Nordic Infracenter arrangerade Framtidens Järnvägs resultatkonferens inom järnvägsbranschen den 24 september på Kulturhuset Pigalle i Nässjö. Under konferensen presenterades de avslutade projekten Ingenjörsspåret, Att leda på distans och utveckla ledarskapet, Drönarteknik inom järnvägsbranschen, Övningsanläggning för test och utbildning, Employer Branding för järnvägsbranschen, Kompetensförsörjning av tågtekniker och Kompetensregistret ”Merit” för aktörer inom järnväg.
Hans-Inge från Nordic Infracenter startade konferensen med att hälsa de inbjudna personerna från järnvägsbranschen välkomna och höll en presentation av Framtidens Järnväg. Hans-Inge berättade att Framtidens Järnväg är ett treårsprojekt (2019-2022) som bedrivs under varumärket Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Målet är att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning med syftet att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsföretag.
Teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning
Almgren förklarar att för att nå målen genomförs samarbetsprojekt för att underlätta samverkan mellan näringsliv och akademi.
- Forskningsuppdrag som grundar sig i branschens problemställningar och utmaningar. Det har genomförts konferenser, seminarier och föreläsningar samt deltagande på mässor för att bidra till ökad efterfrågan, intresse och kompetens när det gäller teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning i järnvägsbranschen. Det har varit erfarna projektledare, det har varit engagerade företag samt studenter som har deltagit i både de avslutade projekten och pågående projekten, berättade Hans-Inge Almgren.
”Employer Branding för järnvägsbranschen”
Viktor Dahl som är Employer Branding expert, har varit huvudleverantör i samarbetsprojektet ”Employer Branding för järnvägsbranschen” som drevs i samverkan med Framtidens Järnväg. Syftet och mål med projektet var att på ett strategiskt plan hjälpa de deltagande företagen inom järnvägsbranschen att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Detta genom att tillhandahålla kunskap och konkreta verktyg som senare kan användas i den egna verksamheten. Målet var att attrahera fler kompetenta medarbetare till företagen.
Järnvägsbranschen behöver mer kompetens
Viktor redovisade och föreläste om projektet Employer Branding som handlar om hur företag uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande eller tidigare anställda. Viktor förklarade att Employer Branding betyder marknadsföring av arbetsgivare. Vi vet att järnvägsbranschen behöver mer kompetens och behöver vässa kommunikationen inom järnvägsbranschen för att locka fler att vilja arbeta inom järnvägsbranschen. Ett antal workshops har genomförts. Projektet tittade på företagens nuläge, vilka åtgärder som behövs göras och marknadsföring på sociala medier. Resultatet är bland annat att Employer Branding måste fortsättningsvis byggas långsiktigt. Ett tips är att låta Employer Branding bli en del av företags vardag.
Kompetensregistret ”Merit” för aktörer inom järnvägen
John Larsson från Tydal Systems AB föreläste och berättade om projektet kompetensregistret ”Merit” för aktörer inom järnväg som ska kunna påvisa en effektivisering och säkerhetshöjande process i hanteringen av personalens kompetens och behörigheter. I dagsläget är det flera företag som löser detta på flera olika sätt. Med detta systems prototyp ”Merit” är det enklare att hitta all information om personalen enligt datum. Eftersom allt går att spara, bland annat läkarintyg och intyg för utbildningar om personalen.
Prototypen ”Merit” har många fördelar
Syfte och mål med samarbetsprojektet kompetensregistret ”Merit” var att via workshop med aktörer från branschen, upprätta en kravspecifikation samt ta fram en prototyp, kunna påvisa en effektivisering och säkerhetshöjande process i hanteringen av personalens kompetens och behörigheter. Den framtagna prototypen Merit har många fördelar framför den flora av olika system med excelfiler, databasfiler, textdokument, e-post, fildelning, kalendrar med mera som idag används för att nå upp till de säkerhetskrav som ställs på tågbolag som hanterar personal och deras behörigheter och kompetenser.
”Merit” innebär information samlad på ett ställe
Johan förklarar under föreläsningen att kompetensregistret ”Merit” innebär information samlad på ett ställe, med backup, arkivering och uppdatering, översikt, hantering och delning av uppgifter. Utskrift av kompletterande intyg med rätt uppgifter. Ordning och reda vid revison och uppdatering över tid.
Samarbetsprojekt kring ny tågteknikerutbildning
Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter, Margareta Carlsson och Michael Carlsson från Solberga station AB föreläste om kompetensförsörjning av fordonsunderhållspersonal och samarbetsprojekt kring ny tågteknikerutbildning. Syftet med att undersöka situationen avseende kompetensförsörjning och kompetensutveckling var att det finns en upplevd stor brist på underhållspersonal i nutid och framtid. Målet med samarbetsprojektet var att via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge inspiration samt underlag till efterföljande projekt, aktiviteter, utbildningsinsatser med mera.
Stor vilja att arbeta med utvecklingsfrågor inom kompetensförsörjning
Hans-Inge föreläste om resultat av studien. Det kan konstateras att underhållsbranschen visar på ett stort engagemang och stor vilja att arbeta med utvecklingsfrågor inom kompetensförsörjning och kompetensutveckling. Det är också tydligt att branschens företag, utbildningsaktörer och andra relaterade verksamheter är intresserade av att undersöka möjligheter till ett utökat samarbete under ordnade former. Vad händer nu? Resultat i studien har lett till att samarbetsprojekt har startats i samarbete med Solberga station AB för att hitta en attraktiv utbildningsmodell som stödjs av både näringslivet och akademin. Detta för att locka elever till utbildningen och att göra eleverna anställningsbara efter examen.
Kan vi hitta gemensamma kompetenskrav
Vidare föreläste Margareta om vilka kompetenser verkstäderna behöver i framtiden, för den som är kund, fordonsägare och för verkstäderna själva. Kan vi hitta gemensamma kompetenskrav, kärnkompetenser och gemensam nomenklatur samt bygga framtidens utbildning av tågtekniker och fortbildning av underhållspersonal kring det?
Olika företag har olika sätt att beskriva kompetens på
Michael föreläste om att det finns ”övergripande krav” i form av att ”rätt kompetens ska finnas”. Olika företag har olika sätt att beskriva en kompetens på och med olika innehåll. Den som arbetar med att förvalta ett fordon måste försäkra sig om den som får uppdraget att utföra underhåll har en kompetens som stämmer överens med förvaltarens egna krav på kompetensen.
Skapa intresse hos studenter att jobba som ingenjörer
David Andersson och Annika Jederström från Sveriges Ingenjörer redovisade projektet Ingenjörsspåret och Henrik Troedsson från Svenska Svets AB som via projektet fått hjälp av Ingenjörsstudenter. Ingenjörsspåret har flera jämbördiga syften som varit att stötta företagen med akademisk kunskap, samt ge akademin, i det här fallet Jönköpingstekniska högskola, möjligheter att erbjuda näringslivserfarenhet till studenterna genom verkliga exempel från företagen, att väcka en förståelse och ett intresse från företagen att planera för en anställning av en ingenjör, att skapa ett intresse hos studenter att jobba som ingenjör i ett litet eller medelstort företag inom järnvägsbranschen. Projektet Framtidens järnvägs övergripande mål var att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning. Detta i syfte att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag. Det är också är Ingenjörsspårets övergripande mål.
Studenterna fick se hur det fungerar på en arbetsplats
David och Annika redovisade vidare om projektet Ingenjörsspåret att det bland annat resulterat i att studenternas lärdomar ökat, det vill säga att studenterna tycker att de fick se hur det faktiskt fungerar på en arbetsplats. Studenterna har kunnat använda projektet i multikulturella team vid anställning hos Scania. Detta var ett av de mest givande projekten under skolgången för att det var verklighetsbaserat tyckte också studenterna.
Studenter hjälpte Henrik Troedsson som är VD på Svenska Svets
Resultatet med projektet Ingenjörsspåret har även resulterat i att studenter hjälpte Henrik Troedsson som är VD på Svenska Svets. Henrik berättade att det har varit intressant och givande. Studenterna granskade hans idé och de hittade andra liknande produkter. De hittade andra konkurrenter än vad han hade hittat och nya presumtiva kunder. De kontrade med en annan idé som var smart för honom. Henrik kommer att gå vidare med de idéer som studenterna kom med. Det behöver tas fram ett underlag att presentera för presumtiva kunder.
”Att leda på distans och utveckla ledarskapet”
Projektet ”Att leda på distans och utveckla ledarskapet”. Syftet med detta samarbetsprojekt var att undersöka möjligheterna och effekterna av att ytterligare utveckla ledarskapet på distans.
I framtiden kommer troligtvis distansarbete bli ett naturligt inslag i de flesta företagen inom järnvägsbranschen och mer kunskap kommer därmed krävas. Målet med samarbetsprojektet var att klargöra situationen och ge förutsättningar till efterföljande projekt, aktiviteter och utbildningsinsatser.
Rekommendationer inom distansledarskap för deltagande företag
Emelie Palmér från Growing Leaders redovisade att projektet ”Att leda på distans och utveckla ledarskapet” resulterat i rekommendationer som deltagande företag inom järnvägsbranschen kan ta med sig från Workshops. Det var att de har lärt sig något nytt om distansledarskap, att de har fått verktyg som kan användas i företags distansledarskap, använda nätverket från workshops, att det har skapats en vilja hos deltagarna att bli mer innovativa. Coacher har förmedlat innehåll och hållit i givande övningar.
”Drönarteknik inom järnvägsbranschen”
Hans-Inge Almgren föreläste om projektet ”Drönarteknik inom järnvägsbranschen” som har varit ett examensarbete som genomfördes 2021 på uppdrag av Framtidens järnväg, av studenterna Philip Beerman och Lukas Nilsson från Lunds tekniska högskola/ Lunds universitet. Syftet med examensarbetet var att analysera hur drönarteknik kan implementeras vid järnvägsunderhåll i Sverige, vilka begränsningarna är för en kommande implementering, och vad konsekvenserna av en sådan implementering skulle kunna bli. Målet var att analysera om drönarteknik kan leda till effektivare järnvägsunderhållning.
Flygningar i Grimstorp tillsammans med Drönarbolaget Strukton
Hans-Inge förklarar att metoden för projektet ”Drönarteknik inom järnvägsbranschen” har baserats på olika litteraturstudier och intervjuer med experter inom drönare och järnvägsbranschen. Som ett underlag genomförde Framtidens Järnväg flygningar i Grimstorp tillsammans med Drönarbolaget Strukton. Arbetet har begränsat sig till att främst analysera implementeringen av drönarteknik för växelvärmare, kontaktledning och järnvägsbana.
Trafikverket har inverkan på framtida implementering av drönarteknik
Resultatet av projektet ”Drönarteknik inom järnvägsbranschen” visar bland annat på att Trafikverket har en stor inverkan på en framtida implementering av drönarteknik. Förhoppningsvis kan resultatet därmed ge Trafikverket en bättre insikt i detta och öka deras vilja till fortsatt förbättringsarbete i branschen de är verksamma i. Dessutom kan arbetet ge en hänvisning till hur och vad de kan arbeta med inom ett förbättringsarbete.
”Övningsanläggning för test och utbildning”
Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter och Jonas Karlsson från Nässjöakademin redovisade och föreläste om projektet ”Övningsanläggning för test och utbildning”. Syftet med samarbetsprojektet var att undersöka möjligheterna och effekterna av att använda Nässjö Kommuns järnvägsanläggning vid Brinellgymnasiet för utbildningar, kompetensvalideringar, tester av nya produkter eller tjänster och forskningsuppdrag under affärsmässiga former. Målet med samarbetsprojektet var att, via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge inspiration samt underlag till efterföljande projekt, aktiviteter och utbildningsinsatser samt ge en framtida förvaltare en bild över rekommenderade insatser för att få en så attraktiv och effektiv förvaltning som möjligt.
Intresse av att hyra anläggningen
Hans-Inge berättade att studien genomfördes med ett stort antal intervjuer och besök hos företag inom och utanför järnvägsbranschen under hösten 2020. Nordic Infracenter har tillsammans med Solberga station AB och Magnusson & Kennberg varumärksutveckling AB genomfört studien och analyserat resultat. En marknadsundersökning genomfördes i syfte att lyssna av vilket intresse som finns på marknaden för att hyra anläggningen. Undersökningen har genomförts både via telefonkontakter, mail, fysiska besök hos företag och på anläggningen. Ett 30-tal kontakter är tagna med utvalda företag, organisationer, akademier och politiker. Marknadsundersökningen har naturligtvis varit i huvudfokus vid dessa kontakter, men det har även varit till nytta för projektet och kommande aktiviteter att sprida budskapet om detta projekt och medvetenheten om denna anläggning.
Brand manager som samordnar marknadsföringen
Hans-Inge förklarar vidare att resultat av studien visar att det finns intresse från både näringsliv och akademi av att få tillgång till anläggningen och att det skulle få positiva effekter för företag, akademi och samhället. Dessutom rekommenderas det att bygga ett eget varumärke för övningsanläggningen. Se till att kommunen har en brand manager som samordnar marknadsföringen av övningsanläggningen och Nässjös platsvarumärke. Det underlättar marknadsföringen för nuvarande och kommande järnvägsrelaterade utbildningar och aktiviteter. Tillsammans stärker detta Nässjös platsvarumärke inom järnvägsbranschen.
Färdiga projekt har gett positiva resultat
Hans-Inge berättar att det hittills varit bra mix av olika projekt bland annat med fokus på teknik och Employer branding.
- Vi hoppas att de avlutade projekten har inspirerat järnvägsföretag. Även om Cornapandemin har lagt hinder för projekten så kan vi se att de färdiga projekten gett positiva resultat även om det inte blivit så stora resultat som vi hade förväntat oss från början, projekten har resulterat i satsningar som har varit i rätt riktning för verksamheterna inom järnvägsbranschen. Dessutom kan arbetet med projekten utvecklas vidare antigen via Nordic Infracenter eller via andra. Tanken med alla projekten har varit att göra ett grundarbete. I projektet ”Ingenjörsspåret” har ingenjörsstudenter hjälpt Henrik Troedsson med att sortera hans idéer. Henrik har fått feedback och akademisk utvärdering av ingenjörsstudenter som har gjort att Henrik fått nya kundkontakter. Det är ett antal projekt kvar som kommer att avslutas framöver, säger Hans-Inge.
FAKTA
Avslutade projekt och slutrapporter och pågående projekt
Avslutade projekt och slutrapporter
Pågående projekt
Källa: Nordic Infracenter.
Text och foto: Anna Svensson
Hans-Inge från Nordic Infracenter startade konferensen med att hälsa de inbjudna personerna från järnvägsbranschen välkomna och höll en presentation av Framtidens Järnväg. Hans-Inge berättade att Framtidens Järnväg är ett treårsprojekt (2019-2022) som bedrivs under varumärket Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Målet är att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning med syftet att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsföretag.
Teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning
Almgren förklarar att för att nå målen genomförs samarbetsprojekt för att underlätta samverkan mellan näringsliv och akademi.
- Forskningsuppdrag som grundar sig i branschens problemställningar och utmaningar. Det har genomförts konferenser, seminarier och föreläsningar samt deltagande på mässor för att bidra till ökad efterfrågan, intresse och kompetens när det gäller teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning i järnvägsbranschen. Det har varit erfarna projektledare, det har varit engagerade företag samt studenter som har deltagit i både de avslutade projekten och pågående projekten, berättade Hans-Inge Almgren.
”Employer Branding för järnvägsbranschen”
Viktor Dahl som är Employer Branding expert, har varit huvudleverantör i samarbetsprojektet ”Employer Branding för järnvägsbranschen” som drevs i samverkan med Framtidens Järnväg. Syftet och mål med projektet var att på ett strategiskt plan hjälpa de deltagande företagen inom järnvägsbranschen att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Detta genom att tillhandahålla kunskap och konkreta verktyg som senare kan användas i den egna verksamheten. Målet var att attrahera fler kompetenta medarbetare till företagen.
Järnvägsbranschen behöver mer kompetens
Viktor redovisade och föreläste om projektet Employer Branding som handlar om hur företag uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande eller tidigare anställda. Viktor förklarade att Employer Branding betyder marknadsföring av arbetsgivare. Vi vet att järnvägsbranschen behöver mer kompetens och behöver vässa kommunikationen inom järnvägsbranschen för att locka fler att vilja arbeta inom järnvägsbranschen. Ett antal workshops har genomförts. Projektet tittade på företagens nuläge, vilka åtgärder som behövs göras och marknadsföring på sociala medier. Resultatet är bland annat att Employer Branding måste fortsättningsvis byggas långsiktigt. Ett tips är att låta Employer Branding bli en del av företags vardag.
Kompetensregistret ”Merit” för aktörer inom järnvägen
John Larsson från Tydal Systems AB föreläste och berättade om projektet kompetensregistret ”Merit” för aktörer inom järnväg som ska kunna påvisa en effektivisering och säkerhetshöjande process i hanteringen av personalens kompetens och behörigheter. I dagsläget är det flera företag som löser detta på flera olika sätt. Med detta systems prototyp ”Merit” är det enklare att hitta all information om personalen enligt datum. Eftersom allt går att spara, bland annat läkarintyg och intyg för utbildningar om personalen.
Prototypen ”Merit” har många fördelar
Syfte och mål med samarbetsprojektet kompetensregistret ”Merit” var att via workshop med aktörer från branschen, upprätta en kravspecifikation samt ta fram en prototyp, kunna påvisa en effektivisering och säkerhetshöjande process i hanteringen av personalens kompetens och behörigheter. Den framtagna prototypen Merit har många fördelar framför den flora av olika system med excelfiler, databasfiler, textdokument, e-post, fildelning, kalendrar med mera som idag används för att nå upp till de säkerhetskrav som ställs på tågbolag som hanterar personal och deras behörigheter och kompetenser.
”Merit” innebär information samlad på ett ställe
Johan förklarar under föreläsningen att kompetensregistret ”Merit” innebär information samlad på ett ställe, med backup, arkivering och uppdatering, översikt, hantering och delning av uppgifter. Utskrift av kompletterande intyg med rätt uppgifter. Ordning och reda vid revison och uppdatering över tid.
Samarbetsprojekt kring ny tågteknikerutbildning
Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter, Margareta Carlsson och Michael Carlsson från Solberga station AB föreläste om kompetensförsörjning av fordonsunderhållspersonal och samarbetsprojekt kring ny tågteknikerutbildning. Syftet med att undersöka situationen avseende kompetensförsörjning och kompetensutveckling var att det finns en upplevd stor brist på underhållspersonal i nutid och framtid. Målet med samarbetsprojektet var att via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge inspiration samt underlag till efterföljande projekt, aktiviteter, utbildningsinsatser med mera.
Stor vilja att arbeta med utvecklingsfrågor inom kompetensförsörjning
Hans-Inge föreläste om resultat av studien. Det kan konstateras att underhållsbranschen visar på ett stort engagemang och stor vilja att arbeta med utvecklingsfrågor inom kompetensförsörjning och kompetensutveckling. Det är också tydligt att branschens företag, utbildningsaktörer och andra relaterade verksamheter är intresserade av att undersöka möjligheter till ett utökat samarbete under ordnade former. Vad händer nu? Resultat i studien har lett till att samarbetsprojekt har startats i samarbete med Solberga station AB för att hitta en attraktiv utbildningsmodell som stödjs av både näringslivet och akademin. Detta för att locka elever till utbildningen och att göra eleverna anställningsbara efter examen.
Kan vi hitta gemensamma kompetenskrav
Vidare föreläste Margareta om vilka kompetenser verkstäderna behöver i framtiden, för den som är kund, fordonsägare och för verkstäderna själva. Kan vi hitta gemensamma kompetenskrav, kärnkompetenser och gemensam nomenklatur samt bygga framtidens utbildning av tågtekniker och fortbildning av underhållspersonal kring det?
Olika företag har olika sätt att beskriva kompetens på
Michael föreläste om att det finns ”övergripande krav” i form av att ”rätt kompetens ska finnas”. Olika företag har olika sätt att beskriva en kompetens på och med olika innehåll. Den som arbetar med att förvalta ett fordon måste försäkra sig om den som får uppdraget att utföra underhåll har en kompetens som stämmer överens med förvaltarens egna krav på kompetensen.
Skapa intresse hos studenter att jobba som ingenjörer
David Andersson och Annika Jederström från Sveriges Ingenjörer redovisade projektet Ingenjörsspåret och Henrik Troedsson från Svenska Svets AB som via projektet fått hjälp av Ingenjörsstudenter. Ingenjörsspåret har flera jämbördiga syften som varit att stötta företagen med akademisk kunskap, samt ge akademin, i det här fallet Jönköpingstekniska högskola, möjligheter att erbjuda näringslivserfarenhet till studenterna genom verkliga exempel från företagen, att väcka en förståelse och ett intresse från företagen att planera för en anställning av en ingenjör, att skapa ett intresse hos studenter att jobba som ingenjör i ett litet eller medelstort företag inom järnvägsbranschen. Projektet Framtidens järnvägs övergripande mål var att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning. Detta i syfte att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag. Det är också är Ingenjörsspårets övergripande mål.
Studenterna fick se hur det fungerar på en arbetsplats
David och Annika redovisade vidare om projektet Ingenjörsspåret att det bland annat resulterat i att studenternas lärdomar ökat, det vill säga att studenterna tycker att de fick se hur det faktiskt fungerar på en arbetsplats. Studenterna har kunnat använda projektet i multikulturella team vid anställning hos Scania. Detta var ett av de mest givande projekten under skolgången för att det var verklighetsbaserat tyckte också studenterna.
Studenter hjälpte Henrik Troedsson som är VD på Svenska Svets
Resultatet med projektet Ingenjörsspåret har även resulterat i att studenter hjälpte Henrik Troedsson som är VD på Svenska Svets. Henrik berättade att det har varit intressant och givande. Studenterna granskade hans idé och de hittade andra liknande produkter. De hittade andra konkurrenter än vad han hade hittat och nya presumtiva kunder. De kontrade med en annan idé som var smart för honom. Henrik kommer att gå vidare med de idéer som studenterna kom med. Det behöver tas fram ett underlag att presentera för presumtiva kunder.
”Att leda på distans och utveckla ledarskapet”
Projektet ”Att leda på distans och utveckla ledarskapet”. Syftet med detta samarbetsprojekt var att undersöka möjligheterna och effekterna av att ytterligare utveckla ledarskapet på distans.
I framtiden kommer troligtvis distansarbete bli ett naturligt inslag i de flesta företagen inom järnvägsbranschen och mer kunskap kommer därmed krävas. Målet med samarbetsprojektet var att klargöra situationen och ge förutsättningar till efterföljande projekt, aktiviteter och utbildningsinsatser.
Rekommendationer inom distansledarskap för deltagande företag
Emelie Palmér från Growing Leaders redovisade att projektet ”Att leda på distans och utveckla ledarskapet” resulterat i rekommendationer som deltagande företag inom järnvägsbranschen kan ta med sig från Workshops. Det var att de har lärt sig något nytt om distansledarskap, att de har fått verktyg som kan användas i företags distansledarskap, använda nätverket från workshops, att det har skapats en vilja hos deltagarna att bli mer innovativa. Coacher har förmedlat innehåll och hållit i givande övningar.
”Drönarteknik inom järnvägsbranschen”
Hans-Inge Almgren föreläste om projektet ”Drönarteknik inom järnvägsbranschen” som har varit ett examensarbete som genomfördes 2021 på uppdrag av Framtidens järnväg, av studenterna Philip Beerman och Lukas Nilsson från Lunds tekniska högskola/ Lunds universitet. Syftet med examensarbetet var att analysera hur drönarteknik kan implementeras vid järnvägsunderhåll i Sverige, vilka begränsningarna är för en kommande implementering, och vad konsekvenserna av en sådan implementering skulle kunna bli. Målet var att analysera om drönarteknik kan leda till effektivare järnvägsunderhållning.
Flygningar i Grimstorp tillsammans med Drönarbolaget Strukton
Hans-Inge förklarar att metoden för projektet ”Drönarteknik inom järnvägsbranschen” har baserats på olika litteraturstudier och intervjuer med experter inom drönare och järnvägsbranschen. Som ett underlag genomförde Framtidens Järnväg flygningar i Grimstorp tillsammans med Drönarbolaget Strukton. Arbetet har begränsat sig till att främst analysera implementeringen av drönarteknik för växelvärmare, kontaktledning och järnvägsbana.
Trafikverket har inverkan på framtida implementering av drönarteknik
Resultatet av projektet ”Drönarteknik inom järnvägsbranschen” visar bland annat på att Trafikverket har en stor inverkan på en framtida implementering av drönarteknik. Förhoppningsvis kan resultatet därmed ge Trafikverket en bättre insikt i detta och öka deras vilja till fortsatt förbättringsarbete i branschen de är verksamma i. Dessutom kan arbetet ge en hänvisning till hur och vad de kan arbeta med inom ett förbättringsarbete.
”Övningsanläggning för test och utbildning”
Hans-Inge Almgren från Nordic Infracenter och Jonas Karlsson från Nässjöakademin redovisade och föreläste om projektet ”Övningsanläggning för test och utbildning”. Syftet med samarbetsprojektet var att undersöka möjligheterna och effekterna av att använda Nässjö Kommuns järnvägsanläggning vid Brinellgymnasiet för utbildningar, kompetensvalideringar, tester av nya produkter eller tjänster och forskningsuppdrag under affärsmässiga former. Målet med samarbetsprojektet var att, via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge inspiration samt underlag till efterföljande projekt, aktiviteter och utbildningsinsatser samt ge en framtida förvaltare en bild över rekommenderade insatser för att få en så attraktiv och effektiv förvaltning som möjligt.
Intresse av att hyra anläggningen
Hans-Inge berättade att studien genomfördes med ett stort antal intervjuer och besök hos företag inom och utanför järnvägsbranschen under hösten 2020. Nordic Infracenter har tillsammans med Solberga station AB och Magnusson & Kennberg varumärksutveckling AB genomfört studien och analyserat resultat. En marknadsundersökning genomfördes i syfte att lyssna av vilket intresse som finns på marknaden för att hyra anläggningen. Undersökningen har genomförts både via telefonkontakter, mail, fysiska besök hos företag och på anläggningen. Ett 30-tal kontakter är tagna med utvalda företag, organisationer, akademier och politiker. Marknadsundersökningen har naturligtvis varit i huvudfokus vid dessa kontakter, men det har även varit till nytta för projektet och kommande aktiviteter att sprida budskapet om detta projekt och medvetenheten om denna anläggning.
Brand manager som samordnar marknadsföringen
Hans-Inge förklarar vidare att resultat av studien visar att det finns intresse från både näringsliv och akademi av att få tillgång till anläggningen och att det skulle få positiva effekter för företag, akademi och samhället. Dessutom rekommenderas det att bygga ett eget varumärke för övningsanläggningen. Se till att kommunen har en brand manager som samordnar marknadsföringen av övningsanläggningen och Nässjös platsvarumärke. Det underlättar marknadsföringen för nuvarande och kommande järnvägsrelaterade utbildningar och aktiviteter. Tillsammans stärker detta Nässjös platsvarumärke inom järnvägsbranschen.
Färdiga projekt har gett positiva resultat
Hans-Inge berättar att det hittills varit bra mix av olika projekt bland annat med fokus på teknik och Employer branding.
- Vi hoppas att de avlutade projekten har inspirerat järnvägsföretag. Även om Cornapandemin har lagt hinder för projekten så kan vi se att de färdiga projekten gett positiva resultat även om det inte blivit så stora resultat som vi hade förväntat oss från början, projekten har resulterat i satsningar som har varit i rätt riktning för verksamheterna inom järnvägsbranschen. Dessutom kan arbetet med projekten utvecklas vidare antigen via Nordic Infracenter eller via andra. Tanken med alla projekten har varit att göra ett grundarbete. I projektet ”Ingenjörsspåret” har ingenjörsstudenter hjälpt Henrik Troedsson med att sortera hans idéer. Henrik har fått feedback och akademisk utvärdering av ingenjörsstudenter som har gjort att Henrik fått nya kundkontakter. Det är ett antal projekt kvar som kommer att avslutas framöver, säger Hans-Inge.
FAKTA
Avslutade projekt och slutrapporter och pågående projekt
Avslutade projekt och slutrapporter
- Ingenjörsspåret
- Att leda på distans och utveckla ledarskapet
- Drönarteknik inom järnvägsbranschen
- Övningsanläggning för test och utbildning
- Employer Branding för järnvägsbranschen
- Kompetensförsörjning av tågtekniker
- Kompetensregistret ”Merit” för aktörer inom järnväg
Pågående projekt
- Digitala LIA-handböcker för lokförare
- Samarbetsprojekt kring Tågteknikerutbildning
- Samarbetsprojekt 3D printing
- AR-tillämpning för järnväg
Källa: Nordic Infracenter.
Text och foto: Anna Svensson