Den 5 oktober 2023 gjordes det första spadtaget för Brings största terminal i Sverige på Södra Stigamovägen i Vaggeryds kommun i Jönköpings län. Spadtaget gjordes av Johan Thorsell som är näringslivschef på Vaggeryds kommun, Fredrik Nygren som är commercial Manager på NREP, Hanna Jonasson som är Director of operation på Bring, Carl Johansson som är distriktschef på Bing i Jönköping. På plats fanns även Hans-Øyvind Ryen som är koncerndirektör på Posten Bring samt inbjudna gäster från Jönköpings län.
Efter spadtaget höll Johan Thorsell och Hans-Øyvind Ryen tal om satsningen med nya terminalen och det bjöds på lunch. Den nya terminalen blir mer än dubbelt så stor som den nuvarande terminalen och den näst största terminalen Bring har i Norden. På tomten kommer det att finnas utrymme att bygga ut terminalen i framtiden. I början av 2025 ska bygget vara klart. Brings paketvolymer har ökat med 250 procent de senaste fyra åren och Bring har en stark tro på fortsatt tillväxt speciellt från E-handeln med ökad pakethantering. När Bring expanderar görs även satsningar på smart teknik, hållbarhetsarbete och en högre andel leveranser med elfordon. Idag levererar Bring med fossilfria drivmedel till drygt sex miljoner svenskar.
Kommer att finnas avancerad paketsorteringsutrustning
Hanna Jonasson som är Director of operation på Bring berättar att den nya terminalen är viktig för att Bing ska klara tillväxten.
- Vi har en stor ökning av paktvolymen som gör att vi behöver en ny terminal. Den nya terminalen kommer att vara cirka
32 000 kvadratmeter och ha 500 kilowatt solceller på taket. Terminalen kommer vara utrustad med avancerad paketsorteringsutrustning som hanterar tre gånger så höga paketvolymer som idag. Elbilar är en satsning, vi har en tydlig ambition, så på den nya terminalen blir det fler laddpunkter än på någon annan terminal vi har i Sverige. Vi kommer rekrytera fler medarbetare till den nya terminalen och arbetsmiljön är en viktig del i arbetet med den nya terminalen. När den nya terminalen är igång kommer nuvarande terminal, som ligger i närheten, att avvecklas. Det är en tight tidplan och viktigt för oss att snabbt komma igång med produktionen när nya terminalen är färdig 2025, säger Hanna Jonasson.
Satsning på hållbarhetsarbete och elektrifiering
Hans-Øyvind Ryen som är koncerndirektör på Posten Bring berättar att Bring är en nordisk logistikkoncern och satsningen med den nya terminalen i Sverige är mycket viktig.
- Det glädjer mig att vi gör denna satsning och det blir spännande att se resultatet. Vi har haft en väldigt bra tillväxt under senaste åren. Vi har kommit till den punkten att vi behöver bygga större muskler. Det är en satsning på hållbarhetsarbete och elektrifiering. Den nya terminalen innebär nya förbättrade kapaciteter med ny sorteringsmaskin för vår personal som ska leda till nöjda kunder. Vi bygger nya terminaler i hela Norden och Sverige är ett huvudfokus för Bring. El-lastbilar satsar vi på i alla de länder som Bring finns i, säger Hans-Øyvind Ryen.
Bättre arbetsmiljö för medarbetarna
Carl Johansson som är distriktschef på Bring i Jönköping berättar att den nya terminalen kommer att ha stor betydelse för att Bring ska fortsätta växa.
- Det är roligt att det blir en ny terminal. Bring bygger terminalen för att kunna möta marknadens framtida behov. Arbetsmiljön är en viktig satsning när det gäller byggnationen av nya terminalen. Terminalarbetare, lagermedarbetare, chaufförer och kontorsmedarbetare kommer att få en bättre arbetsmiljö i den nya terminalen. Vi kommer att ha småbilsportar för distributionsbilar som innebär att man kan lasta inomhus. Vi kommer att ha den senaste robottekniken för terminal- och lagermedarbetare. Vi kommer att ha ergonomiska arbetsplatser för kontorsmedarbetare. Vi är i nuläget stora på el inom distribution i Nordens största städer, och Bring i Jönköpings län har som mål att elektrifiera hela distributionsflottan inom de fem kommande åren. Det kommer även att finnas tillräckligt med laddare för att vår personal ska kunna ladda sina privata elbilar, säger Carl Johansson.
Nya terminalen kommer att ha byggcertifikatet Breeam excellent
Fredrik Nygren som är commercial Manager på NREP berättar att NREP har arbetat med Bring under många år och har byggt för Bring i Sverige och i andra länder.
- Under ett år har vi tillsammans med Bring kommit fram till vad byggnationen av den nya terminalen ska bestå av och hur terminalen ska se ut. Läget på Södra Stigamovägen inom Vaggeryds kommun är betydelsefullt för den nya terminalen. Jag tycker att detta område har saknat en stor terminal som nu kommer att byggas. Även för området kommer terminalen att ha stor betydelse. Att Bring vågar satsa på en större ny terminal med hög automatisering och elkapaciteter tycker jag är unikt. Den nya terminalen kommer att ha byggcertifikatet Breeam excellent, vilket innebär ett hållbarhetsarbete med byggmaterial, byggtekniker och solpaneler på taket. Under vintern 2023 kommer markarbetet starta och terminalen ska vara klar 2025, säger Fredrik Nygren.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson
Efter spadtaget höll Johan Thorsell och Hans-Øyvind Ryen tal om satsningen med nya terminalen och det bjöds på lunch. Den nya terminalen blir mer än dubbelt så stor som den nuvarande terminalen och den näst största terminalen Bring har i Norden. På tomten kommer det att finnas utrymme att bygga ut terminalen i framtiden. I början av 2025 ska bygget vara klart. Brings paketvolymer har ökat med 250 procent de senaste fyra åren och Bring har en stark tro på fortsatt tillväxt speciellt från E-handeln med ökad pakethantering. När Bring expanderar görs även satsningar på smart teknik, hållbarhetsarbete och en högre andel leveranser med elfordon. Idag levererar Bring med fossilfria drivmedel till drygt sex miljoner svenskar.
Kommer att finnas avancerad paketsorteringsutrustning
Hanna Jonasson som är Director of operation på Bring berättar att den nya terminalen är viktig för att Bing ska klara tillväxten.
- Vi har en stor ökning av paktvolymen som gör att vi behöver en ny terminal. Den nya terminalen kommer att vara cirka
32 000 kvadratmeter och ha 500 kilowatt solceller på taket. Terminalen kommer vara utrustad med avancerad paketsorteringsutrustning som hanterar tre gånger så höga paketvolymer som idag. Elbilar är en satsning, vi har en tydlig ambition, så på den nya terminalen blir det fler laddpunkter än på någon annan terminal vi har i Sverige. Vi kommer rekrytera fler medarbetare till den nya terminalen och arbetsmiljön är en viktig del i arbetet med den nya terminalen. När den nya terminalen är igång kommer nuvarande terminal, som ligger i närheten, att avvecklas. Det är en tight tidplan och viktigt för oss att snabbt komma igång med produktionen när nya terminalen är färdig 2025, säger Hanna Jonasson.
Satsning på hållbarhetsarbete och elektrifiering
Hans-Øyvind Ryen som är koncerndirektör på Posten Bring berättar att Bring är en nordisk logistikkoncern och satsningen med den nya terminalen i Sverige är mycket viktig.
- Det glädjer mig att vi gör denna satsning och det blir spännande att se resultatet. Vi har haft en väldigt bra tillväxt under senaste åren. Vi har kommit till den punkten att vi behöver bygga större muskler. Det är en satsning på hållbarhetsarbete och elektrifiering. Den nya terminalen innebär nya förbättrade kapaciteter med ny sorteringsmaskin för vår personal som ska leda till nöjda kunder. Vi bygger nya terminaler i hela Norden och Sverige är ett huvudfokus för Bring. El-lastbilar satsar vi på i alla de länder som Bring finns i, säger Hans-Øyvind Ryen.
Bättre arbetsmiljö för medarbetarna
Carl Johansson som är distriktschef på Bring i Jönköping berättar att den nya terminalen kommer att ha stor betydelse för att Bring ska fortsätta växa.
- Det är roligt att det blir en ny terminal. Bring bygger terminalen för att kunna möta marknadens framtida behov. Arbetsmiljön är en viktig satsning när det gäller byggnationen av nya terminalen. Terminalarbetare, lagermedarbetare, chaufförer och kontorsmedarbetare kommer att få en bättre arbetsmiljö i den nya terminalen. Vi kommer att ha småbilsportar för distributionsbilar som innebär att man kan lasta inomhus. Vi kommer att ha den senaste robottekniken för terminal- och lagermedarbetare. Vi kommer att ha ergonomiska arbetsplatser för kontorsmedarbetare. Vi är i nuläget stora på el inom distribution i Nordens största städer, och Bring i Jönköpings län har som mål att elektrifiera hela distributionsflottan inom de fem kommande åren. Det kommer även att finnas tillräckligt med laddare för att vår personal ska kunna ladda sina privata elbilar, säger Carl Johansson.
Nya terminalen kommer att ha byggcertifikatet Breeam excellent
Fredrik Nygren som är commercial Manager på NREP berättar att NREP har arbetat med Bring under många år och har byggt för Bring i Sverige och i andra länder.
- Under ett år har vi tillsammans med Bring kommit fram till vad byggnationen av den nya terminalen ska bestå av och hur terminalen ska se ut. Läget på Södra Stigamovägen inom Vaggeryds kommun är betydelsefullt för den nya terminalen. Jag tycker att detta område har saknat en stor terminal som nu kommer att byggas. Även för området kommer terminalen att ha stor betydelse. Att Bring vågar satsa på en större ny terminal med hög automatisering och elkapaciteter tycker jag är unikt. Den nya terminalen kommer att ha byggcertifikatet Breeam excellent, vilket innebär ett hållbarhetsarbete med byggmaterial, byggtekniker och solpaneler på taket. Under vintern 2023 kommer markarbetet starta och terminalen ska vara klar 2025, säger Fredrik Nygren.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson