Teknikhandelskoncernen OEM International i Tranås lanserar nu sin digitala marknadssatsning för framtidens digitala kommunikation. Konsultföretaget Consid har bistått med att bygga upp en flexibel och stabil lösning baserad på Sitecore med möjligheten att hantera flertalet av koncernens dotterbolag.
Patrik Zenno som är affärsområdeschef på Consid Interactive och strategisk rådgivare i OEM:s satsning, förklarar att OEM International AB är en av Europas ledande teknikhandelskoncerner bestående av 34 dotterbolag i totalt 14 länder. Koncernens dotterbolag erbjuder ett brett sortiment av industriella komponenter och system från ledande leverantörer inom sex övergripande produktområden det vill säga Elkomponenter, Földesteknik, Motor, transmissoner och bromsar, Apparatkomponenter, Installationskomponenter, samt Kullager och tätningar.
OEM i ett projekt år 2016
För att säkra ett växande behov gick OEM under år 2016 in i ett projekt med utgångspunkten att hantera flertalet av koncernens dotterbolags webbplatser i en ny gemensam digital plattform.
– Consid fick i uppdrag att genomföra en förstudie som resulterade i att Sitecore, en världsledande plattform för digitala kundupplevelser och affärer valdes som plattform. Detta följdes av ett utvecklingsprojekt inklusive lanseringen av den första av en lång rad sajter på lösningen, säger Patrik Zenno.
Lyckad lansering med mycket trafik
Marcus Pålsson som är Head of Digital Marketing på OEM berättar att OEM Automatic AB är deras första dotterbolag på den nya plattformen.
– Som fick en lyckad lansering med mycket trafik och många nya kundförfrågningar. Det är självklart kul, men som ägare av plattformen är jag ännu mer nöjd över stabiliteten och prestandan som uppvisas samtidigt som flexibiliteten finns kvar. Detta är faktorer som är enormt viktiga när vi nu ska förvalta och vidareutveckla men också anpassa och rulla ut lösningen till övriga aktuella bolag inom koncernen, säger Marcus Pålsson.
Positiva mottagandet från slutkunderna
Patrik har goda erfarenheter att lyfta företags digitala närvaro. OEM var tidiga med e-handel och har lång erfarenhet av att knyta ihop digitala initiativ med riktig affärsnytta.
– Med den nya digitala marknadsplattformen läggs ribban högt och OEM kan nu vidareutveckla sitt erbjudande med e-handel, framtida individualiserade upplevelser och smarta e-tjänster. Ett av målen var att förenkla vardagen för OEMs slutkunder, men även tillgodose dotterbolagens behov genom en skalbar gemensam digital plattform. Där har vi tagit första steget nu och det positiva mottagandet från slutkunderna är det bästa kvittot på ett lyckat projekt, avslutar Zenno.
Text: Anna Svensson
Patrik Zenno som är affärsområdeschef på Consid Interactive och strategisk rådgivare i OEM:s satsning, förklarar att OEM International AB är en av Europas ledande teknikhandelskoncerner bestående av 34 dotterbolag i totalt 14 länder. Koncernens dotterbolag erbjuder ett brett sortiment av industriella komponenter och system från ledande leverantörer inom sex övergripande produktområden det vill säga Elkomponenter, Földesteknik, Motor, transmissoner och bromsar, Apparatkomponenter, Installationskomponenter, samt Kullager och tätningar.
OEM i ett projekt år 2016
För att säkra ett växande behov gick OEM under år 2016 in i ett projekt med utgångspunkten att hantera flertalet av koncernens dotterbolags webbplatser i en ny gemensam digital plattform.
– Consid fick i uppdrag att genomföra en förstudie som resulterade i att Sitecore, en världsledande plattform för digitala kundupplevelser och affärer valdes som plattform. Detta följdes av ett utvecklingsprojekt inklusive lanseringen av den första av en lång rad sajter på lösningen, säger Patrik Zenno.
Lyckad lansering med mycket trafik
Marcus Pålsson som är Head of Digital Marketing på OEM berättar att OEM Automatic AB är deras första dotterbolag på den nya plattformen.
– Som fick en lyckad lansering med mycket trafik och många nya kundförfrågningar. Det är självklart kul, men som ägare av plattformen är jag ännu mer nöjd över stabiliteten och prestandan som uppvisas samtidigt som flexibiliteten finns kvar. Detta är faktorer som är enormt viktiga när vi nu ska förvalta och vidareutveckla men också anpassa och rulla ut lösningen till övriga aktuella bolag inom koncernen, säger Marcus Pålsson.
Positiva mottagandet från slutkunderna
Patrik har goda erfarenheter att lyfta företags digitala närvaro. OEM var tidiga med e-handel och har lång erfarenhet av att knyta ihop digitala initiativ med riktig affärsnytta.
– Med den nya digitala marknadsplattformen läggs ribban högt och OEM kan nu vidareutveckla sitt erbjudande med e-handel, framtida individualiserade upplevelser och smarta e-tjänster. Ett av målen var att förenkla vardagen för OEMs slutkunder, men även tillgodose dotterbolagens behov genom en skalbar gemensam digital plattform. Där har vi tagit första steget nu och det positiva mottagandet från slutkunderna är det bästa kvittot på ett lyckat projekt, avslutar Zenno.
Text: Anna Svensson