Den 18 november arrangerades ”Morgonsoffan” i Jönköping på Guvernören. Monica Raske som är näringslivssekreterare och företagslots på Jönköpings kommun berättar att Morgonsoffan anordnas en gång varje månad där intressanta teman lyfts fram. Denna gång var temat ”E-handel” som befinner sig i en stark tillväxtfas där omsättningen på nätet fortsätter att öka. Den kraftiga tillväxten när det gäller e-handel globalt och nationellt gäller även i Jönköping.
Jönköpings kommun arrangerar morgonsoffan i samarbete med Svenskt Näringsliv, Företagarna, Kinnarps och Jönköpings näringslivsförening. Gästerna bjuds på frukost och programledare är Julia Rosqvist som gör intressanta intervjuar med personer i Morgonsoffan. Nu senaste gången närvarade cirka 75 personer. Nästa gång är den 16 december med temat om möjligheter inför nya året 2017.
E-handel påverkar näringslivet
Monica berättar att hon tycker e-handel var ett viktigt och intressant tema.
– E-handel har påverkat näringslivet och logistiken i Jönköpings kommun positivt hittills. E-handelns utveckling kompletterar befintlig försäljning. Bland annat var det intressant att lyssna på Josefin Eriksson som är projekt manager direct distribution på Elgiganten i Jönköping, och Andrea Olofsson som är e-handelschef och affärsutvecklare på Hudoteket i Jönköping, som berättade om hur de hanterar deras e-handel, genom hur de tillgodo ser deras kunders behov. Som var några av gästerna i Morgonsoffan, säger Monica.
Intressanta och inspirerande gäster
Andra gäster i Morgonsoffan var Jonas Ogvall som är vd på Svensk Digital Handel, Anton Johansson som är e-handelentreprenör, Thomas Müllern från PHD in Business Adminstration JIBS, Ralf Lija som är vd på Sport Competence och Fredrik Göransson som är ansvarig på Scenice Park i Jönköpings län. Under morgonsoffan reklamavbrott deltog Ulrika Gotthardsson från Uttryckeriet AB och Eva Broman från Antilopmetoden AB.
Många olika typer av E-handel
Anton berättar att många har någon typ av e-handel via sina hemsidor, han menar att alla som har en hemsida med kontaktuppgifter säljer något.
– Det behöver inte vara en pryl man sälj via en hemsida. Eftersom det finns olika sätt att sälja. Till exempel faktureringar är en typ av försäljning, därför finns det olika försäljningar via hemsidor beroende på vad som säljs. En av fördelarna med e-handel är att man kan erbjuda kunderna fler produkter än i en fysisk butik, förklarar Anton Johansson.
Förstudie om E-handelns utveckling
Förutom att Morgonsoffan hade temat e-handel den 18 november, förklarar Monica att under samma dag anordnades det en konferens på Science Park i Jönköping om e-handel.
– Där presenterade Jönköpings kommun och Jönköpings näringsliv en förstudie om
E-handelns utveckling som de gjort, och som togs fram år 2015. Förstudien syftade till att analysera Jönköpings förutsättningar att stärka sin position inom e-handel och inom funktioner knutna till e-handel som framför allt handlar om logistik, berättar Monica.
En fördjupad rapport
Därefter har Science Park tillsammans med Seekly AB under år 2016 tagit fram en fördjupad rapport som belyser förutsättningarna för utveckling av e-handel i Jönköping som de redovisade under konferensen.
– I rapporten beskrivs bland annat utvecklingen av e-handel i stort, satsningar på e-handel i en del andra kommuner i Sverige, samt Jönköpingsregionens förutsättningar för att utveckla
e-handel. Avslutningsvis ges förslag på hur e-handeln i Jönköping kan utvecklas, avslutar Monica.
Fakta
Exempel från Rapporten: Nya affärer och affärsmodeller: Digitalisering och E-handel i Jönköpingsregionen
Författare till rapporten: Science Park Jönköping AB Gustav Österström & Fredrik Göransson Seekly AB Oscar Meivert & Richard Orrebrant.
Källa: Jönköpings kommun.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Jönköpings kommun arrangerar morgonsoffan i samarbete med Svenskt Näringsliv, Företagarna, Kinnarps och Jönköpings näringslivsförening. Gästerna bjuds på frukost och programledare är Julia Rosqvist som gör intressanta intervjuar med personer i Morgonsoffan. Nu senaste gången närvarade cirka 75 personer. Nästa gång är den 16 december med temat om möjligheter inför nya året 2017.
E-handel påverkar näringslivet
Monica berättar att hon tycker e-handel var ett viktigt och intressant tema.
– E-handel har påverkat näringslivet och logistiken i Jönköpings kommun positivt hittills. E-handelns utveckling kompletterar befintlig försäljning. Bland annat var det intressant att lyssna på Josefin Eriksson som är projekt manager direct distribution på Elgiganten i Jönköping, och Andrea Olofsson som är e-handelschef och affärsutvecklare på Hudoteket i Jönköping, som berättade om hur de hanterar deras e-handel, genom hur de tillgodo ser deras kunders behov. Som var några av gästerna i Morgonsoffan, säger Monica.
Intressanta och inspirerande gäster
Andra gäster i Morgonsoffan var Jonas Ogvall som är vd på Svensk Digital Handel, Anton Johansson som är e-handelentreprenör, Thomas Müllern från PHD in Business Adminstration JIBS, Ralf Lija som är vd på Sport Competence och Fredrik Göransson som är ansvarig på Scenice Park i Jönköpings län. Under morgonsoffan reklamavbrott deltog Ulrika Gotthardsson från Uttryckeriet AB och Eva Broman från Antilopmetoden AB.
Många olika typer av E-handel
Anton berättar att många har någon typ av e-handel via sina hemsidor, han menar att alla som har en hemsida med kontaktuppgifter säljer något.
– Det behöver inte vara en pryl man sälj via en hemsida. Eftersom det finns olika sätt att sälja. Till exempel faktureringar är en typ av försäljning, därför finns det olika försäljningar via hemsidor beroende på vad som säljs. En av fördelarna med e-handel är att man kan erbjuda kunderna fler produkter än i en fysisk butik, förklarar Anton Johansson.
Förstudie om E-handelns utveckling
Förutom att Morgonsoffan hade temat e-handel den 18 november, förklarar Monica att under samma dag anordnades det en konferens på Science Park i Jönköping om e-handel.
– Där presenterade Jönköpings kommun och Jönköpings näringsliv en förstudie om
E-handelns utveckling som de gjort, och som togs fram år 2015. Förstudien syftade till att analysera Jönköpings förutsättningar att stärka sin position inom e-handel och inom funktioner knutna till e-handel som framför allt handlar om logistik, berättar Monica.
En fördjupad rapport
Därefter har Science Park tillsammans med Seekly AB under år 2016 tagit fram en fördjupad rapport som belyser förutsättningarna för utveckling av e-handel i Jönköping som de redovisade under konferensen.
– I rapporten beskrivs bland annat utvecklingen av e-handel i stort, satsningar på e-handel i en del andra kommuner i Sverige, samt Jönköpingsregionens förutsättningar för att utveckla
e-handel. Avslutningsvis ges förslag på hur e-handeln i Jönköping kan utvecklas, avslutar Monica.
Fakta
Exempel från Rapporten: Nya affärer och affärsmodeller: Digitalisering och E-handel i Jönköpingsregionen
- Följande arbete/rapport är en del av projektet ”E-handel och Logistik i Jönköping”, som har för avsikt att undersöka de möjligheter som finns inom nyskapande affärsmöjligheter och affärsmodeller kopplat till digitalisering och e-handel, med fokus på Jönköpingsregionen. Arbetet är utfört av Science Park Jönköping AB tillsammans med Seekly AB.
- Den generella digitalisering som nu sker världen över har medfört att e-handel idag befinner sig under stark tillväxt, där omsättningen på nätet ökar lavinartat. E-handeln i Sverige utgör idag sex procent av den totala detaljhandeln i Sverige (bortser man från dagligvaruhandeln utgör den tio procent).
- Tillväxten inom e-handel hade under 2012, en tillväxt på 20 procent och ökade till 31 miljarder kronor, under 2013 ökade omsättningen till 37 miljarder kronor och 2014 till 43 miljarder kronor. Tillväxten har fortsatt kvartalsvis och under 2015 omsatte e-handeln strax över 50 miljarder kronor, en ökning med 19 procent mot tidigare år.
- I kommunens satsning på e-handel i Jönköpingsregionen har en förstudie tidigare genomförts. I denna förstudie intervjuades ett flertal företag som uppgav att den generella digitalisering och utveckling av e-handel, idag har en väldigt stor inverkan på företagens verksamhet, samt att den i vissa fall helt revolutionerat sättet man gör affärer.
- Jönköping är sedan tidigare känt som en utav Sveriges bäst belägna orter ur ett logistiskt perspektiv, där man inom 35 mils radie når 85 procent av Sveriges befolkning. Detta är något som gör Jönköpingsregionen till en attraktiv plats att starta igång, vidareutveckla eller flytta bolags verksamhet till regionen.
- Som ett sista steg i handlingsplanen blir det viktigt för Jönköpingsregionen att i denna satsning utse vilka parametrar som gör att man i differentierar sig. Flera andra städer satsar sedan några år tillbaka på e-handel och att bli Sveriges största e-handelsstad, hur ska Jönköpingsregionen positionera sig för att bli attraktiv?
- Frågor som bör ställas:
- Vad gör denna satsning unik?
- Vad kan vi göra för att underlätta för e-handlare lokalt?
- Hur kan vi få fler befintliga företag att jobba mer med digitalisering?
- Varför ska en e-handlare välja att etablera sig i Jönköpingsregionen?
- Hur ser den långsiktiga planen ut för att bli Skandinaviens e-handelscentrum?
- Vi anser att en lyckad satsning fås genom att besvara frågorna ovan och strukturera den långsiktiga planen baserat på dem, i kombination med handlingsplanen i denna delstudie. På så vis kan man titulera satsningen som en strävan mot att bli nordens största ehandelscentrum.
Författare till rapporten: Science Park Jönköping AB Gustav Österström & Fredrik Göransson Seekly AB Oscar Meivert & Richard Orrebrant.
Källa: Jönköpings kommun.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson