron?
-Särskilt personbilsflödena rasade tidigare i år och volymerna är fortfarande betydligt lägre än 2019. Däremot ser vi en återhämtning i dessa data. Vad gäller lastbilstrafiken över bron har den inte påverkats i alls samma omfattning som personbilstrafiken, även om flödena generellt har varit något lägre under 2020 jämfört med 2019, berättar Hannes.
Hur ser det ut med antalet flygtransporter med varor, och även statistik på fraktvolym i ton redovisas?
- Vi saknar tillgång till information om antalet avgångar och brister i statistiken för 2019 gör att vi inte kan göra jämförelser med motsvarande veckor 2019. Det vi ser är att flygfrakten
med passagerarflygningar har minskat mycket kraftigt till följd av inställda långflygningar för passagerare under Coronakrisen. Innan krisen gick cirka 40 – 45 procent av den utrikes fraktvolymen med passagerarflyg. Under vecka 27 var andelen frakt med passagerarflyg endast 6 procent. Främst handlar det om frakt med passagerarflyg till och från Quatar.
Hur ser det ut för förväntade hamntransporter. Resultatet av enkätundersökning med hamnarna i Sverige?
-Vecka 31 angav 54 procent av de svarande hamnarna/terminalerna i en enkät att godsvolymerna är normala för säsongen medan resterande svarade att läget var försämrat i varierande grad. Ingen av de svarande uppgav att läget är bättre än förväntat, men ingen beskrev heller situationen som att ”botten gått ur”. Notera att en strikt jämförelse mellan olika veckor inte är möjlig att göra då det till viss del är olika hamnar/terminaler som svarat olika veckor. Svarsfrekvensen för vecka 31 är också ovanligt låg på grund av semestertider.
Hur ser det ut för tjänstehandelns utveckling inom och utanför EU?
-Den momsredovisade tjänstehandeln, inom och utom EU har fallit under februari-maj månad och ligger nu lägre än samma månad föregående år. Från februari 2020 t.o.m. maj 2020 ser vi följande fall i tjänstehandeln. I februari i år var Sveriges tjänsteexport till övriga EU-länder 8,8 procent högre än i februari 2019. Men efter att coronapandemin bröt ut och många länder stängdes ner minskade tjänsteexporten kraftigt både inom och utanför EU.
Hur ser det ut för Sveriges utrikeshandel med varor som går via järnvägsnätet?
-Godstransporterna på järnväg som passerar landsgränsen har minskat i år fram till mitten av juli jämfört med motsvarande period 2019. I förhållande till de totala handelsvolymerna har minskningen dock varit relativt modest, avslutar Hannes.
Text: Anna Svensson
Hannes Jägerstedt som är utredare på Kommerskollegium berättar hur Sveriges export och import påverkas för handeln med länder utanför EU.
- Det vi kan se av rådata från Tullverket är att Sveriges varuexport till länder utanför EU var drygt 2 procent lägre i år fram till och med mitten av juli jämfört med samma tid 2019. Importen har minskat betydligt mer, fram till mitten av juli med 13 procent.
Hur har coronapandemin påverkat Sveriges export och import av varor inom EU?
- Månadsstatistiken från SCB visar att handel med andra EU-länder har drabbats hårt, särskilt under april och maj. I april föll exporten med 24 procent och importen med 22 procent i årstakt. I maj månad var motsvarande siffror cirka 26 procent för export och 24 procent för import. Statistiken för juni månad är ännu inte publicerad av SCB.
Hur ser det ut för Sveriges handel med länder utanför EU när det gäller läkemedel, medicinteknik och skyddsutrustning?
-Sveriges export av läkemedel, skyddsutrustning och medicinteknik har stått sig förhållandevis bra under våren. Läkemedelsexporten var 36 procent högre under perioden från årsskiftet till och med vecka 29 jämfört med samma period 2019. Exporten av skyddsutrustning och medicinteknik ökade med 18 procent vardera. Även på importsidan har handeln med läkemedel och skyddsutrustning varit ovanligt hög (+30 procent resp. 20 procent), medan importen av medicinteknik har legat ungefär i nivå med fjolåret, säger Hannes.
Hur ser det ut för Sveriges handel med länder utanför EU per transportslag?
-Veckovis data nedbruten på olika transportslag är skiljer sig åt från vecka till vecka även under normala omständigheter, så man ska inte dra för stora växlar på dessa siffror. Utifrån hur stort värde som exporteras via respektive transportslag kan vi se att andelen som exporteras via flyg har ökat något medan transporterna via sjötrafik har minskat i ungefär motsvarande grad. När det gäller importen är skillnaderna förhållandevis små, förklarar Jägerstedt.
Hur ser det ut med antalet passager av personbilar och lastbilar över Öresundsbron?
-Särskilt personbilsflödena rasade tidigare i år och volymerna är fortfarande betydligt lägre än 2019. Däremot ser vi en återhämtning i dessa data. Vad gäller lastbilstrafiken över bron har den inte påverkats i alls samma omfattning som personbilstrafiken, även om flödena generellt har varit något lägre under 2020 jämfört med 2019, berättar Hannes.
Hur ser det ut med antalet flygtransporter med varor, och även statistik på fraktvolym i ton redovisas?
- Vi saknar tillgång till information om antalet avgångar och brister i statistiken för 2019 gör att vi inte kan göra jämförelser med motsvarande veckor 2019. Det vi ser är att flygfrakten
med passagerarflygningar har minskat mycket kraftigt till följd av inställda långflygningar för passagerare under Coronakrisen. Innan krisen gick cirka 40 – 45 procent av den utrikes fraktvolymen med passagerarflyg. Under vecka 27 var andelen frakt med passagerarflyg endast 6 procent. Främst handlar det om frakt med passagerarflyg till och från Quatar.
Hur ser det ut för förväntade hamntransporter. Resultatet av enkätundersökning med hamnarna i Sverige?
-Vecka 31 angav 54 procent av de svarande hamnarna/terminalerna i en enkät att godsvolymerna är normala för säsongen medan resterande svarade att läget var försämrat i varierande grad. Ingen av de svarande uppgav att läget är bättre än förväntat, men ingen beskrev heller situationen som att ”botten gått ur”. Notera att en strikt jämförelse mellan olika veckor inte är möjlig att göra då det till viss del är olika hamnar/terminaler som svarat olika veckor. Svarsfrekvensen för vecka 31 är också ovanligt låg på grund av semestertider.
Hur ser det ut för tjänstehandelns utveckling inom och utanför EU?
-Den momsredovisade tjänstehandeln, inom och utom EU har fallit under februari-maj månad och ligger nu lägre än samma månad föregående år. Från februari 2020 t.o.m. maj 2020 ser vi följande fall i tjänstehandeln. I februari i år var Sveriges tjänsteexport till övriga EU-länder 8,8 procent högre än i februari 2019. Men efter att coronapandemin bröt ut och många länder stängdes ner minskade tjänsteexporten kraftigt både inom och utanför EU.
Hur ser det ut för Sveriges utrikeshandel med varor som går via järnvägsnätet?
-Godstransporterna på järnväg som passerar landsgränsen har minskat i år fram till mitten av juli jämfört med motsvarande period 2019. I förhållande till de totala handelsvolymerna har minskningen dock varit relativt modest, avslutar Hannes.
Text: Anna Svensson