Consid har tillsammans med den globala värmepumpstillverkaren NIBE Energy Systems tagit fram en digital plattformsstrategi, där Consids uppdrag är att bygga en helt ny externwebb för nibe.se med fokus på bättre kundupplevelse. Det innovativa konsultbolaget Consid har byggt strategin på en skalningsbar arkitektur för att kunna återanvända mallen i koncernens alla dotterbolag.
Sebastian Schrewelius som är Key Account Manager på Consid Småland förklarar att
mallen som är ett så kallat small, medium, large-koncept har gett ett nytt perspektiv på kostnadseffektivitet för globala plattformsprojekt. NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av energiprodukter för villor och fastigheter och har en marknadsledande position i norra Europa inom varmvattenberedare och värmepumpar.
NIBE en proaktiv kund
Första lanseringen sker under januari år 2018 i Sverige, Tyskland och Storbritannien med avsikt att rullas ut i samtliga 27 EU-länder under år 2018.
– NIBE är en proaktiv kund som kommer att kräva mycket. Detta avtal innefattar alla våra affärsområden där vi får kavla upp armarna och göra riktigt bra ifrån oss. Det är exakt en sådan kund och ett sådant uppdrag vi på Consid älskar, säger Sebastian Schrewelius.
Consid kom med ett bra förslag
Magnus Axelsson som är Market Communication Manager på NIBE Energy Systems berättar att NIBE träffade ett antal webbyråer i urvalsskedet för att hitta en samarbetspart.
– Det var Consid kom upp med ett bra förslag på hur vi långsiktigt och effektivt kan utveckla vår online närvaro. Att Consid står för en liknande värdegrund som vi har på NIBE gjorde valet enkelt. NIBE är ett företag som växer snabbt, vi är i behov av smarta lösningar där ”time to market” är viktigt. Konceptet small, medium, large gör att vi snabbt och enkelt på ett kostnadseffektivt sätt kan korta ledtider, säger Magnus Axelsson.
Stor digital plattformsstruktur
Webbplattformen byggs på CMS-verktyget SiteVision, där även produktstrukturen får ett rejält omtag och som utvecklas i inRiver PIM.
– Consid bygger nu en stor digital plattformsstruktur som likt en förgreningsdosa ska kunna jackas in i alla dotterbolag i NIBE koncernen. Konceptet kallas small, medium, large, vilka är mallar anpassade för olika storlekar och ska kunna återanvändas med arkitektur, gränssnitt och PIM-system beroende på dotterbolagens omfattning. NIBE är nöjda med strategin, berättar Schrewelius.
Text: Anna Svensson
Sebastian Schrewelius som är Key Account Manager på Consid Småland förklarar att
mallen som är ett så kallat small, medium, large-koncept har gett ett nytt perspektiv på kostnadseffektivitet för globala plattformsprojekt. NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av energiprodukter för villor och fastigheter och har en marknadsledande position i norra Europa inom varmvattenberedare och värmepumpar.
NIBE en proaktiv kund
Första lanseringen sker under januari år 2018 i Sverige, Tyskland och Storbritannien med avsikt att rullas ut i samtliga 27 EU-länder under år 2018.
– NIBE är en proaktiv kund som kommer att kräva mycket. Detta avtal innefattar alla våra affärsområden där vi får kavla upp armarna och göra riktigt bra ifrån oss. Det är exakt en sådan kund och ett sådant uppdrag vi på Consid älskar, säger Sebastian Schrewelius.
Consid kom med ett bra förslag
Magnus Axelsson som är Market Communication Manager på NIBE Energy Systems berättar att NIBE träffade ett antal webbyråer i urvalsskedet för att hitta en samarbetspart.
– Det var Consid kom upp med ett bra förslag på hur vi långsiktigt och effektivt kan utveckla vår online närvaro. Att Consid står för en liknande värdegrund som vi har på NIBE gjorde valet enkelt. NIBE är ett företag som växer snabbt, vi är i behov av smarta lösningar där ”time to market” är viktigt. Konceptet small, medium, large gör att vi snabbt och enkelt på ett kostnadseffektivt sätt kan korta ledtider, säger Magnus Axelsson.
Stor digital plattformsstruktur
Webbplattformen byggs på CMS-verktyget SiteVision, där även produktstrukturen får ett rejält omtag och som utvecklas i inRiver PIM.
– Consid bygger nu en stor digital plattformsstruktur som likt en förgreningsdosa ska kunna jackas in i alla dotterbolag i NIBE koncernen. Konceptet kallas small, medium, large, vilka är mallar anpassade för olika storlekar och ska kunna återanvändas med arkitektur, gränssnitt och PIM-system beroende på dotterbolagens omfattning. NIBE är nöjda med strategin, berättar Schrewelius.
Text: Anna Svensson