Näringslivet i Jönköping ser något mer positivt på framtiden och att konjunkturläget stabiliseras. Det visar en ny konjunkturundersökning från Svenskt Näringslivs företagarpanel i Jönköping 2023. För andra kvartalet i rad ser vi att, på marginalen, optimismen ökar något bland företagen i Jönköping. Det kan vara ett tecken på att företagen ser att lågkonjunkturen bottnar och att en svag vändning är i sikte, säger Anna Gillek som är regionchef på Svenskt Näringsliv Jönköping.
Anna berättar att Svenskt Näringsliv undersöker löpande konjunkturutvecklingen hos våra medlemsföretag genom undersökningen ”Företagarpanelen”. Totalt tillfrågades 560 företag i Jönköping mellan den 25 april till den 12 maj 2023 med svarsfrekvens 40 procent. Under flera kvartal föll prognoserna bland näringslivet i Jönköping och undersökningen visar att många företag minskat sin försäljning under det senaste året. Men krisläget är långt ifrån över och många företagare har det tufft. Men stabiliseras nu konjunkturläget kan det få fler att se positivt på framtiden. Om ett år tror många företag på både fler anställda och ökad försäljning.
Inflationen och stigande räntor
Gillek berättar vidare att samtidigt visar undersökningen att företagens förväntade investeringar sjunker något jämfört med tidigare mätningar.
- Företagen påverkas även de negativt av inflationen och stigande räntor. När det gäller räntehöjningarnas effekter så vet vi att effekterna av dem inte slagit igenom ännu. Det ser vi inte minst inom byggbranschen, där vi ser att antalet byggstarter minskat kraftigt. Det finns fortfarande stora risker som gör att både hushåll och företag avvaktar med större investeringar, vilket påverkar konjunkturutvecklingen, säger Anna Gillek.
Kommer att komma nya företag
Anna förklarar att för de allra flesta företag i Jönköpings län kommer Svenskt Näringsliv kunna se en ökad försäljning men för vissa företag i Jönköpings län kommer det att ta längre tid.
- Efter en läng period kantad av osäkerhet kommer det också finnas företag som inte kommer att överleva. Vilket naturligtvis är väldigt tråkigt för alla inblandade men som samtidigt är en naturlig del av näringslivet. För det kommer också komma nya företag som hittar sina möjligheter i dyningarna efter denna turbulenta period, säger Gillek.
Slår hårt mot hela byggbranschen
Anna fortsätter förklara att utmaningarna för de drabbade företagen i Jönköpings län är till viss del beroende på vilken typ av företag det gäller.
- De företag som vänder sig till konsumentledet så spelar inflationen och hushållens köpkraft in. Och där vet vi att det finns många företag som ser en minskad försäljning. Vi som konsumenter håller helt enkelt hårdare i plånboken när köpkraften minskar. Det gäller till exempel besöksnäringen, men också småhusindustrin med alla dess tillhörande underleverantörer. Efter en så tuff period som vi har bakom oss sedan förra våren så har både det offentliga och de privata företagen också minskat sina investeringar, vilket slår hårt mot hela byggbranschen, med tillhörande kringprodukter och tjänster som exempelvis inom väg- och markberedning, el- och VVSinstallation, säger Gillek.
Försäljningen har minskat det senaste året
Anna anser att när pandemin började släppa sitt grepp om vår vardag ökade framtidstron hos de flesta företagen, oavsett bransch.
- När kriget i Ukraina startade, inflationen tog fart och elpriserna började stiga i snabb takt tappade många företag kunder. Även i detta fall var det de konsumentnära branscherna som drabbades hårdast. Handeln som redan under pandemin hade det tufft fick en andra omgång. Fram till krigsutbrottet förra våren ökade företagens försäljning i olika hög grad men kontinuerligt, från pandemins första månader av försäljningstapp. Men därefter kan vi se hur försäljningen har gått från en ökning till att ha minskat det senaste året, berättar Anna.
Fler anställda om 12 månader
Gillek berättar att Svenskt Näringsliv ser att företagen i de flesta andra län i Sverige har en större tro på ökad försäljning de kommande 12 månaderna än vad företagen i vårt län har.
-Med till exempel en stor hustillverkningsindustri med tillhörande underleverantörer i vårt län så påverkar det den generella bilden på framtidstron på 12 månaders sikt. Vi är också ett stort logistiskt center och vi ser även att handel och transport tror på en vikande försäljning. En förutsättning för att kunna växa som företag är att man kan hitta nya medarbetare. Då företagen inte tror på så stor tillväxt det kommande året minskar också behovet av nya medarbetare. Men vi vet också att företagen har haft svårt att hitta rätt kompetens under lång tid och har ett uppdämt behov av nya kollegor och det är en av anledningarna varför man trots låg tillväxtförväntan, tror att man kommer ha fler anställda om 12 månader, säger Anna.
Text: Anna Svensson
Anna berättar att Svenskt Näringsliv undersöker löpande konjunkturutvecklingen hos våra medlemsföretag genom undersökningen ”Företagarpanelen”. Totalt tillfrågades 560 företag i Jönköping mellan den 25 april till den 12 maj 2023 med svarsfrekvens 40 procent. Under flera kvartal föll prognoserna bland näringslivet i Jönköping och undersökningen visar att många företag minskat sin försäljning under det senaste året. Men krisläget är långt ifrån över och många företagare har det tufft. Men stabiliseras nu konjunkturläget kan det få fler att se positivt på framtiden. Om ett år tror många företag på både fler anställda och ökad försäljning.
Inflationen och stigande räntor
Gillek berättar vidare att samtidigt visar undersökningen att företagens förväntade investeringar sjunker något jämfört med tidigare mätningar.
- Företagen påverkas även de negativt av inflationen och stigande räntor. När det gäller räntehöjningarnas effekter så vet vi att effekterna av dem inte slagit igenom ännu. Det ser vi inte minst inom byggbranschen, där vi ser att antalet byggstarter minskat kraftigt. Det finns fortfarande stora risker som gör att både hushåll och företag avvaktar med större investeringar, vilket påverkar konjunkturutvecklingen, säger Anna Gillek.
Kommer att komma nya företag
Anna förklarar att för de allra flesta företag i Jönköpings län kommer Svenskt Näringsliv kunna se en ökad försäljning men för vissa företag i Jönköpings län kommer det att ta längre tid.
- Efter en läng period kantad av osäkerhet kommer det också finnas företag som inte kommer att överleva. Vilket naturligtvis är väldigt tråkigt för alla inblandade men som samtidigt är en naturlig del av näringslivet. För det kommer också komma nya företag som hittar sina möjligheter i dyningarna efter denna turbulenta period, säger Gillek.
Slår hårt mot hela byggbranschen
Anna fortsätter förklara att utmaningarna för de drabbade företagen i Jönköpings län är till viss del beroende på vilken typ av företag det gäller.
- De företag som vänder sig till konsumentledet så spelar inflationen och hushållens köpkraft in. Och där vet vi att det finns många företag som ser en minskad försäljning. Vi som konsumenter håller helt enkelt hårdare i plånboken när köpkraften minskar. Det gäller till exempel besöksnäringen, men också småhusindustrin med alla dess tillhörande underleverantörer. Efter en så tuff period som vi har bakom oss sedan förra våren så har både det offentliga och de privata företagen också minskat sina investeringar, vilket slår hårt mot hela byggbranschen, med tillhörande kringprodukter och tjänster som exempelvis inom väg- och markberedning, el- och VVSinstallation, säger Gillek.
Försäljningen har minskat det senaste året
Anna anser att när pandemin började släppa sitt grepp om vår vardag ökade framtidstron hos de flesta företagen, oavsett bransch.
- När kriget i Ukraina startade, inflationen tog fart och elpriserna började stiga i snabb takt tappade många företag kunder. Även i detta fall var det de konsumentnära branscherna som drabbades hårdast. Handeln som redan under pandemin hade det tufft fick en andra omgång. Fram till krigsutbrottet förra våren ökade företagens försäljning i olika hög grad men kontinuerligt, från pandemins första månader av försäljningstapp. Men därefter kan vi se hur försäljningen har gått från en ökning till att ha minskat det senaste året, berättar Anna.
Fler anställda om 12 månader
Gillek berättar att Svenskt Näringsliv ser att företagen i de flesta andra län i Sverige har en större tro på ökad försäljning de kommande 12 månaderna än vad företagen i vårt län har.
-Med till exempel en stor hustillverkningsindustri med tillhörande underleverantörer i vårt län så påverkar det den generella bilden på framtidstron på 12 månaders sikt. Vi är också ett stort logistiskt center och vi ser även att handel och transport tror på en vikande försäljning. En förutsättning för att kunna växa som företag är att man kan hitta nya medarbetare. Då företagen inte tror på så stor tillväxt det kommande året minskar också behovet av nya medarbetare. Men vi vet också att företagen har haft svårt att hitta rätt kompetens under lång tid och har ett uppdämt behov av nya kollegor och det är en av anledningarna varför man trots låg tillväxtförväntan, tror att man kommer ha fler anställda om 12 månader, säger Anna.
Text: Anna Svensson