Europcar gör en satsning på transportbilar. Det är fler som upptäcker fördelarna med att hyra bil för att kunna vara flexibel och välja bil efter tillfälle och behov. Europcar är Europas ledande biluthyrningsföretag och finns representerat med 3 500 stationer och 195 000 bilar i 150 länder. En av Europcar stationerna finns i Nässjö.
Tomas Atting som är stationschef för Europcar i Nässjö berättar att i Sverige har Europcar 135 stationer och 100 kontor och
5 000 bilar. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB. Europcar har fått Business Travel Award som bästa biluthyrare fem gånger på åtta år och senast var i mars 2014.
Det finns ett behov av transportbilar
Hittills har uthyrning av transportbilar gått bra. Anledningen till att de ville satsa på transportbilar var för att det finns ett stort behov hos kunderna.
– Från mars 2014 har vi kunnat erbjuda våra kunder transportbilar. Vi är medvetna om att det kan ta ett tag att få ett stort utbud av kunder som vill hyra transportbilar. Vår målsättning är att uthyrningen av transportbilarna ska gå bra samt att det ska bli självförsörjande, säger Tomas Atting.
Bilmärken som står för kvalitet
Europcar hyr ut allt från tuffa småbilar till exklusiva kombibilar, sportbilar, minibussar till transportbilar i flera storlekar.
– Våra hyrbilar kommer från Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche och Volvo. Bilmärken som står för kvalitet och säkerhet, och modeller som är prisbelönta och rosade i pressen. Vi har samma bilmärken och modeller på alla stationer över hela landet, och Europcar har möjlighet att leverera bilar till vilken plats som helst i Sverige, berättar Tomas.
Snabbt och enkelt att hyra bil
Tomas menar att ambitionen är det ska vara snabbt och enkelt att hyra bil via Europcar.
– 45-minuters-garanti: Våra kunder ska alltid nå sitt resmål. Om någonting händer på vägen, även om felet är orsakat av föraren själv, lovar vi att presentera en lösning inom 45 minuter från det att kunden tar kontakt med oss. Kunden kan nå oss dygnet runt via vårt journummer. En lösning för kunden ska i första hand vara en ny hyrbil, alternativt en taxiresa eller övernattning på hotell i väntan på den nya bilen. Tar det längre tid än 45 minuter att presentera en lösning av problemet, tar vi inte betalt för första hyresdygnet, säger berättar Tomas.
Text: Anna Svensson
Tomas Atting som är stationschef för Europcar i Nässjö berättar att i Sverige har Europcar 135 stationer och 100 kontor och
5 000 bilar. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB. Europcar har fått Business Travel Award som bästa biluthyrare fem gånger på åtta år och senast var i mars 2014.
Det finns ett behov av transportbilar
Hittills har uthyrning av transportbilar gått bra. Anledningen till att de ville satsa på transportbilar var för att det finns ett stort behov hos kunderna.
– Från mars 2014 har vi kunnat erbjuda våra kunder transportbilar. Vi är medvetna om att det kan ta ett tag att få ett stort utbud av kunder som vill hyra transportbilar. Vår målsättning är att uthyrningen av transportbilarna ska gå bra samt att det ska bli självförsörjande, säger Tomas Atting.
Bilmärken som står för kvalitet
Europcar hyr ut allt från tuffa småbilar till exklusiva kombibilar, sportbilar, minibussar till transportbilar i flera storlekar.
– Våra hyrbilar kommer från Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche och Volvo. Bilmärken som står för kvalitet och säkerhet, och modeller som är prisbelönta och rosade i pressen. Vi har samma bilmärken och modeller på alla stationer över hela landet, och Europcar har möjlighet att leverera bilar till vilken plats som helst i Sverige, berättar Tomas.
Snabbt och enkelt att hyra bil
Tomas menar att ambitionen är det ska vara snabbt och enkelt att hyra bil via Europcar.
– 45-minuters-garanti: Våra kunder ska alltid nå sitt resmål. Om någonting händer på vägen, även om felet är orsakat av föraren själv, lovar vi att presentera en lösning inom 45 minuter från det att kunden tar kontakt med oss. Kunden kan nå oss dygnet runt via vårt journummer. En lösning för kunden ska i första hand vara en ny hyrbil, alternativt en taxiresa eller övernattning på hotell i väntan på den nya bilen. Tar det längre tid än 45 minuter att presentera en lösning av problemet, tar vi inte betalt för första hyresdygnet, säger berättar Tomas.
Text: Anna Svensson