Framtidsindikatorn i handeln ökar inom alla delbranscher enligt Svensk Handel. Viktor Schmidt som är presskommunikatör på Svensk Handel berättar att sällanköpsvaruhandeln visar på en stark återhämtning från låga nivåer, men osäkerheten kring framtiden är fortsatt påtaglig. Även inom partihandeln ser man något ljusare på de kommande tre månaderna. Det är dock bara e-handeln som har en positiv framtidstro, med ett index över 100.
Viktor berättar vidare att i april månads Handelsbarometer 2021 stiger framtidstron i sällanköpsvaruhandeln, som står för all detaljhandel utöver maten, för andra månaden i rad. Efter att ha behövt anpassa sig till rådande verklighet i mer än ett års tid ökar nu tron på den framtida försäljningen och Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet stiger med 8,9 enheter till index 95,5. Ökningen sker dock från låga nivåer, och ligger fortfarande under den neutrala nivån, som är 100.
Vaccinationstakten inger hopp
Schmidt förklarar att i april 2020 hade coronapandemin på allvar slagit till i Sverige och det var i princip tomt på gator och torg runt om i landet.
- Detta visade sig i Handelsbarometern för 2020, då framtidstron inom sällanköpsvaruhandeln, dagligvaruhandeln och e-handeln minskade. Läget var oroligt och ingen visste riktigt vad som väntade. I april 2021 ser det ljusare ut, även fast det måste betonas att läget fortsatt är väldigt tufft. Samtliga branscher har återhämtat sig från de djupaste dalarna. E-handeln går däremot starkt, mycket på grund av att allt fler väljer att köra sina inköp hemifrån. Vi tror att den stadiga vaccinationstakten inger hopp om mer normala tider framöver, vilket speglas i Handelsbarometern för april 2021, säger Viktor.
Utlovade stöd dröjer och når inte ut
Viktor fortsätter förklara att många av de stödåtgärder regeringen presenterat är positiva i teorin, men dessvärre har de inte nått ut i den utsträckning som hade behövts.
- Utlovade stöd dröjer och når inte ut till drabbade företag i den omfattning som krävs. Beslutade och utlovade stöd måste betalas ut snarast. Annars riskerar vi en situation där ännu fler butiker tvingas stänga igen. Pandemin har pågått i över ett års tid och många företag kämpar hårt för att hålla sig över vattenytan, därför är det även viktigt med en enkel och tydlig ansökningsprocess. Butiker har en naturlig plats i svenska städer. Svensk Handel tror att det finns ett uppdämt behov av att handla exempelvis kläder och skor när samhället så småningom öppnar upp och tillåter oss att gå tillbaka till kontor och umgås med vänner. Det kommer inte gå över en natt, men förhoppningsvis väntar bättre tider, berättar han.
E-handeln växte i Sverige redan innan pandemin
Viktor menar att E-handeln växte i Sverige redan innan pandemin, men tillväxten har snabbats på med anledning av att allt fler väljer att göra sina inköp via internet, då man i regel är med hemmavid i dessa tider.
- Även fast e-handeln växer snabbt i Sverige finns det givetvis ett fortsatt behov av fysiska butiker. I vårt projekt ”Levande städer” för vi en dialog med fastighetsägare och politiker runt om i landet kring stadsplanering. Framtidens fysiska butiker ska finnas i attraktiva områden som det är lätt att ta sig till, säger Viktor.
Butikernas återhämtning speglas i leverantörernas framtidstro
Partihandeln som bland annat levererar varor till detaljhandeln, restauranger, export och offentlig sektor, har under coronapandemin lidit stora förluster. Enligt en beräkning från Svensk Handel som baseras på statistik från SCB tappade partihandeln 60 miljarder kronor under 2020. I april 2021 går det att skönja en viss optimism, då Framtidsindikatorn stiger med 7,8 enheter till index 99,0.
- Det är glädjande att partihandeln, som också drabbats hårt av pandemin under året som gått, nu ser lite ljusare på framtiden. Butikernas återhämtning speglas i leverantörernas framtidstro. Hoppet återvänder i takt med vaccinationerna. Över 2.3 miljoner vaccinationer har nu genomförts i Sverige. Men trots en uppgång i Framtidsindikatorn vågar inte butikshandlarna vara allt för optimistiska, då framtiden fortsatt är oviss, säger Karin Johansson som är vd på Svensk Handel.
E-handelns framtidsoptimism ser ut att stabilisera sig
E-handeln fortsätter att gå starkt. Trots föregående månads minskning visar nu landets e-handlare återigen på en ökad framtidstro, då Framtidsindikatorn för e-handeln ökar med 3,3 enheter, vilket gör att index landar på 117,2. Högt över det neutrala värdet 100.
- E-handelns framtidsoptimism ser ut att stabilisera sig på en hög nivå och det finns en betydligt starkare framtidstro än i detaljhandeln. Det är tydligt att pandemin har fört med sig förändrade beteendemönster som gjort att allt fler söker sig till e-handeln, avslutar Karin.
FAKTA
Framtidsindikatorn
Framtidsindikatorn är ett sammanfattande mått på handlarnas förväntningar på försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna.
Svensk Handel
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Källa: Svensk Handel.
Text: Anna Svensson
Viktor berättar vidare att i april månads Handelsbarometer 2021 stiger framtidstron i sällanköpsvaruhandeln, som står för all detaljhandel utöver maten, för andra månaden i rad. Efter att ha behövt anpassa sig till rådande verklighet i mer än ett års tid ökar nu tron på den framtida försäljningen och Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet stiger med 8,9 enheter till index 95,5. Ökningen sker dock från låga nivåer, och ligger fortfarande under den neutrala nivån, som är 100.
Vaccinationstakten inger hopp
Schmidt förklarar att i april 2020 hade coronapandemin på allvar slagit till i Sverige och det var i princip tomt på gator och torg runt om i landet.
- Detta visade sig i Handelsbarometern för 2020, då framtidstron inom sällanköpsvaruhandeln, dagligvaruhandeln och e-handeln minskade. Läget var oroligt och ingen visste riktigt vad som väntade. I april 2021 ser det ljusare ut, även fast det måste betonas att läget fortsatt är väldigt tufft. Samtliga branscher har återhämtat sig från de djupaste dalarna. E-handeln går däremot starkt, mycket på grund av att allt fler väljer att köra sina inköp hemifrån. Vi tror att den stadiga vaccinationstakten inger hopp om mer normala tider framöver, vilket speglas i Handelsbarometern för april 2021, säger Viktor.
Utlovade stöd dröjer och når inte ut
Viktor fortsätter förklara att många av de stödåtgärder regeringen presenterat är positiva i teorin, men dessvärre har de inte nått ut i den utsträckning som hade behövts.
- Utlovade stöd dröjer och når inte ut till drabbade företag i den omfattning som krävs. Beslutade och utlovade stöd måste betalas ut snarast. Annars riskerar vi en situation där ännu fler butiker tvingas stänga igen. Pandemin har pågått i över ett års tid och många företag kämpar hårt för att hålla sig över vattenytan, därför är det även viktigt med en enkel och tydlig ansökningsprocess. Butiker har en naturlig plats i svenska städer. Svensk Handel tror att det finns ett uppdämt behov av att handla exempelvis kläder och skor när samhället så småningom öppnar upp och tillåter oss att gå tillbaka till kontor och umgås med vänner. Det kommer inte gå över en natt, men förhoppningsvis väntar bättre tider, berättar han.
E-handeln växte i Sverige redan innan pandemin
Viktor menar att E-handeln växte i Sverige redan innan pandemin, men tillväxten har snabbats på med anledning av att allt fler väljer att göra sina inköp via internet, då man i regel är med hemmavid i dessa tider.
- Även fast e-handeln växer snabbt i Sverige finns det givetvis ett fortsatt behov av fysiska butiker. I vårt projekt ”Levande städer” för vi en dialog med fastighetsägare och politiker runt om i landet kring stadsplanering. Framtidens fysiska butiker ska finnas i attraktiva områden som det är lätt att ta sig till, säger Viktor.
Butikernas återhämtning speglas i leverantörernas framtidstro
Partihandeln som bland annat levererar varor till detaljhandeln, restauranger, export och offentlig sektor, har under coronapandemin lidit stora förluster. Enligt en beräkning från Svensk Handel som baseras på statistik från SCB tappade partihandeln 60 miljarder kronor under 2020. I april 2021 går det att skönja en viss optimism, då Framtidsindikatorn stiger med 7,8 enheter till index 99,0.
- Det är glädjande att partihandeln, som också drabbats hårt av pandemin under året som gått, nu ser lite ljusare på framtiden. Butikernas återhämtning speglas i leverantörernas framtidstro. Hoppet återvänder i takt med vaccinationerna. Över 2.3 miljoner vaccinationer har nu genomförts i Sverige. Men trots en uppgång i Framtidsindikatorn vågar inte butikshandlarna vara allt för optimistiska, då framtiden fortsatt är oviss, säger Karin Johansson som är vd på Svensk Handel.
E-handelns framtidsoptimism ser ut att stabilisera sig
E-handeln fortsätter att gå starkt. Trots föregående månads minskning visar nu landets e-handlare återigen på en ökad framtidstro, då Framtidsindikatorn för e-handeln ökar med 3,3 enheter, vilket gör att index landar på 117,2. Högt över det neutrala värdet 100.
- E-handelns framtidsoptimism ser ut att stabilisera sig på en hög nivå och det finns en betydligt starkare framtidstro än i detaljhandeln. Det är tydligt att pandemin har fört med sig förändrade beteendemönster som gjort att allt fler söker sig till e-handeln, avslutar Karin.
FAKTA
Framtidsindikatorn
Framtidsindikatorn är ett sammanfattande mått på handlarnas förväntningar på försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna.
Svensk Handel
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Källa: Svensk Handel.
Text: Anna Svensson