Hållbarhetsteamet har fått i uppdrag att utbilda och coacha ett 20-tal företag i Jönköping, Vaggeryd och Nässjö kommun. Målsättningen är att varje företag ska ta fram mål och en plan för sitt hållbarhetsarbete. Hållbarhetsteamet arbetar med alla branscher, från fåmansbolag till internationella koncerner. De arbetar även med ideella organisationer, utbildningsaktörer och offentliga aktörer.
Hållbarhetsteamets uppdrag är en del av projektet GROWKOMP, ett tre årigt projekt finansierat av ESF Europeiska Socialfonden, som ska bidra till att skapa ökad tillväxt och konkurrenskraft hos de deltagande företagen. Fokus ligger på de sociala aspekterna av hållbarhet, med extra fokus på jämställdhet och mångfald. Hållbarhetsteamet består av tre enmanskonsultföretag, det vill säga Anna Carendi som driver Diya Consulting AB, Jenny Jakobsson som driver Adlignum AB och Patrik Sundberg som driver Sundberg Sustainability AB. Tillsammans samlar Hållbarhetsteamet en gedigen kompetens inom hållbarhetsområdet.
Nytt samarbete mellan tre hållbarhetskonsulter
Anna berättar att Hållbarhetsteamet är ett nystartat samarbete med tre hållbarhetskonsulter som finns i Jönköping.
– Tillsammans har vi en bred kompetens och erfarenhet inom affärsutveckling, strategiska processer, förändringsarbete, kommunikation och olika aspekter inom hållbarhet. Och vi har tillsammans ett brinnande intresse för social, ekonomisk och miljöinriktad hållbarhet, säger Anna Carendi.
Större ansvar för ett hållbart samhälle
Syftet med Hållbarhetsteamets samarbete är att de vill kunna erbjuda en bredare kompetens inom hållbarhetsområdet till de aktörer som vill ha stöd.
– Vi stöttar företag, ideella organisationer och offentliga aktörer med deras hållbarhetsarbete, både genom föreläsningar och utbildningar för att skapa engagemang, och öka kunskapen men också genom coachning och konsultstöd. Syftet med att stötta företagen är att få dem att ta större ansvar för sin verksamhets påverkan på miljö, människor och samhälle. Genom att de gör det stärks deras varumärke och konkurrenskraft och de blir mer attraktiva som arbetsgivare, förklarar Anna.
Hållbarhetsfrågor mycket viktiga
Behovet av stöd har ökat kraftigt det senaste året. Det beror dels på att fler konsumenter efterfrågar hållbara produkter, och vill veta att det de köper har producerats på ett schysst sätt.
– Dels ställer företag och offentliga aktörer i större utsträckning krav på miljömässigt och socialt ansvarstagande i upphandling. Det allmänna intresset kring frågorna har ökat. Hållbarhetsfrågor lyfts mer i media och fler pratar om det privat, berättar Carendi.
Ökad kunskap behövs om hållbarhetsfrågor
Syftet med deras del i GROWKOMP är att öka företagens kunskap om hållbarhetsfrågor och hur man kan komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete.
– Då insatsen är relativ kort är målsättningen att varje företag i början av oktober ska ha tagit fram en hållbarhetsplan, där de ska tydliggöra varför hållbarhet är viktigt för dem. Vilka hållbarhetsfrågor som är mest relevanta utifrån deras verksamhet samt ett antal mål för hållbarhetsarbetet. I detta arbete ger vi dem stöd genom utbildning och individuell coaching på företagen, säger Anna.
Samarbete beroende på förutsättningar
Dessutom är Anna, Jenny och Patrik initiativtagare till den ideella föreningen CSR Småland som startade under år 2016. Idag har föreningen cirka 35 medlemmar.
– Våra respektive företag är medlemmar i CSR Småland och Hållbarhetsteamet har fått uppdraget att sköta administrationen, kommunikationen och att ordna arrangemang åt föreningen. Vi har fortfarande våra egna företag och gör de flesta av våra uppdrag på var sitt håll med egna kunder. Men när vi ser fördelar för företag att kunna få en bredare kompetens samarbetar vi. Samarbetet har skett på olika sätt under några år, och samarbetet har intensifierats sedan vi har vunnit ett par upphandlingar under våren och sommaren, bland annat att utbilda och coacha ett 20-tal inom projektet GROWKOMP, förklarar Carendi.
Hållbarhetsarbetet ökar konkurrenskraften
Anna menar att hållbarhet och företagsansvar aldrig har varit mer aktuellt än nu. För i januari år 2017 började en ny lag om hållbarhetsredovisning för vissa bolag att gälla. Både konsumenter och medarbetare har ökade förväntningar på företag när det gäller hållbarhet.
– För att företag i vår region ska vara konkurrenskraftiga och attraktiva som arbetsgivare är det viktigt att börja arbeta med hållbarhet. Det känns väldigt roligt att få vara med och stötta dem i detta arbete”, säger Anna.
Angeläget att det finns en plan
Många företag arbetar aktivt med hållbarhet på olika sätt medan andra har svårt att hitta relevanta frågor att fokusera på utifrån företagets affärsidé.
– Under utbildningen kommer företagen identifiera vilka hållbarhetsfrågor som är mest relevanta för dem, sätta upp mål och göra upp en plan för sitt hållbarhetsarbete och hur hållbarhetsfrågorna ska kommuniceras, berättar Jenny Jakobsson.
Positiva effekter av aktivt hållbarhetsarbete
Insatsen kommer göras genom tre halvdagsutbildningar, där emellan får de deltagande företagen individuell coaching av Hållbarhetsteamet. Första utbildningstillfället har varit, det andra om två veckor, för en tredje och avslutande träff den 12 september.
– Under vårt första utbildningstillfälle med de deltagande företagen har vi pratat mycket om vad hållbarhet är, vilka positiva effekter ett aktivt hållbarhetsarbete kan innebära samt stöttat företagen att skapa en målbild för sitt hållbarhetsarbete. Nu ska det bli roligt att få coacha varje enskilt företag att komma vidare i sitt hållbarhetsarbete.”, säger Patrik Sundberg.
Fakta
Hållbarhetsteamet
Anna har framför allt kompetens inom ledarskap, kommunikation och hur man arbetar strategiskt med hållbarhetsfrågor för att utveckla sin verksamhet och stärka sitt varumärke. Hon är dessutom expert på hållbarhetsredovisningar och allt vad det innebär i den processen med intressentdialoger, väsentlighetsanalyser och insamling av data. Anna är en efterfrågad föreläsare och facilitator och de senaste åren har hon hållit en rad utbildningar i hållbarhetsredovisning enligt Global Reporting Initiative och hur man klara det nya lagkravet på hållbarhetsredovisning.
Patrik har en bakgrund inom miljö och arbetsmiljö men har även arbetat med hållbarhetsfrågor, bland annat har han varit med och tagit fram Region Jönköpings läns hållbarhetsprogram. Patrik har också anlitats för att ansvara för miljö- och arbetsmiljöarbetet i flera företag under kortare eller längre perioder, han är expert på ledningssystem,
lagefterlevnad och gör också due diligence avseende miljö och sociala frågor vid förvärv.
Jenny har ett stort internationellt engagemang och arbetar bland annat med affärsutveckling av afrikanska bolag. Inom området hållbarhet har Jenny stort fokus på affärsutveckling, konkurrenskraft och innovation. Det senaste året har Jenny varit anlitad av June Folkhögskola för att utbilda och coacha samhällsentreprenörer från idé till att implementera sina affärsmodeller. För några år sedan gjorde Jenny en studie, då hon följde fem småländska företag när de implementerade hållbarhet i sin verksamhet. Studien heter den dolda potentialen i små och medelstora företag.
Den nya lagen om hållbarhetsredovisning
CSR
CSR är en förkortning från engelska som står för Coporate Social Responsibility.
Källa: Hållbarhetsteamet.
Text: Anna Svensson
Hållbarhetsteamets uppdrag är en del av projektet GROWKOMP, ett tre årigt projekt finansierat av ESF Europeiska Socialfonden, som ska bidra till att skapa ökad tillväxt och konkurrenskraft hos de deltagande företagen. Fokus ligger på de sociala aspekterna av hållbarhet, med extra fokus på jämställdhet och mångfald. Hållbarhetsteamet består av tre enmanskonsultföretag, det vill säga Anna Carendi som driver Diya Consulting AB, Jenny Jakobsson som driver Adlignum AB och Patrik Sundberg som driver Sundberg Sustainability AB. Tillsammans samlar Hållbarhetsteamet en gedigen kompetens inom hållbarhetsområdet.
Nytt samarbete mellan tre hållbarhetskonsulter
Anna berättar att Hållbarhetsteamet är ett nystartat samarbete med tre hållbarhetskonsulter som finns i Jönköping.
– Tillsammans har vi en bred kompetens och erfarenhet inom affärsutveckling, strategiska processer, förändringsarbete, kommunikation och olika aspekter inom hållbarhet. Och vi har tillsammans ett brinnande intresse för social, ekonomisk och miljöinriktad hållbarhet, säger Anna Carendi.
Större ansvar för ett hållbart samhälle
Syftet med Hållbarhetsteamets samarbete är att de vill kunna erbjuda en bredare kompetens inom hållbarhetsområdet till de aktörer som vill ha stöd.
– Vi stöttar företag, ideella organisationer och offentliga aktörer med deras hållbarhetsarbete, både genom föreläsningar och utbildningar för att skapa engagemang, och öka kunskapen men också genom coachning och konsultstöd. Syftet med att stötta företagen är att få dem att ta större ansvar för sin verksamhets påverkan på miljö, människor och samhälle. Genom att de gör det stärks deras varumärke och konkurrenskraft och de blir mer attraktiva som arbetsgivare, förklarar Anna.
Hållbarhetsfrågor mycket viktiga
Behovet av stöd har ökat kraftigt det senaste året. Det beror dels på att fler konsumenter efterfrågar hållbara produkter, och vill veta att det de köper har producerats på ett schysst sätt.
– Dels ställer företag och offentliga aktörer i större utsträckning krav på miljömässigt och socialt ansvarstagande i upphandling. Det allmänna intresset kring frågorna har ökat. Hållbarhetsfrågor lyfts mer i media och fler pratar om det privat, berättar Carendi.
Ökad kunskap behövs om hållbarhetsfrågor
Syftet med deras del i GROWKOMP är att öka företagens kunskap om hållbarhetsfrågor och hur man kan komma igång med ett strukturerat hållbarhetsarbete.
– Då insatsen är relativ kort är målsättningen att varje företag i början av oktober ska ha tagit fram en hållbarhetsplan, där de ska tydliggöra varför hållbarhet är viktigt för dem. Vilka hållbarhetsfrågor som är mest relevanta utifrån deras verksamhet samt ett antal mål för hållbarhetsarbetet. I detta arbete ger vi dem stöd genom utbildning och individuell coaching på företagen, säger Anna.
Samarbete beroende på förutsättningar
Dessutom är Anna, Jenny och Patrik initiativtagare till den ideella föreningen CSR Småland som startade under år 2016. Idag har föreningen cirka 35 medlemmar.
– Våra respektive företag är medlemmar i CSR Småland och Hållbarhetsteamet har fått uppdraget att sköta administrationen, kommunikationen och att ordna arrangemang åt föreningen. Vi har fortfarande våra egna företag och gör de flesta av våra uppdrag på var sitt håll med egna kunder. Men när vi ser fördelar för företag att kunna få en bredare kompetens samarbetar vi. Samarbetet har skett på olika sätt under några år, och samarbetet har intensifierats sedan vi har vunnit ett par upphandlingar under våren och sommaren, bland annat att utbilda och coacha ett 20-tal inom projektet GROWKOMP, förklarar Carendi.
Hållbarhetsarbetet ökar konkurrenskraften
Anna menar att hållbarhet och företagsansvar aldrig har varit mer aktuellt än nu. För i januari år 2017 började en ny lag om hållbarhetsredovisning för vissa bolag att gälla. Både konsumenter och medarbetare har ökade förväntningar på företag när det gäller hållbarhet.
– För att företag i vår region ska vara konkurrenskraftiga och attraktiva som arbetsgivare är det viktigt att börja arbeta med hållbarhet. Det känns väldigt roligt att få vara med och stötta dem i detta arbete”, säger Anna.
Angeläget att det finns en plan
Många företag arbetar aktivt med hållbarhet på olika sätt medan andra har svårt att hitta relevanta frågor att fokusera på utifrån företagets affärsidé.
– Under utbildningen kommer företagen identifiera vilka hållbarhetsfrågor som är mest relevanta för dem, sätta upp mål och göra upp en plan för sitt hållbarhetsarbete och hur hållbarhetsfrågorna ska kommuniceras, berättar Jenny Jakobsson.
Positiva effekter av aktivt hållbarhetsarbete
Insatsen kommer göras genom tre halvdagsutbildningar, där emellan får de deltagande företagen individuell coaching av Hållbarhetsteamet. Första utbildningstillfället har varit, det andra om två veckor, för en tredje och avslutande träff den 12 september.
– Under vårt första utbildningstillfälle med de deltagande företagen har vi pratat mycket om vad hållbarhet är, vilka positiva effekter ett aktivt hållbarhetsarbete kan innebära samt stöttat företagen att skapa en målbild för sitt hållbarhetsarbete. Nu ska det bli roligt att få coacha varje enskilt företag att komma vidare i sitt hållbarhetsarbete.”, säger Patrik Sundberg.
Fakta
Hållbarhetsteamet
Anna har framför allt kompetens inom ledarskap, kommunikation och hur man arbetar strategiskt med hållbarhetsfrågor för att utveckla sin verksamhet och stärka sitt varumärke. Hon är dessutom expert på hållbarhetsredovisningar och allt vad det innebär i den processen med intressentdialoger, väsentlighetsanalyser och insamling av data. Anna är en efterfrågad föreläsare och facilitator och de senaste åren har hon hållit en rad utbildningar i hållbarhetsredovisning enligt Global Reporting Initiative och hur man klara det nya lagkravet på hållbarhetsredovisning.
Patrik har en bakgrund inom miljö och arbetsmiljö men har även arbetat med hållbarhetsfrågor, bland annat har han varit med och tagit fram Region Jönköpings läns hållbarhetsprogram. Patrik har också anlitats för att ansvara för miljö- och arbetsmiljöarbetet i flera företag under kortare eller längre perioder, han är expert på ledningssystem,
lagefterlevnad och gör också due diligence avseende miljö och sociala frågor vid förvärv.
Jenny har ett stort internationellt engagemang och arbetar bland annat med affärsutveckling av afrikanska bolag. Inom området hållbarhet har Jenny stort fokus på affärsutveckling, konkurrenskraft och innovation. Det senaste året har Jenny varit anlitad av June Folkhögskola för att utbilda och coacha samhällsentreprenörer från idé till att implementera sina affärsmodeller. För några år sedan gjorde Jenny en studie, då hon följde fem småländska företag när de implementerade hållbarhet i sin verksamhet. Studien heter den dolda potentialen i små och medelstora företag.
- Hållbarhetsteamet är baserat i Jönköping, arbetar över hela Sverige och består av tre konsultbolag; Adlignum AB, Diya Consulting AB och Sundberg Sustainability AB.
- Hållbarhetsteamet bistår företag med råd, strategiska processer, konkreta verktyg och utbildningsinsatser inom hållbarhet.
- Bland annat kan företag få stöd med att identifiera vilka hållbarhetsfrågor som är väsentliga att fokusera på, att genomföra omvärldsanalyser, riskanalyser och intressentdialoger.
- Vidare kan företag få stöd med hållbarhetsredovisning och leverantörsbedömningar eller att bli verifierade enligt ISO26000.
Den nya lagen om hållbarhetsredovisning
- Innebär att företag, oavsett bransch, som är av viss storlek varje år måste lämna en hållbarhetsredovisning. Företag som uppfyller två av tre kriterier omfattas av lagen:
- medelantalet anställda: 250
- balansomslutning: mer än 175miljoner kronor
- nettoomsättning: mer än 350 miljoner kronor
- Företagen ska beskriva i stort sett hur de arbetar med frågor som miljö, sociala förhållanden, personal, mänskliga rättigheter och korruption samt vilka risker de har inom dessa områden.
- De ska också tala om vad de har för policyer, resultaten av dessa och hur de följer upp dem. Företagen ska också rapportera ett antal hållbarhetsrelaterade nyckeltal som är relevanta för deras verksamhet.
- Kravet på hållbarhetsredovisning har satt fart på hållbarhetsarbetet, inte bara för de företag som omfattas, utan även mindre företag har fått förståelse för nyttan av att kunna redovisa sitt hållbarhetsarbete gentemot kunder och medarbetare eller vid upphandling.
- Dessutom ska de stora företagen som omfattas av lagkravet beskriva vilka hållbarhetsrisker de har i sin leverantörskedja. Därför kommer nog flera företag i denna region som är leverantörer till större företag få ökade förfrågningar om hur de arbetar med hållbarhet.
CSR
CSR är en förkortning från engelska som står för Coporate Social Responsibility.
Källa: Hållbarhetsteamet.
Text: Anna Svensson