Projektet Growkomp avlutades i januari nu i år 2020. Carl- Gunnar Karlsson på Vaggeryds Näringslivsråd som varit projektägare på Growkomp berättar att det har jobbats med projektet under två projektomgångar sedan starten 2016. Företagen har genom deltagande i projektet fått fram bra affärsplaner, ökat strategiskt fokus och tagit nya grepp kring hållbarhetsfrågor, kompetensförsörjning och kultur/värderingar.
Projekttiden för företagen har varit cirka 1,5 år. Totalt 36 företag har deltagit i projektet. Growkomp är ett samverkansprojekt mellan Vaggeryds Näringslivsråd som Projektägare, Jönköpings kommuns näringslivsavdelning, Nässjö Näringsliv AB och Sävsjö Näringslivs AB. Övriga samverkanspartners är Science Park i Jönköping och JIBS, Jönköping International Business School.
Så har projektet finansierats
Carl-Gunnar berättar att utbildningsleverantörer har varit Combitech, Codeq, Innovation 360 Group, P4RM, Sundberg Sustainability/ Hållbarhetsteamet. Growkomp har haft en följeforskare Monica Johansson Eccola under hela projektperioden.
-Projektet har finansierats av ESF Europeiska Socialfonden med 12,1 miljoner kronor samt genom medfinansiering med tid av företagen på cirka 5 miljoner kronor. Företagen har lagt ned över 20 000 mantimmar i projektet. Jag tycker att det har funnits stor respekt och ödmjukhet mellan projektets kompetenta aktörer och deltagande företag, vilket har gjort att vi kunnat ’utmana’ företagen på ett förtroendefullt och respektfullt sätt. Företagen och aktörer har haft stort förtroende för varandra, vilket inneburit öppenhet och transparens, som är en förutsättning i all form av utvecklingsarbete. säger Carl-Gunnar Karlsson.
Globalisering och digitalisering
Projektets övergripande mål har varit att bidra till företagens hållbara utveckling genom att skapa en struktur i företagens arbetssätt om hur man blir en attraktiv arbetsgivare.
-Globalisering och digitalisering gör att kraven ökar allt snabbare på företagen, från kunder, leverantörer och andra intressenter. Innovation och utveckling ställer krav på spetskompetenser på managementnivå, men ställer också krav på dynamiska företag präglade av mångfald och oliktänkande. Samtidigt är tillverkningsindustrin fortsatt starkt könssegregerad. Vårt mål har varit att tydliggöra kopplingen mellan företagens sociala ansvarstagande, utvecklingsförmåga och innovationskraft samt kompetensförsörjning. För att vara en attraktiv arbetsgivare som kan vara med och konkurrera om de bästa medarbetarna så behöver man ha alla dessa bitar på plats. Vi ser hur företagen har utvecklat sina affärsplaner, CSR- och jämställdhetsplaner och innovationssystem. Resultaten är tydliga och effekterna ger även möjligheter att anställa talanger till företagen, säger Carl-Gunnar.
Affärsplaner med lite större strategisk förändring
När det gäller innovationsutveckling så har företagen fått metoder och verktyg för innovationsarbete och har i projektet arbetat med strategiska initiativ kring någon innovation.
-Den största större aktiviteten för företagen var att vässa sina affärsplaner för att stärka företagets framtida konkurrenskraft. Affärsplanen ”mappades” mot företagens innovationsförmåga. Alla affärsplaner innehöll någon lite större strategisk förändring och inom innovationsdelen av projektet fick företagens coaching i metoder och verktyg för att driva ett strategiskt initiativ genom innovationsprocessen. Det har inte enbart rört sig om produktinnovation, utan även innovativa arbetssätt vad gäller produktion, process, omvärldsbevakning eller idéutveckling, till exempel genom att involvera hela ledningsgruppen, flera i personalen, företagsstrategiska kontakter och samarbetspartners, med fler, förklarar Karlsson.
Affärsmål, hållbarhetsmål, innovationer
Fokus har varit för företagen att analysera nuläge och önskat läge och att utifrån detta ta fram aktiviteter och milstolpar för att nå det önskade läget.
-Till exempel när det gäller kultur och värderingar så har företagen arbetat med att identifiera vad som idag utmärker deras företagskultur, hur det påverkar verksamheten och hur det bidrar till företagets utveckling. Därefter har de identifierat vilken kultur och värdegrund som man behöver i framtiden för att bland annat bidra till att nå affärsmål, hållbarhetsmål, innovationer och för att vara en attraktiv arbetsgivare. Kulturen har sedan paketerats för att kunna använda såväl internt som externt för att stödja verksamheten, berättar Carl- Gunnar.
Employer Branding och arbetsgivarerbjudande
Förbättringar och förändringar med strategisk kompetensförsörjning. Företagen har även här arbetat med att identifiera nuläge och önskat läge för sin kompetensförsörjning.
-Vi har arbetat med det som vi kallar ARUBA, vilket innebär att Attrahera – Behålla – Utveckla – Behålla – Avveckla. De aktiviteter som företagen har gjort har varierat beroende på vilken del av ARUBA som varit mest angelägen för dem. Vissa har jobbat mycket mer med Employer Branding och arbetsgivarerbjudande, medan andra exempelvis har jobbat med rekryteringsstrategier, kompetensrutiner och kompetenskartläggning, säger han.
CSR främst kommit in i Hållbarhetsarbetet
I projektet har CSR främst kommit in i Hållbarhetsarbetet där man bland annat arbetat med såväl sitt miljömässiga som sitt sociala ansvarstagande.
-Det finns många exempel på hur företagen arbetat med den miljömässiga hållbarheten genom ett mer engagerat arbetssätt. Flera bolag har tittat hur de ska bli mer hållbara genom att bryta ned SDGs (de globala målen för hållbar utveckling) och applicera de som är relevanta på företagets verksamhet. Förberedelser för miljöcertifiering med att undersöka källan till produkternas innehåll och ställa krav och vidta åtgärder för bättre hållbarhet; använda CSR för att bli mer attraktiva för nya och befintliga anställda är ytterligare exempel som genomförts i Growkomp. Företagen har även fått hjälp i sitt utvecklingsarbete av studenter från JIBS, Jönköping International Business School´ utbildningsprogram/kurser som behandlar CSR, berättar Carl-Gunnar.
Jämställdhetspolicy och planer för mångfalds- och jämställdhetsplaner
Deltagarna i projektet har varit noga med att få in frågor kring jämställdhet, mångfald och hållbarhet då vi definierat företagets värdegrund.
-Alla företag har tagit fram jämställdhetspolicy och planer för mångfalds- och jämställdhetsplaner. Det vi framför allt lärt oss är hur viktigt det är att stödja och coacha företagen i deras utvecklingsarbete och att möta företagen just utifrån deras nuläge och behov. Att företagen involverar all personal i utvecklingsprocesserna bidrar till en förbättrad arbetsmiljö med större öppenhet och ökat engagemang i bolagen. Näringslivsbolagen och övriga aktörer har under projektet utvecklat en kompetensplattform och metoder som visat sig fungera mycket väl i att möta företagens utmaningar, säger Karlsson.
Kan bli en fortsättning av Growkomp
Självklart hoppas Carl-Gunnar och övriga deltagare att företagen fått med sig många användbara verktyg och arbetssätt som gör att effekten av utvecklingsarbetet i Growkomp kommer att leva kvar under lång tid.
-De flesta företagen som varit med i projektet, önskar en fortsättning och det är många andra företag som gärna vill vara med om det blir en ny projektomgång. Projektidén i Growkomp är fortfarande bra och verkligen aktuell för många företag. Näringslivsbolagen driver därför frågan om en fortsättning av Growkomp och som kan involvera företag från hela Region Jönköping, avslutar Carl-Gunnar.
FAKTA
Projekts uppdragsbeskrivning
Projektet har haft flera större utvecklingsblock:
- Affärsutveckling med framtagning/revidering av affärsplan
- Innovationer och processer för innovation
- Strategisk och praktisk kompetensförsörjning
- Hållbarhet
- Kultur/Jämställdhet/Mångfald
Det har funnits en stor följsamhet och anpassning till företagens behov och startläge, där vi kunnat balansera projektmål med företagsunikt arbete. Growkomp har verkligen kompletterat företagens pågående arbete och inte blivit något sidoprojekt.
Vilka är de största betydelserna som projektet haft och har för deltagande företag? Företagen har fått fram bra affärsplaner, ökat strategiskt fokus och tagit nya grepp kring hållbarhetsfrågor, kompetensförsörjning och kultur/värderingar.
Här är några exempel på direkta effekter:
Ragnars i Forserum som levererar kontorsinredning: ”Innovationsdelen i Growkomp-projektet var väldigt intressant. Vi har fått en fantastisk möjlighet att stärka kompetens och innovationskraft. Vår CSR-satsning har redan genererat nya affärer” säger VD Johan Ragnar.
Orwak i Sävsjö tillverkare av komprimeringsutrustning: ”Vi vill vara ett schysst företag med en bra arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och stor delaktighet. Vi finns i en liten ort på Höglandet med begränsad tillgång på kompetens. Om man som företag inte sköter sig så blir man bortvald. Men bra kan bli ännu bättre – och det har Growkomp hjälpt oss att bli.” Mattias Hageltorn, Produktions- och inköpschef och Bengt Staude, VD.
Addbrand i Bankeryd tillverkare/grossist inom trycksaker: ”Tack vare Growkomp har vi lyckats få visionen på pränt och fått hjälp med att gå från ord till handling. Innovationsdelen har betytt mycket för oss, liksom coachningen.”, säger Addbrands VD Patrik Sjölin.
Anderssons Mekaniska i Skillingaryd legoleverantör till möbelindustrin: ”Att delta i Growkomp-projektet var en självklarhet och insatserna inom kompetens-, affärs- och innovationsutveckling har varit ett sätt att jobba vidare på företagets befintliga strategi.
Nu har vi fått chansen att lyfta CSR- och jämställdhetsfrågor på ett sätt som om vi nog inte hade gjort annars. Jag tror att det är viktigt för vår attraktionskraft som arbetsgivare”, säger VD Göran Kronholm.
Källa: Growkomp.
Text: Anna Svensson
Projekttiden för företagen har varit cirka 1,5 år. Totalt 36 företag har deltagit i projektet. Growkomp är ett samverkansprojekt mellan Vaggeryds Näringslivsråd som Projektägare, Jönköpings kommuns näringslivsavdelning, Nässjö Näringsliv AB och Sävsjö Näringslivs AB. Övriga samverkanspartners är Science Park i Jönköping och JIBS, Jönköping International Business School.
Så har projektet finansierats
Carl-Gunnar berättar att utbildningsleverantörer har varit Combitech, Codeq, Innovation 360 Group, P4RM, Sundberg Sustainability/ Hållbarhetsteamet. Growkomp har haft en följeforskare Monica Johansson Eccola under hela projektperioden.
-Projektet har finansierats av ESF Europeiska Socialfonden med 12,1 miljoner kronor samt genom medfinansiering med tid av företagen på cirka 5 miljoner kronor. Företagen har lagt ned över 20 000 mantimmar i projektet. Jag tycker att det har funnits stor respekt och ödmjukhet mellan projektets kompetenta aktörer och deltagande företag, vilket har gjort att vi kunnat ’utmana’ företagen på ett förtroendefullt och respektfullt sätt. Företagen och aktörer har haft stort förtroende för varandra, vilket inneburit öppenhet och transparens, som är en förutsättning i all form av utvecklingsarbete. säger Carl-Gunnar Karlsson.
Globalisering och digitalisering
Projektets övergripande mål har varit att bidra till företagens hållbara utveckling genom att skapa en struktur i företagens arbetssätt om hur man blir en attraktiv arbetsgivare.
-Globalisering och digitalisering gör att kraven ökar allt snabbare på företagen, från kunder, leverantörer och andra intressenter. Innovation och utveckling ställer krav på spetskompetenser på managementnivå, men ställer också krav på dynamiska företag präglade av mångfald och oliktänkande. Samtidigt är tillverkningsindustrin fortsatt starkt könssegregerad. Vårt mål har varit att tydliggöra kopplingen mellan företagens sociala ansvarstagande, utvecklingsförmåga och innovationskraft samt kompetensförsörjning. För att vara en attraktiv arbetsgivare som kan vara med och konkurrera om de bästa medarbetarna så behöver man ha alla dessa bitar på plats. Vi ser hur företagen har utvecklat sina affärsplaner, CSR- och jämställdhetsplaner och innovationssystem. Resultaten är tydliga och effekterna ger även möjligheter att anställa talanger till företagen, säger Carl-Gunnar.
Affärsplaner med lite större strategisk förändring
När det gäller innovationsutveckling så har företagen fått metoder och verktyg för innovationsarbete och har i projektet arbetat med strategiska initiativ kring någon innovation.
-Den största större aktiviteten för företagen var att vässa sina affärsplaner för att stärka företagets framtida konkurrenskraft. Affärsplanen ”mappades” mot företagens innovationsförmåga. Alla affärsplaner innehöll någon lite större strategisk förändring och inom innovationsdelen av projektet fick företagens coaching i metoder och verktyg för att driva ett strategiskt initiativ genom innovationsprocessen. Det har inte enbart rört sig om produktinnovation, utan även innovativa arbetssätt vad gäller produktion, process, omvärldsbevakning eller idéutveckling, till exempel genom att involvera hela ledningsgruppen, flera i personalen, företagsstrategiska kontakter och samarbetspartners, med fler, förklarar Karlsson.
Affärsmål, hållbarhetsmål, innovationer
Fokus har varit för företagen att analysera nuläge och önskat läge och att utifrån detta ta fram aktiviteter och milstolpar för att nå det önskade läget.
-Till exempel när det gäller kultur och värderingar så har företagen arbetat med att identifiera vad som idag utmärker deras företagskultur, hur det påverkar verksamheten och hur det bidrar till företagets utveckling. Därefter har de identifierat vilken kultur och värdegrund som man behöver i framtiden för att bland annat bidra till att nå affärsmål, hållbarhetsmål, innovationer och för att vara en attraktiv arbetsgivare. Kulturen har sedan paketerats för att kunna använda såväl internt som externt för att stödja verksamheten, berättar Carl- Gunnar.
Employer Branding och arbetsgivarerbjudande
Förbättringar och förändringar med strategisk kompetensförsörjning. Företagen har även här arbetat med att identifiera nuläge och önskat läge för sin kompetensförsörjning.
-Vi har arbetat med det som vi kallar ARUBA, vilket innebär att Attrahera – Behålla – Utveckla – Behålla – Avveckla. De aktiviteter som företagen har gjort har varierat beroende på vilken del av ARUBA som varit mest angelägen för dem. Vissa har jobbat mycket mer med Employer Branding och arbetsgivarerbjudande, medan andra exempelvis har jobbat med rekryteringsstrategier, kompetensrutiner och kompetenskartläggning, säger han.
CSR främst kommit in i Hållbarhetsarbetet
I projektet har CSR främst kommit in i Hållbarhetsarbetet där man bland annat arbetat med såväl sitt miljömässiga som sitt sociala ansvarstagande.
-Det finns många exempel på hur företagen arbetat med den miljömässiga hållbarheten genom ett mer engagerat arbetssätt. Flera bolag har tittat hur de ska bli mer hållbara genom att bryta ned SDGs (de globala målen för hållbar utveckling) och applicera de som är relevanta på företagets verksamhet. Förberedelser för miljöcertifiering med att undersöka källan till produkternas innehåll och ställa krav och vidta åtgärder för bättre hållbarhet; använda CSR för att bli mer attraktiva för nya och befintliga anställda är ytterligare exempel som genomförts i Growkomp. Företagen har även fått hjälp i sitt utvecklingsarbete av studenter från JIBS, Jönköping International Business School´ utbildningsprogram/kurser som behandlar CSR, berättar Carl-Gunnar.
Jämställdhetspolicy och planer för mångfalds- och jämställdhetsplaner
Deltagarna i projektet har varit noga med att få in frågor kring jämställdhet, mångfald och hållbarhet då vi definierat företagets värdegrund.
-Alla företag har tagit fram jämställdhetspolicy och planer för mångfalds- och jämställdhetsplaner. Det vi framför allt lärt oss är hur viktigt det är att stödja och coacha företagen i deras utvecklingsarbete och att möta företagen just utifrån deras nuläge och behov. Att företagen involverar all personal i utvecklingsprocesserna bidrar till en förbättrad arbetsmiljö med större öppenhet och ökat engagemang i bolagen. Näringslivsbolagen och övriga aktörer har under projektet utvecklat en kompetensplattform och metoder som visat sig fungera mycket väl i att möta företagens utmaningar, säger Karlsson.
Kan bli en fortsättning av Growkomp
Självklart hoppas Carl-Gunnar och övriga deltagare att företagen fått med sig många användbara verktyg och arbetssätt som gör att effekten av utvecklingsarbetet i Growkomp kommer att leva kvar under lång tid.
-De flesta företagen som varit med i projektet, önskar en fortsättning och det är många andra företag som gärna vill vara med om det blir en ny projektomgång. Projektidén i Growkomp är fortfarande bra och verkligen aktuell för många företag. Näringslivsbolagen driver därför frågan om en fortsättning av Growkomp och som kan involvera företag från hela Region Jönköping, avslutar Carl-Gunnar.
FAKTA
Projekts uppdragsbeskrivning
Projektet har haft flera större utvecklingsblock:
- Affärsutveckling med framtagning/revidering av affärsplan
- Innovationer och processer för innovation
- Strategisk och praktisk kompetensförsörjning
- Hållbarhet
- Kultur/Jämställdhet/Mångfald
Det har funnits en stor följsamhet och anpassning till företagens behov och startläge, där vi kunnat balansera projektmål med företagsunikt arbete. Growkomp har verkligen kompletterat företagens pågående arbete och inte blivit något sidoprojekt.
Vilka är de största betydelserna som projektet haft och har för deltagande företag? Företagen har fått fram bra affärsplaner, ökat strategiskt fokus och tagit nya grepp kring hållbarhetsfrågor, kompetensförsörjning och kultur/värderingar.
Här är några exempel på direkta effekter:
Ragnars i Forserum som levererar kontorsinredning: ”Innovationsdelen i Growkomp-projektet var väldigt intressant. Vi har fått en fantastisk möjlighet att stärka kompetens och innovationskraft. Vår CSR-satsning har redan genererat nya affärer” säger VD Johan Ragnar.
Orwak i Sävsjö tillverkare av komprimeringsutrustning: ”Vi vill vara ett schysst företag med en bra arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och stor delaktighet. Vi finns i en liten ort på Höglandet med begränsad tillgång på kompetens. Om man som företag inte sköter sig så blir man bortvald. Men bra kan bli ännu bättre – och det har Growkomp hjälpt oss att bli.” Mattias Hageltorn, Produktions- och inköpschef och Bengt Staude, VD.
Addbrand i Bankeryd tillverkare/grossist inom trycksaker: ”Tack vare Growkomp har vi lyckats få visionen på pränt och fått hjälp med att gå från ord till handling. Innovationsdelen har betytt mycket för oss, liksom coachningen.”, säger Addbrands VD Patrik Sjölin.
Anderssons Mekaniska i Skillingaryd legoleverantör till möbelindustrin: ”Att delta i Growkomp-projektet var en självklarhet och insatserna inom kompetens-, affärs- och innovationsutveckling har varit ett sätt att jobba vidare på företagets befintliga strategi.
Nu har vi fått chansen att lyfta CSR- och jämställdhetsfrågor på ett sätt som om vi nog inte hade gjort annars. Jag tror att det är viktigt för vår attraktionskraft som arbetsgivare”, säger VD Göran Kronholm.
Källa: Growkomp.
Text: Anna Svensson