Den 25 till 26 oktober anordnades ”Growkomp” på hotell Högland i Nässjö. Där det genomfördes en Bootcamp för 80 ledningspersoner från tillverkningsföretag i Vaggeryd, Nässjö, Sävsjö och Jönköping. Projektet Growkomp drivs av Vaggeryds Näringslivsråd i samverkan med Nässjö Näringsliv, Sävsjö Näringsliv och Näringslivsenheten i Jönköpings kommun. Samarbetspartners i projektet är Science Park i Jönköping och Handelshögskolan i Jönköping.
Carl-Gunnar Karlsson från Vaggeryds Näringslivsråd berättar att totalt pågår projektet ”Growkomp” under 36 månader och startade i våras med en analysfas och har nu påbörjat en genomförandefas. Och det pågår nu en stor upphandling av konsulter som ska bidra till genomförande av utbildnings- och coachningsinsatser som ska ske under perioden januari 2017 till september 2018. Projektets investering är på 11 miljoner totalt inklusive företagens medfinansiering som måste ligga på 25 procent, enligt kriterier från Socialfonden och finansiären Europeiska Socialfonden.
Fler kvinnor till tillverkningsindustrin
Ett av huvudkriterierna för Socialfonden är att öka tillväxten och skapa fler attraktiva företag och få in fler kvinnor att arbeta inom tillverkningsindustrin.
– Det är en stor utmaning för företagen, för det är just nu färre än 20 procents andel kvinnor som finns i företagen som deltar. Fördelen med att få in fler kvinnor i företagen, är bland annat att det bidrar till en ökad mångfald. Detta leder i sin tur till ökad innovationskraft och kreativitet hos företagen, vilket leder till bättre affärer för företagen, säger Carl-Gunnar Karlsson.
Öka tillväxten hos bolagen
Carl-Gunnar förklarar att under de båda dagarna samlades företagsledningarna för Bootcamp, som fungerar som ett träningsläger inför genomförande av kommande aktiviteter för företagen.
– Målsättningarna är bland annat att öka tillväxten hos bolagen. Samtliga medverkande företag har efter de två dagarna till uppgift att följa och utveckla strategier. Detta för att kunna bli mer attraktiva arbetsplatser som ska bidra till att fler kvinnor söker sig till tillverkningsindustrin, säger Carl-Gunnar.
Analysfasen är genomförd
Tidigare har en analysfas genomförts där företagen har fått svara på frågor via enkät.
– Under analysfasen har företagen blivit intervjuade och via analysfasen har vi fått fram önskemål och målbilder från företagen. Olika kompetensbehov har identifierats hos företagen som slutligen blev till ett antal utvecklingsområden. Utvecklingsområden som företagen ska arbeta vidare med i genomförandefasen, berättar Carl-Gunnar Karlsson.
Stort innovations lyft med många företag
Magnus Penker från Innovation 360 Group AB berättar att Projektet Growkomp är ett ganska stort innovationslyft med många företag.
– Vi på Innovation 360 jobbar över hela världen och är aktiva i 20 länder med våra metoder. Det vi ser mycket tydligt är att när företag organiserar sig för innovationer för utveckling så ökar sannolikheten att företag lyckas, förklarar Magnus Penker.
Företagen måste fylla på med kompetens
Magnus fortsätter berätta att projektet Growkomp handlar bland annat om att ta reda på hur företag är organiserade och titta på vilka förutsättningar som finns.
– Hur ser marknaden ut och efter det hitta bra vägar framåt. Det gäller för företagen att fylla på med kompetens och förmåga och adressera frågor med mångfald, säger Magnus.
SIVAB mycket innovativa
Företaget SIVAB är ett av de företagen som medverkar i projektet, och som är mycket innovativa. Tommy Simonsson från SIVAB Pressverktyg berättar varför det går bra för SIVAB.
– Vi försöker jobba tydligt med vår vision. Genom ett aktivt styrelsearbete och aktivt arbete i ledningsgruppen samt ett bra värdegrundsarbete, med rollfördelningar där alla medarbetare får komma till tals. Vi jobbar mycket med projekt och det är nya saker som händer hela tiden, säger Tommy Simonsson.
Samarbete med studenter från Handelshögskolan
I projektet kommer företag ut efter sina behov skapa samarbete med studenter från Handelshögskolan i Jönköping. Även lärarna kommer att hjälpa till. Tanken är att studenterna i en senare fas kommer att involveras. Det är viktigt att företagen och studenterna får kontakt med varandra eftersom det kan leda till anställningar.
Skarp affärsutveckling för tillverkningsföretag
Claes Johansson som är vd på Nässjö Näringsliv berättar att man ska jobba med Growkomp i två år framåt.
– Vi får se om det kommer att bli en ytterligare satsning efter de två åren. Jag märker att många företag som har medverkat under dessa två dagar, har visat en positiv respons till detta projekt. Det unika med detta projekt är att det är skarp affärsutveckling för dessa tillverkningsföretag som deltar, och som kommer att växa ännu mer tack vare Growkomp-projektet, avslutar Claes Johansson.
Fakta
Analysfasen
Under analysfasen har totalt 4888 kompetensbehov kartlagts, och det har definierats 14 utvecklingsområden där det planeras insatser för olika målgrupper på företagen.
Analysfasen handlar om strategisk kompetensutveckling, ledarskap, kultur/värderingar, medarbetarutbildning, CSR/Hållbarhet, innovationsförmåga/kreativitet, strategi/målstyrning, organisationsutveckling, omvärldsbevakning, marknad/försäljning, teknik/produktion, varumärkesbyggnad.
Källa: Nässjö Näringsliv.
Text och foto: Anna Svensson
Carl-Gunnar Karlsson från Vaggeryds Näringslivsråd berättar att totalt pågår projektet ”Growkomp” under 36 månader och startade i våras med en analysfas och har nu påbörjat en genomförandefas. Och det pågår nu en stor upphandling av konsulter som ska bidra till genomförande av utbildnings- och coachningsinsatser som ska ske under perioden januari 2017 till september 2018. Projektets investering är på 11 miljoner totalt inklusive företagens medfinansiering som måste ligga på 25 procent, enligt kriterier från Socialfonden och finansiären Europeiska Socialfonden.
Fler kvinnor till tillverkningsindustrin
Ett av huvudkriterierna för Socialfonden är att öka tillväxten och skapa fler attraktiva företag och få in fler kvinnor att arbeta inom tillverkningsindustrin.
– Det är en stor utmaning för företagen, för det är just nu färre än 20 procents andel kvinnor som finns i företagen som deltar. Fördelen med att få in fler kvinnor i företagen, är bland annat att det bidrar till en ökad mångfald. Detta leder i sin tur till ökad innovationskraft och kreativitet hos företagen, vilket leder till bättre affärer för företagen, säger Carl-Gunnar Karlsson.
Öka tillväxten hos bolagen
Carl-Gunnar förklarar att under de båda dagarna samlades företagsledningarna för Bootcamp, som fungerar som ett träningsläger inför genomförande av kommande aktiviteter för företagen.
– Målsättningarna är bland annat att öka tillväxten hos bolagen. Samtliga medverkande företag har efter de två dagarna till uppgift att följa och utveckla strategier. Detta för att kunna bli mer attraktiva arbetsplatser som ska bidra till att fler kvinnor söker sig till tillverkningsindustrin, säger Carl-Gunnar.
Analysfasen är genomförd
Tidigare har en analysfas genomförts där företagen har fått svara på frågor via enkät.
– Under analysfasen har företagen blivit intervjuade och via analysfasen har vi fått fram önskemål och målbilder från företagen. Olika kompetensbehov har identifierats hos företagen som slutligen blev till ett antal utvecklingsområden. Utvecklingsområden som företagen ska arbeta vidare med i genomförandefasen, berättar Carl-Gunnar Karlsson.
Stort innovations lyft med många företag
Magnus Penker från Innovation 360 Group AB berättar att Projektet Growkomp är ett ganska stort innovationslyft med många företag.
– Vi på Innovation 360 jobbar över hela världen och är aktiva i 20 länder med våra metoder. Det vi ser mycket tydligt är att när företag organiserar sig för innovationer för utveckling så ökar sannolikheten att företag lyckas, förklarar Magnus Penker.
Företagen måste fylla på med kompetens
Magnus fortsätter berätta att projektet Growkomp handlar bland annat om att ta reda på hur företag är organiserade och titta på vilka förutsättningar som finns.
– Hur ser marknaden ut och efter det hitta bra vägar framåt. Det gäller för företagen att fylla på med kompetens och förmåga och adressera frågor med mångfald, säger Magnus.
SIVAB mycket innovativa
Företaget SIVAB är ett av de företagen som medverkar i projektet, och som är mycket innovativa. Tommy Simonsson från SIVAB Pressverktyg berättar varför det går bra för SIVAB.
– Vi försöker jobba tydligt med vår vision. Genom ett aktivt styrelsearbete och aktivt arbete i ledningsgruppen samt ett bra värdegrundsarbete, med rollfördelningar där alla medarbetare får komma till tals. Vi jobbar mycket med projekt och det är nya saker som händer hela tiden, säger Tommy Simonsson.
Samarbete med studenter från Handelshögskolan
I projektet kommer företag ut efter sina behov skapa samarbete med studenter från Handelshögskolan i Jönköping. Även lärarna kommer att hjälpa till. Tanken är att studenterna i en senare fas kommer att involveras. Det är viktigt att företagen och studenterna får kontakt med varandra eftersom det kan leda till anställningar.
Skarp affärsutveckling för tillverkningsföretag
Claes Johansson som är vd på Nässjö Näringsliv berättar att man ska jobba med Growkomp i två år framåt.
– Vi får se om det kommer att bli en ytterligare satsning efter de två åren. Jag märker att många företag som har medverkat under dessa två dagar, har visat en positiv respons till detta projekt. Det unika med detta projekt är att det är skarp affärsutveckling för dessa tillverkningsföretag som deltar, och som kommer att växa ännu mer tack vare Growkomp-projektet, avslutar Claes Johansson.
Fakta
Analysfasen
Under analysfasen har totalt 4888 kompetensbehov kartlagts, och det har definierats 14 utvecklingsområden där det planeras insatser för olika målgrupper på företagen.
Analysfasen handlar om strategisk kompetensutveckling, ledarskap, kultur/värderingar, medarbetarutbildning, CSR/Hållbarhet, innovationsförmåga/kreativitet, strategi/målstyrning, organisationsutveckling, omvärldsbevakning, marknad/försäljning, teknik/produktion, varumärkesbyggnad.
Källa: Nässjö Näringsliv.
Text och foto: Anna Svensson