Den 17 november anordnade Nässjö Näringsliv AB en Näringslivsträff på Hotell Höglanda i Nässjö. Denna gång handlade föreläsningarna bland annat om hur företag skapar lönsam tillväxt, vad den digitala transformationen innebär för företag, samt hur ska företagare anpassa sig till den snabba utvecklingen.
Det var lärorika och inspirerande föredrag som hölls. Det kom 130 personer från företag i Nässjö kommun och från Jönköping. Två gånger om året anordnas det Näringslivsträffar, som brukar vara på olika företag/verksamheter. Claes Johansson som är VD på Nässjö Näringsliv AB menar att det var roligt att ha Näringslivsträffen på Hotell Högland eftersom hotellet nyligen renoverat stora delar av hotellet. Och i slutet av träffen fick Torgny Gunnarsson som är vd på Hotell Högland säga några väl valda ord om hotellet, samt att åhörarna fick gå en rundvandring innan maten serverades till bords.
Nya satsningar i Nässjö kommun
Claes informerade om vad som händer inom kommunens näringsliv. En av nysatsningarna är ATA Timber i Sandsjöfors som satsar på stora investeringar som kommer att leda till nya arbetstillfällen.
– Rutab har utvecklats väl och de har ökat sin omsättning. Det finns flera företag som valt att etablera sig i Nässjö som gör att det kommer finnas möjlighet till ungefär 100 jobb framöver. De cirka 1200 aktiebolagen som finns i vår kommun skapar ett stort förädlingsvärde vars tillväxt är större än Jönköpings läns snitt och även större än Jönköpings kommuns företags tillväxt av förädlingsvärdet. Vilken visar att vi har välmående företag i Nässjö kommun, förklarar Claes Johansson.
Digitaliseringar ger lönsamma företag
David Ståhlberg som är entreprenör, företagsledare, författare och har bland annat tidigare varit chef på Google Sverige. David är nu partner på IHM för programmet Digital Business Transformation. Han har tillsammans med Johan Eriksson nyligen givit ut boken ”Marketing goes Digital” som handlar om digitalisering. Davids bredda erfarenheter och stora kunskap om digitalisering låg till grund för hans föreläsning. Under förläsningen redovisade David bland annat att de fem högst värderade bolagen är tech bolag. Medelåldern på S&P500 har sjunkit från 67 till 15 år sedan år 1920.Transformativa företag visar högre tillväxt och lönsamhet. Enligt World Economic Forum är digitaliseringen värd 100 trillioner dollar de närmaste kommande tio åren.
Lönsam tillväxt i företag
Lennart Persson som är vd på XANO föreläste om lönsam tillväxt. Med Lennarts arbetsinsatser på XANO har företaget vuxit med god vinst och gett aktieägarna bra och stora värden.
– När det gäller lönsam tillväxt så är det framför allt viktigt med kultur i ett företag, det vill säga bygga kultur i ett företag och att jobba med ledarskap i företaget. Och att jobba med lönsam tillväxt innebär också att man på ett företag måste säga nej ibland. Sedan för lönsam tillväxt är det viktigt att företag har kundfokus och att jobba med rätt kunder. Det har varit och kommer även i framtiden vara stökigt i världen. Jag tror att det kommer att bli bra för många företag framöver ändå. I Europa behövs det lugn och ro för företagen. För XANO har det gått bra de tre senaste åren. Mina tips till andra företag är att lyssna på kunden, att ha fokus genom att spetsa erbjudanden till kunderna, inte vara för bredd och se till att jobba gärna i en nisch, berättar Lennart Persson.
Text och foto: Anna Svensson
Det var lärorika och inspirerande föredrag som hölls. Det kom 130 personer från företag i Nässjö kommun och från Jönköping. Två gånger om året anordnas det Näringslivsträffar, som brukar vara på olika företag/verksamheter. Claes Johansson som är VD på Nässjö Näringsliv AB menar att det var roligt att ha Näringslivsträffen på Hotell Högland eftersom hotellet nyligen renoverat stora delar av hotellet. Och i slutet av träffen fick Torgny Gunnarsson som är vd på Hotell Högland säga några väl valda ord om hotellet, samt att åhörarna fick gå en rundvandring innan maten serverades till bords.
Nya satsningar i Nässjö kommun
Claes informerade om vad som händer inom kommunens näringsliv. En av nysatsningarna är ATA Timber i Sandsjöfors som satsar på stora investeringar som kommer att leda till nya arbetstillfällen.
– Rutab har utvecklats väl och de har ökat sin omsättning. Det finns flera företag som valt att etablera sig i Nässjö som gör att det kommer finnas möjlighet till ungefär 100 jobb framöver. De cirka 1200 aktiebolagen som finns i vår kommun skapar ett stort förädlingsvärde vars tillväxt är större än Jönköpings läns snitt och även större än Jönköpings kommuns företags tillväxt av förädlingsvärdet. Vilken visar att vi har välmående företag i Nässjö kommun, förklarar Claes Johansson.
Digitaliseringar ger lönsamma företag
David Ståhlberg som är entreprenör, företagsledare, författare och har bland annat tidigare varit chef på Google Sverige. David är nu partner på IHM för programmet Digital Business Transformation. Han har tillsammans med Johan Eriksson nyligen givit ut boken ”Marketing goes Digital” som handlar om digitalisering. Davids bredda erfarenheter och stora kunskap om digitalisering låg till grund för hans föreläsning. Under förläsningen redovisade David bland annat att de fem högst värderade bolagen är tech bolag. Medelåldern på S&P500 har sjunkit från 67 till 15 år sedan år 1920.Transformativa företag visar högre tillväxt och lönsamhet. Enligt World Economic Forum är digitaliseringen värd 100 trillioner dollar de närmaste kommande tio åren.
Lönsam tillväxt i företag
Lennart Persson som är vd på XANO föreläste om lönsam tillväxt. Med Lennarts arbetsinsatser på XANO har företaget vuxit med god vinst och gett aktieägarna bra och stora värden.
– När det gäller lönsam tillväxt så är det framför allt viktigt med kultur i ett företag, det vill säga bygga kultur i ett företag och att jobba med ledarskap i företaget. Och att jobba med lönsam tillväxt innebär också att man på ett företag måste säga nej ibland. Sedan för lönsam tillväxt är det viktigt att företag har kundfokus och att jobba med rätt kunder. Det har varit och kommer även i framtiden vara stökigt i världen. Jag tror att det kommer att bli bra för många företag framöver ändå. I Europa behövs det lugn och ro för företagen. För XANO har det gått bra de tre senaste åren. Mina tips till andra företag är att lyssna på kunden, att ha fokus genom att spetsa erbjudanden till kunderna, inte vara för bredd och se till att jobba gärna i en nisch, berättar Lennart Persson.
Text och foto: Anna Svensson